De Beurs vandaag
TIP
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: De Beurs vandaag
Als je je verliezers durft verkopen ben je pas een volwassen belegger. Kan maanden tot jaren duren eer je zover bent.
Return portefeuille edelmetalen sinds 2016: 450%
-
- Verbannen Gebruiker
Met aandelen verlies je veel meer: door de RV op dividenden verlies je per jaar veel meer dan de beheerkosten op ETF.
-
- Verbannen Gebruiker
De "stoere" gasten die beweren dat het een punt van eer is, om nooit met verlies te verkopen, geraken nooit zo ver . En verliezen enorm door hun "stoer" doenerijkoenvhaver schreef: ↑12 augustus 2022, 16:28 Als je je verliezers durft verkopen ben je pas een volwassen belegger. Kan maanden tot jaren duren eer je zover bent.
Wie aandelen waarop hij verlies maakt bijhoudt, behoudt de mogelijkheid om er ooit nog winst op te maken.
VLblokpate schreef: ↑12 augustus 2022, 16:29Met aandelen verlies je veel meer: door de RV op dividenden verlies je per jaar veel meer dan de beheerkosten op ETF.
Is dividend uitkeren tegenwoordig een wettelijke verplichting dan?
+ dat hangt ervan af, het is niet persee zo... Op russische aandelen ben ik akkoord met je, op Belgische aandelen soms..
Kan je zeker niet als algemene regel geven
Op UK aandelen en bijvb Bahama's is er geen bronbelasting te betalen en zo lang je geen 800 euro dividend ontvangt krijg je de Belgische RV terug.
Degiro houdt enkel de bronbelasting af en ik heb geen Belgische aandelen en ik kom niet aan 800 euro dividend.
Degiro houdt enkel de bronbelasting af en ik heb geen Belgische aandelen en ik kom niet aan 800 euro dividend.
-
- Verbannen Gebruiker
Gemiddeld bedraagt het dividend 2%. 800 euro dividend komt overeen met 40.000€ beleggingen. Het gemiddelde Belgisch huishouden (alleenstaanden inbegrepen) heeft een financieel vermogen van 240.000 €, waarvan 100.000€ cash (rekening, spaarboekje).
40.000€ aandelen is dus niet echt representatief.
-
- Verbannen Gebruiker
Beheerkosten op goede ETF is zowat 0,2%. Van zodra je gemiddeld 0,6% dividend hebt op je aandelen, zit je daar al qua R.V.Aerolla schreef: ↑12 augustus 2022, 16:48VLblokpate schreef: ↑12 augustus 2022, 16:29
Met aandelen verlies je veel meer: door de RV op dividenden verlies je per jaar veel meer dan de beheerkosten op ETF.
Is dividend uitkeren tegenwoordig een wettelijke verplichting dan?
+ dat hangt ervan af, het is niet persee zo... Op russische aandelen ben ik akkoord met je, op Belgische aandelen soms..
Kan je zeker niet als algemene regel geven
Hier op spaargids wordt men euforisch van zo hoog mogelijke dividendrendementen (jij en ik begrijpen niet waarom). Als jij onder de 0,6% dividendrendement op je portefeuille zit, dan ben je de spreekwoordelijke uitzondering, en dan ben je daar speciaal op zoek naar gegaan.
Je hoort mij niet zeggen dat de beheerskosten hoog/laag zijn op sommige ETF's, je hoort me alleen zeggen dat er beheerskosten zijn
Dus dat even goed doen dan de onderliggende aandelen gewoon theoretisch onmogelijk is...
Dus dat even goed doen dan de onderliggende aandelen gewoon theoretisch onmogelijk is...
-
- Verbannen Gebruiker
Jouw wiskunde klopt langs geen kanten ...
Ofwel weet je niet dat er ETF zijn die accumulerend zijn ...
Ofwel weet je niet dat er ETF zijn die dividenden uitkeren maar waar het dividend steevast 0% bedraagt ...
Alleen kan de hond de schapen niet volgenJhn schreef: ↑12 augustus 2022, 14:45Nee maat, Yaris is de hond die de schappen opjaagt!VLblokpate schreef: ↑12 augustus 2022, 13:19
Of doe zoals Yaris: wachten op Godot tot de juiste trein passeert...
Er moet iemand voor de schappen zorgen.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
De discussie iets duidelijker maken :
ASML all time high rond de 760 in november 2021.
Recente low : iets boven 400
Huidige koers rond de 553.
Als ik goed begrijp wat hierboven geschreven wordt moet er voor ASML op dit moment dus een verkoopadvies gelden.
Maar neen... Natuurlijk verkoop ik mijn slecht gekozen aandelen niet met verlies, zomaar, nu, omdat iemand hier denkt dat dat best is. Zelfs zonder te weten over welke aandelen het gaat.
ASML all time high rond de 760 in november 2021.
Recente low : iets boven 400
Huidige koers rond de 553.
Als ik goed begrijp wat hierboven geschreven wordt moet er voor ASML op dit moment dus een verkoopadvies gelden.
Maar neen... Natuurlijk verkoop ik mijn slecht gekozen aandelen niet met verlies, zomaar, nu, omdat iemand hier denkt dat dat best is. Zelfs zonder te weten over welke aandelen het gaat.
+1
VLblokpate schreef: ↑12 augustus 2022, 17:57Jouw wiskunde klopt langs geen kanten ...
Ofwel weet je niet dat er ETF zijn die accumulerend zijn ...
Ofwel weet je niet dat er ETF zijn die dividenden uitkeren maar waar het dividend steevast 0% bedraagt ...
Eerijk gezegd, je bent beter af dat je belastingen betaald ,omdat je dat nog gedeeltelijk (te weinig) terugkrijgt in natura, dan dat je alles aan MSCI geeft...
Dus geen correcte vergelijking...