[Voorbeeld portefeuille 22-30] MP Smart Dynamic (GOGI) en 100% MCW ETFs
TIP
Re: [Voorbeeld portefeuille 22-30] MP Smart Dynamic (GOGI) en 100% MCW ETFs
Dus gespreid instappen vanaf heden niet alles in een keer.
Estate Guru believer.
De resultaten voor juni mits wat vertraging door vakantie...
ETF portefeuille per 30/06/2022
YTD: -13,8%
Saldo investeringen: €90.280,95
Saldo cash: €229,94
Saldo totaal: €90.510,89 (inleg: €105.000)
MP Smart Dynamic + GOGI per 30/06/2022
YTD: +0,3%
Saldo investeringen: €21.319,29
Saldo cash: €84.000,02
Saldo totaal: €105319,31 (inleg: €105.000)
Er is nog steeds een algemene SPREAD dus op 1 juli zijn volgende aankopen gedaan: MP Smart Dynamic per 30/06/2022
YTD: -21,25%
Saldo investeringen: €82.689,67
Saldo cash: €0,04
Saldo totaal: €82.689,71 (inleg: €105.000)
ETF portefeuille per 30/06/2022
YTD: -13,8%
Saldo investeringen: €90.280,95
Saldo cash: €229,94
Saldo totaal: €90.510,89 (inleg: €105.000)
MP Smart Dynamic + GOGI per 30/06/2022
YTD: +0,3%
Saldo investeringen: €21.319,29
Saldo cash: €84.000,02
Saldo totaal: €105319,31 (inleg: €105.000)
Er is nog steeds een algemene SPREAD dus op 1 juli zijn volgende aankopen gedaan: MP Smart Dynamic per 30/06/2022
YTD: -21,25%
Saldo investeringen: €82.689,67
Saldo cash: €0,04
Saldo totaal: €82.689,71 (inleg: €105.000)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
ETF portefeuille per 31/07/2022
YTD: -5,54%
Saldo investeringen: €98.899,70
Saldo cash: €1229,94
Saldo totaal: €100.129,64 (inleg: €106.000)
MP Smart Dynamic + GOGI per 31/07/2022
YTD: +4,35%
Saldo investeringen: €46.614,12
Saldo cash: €64.000,01
Saldo totaal: €110.614,13 (inleg: €106.000)
De aankopen voor augustus: MP Smart Dynamic per 31/07/2022
YTD: -13,0%
Saldo investeringen: €91.167,21
Saldo cash: €1.000,04
Saldo totaal: €92.167,25 (inleg: €106.000)
De aankopen voor augustus:
YTD: -5,54%
Saldo investeringen: €98.899,70
Saldo cash: €1229,94
Saldo totaal: €100.129,64 (inleg: €106.000)
MP Smart Dynamic + GOGI per 31/07/2022
YTD: +4,35%
Saldo investeringen: €46.614,12
Saldo cash: €64.000,01
Saldo totaal: €110.614,13 (inleg: €106.000)
De aankopen voor augustus: MP Smart Dynamic per 31/07/2022
Saldo investeringen: €91.167,21
Saldo cash: €1.000,04
Saldo totaal: €92.167,25 (inleg: €106.000)
De aankopen voor augustus:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
En daar gaat de GOGI portefeuille…
Één beleggingssysteem van iemand anders volgen is dus niet zonder risico.
Één beleggingssysteem van iemand anders volgen is dus niet zonder risico.
Wijze woorden,Borgie.
Daarom dat er op de site van "mijn portefeuille" velen vragen om met een klein aantal fondsen door te gaan.
Ook vragen om de site nog een tijdje online te houden. Ook volgers die spontaan hun hulp aanbieden.
Daarom dat er op de site van "mijn portefeuille" velen vragen om met een klein aantal fondsen door te gaan.
Ook vragen om de site nog een tijdje online te houden. Ook volgers die spontaan hun hulp aanbieden.
Ik volg deze draad noch de MijnPortefuille website, maar ben nu toch geinteresseerd om dit goed te begrijpen. Betekent
Ik kan gerust genoegen nemen met een lager rendement in goede tijden wanneer in slechte tijden er minder terrein moet worden prijsgegeven, maar dat lijkt hier alvast niet het geval geweest te zijn.
Een van de uitgangspunten van MP/MK is dat fondsen die het in het verleden goed deden ook meer kans maken om het voortaan goed te doen. Wanneer je echter een boek van John Bogle leest, dan kom je tot de tegenovergestelde conclusie, met bewijsmateriaal gestaafd. Alle fondsen die het in het verleden bovengemiddeld goed deden verzwakken op zeker moment om tot bij een gemiddeld rendement uit te komen waarvan dan de kosten nog betaald moeten worden.
Dat een portefeuille van (al dan niet defensieve) mixfondsen een YT van -13% liet optekenen NA de sterke maand juli??? Mag ik dan concluderen dat zo goed als al die onderliggende mixfondsen nog altijd stevig in obligaties zaten/zitten enb dus gefaald zijn in hun doelstelling?MP Smart Dynamic per 31/07/2022
Ik kan gerust genoegen nemen met een lager rendement in goede tijden wanneer in slechte tijden er minder terrein moet worden prijsgegeven, maar dat lijkt hier alvast niet het geval geweest te zijn.
Een van de uitgangspunten van MP/MK is dat fondsen die het in het verleden goed deden ook meer kans maken om het voortaan goed te doen. Wanneer je echter een boek van John Bogle leest, dan kom je tot de tegenovergestelde conclusie, met bewijsmateriaal gestaafd. Alle fondsen die het in het verleden bovengemiddeld goed deden verzwakken op zeker moment om tot bij een gemiddeld rendement uit te komen waarvan dan de kosten nog betaald moeten worden.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Verbannen Gebruiker
De jongens van MK hadden de ziekte van Trump: ze leefden in een door henzelf gecreëerde fantasiewereld.Gudrun schreef: ↑10 augustus 2022, 08:58 Dat een portefeuille van (al dan niet defensieve) mixfondsen een YT van -13% liet optekenen NA de sterke maand juli??? Mag ik dan concluderen dat zo goed als al die onderliggende mixfondsen nog altijd stevig in obligaties zaten/zitten enb dus gefaald zijn in hun doelstelling?
En ze werden pisnijdig als B7H4long hen confronteerde met de realiteit. Bij elke kritische vraag of opmerking zat het erop.AlFonds schreef: ↑7 mei 2021, 11:22 Ik heb sinds GOGI werd uitgedokterd nooit meer fondsen gehad die in 't rood gingen. Op die manier kan ik meer focussen op fondsen (ook trackers) die zogezegd veel volatieler zijn. Daardoor haal ik betere rendementen.
Ik zou ze de kost niet willen geven die een povere 5% halen of nog minder. Gelukkig zijn er vele die hun rendement niet berekenen of het niet kunnen bereken en al blij zijn dat ze "meer" hebben dan hun inleg.
Eens hebben ze in hun GOGI formule in Excel een '+' vervangen door een '-' (of omgekeerd) omdat ze ontdekten dat er een fundamentele fout in hun redenering zat. Zo goed was hun systeem: eens dit proberen, dan eens dat proberen.
Toch even een verduidelijking:Gudrun schreef: ↑10 augustus 2022, 08:58 Betekent
Dat een portefeuille van (al dan niet defensieve) mixfondsen een YT van -13% liet optekenen NA de sterke maand juli??? Mag ik dan concluderen dat zo goed als al die onderliggende mixfondsen nog altijd stevig in obligaties zaten/zitten enb dus gefaald zijn in hun doelstelling?MP Smart Dynamic per 31/07/2022
De fondsen in de Smart Dynamic zijn pure aandelenfondsen met uitzondering van het Flossbach fonds.
De - toch wel - dramatische YTD cijfers zijn een gevolg van het grote aandeel groeiaandelen. Een aantal fondsen vallen in de ACWI Growth categorie op Morningstar. Die fondsen hebben het de laatste jaren natuurlijk uitstekend gedaan maar als er dan een rotatie komt zit je met de gevolgen.
Dat Gogi-gedoe heb ik sowieso nooit gevolgd. Dat is een vereenvoudigde vorm van technische analyse. Alles wat naar TA ruikt moet je mijden als de pest.VLblokpate schreef: ↑10 augustus 2022, 09:12 Eens hebben ze in hun GOGI formule in Excel een '+' vervangen door een '-' (of omgekeerd) omdat ze ontdekten dat er een fundamentele fout in hun redenering zat. Zo goed was hun systeem: eens dit proberen, dan eens dat proberen.
Ik snap de opzet wel: beginnende beleggers behoeden voor "behavioural mistakes" (kopen tijdens euforie, verkopen of ophouden met kopen tijdens een depressie). Maar helaas is TA, in welke vorm dan ook, niet het juiste middel.
Laatst gewijzigd door Gudrun op 10 augustus 2022, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
OK, bedankt voor de verduidelijking. Maar als je dan toch zuivere aandelenfondsen selecteert dan zit je helemaal opgezadeld met de bergen bewijsmateriaal die Bogle aanhaalt ter verdedediging van indexfonden. Voor mixfondsen valt m.i. nog iets te zeggen omdat ze volcontinue kunnen herbalanceren tussen aandelen en andere financiele instrumenten, iets wat je zelf als particulier veel moeilijker kunt doen. Voor zuivere aandelenfondsen valt geen objectief argument te verzinnen. Wanneer je dan ook nog eens een hele hoop dergelijke fondsen gaat combineren dan ben je uiteindelijk bijna een index aan het kopen, maar dan met extra kosten. Een index is namelijk exact wat al die actieve managers collectief bezitten, maar dan zonder de kosten.
Nu de portefeuille is geen mix maar een heel dynamische.
Als je grote som op een piek (weet men pas later) ineens belegd dan valt die - 13% nog mee.
Mijn eigen dynamische staat heden rond de 0 % dus geen winst geen verlies.
Dit met elke maand gespreide instap sinds jaren.
Iemand die begin dit jaar grote som heeft belegd als start en heden geen verlies.......
Estate Guru believer.
Misschien een detail, maar actief beheer kan wel lonen in inefficiënte markten. Er is altijd de vraag of market efficiënt en aandelen bijgevolg correct geprijsd zijn (allicht niet volledig, maar dit is wel een basishypothese). Zeker in emerging markets is dit niet noodzakelijk het geval.
Daarnaast zijn, los van welke aandelen je in je portefeuille hebt, ook de gewichten belangrijk. Een ETF als VWCE of IWDA zijn marktkapitalisatiegewogen, terwijl actieve fondsen dat uiteraard niet zijn.
Actief beheer KAN sowieso lonen, in om het even welke omstandigheden. Alleen, rekening houdend met kosten en de vaststelling dat 99% van de actief beheerde fondsen na een periode van outperformance gaan underperformen leidt tot de conclusie dat je op lange termijn minder risico neemt met een simpele ETF.
Actieve fondsen kunnen beter rendement halen dan het gemiddelde dat de ETF indexfondsen halen.pmu schreef: ↑10 augustus 2022, 10:36Misschien een detail, maar actief beheer kan wel lonen in inefficiënte markten. Er is altijd de vraag of market efficiënt en aandelen bijgevolg correct geprijsd zijn (allicht niet volledig, maar dit is wel een basishypothese). Zeker in emerging markets is dit niet noodzakelijk het geval.
Daarnaast zijn, los van welke aandelen je in je portefeuille hebt, ook de gewichten belangrijk. Een ETF als VWCE of IWDA zijn marktkapitalisatiegewogen, terwijl actieve fondsen dat uiteraard niet zijn.
Sommige actiever fondsen hebben rendementen hoger dan het gemiddelde gehaald in het verleden. (1)
Sommige actieve fondsen zullen rendementen hoger dan het gemiddelde halen in het toekomst.
Alleen kan je niet op voorhand weten welke 1q2w3e4r567890-=78765432iop[]\78kg f00o ndsen beter zullen doen dan het gemiddelde .
(1) ongeveer 1 op 10 op een periode van 10 jaar. ( Google:SPIVA)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Verbannen Gebruiker
VLblokpate schreef: ↑10 augustus 2022, 09:12De jongens van MK hadden de ziekte van Trump: ze leefden in een door henzelf gecreëerde fantasiewereld.Gudrun schreef: ↑10 augustus 2022, 08:58 Dat een portefeuille van (al dan niet defensieve) mixfondsen een YT van -13% liet optekenen NA de sterke maand juli??? Mag ik dan concluderen dat zo goed als al die onderliggende mixfondsen nog altijd stevig in obligaties zaten/zitten enb dus gefaald zijn in hun doelstelling?
Als je genoeg versies maakt van GOGI dan zal het wel eens gebeuren dat je op basis van één van die GOGI's wel eens een beslissing neemt die goed uitdraaitEens hebben ze in hun GOGI formule in Excel een '+' vervangen door een '-' (of omgekeerd) omdat ze ontdekten dat er een fundamentele fout in hun redenering zat. Zo goed was hun systeem: eens dit proberen, dan eens dat proberen.
https://mijnportefeuille.be/2022/06/12/ ... gi-invers/
Onze GOGI indicator beoordeelt of fondsen in “overdrive” zijn en beschermt je tegen verliezen in de periode na je instap. GOGI is echter geen aankoop indicator.
In 2019 introduceerde ik daarom de GOGI Invers. Deze indicator heeft als doel om enkel in te stappen tijdens een correctie. Mijn collega Marc was van oordeel dat de GOGI Invers te streng was en tot te weinig aankoop momenten leidt. Hij introduceerde in 2021 daarom de GOGI P.