Lotus Bakeries
TIP
Re: Lotus Bakeries
Ik heb vorige week maandag een aandeel overgenomen van iemand anders, na lang verzet, aan 4750. Vooral de insider-aankopen hebben mij het laatste zetje gegeven. De P/E blijf ik moeilijk vinden. ING vindt die waardering OK omdat Lindt ook zo duur staat. Tja... Ik heb er nog geen spijt van en geniet eens zo hard van mijn speculaasje. Woensdag jaarrapport.
uw eerste Lotus aandeel of nog aan het opbouwen?Barryke schreef: ↑12 april 2022, 20:37 Ik heb vorige week maandag een aandeel overgenomen van iemand anders, na lang verzet, aan 4750. Vooral de insider-aankopen hebben mij het laatste zetje gegeven. De P/E blijf ik moeilijk vinden. ING vindt die waardering OK omdat Lindt ook zo duur staat. Tja... Ik heb er nog geen spijt van en geniet eens zo hard van mijn speculaasje. Woensdag jaarrapport.
Mijn allereerste Lotus ooit ja. Misschien komen er nog 1 of 2 bij. Ik hoop eigenlijk nog altijd dat ze wat zakken. Ik heb niet veel losse aandelen, ben zeer kieskeurig. Ik heb vooral een passieve portefeuille. Mijn stijl sluit wat aan bij die van DonDraper.
De losse aandelen en holdings zijn eigenlijk voor het plezier (zoals ik zei: ik geniet nu echt meer van mijn speculaasje (bij de Nespresso koffie van Nestle en met de iPhone van Apple bij de hand)).
Natuurlijk ook in de hoop de markt ermee te verslaan, goed wetende dat dit waarschijnlijk ijdele hoop is. Beleggen mag voor mij ook plezant zijn, zolang de passieve portefeuille groot genoeg is om rampen qua rendement te vermijden…
De losse aandelen en holdings zijn eigenlijk voor het plezier (zoals ik zei: ik geniet nu echt meer van mijn speculaasje (bij de Nespresso koffie van Nestle en met de iPhone van Apple bij de hand)).
Natuurlijk ook in de hoop de markt ermee te verslaan, goed wetende dat dit waarschijnlijk ijdele hoop is. Beleggen mag voor mij ook plezant zijn, zolang de passieve portefeuille groot genoeg is om rampen qua rendement te vermijden…
De prijzenoorlog in de retailsector en de stijgende kosten onder controle krijgen zijn grote uitdagingen
Ik heb heel veel bewondering voor het bedrijf Lotus, maar 50 keer de winst betalen? No way.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Momenteel slechts 40 keer de winst en wie de dip heeft gekocht, heeft nog een stukje minder (~35) betaald.
Benieuwd of er na de resultaten deze week nog steeds 50 keer de winst betaald gaat worden. Sommigen nemen al het zekere voor het onzekere precies. In hoeverre hebben ze de kosten kunnen doorrekenen? Hoe zwaar weegt de tarweprijs door? Het wordt interessante lectuur.
We gaan het zien ... ben zeer benieuwd!
In 2019 betaalde je nog 18x de toenmalige Ebitda voor één aandeel. Vandaag ruim 28x. Pas de toen al hoge multiple toe op de verwachte ebitda dit jaar en je krijgt een koers van 3500 euro
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Als de koers ooit 3500 staat, dan koop er zeker een paar bij.
Leuk is dat zelfs aan die koers ik nog dikke winst maak op wat ik nu in port heb.
Toen ze nog 1000 stonden, was er al hoogtevrees ... had ik toen geweten ...
EDIT: ik gok dat we in 2025 dicht bij de 100 euro dividend gaan zitten.
Wat een geweldige return is, voor iedereen die vele jaren geleden gekocht heeft en ze nog steeds heeft.
Niemand die twijfelt aan de kwaliteit van het bedrijf. Alleen ga je volgens mij onvermijdelijk een periode hebben waarin omzet en winst blijven groeien, maar de koers niet meer volgt.
Bij Walmart duurde die periode 10 jaar. Omzet en winst verdubbelden ruim, koers bleef stabiel.
Bij Walmart duurde die periode 10 jaar. Omzet en winst verdubbelden ruim, koers bleef stabiel.
Het is een fantastisch bedrijf. Ik zou ze wel in portefeuillle willen maar niet aan elke prijs. Ik probeer vaak te denken wat Warren Buffett zou doen in mijn plaats. En ik denk dat dat afblijven is. Hij heeft Costco ook verkocht, ook al vond hij het nog steeds een fantastisch bedrijf. De waardering van Costco was echter opgelopen tot Lotus-niveau
Het is wel zo dat het al jaren duur noteert (samen met Lindt) zoals Don al heeft gezegd. Maar het begint wel extreem te worden. Meer dan 50 is er toch wat over. Apple kan je kopen voor een stevige 27 keer de winst.
Hoe meer ze gaan diversifiëren (natural foods en vele andere koekjes) hoe meer ze gaan lijken op andere holdings als Mondelez, Nestle en Pepsico. En die hebben een heel andere waardering.
Het is wel zo dat het al jaren duur noteert (samen met Lindt) zoals Don al heeft gezegd. Maar het begint wel extreem te worden. Meer dan 50 is er toch wat over. Apple kan je kopen voor een stevige 27 keer de winst.
Hoe meer ze gaan diversifiëren (natural foods en vele andere koekjes) hoe meer ze gaan lijken op andere holdings als Mondelez, Nestle en Pepsico. En die hebben een heel andere waardering.
Ik troost mij ook met de gedachte dat die grote spelers ver weg gaan blijven, allemaal dankzij die veel te hoge koers.Barryke schreef: ↑10 augustus 2022, 18:16 Het is een fantastisch bedrijf. Ik zou ze wel in portefeuillle willen maar niet aan elke prijs. Ik probeer vaak te denken wat Warren Buffett zou doen in mijn plaats. En ik denk dat dat afblijven is. Hij heeft Costco ook verkocht, ook al vond hij het nog steeds een fantastisch bedrijf. De waardering van Costco was echter opgelopen tot Lotus-niveau
Zo blijft Lotus ook gewoon Belgisch.
We zijn de laatste jaren al heel wat Belgische aandelen kwijt geraakt door overnames en verwijderingen van de beurs!
Dat is inderdaad een voordeel van die hoge waardering. Elk nadeel heb ze voordeel