Wat is de correcte inwoonkost wanneer je gaat inwonen bij een partner met eigen woonst
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Wat is de correcte inwoonkost wanneer je gaat inwonen bij een partner met eigen woonst
Niet moeilijk want er zitten in verhouding ook zeer weinig vrouwen op dit forum.
Mijn huidige vriendin heeft een veel hoger maandloon en extra legale voordelen dan mijn inkomen.
Toch doen we alle huishouduitgaven 50/50.
Het is dus al minstens in één geval niet zo dat het inkomen van de mannelijke helt hoger moet zijn dan dit van de vrouw.
Dat is nog een instelling uit het verleden.
En ik heb bij die verdeling geen enkel probleem en zij ook niet.
Ga je anders op een weegschaaltje afwegen of de ander iedere dag meer eet dan de partner of de verwarming vaker hoger wil, langer onder de douche staat, enz...? Dat zou pas tot kopzorgen en onnodig gereken leiden.
TS moet eerst zijn mening vormen.
En dan zijn vriendin vragen over haar mening en dan beiden tot een consensus komen waar beiden zich in kunnen vinden.
Dus nu ook al niet toegeven met iets waar je niet achter staat om er voorlopig van af te zijn.
Slagen ze daar niet in kunnen ze beter een LAT relatie onderhouden of gewoon hun relatie verbreken.
Het probleem in een relatie vangt meestal al in het begin aan. Verblind geeft men meer toe aan de ander dan men eigenlijk wil toegeven en dat begint op termijn dan toch te gisten. Zeker als dit ongenoegen onuitgesproken blijft. Dan ontploft de situatie vroeg of laat.
Ik begrijp de doelstelling van TS zijn vraag hier ook niet.
Gaat hij nu terug met zijn vriendin onderhandelen met het nieuwe argument dat ze op het internet achter zijn mening staan en niet achter de hare? Of erger dat er op het internet een consensus is over een feit waar ze het beiden niet helemaal mee eens zijn maar gezien de consensus gaan ze er toch maar naar leven?
Re: Wat is de correcte inwoonkost wanneer je gaat inwonen bij een partner met eigen woonst
Het feit dat posts na de eerste moeten worden goedgekeurd draagt ook niet bij tot een uitnodigend karakter voor nieuwelingen.
Ik heb het zelf mogen ervaren dat wachten op die goedkeuring zeer vervelend is als je aan een discussie wil deelnemen.
Ik kan best begrijpen dat je het dan voor bekeken houdt.
On topic: bij ons is deze vraag zelfs niet naar boven gekomen. Van zodra we gingen samenwonen zijn de individuele rekeningen op de schop gegaan en is alles naar een gemeenschappelijke rekening gegaan.
Ik denk dat er velen zijn die het ‘overdenken’ en het zichzelf moeilijk maken.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Bij ons ook, indertijd, maar ja intussen zijn we ouderwets natuurlijkborgie schreef: ↑1 juni 2021, 12:42 On topic: bij ons is deze vraag zelfs niet naar boven gekomen. Van zodra we gingen samenwonen zijn de individuele rekeningen op de schop gegaan en is alles naar een gemeenschappelijke rekening gegaan.
Ik denk dat er velen zijn die het ‘overdenken’ en het zichzelf moeilijk maken.
In huidige tijden waar vaker van lief/partner wordt veranderd dan van smartphone (en die gaan al zo vlug) moet een mens zich wel met dergelijke vragen bezighouden en wellicht is dat ook ergens de achterliggende gedachte bij de al of niet toekomstige schoonouders.
Voor de jonggeliefden is het natuurlijk niet leuk als (schoon)ouders zich moeien maar als ze het even vanop een afstand willen bekijken dan mogen/moeten ze blij zijn dat ze zich willen moeien - hun ervaring met dergelijke zaken is net iets groter dan de jongeren die hun eerste stappen naar volwassenheid zetten ... je kan zeggen : leren doe je met vallen en opstaan ... maar als dat vallen kan voorkomen worden zie ik niet in waarom je ze zou moeten laten vallen.
+1 Bij mij duurde het 4 volle dagen tot mijn eerste berichten zichtbaar werden.borgie schreef: ↑1 juni 2021, 12:42 Het feit dat posts na de eerste moeten worden goedgekeurd draagt ook niet bij tot een uitnodigend karakter voor nieuwelingen.
Ik heb het zelf mogen ervaren dat wachten op die goedkeuring zeer vervelend is als je aan een discussie wil deelnemen.
Ik kan best begrijpen dat je het dan voor bekeken houdt.
Ik denk dat je eens goed ruzie moet gaan maken met je schoonouders. Ze hebben zich niet te moeien met hoe jullie je huishouden regelen.misterg schreef: ↑30 mei 2021, 22:58 Hallo!
Mijn vriendin en ik gaan binnenkort voor het eerst samenwonen, maar geraken (dankzij mijn schoonouders) niet uit de financiële regeling. We horen bij deze graag jullie advies/mening aan.
Op het moment dat mijn vriendin ik twee maanden samen waren (april 2019), kocht zij een appartement aan. Reden hiervoor: moeilijke relatie tussen ons met de (schoon)ouders. Een snelle, ietwat overhaaste beslissing maar beiden nog geen seconde spijt van gehad. De relatie loopt ook gewoon geweldig verder
Zodus: het is haar appartement, alle kosten (van de ruwbouw, inclusief keuken en badkamer) waren dan ook volledig voor haar rekening. Ik was destijds (en nog steeds) ook totaal niet in staat om mee te investeren in de aankoop van het appartement. Al de rest: inboedel, verlichting, gordijnen, wasmachine, droogkast,.. hebben we gewoon 50/50 verdeeld. Kort door de bocht: buiten de 4 muren is de kost van alles dat in het appartement terug te vinden is gedeeld door ons beiden. Verder betaald zij een hypotheek af van €720/maand.
Nu is het voor ons niet meer dan logisch om alle komende maandelijkse lasten (voeding, elektriciteit, gas, water, TV en internet,...) te delen door 2. Uiteraard kan ik, als niet eigenaar, ook niet gratis inwonen bij haar. Er dient dus nog een extra bedrag afgegeven te worden als 'huur' of 'inwoonkost', bovenop de verdeling van de maandelijkse kosten.
Helaas hebben de schoonouders hier nogal een zeer uitgesproken mening over en drukken ze dit echt door op ons. Wat hun betreft dienen we de mogelijke huurprijs (moesten we dit appartement huren en niet kopen) te delen door 2. Soortgelijke appartementen worden in dezelfde appartementenblok verhuurd voor €800-900/maand. Dit zou willen zeggen dat ik bovenop de maandelijkse kosten, nogmaals €400-450 dien te betalen als 'huur' of 'inwoonkost'. Iets wat mijn vriendin en ik een absurd hoog bedrag vinden. Wetende dat ik geen fiscaal voordeel ken, geen zekerheid opbouw, het voor mijn vriendin alleen maar goedkoper zal worden indien ik kom in te wonen,.. maakt dat we naar een lager bedrag neigen te grijpen. Daarnaast kom ik uit een familie die financieel steeds toekomstgericht nadenkt, en 'huren' is absoluut not done. Dit is verloren geld, ik zou het persoonlijk ook nooit doen. Maar de moeilijke relatie met de (schoon)ouders heeft ons nu zodanig in een situatie gedwongen waardoor mijn vriendin op korte termijn een nieuwbouw appartement aangekocht heeft.
Wat is nu jullie mening/advies over een mogelijke 'huurprijs'/'inwoonkost' dat ik dien te betalen aan mijn vriendin?
Uiteraard vat ik dat dit een beslissing is dat mijn vriendin en ik moeten maken en niet de (schoon)ouders. Helaas voor ons is dat voor ons geen optie De verhuis is dus met andere woorden meer dan welkom.
Graag jullie advies!
Bedankt!
Dat huren weggesmeten geld is, vind ik ook een absurde redenering. Als ik het zo lees, denk ik dat je er goed aan gedaan hebt om niet samen met je vriendin te kopen, want de relatie lijkt me geen lang leven beschoren indien jouw schoonouders zo een bemoeiallen zijn.
Een derde van wat je vriendin afbetaald lijkt me fair te zijn. Huurwaarde doet hier niet ter zake, behalve als haar aflossing hoger is dan de mogelijke huurwaarde
Laatst gewijzigd door joshua41 op 18 november 2021, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Er is een groot verschil tussen "moeien" en "goede raad" geven ... vanuit het standpunt van de schoonzoon zal het wel "moeien" zijn, vanuit hun standpunt (met net iets meer levenservaring) zal het "goede raad" zijn ... als jouw reactie daarop is : eens goed ruzie maken ... dan vraag ik me af hoe jouw verstandhouding is met (schoon)ouders.
Er zijn altijd twee kanten aan een verhaal.
En huren is weggesmeten geld, tenzij je supergoedkoop kan huren en nog aan spaaropbouw kan doen, in ieder ander geval maak je enkel de verhuurder blij.
Schoonouders hebben zich niet te moeien met jullie afspraken, wil je geen gezaag meer, zeg dan gewoon dat je 500€ per maand betaalt. Of controlleren ze ook nog de bankrekening van hun volwassen dochter?
Ik heb een goede verstandhouding met mijn schoonoudersGebruikersnaam2 schreef: ↑18 november 2021, 12:29Er is een groot verschil tussen "moeien" en "goede raad" geven ... vanuit het standpunt van de schoonzoon zal het wel "moeien" zijn, vanuit hun standpunt (met net iets meer levenservaring) zal het "goede raad" zijn ... als jouw reactie daarop is : eens goed ruzie maken ... dan vraag ik me af hoe jouw verstandhouding is met (schoon)ouders.
Er zijn altijd twee kanten aan een verhaal.
En huren is weggesmeten geld, tenzij je supergoedkoop kan huren en nog aan spaaropbouw kan doen, in ieder ander geval maak je enkel de verhuurder blij.
Ik ken genoeg mensen die samen iets kopen en dan moeten verkopen binnen het jaar omdat het niet marcheert. In dat geval had je dus beter een jaar gehuurd.
-
- Full Member
- Contacteer:
Partner 1 heeft een appartement van 400k EUR.Yaris schreef: ↑31 mei 2021, 12:10Dat is niet hetzelfde. Jullie vergeten dat het appartement haar eigendom is en van haar alleen. Een huurprijs betalen betekent dat hij haar appartement mee afbetaalt. Als de relatie ooit op de klippen loopt is zij weg met het appartement en blijft hij met lege handen achter. Dan gaat hij dik spijt hebben van de huur die hij al die jaren betaald heeft.Roger_de_klusman schreef: ↑31 mei 2021, 10:12 Had ze geen appartement dan had je samen maandelijks ook de huurkosten + alle komende maandelijkse lasten (voeding, elektriciteit, gas, water, TV en internet,...). Dan had je daar ook de helft van moeten betalen.
Partner 2 heeft een appartement van 400k EUR.
Partner 1 gaat bij Partner 2 inwonen en betaalt geen huur aan Partner 2.
Partner 1 verhuurt zijn/haar appartement voor 1k EUR per maand.
Na 10 jaar gaan ze uit elkaar.
Partner 1 heeft nu een appartement van 400k + 10 x 12 x 1k EUR = 120k EUR.
Partner 2 heeft nu een appartement van 400k.
Wat is hier fair aan?
Als Partner 1 500 EUR huur aan Partner 2 betaalt hebben ze allebei een appartement van 400k + 60k EUR op het einde van de rit.
Beide zullen nog wel een lening af te betalen ( gehad???) hebben op die eigendommen.
De rekening die je maakt klopt dus niet helemaal..
Je betaald wel zeker de helft van de kosten van het samenwonen( energie - water - eten enz. enz.)
De rekening die je maakt klopt dus niet helemaal..
Je betaald wel zeker de helft van de kosten van het samenwonen( energie - water - eten enz. enz.)
-
- Full Member
- Contacteer:
Een lening is niet verplicht en maakt het voorbeeld alleen maar moeilijker om te begrijpen.
Als je zo begint kan je ook de jaarlijkse onroerende voorheffing toevoegen etc.
Nu zie je met het voorbeeld dat geen huur vragen niet correct is.
Vriendin heeft eigen eigendom.en komt inwonen bij mij in mijn aangekocht appartement
Vriendin heeft eigen eigendom en zal deze verhuren,
en komt inwonen bij mij in mijn aangekocht appartement.
Hoe doen we dit met de kosten?
Wat is een eerlijke regeling?
en komt inwonen bij mij in mijn aangekocht appartement.
Hoe doen we dit met de kosten?
Wat is een eerlijke regeling?
Re: Vriendin heeft eigen eigendom.en komt inwonen bij mij in mijn aangekocht appartement
Is er nog een lening op beide eigendommen af te betalen en hoeveel.??
Als er niets te betalen meer is en het eigendom wordt verhuurt, ontvangst ze huurgeld en als ze géén inwoonst-vergoeding betaald aan de andere partner dan verrijkt ze zich op kosten van de andere partner .
T'is maar hoe je overeenkomt..
Hoe ik het zie:
De helft van het verhuurde onroerende goed is voor de partner (ik veronderstel dat jullie in het duurste gaan wonen indien ze allebei te huur zouden worden gezet).
Verbruikskosten (verwarming, elec, water, internet,...) in twee delen.
Moeilijkste lijkt me de investeringen in het huis waar je woont maar dat moeten jullie maar zelf uitgeraken. Als verhuurder aan derden zou je misschien minder investeren dan als eigenaar/bewoner waarbij de eigen luxe wat extra mag kosten en je misschien vlugger wilt renoveren, al dan niet puur als luxe investering.
De helft van het verhuurde onroerende goed is voor de partner (ik veronderstel dat jullie in het duurste gaan wonen indien ze allebei te huur zouden worden gezet).
Verbruikskosten (verwarming, elec, water, internet,...) in twee delen.
Moeilijkste lijkt me de investeringen in het huis waar je woont maar dat moeten jullie maar zelf uitgeraken. Als verhuurder aan derden zou je misschien minder investeren dan als eigenaar/bewoner waarbij de eigen luxe wat extra mag kosten en je misschien vlugger wilt renoveren, al dan niet puur als luxe investering.
Re: Vriendin heeft eigen eigendom.en komt inwonen bij mij in mijn aangekocht appartement
Doe iets waar je beide beter van wordt. Als ze plots huur heeft van haar appartement, kan ze een deel daarvan aan jou betalen als een soort huur. Je kan zeggen de helft van de huurwaarde van jouw appartement, of de helft van de huurwaarde van haar appartement. Of indien jij er beter financieel voorstaat, zou je kunnen afspreken om een derde te doen van de huur van haar appartement.
Uiteindelijk is het naar mijn mening goed voor een relatie dat je 'gelijken' bent. Je wil niet dat je partner financieel aan de grond zit en jou nog moet betalen. Anderzijs wil je ook niet dat je zelf financieel te veel achterloopt. Zoek iets waar jullie beide voordeel aan hebben. Uiteindelijk heeft ze plots een extra huur, en het is niet abnormaal dat ze een deel hiervan met jou deelt.