De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Ik zou ASMl niet onder 600 verkopenhaelewyn schreef: ↑12 augustus 2022, 19:22 De discussie iets duidelijker maken :
ASML all time high rond de 760 in november 2021.
Recente low : iets boven 400
Huidige koers rond de 553.
Als ik goed begrijp wat hierboven geschreven wordt moet er voor ASML op dit moment dus een verkoopadvies gelden.
Maar neen... Natuurlijk verkoop ik mijn slecht gekozen aandelen niet met verlies, zomaar, nu, omdat iemand hier denkt dat dat best is. Zelfs zonder te weten over welke aandelen het gaat.
En toch doet een ETF als IWDA het jaar na jaar beter dan de onderliggende index.
Je doet precies of je kan kiezen tussen belastingen of beheerskosten. Beheerskosten moet je sowieso betalen, sommige belastingen niet per se.
Verkopen met verlies is verstandig als de kans groot is dat je verlies binnenkort nog groter wordt…
( En daarmee grote kans hebt dat je kunt terugkopen voor 500 of 450. )
Bovenstaand fonds heb ik in 2011 gekocht. Het heeft bijna tien jaar op verlies gestaan. Maar ik heb het bijgehouden. Ik heb ondertussen zelfs nog bijgekocht. In 2021 heb ik het met 40% winst verkocht.
Moedig...dat je bleef investeren!
Maar de voorbije tien jaar was nagenoeg de hele aandelenmarkt in stijgende lijn.
Indien je jouw mining-fonds in de eerste jaren na jouw eerste aankoop steeds zag dalen en tegelijk zie je de rest van de markt omhoog gaan, had je dan niet beter jouw verlies genomen om voor "sterkere" aandelen te gaan? Dan was jouw winst nu volgens mij véél groter dan 40 %.
Begrijp me niet verkeerd, die 40% is ook wel mooi!
Ik zou bijkopen als er opnieuw een daling is.
Ik heb gekocht rond 700 en 550.
Twee momenten waarop ik dacht dat de bodem misschien bereikt was.
Liefst zou ik het bij die twee aankoopmomenten houden en met winst verkopen.
Asml lijkt me te veelbelovend om met verlies te verkopen.
760 all time high
630 is break even..
Verschil 17 procent.
Zou het ondenkbaar zijn dat dat aandeel nog eens op die koers komt ? Ik denk het niet.
Heeft het zin om in een momentopname te bepalen wat de best renderende aandelen vandaag zijn.
De aankoopdatum speelt een grote rol ..
En ik kan nog altijd binnen de zes maanden verkopen met meer winst dan iemand die vandaag een puur theoretisch hogere winst heeft.
ik heb nog geen cent beheerskost betaald...
het was trouwens VLblokpate die dat impliceerde, niet ik, maar hij heeft ergens wel een punt
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je winst komt echter niet door "bij te houden", maar wel door aan te kopen toen het (veel) lager stond.
Edit: waarmee ik niet wil zeggen dat je iets verkeerd doet, ik doe dat ook meestal en vooral met fondsen
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 13 augustus 2022, 17:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Met ASML moet je geduld hebben.haelewyn schreef: ↑13 augustus 2022, 13:41Ik zou bijkopen als er opnieuw een daling is.
Ik heb gekocht rond 700 en 550.
Twee momenten waarop ik dacht dat de bodem misschien bereikt was.
Liefst zou ik het bij die twee aankoopmomenten houden en met winst verkopen.
Asml lijkt me te veelbelovend om met verlies te verkopen.
760 all time high
630 is break even..
Verschil 17 procent.
Zou het ondenkbaar zijn dat dat aandeel nog eens op die koers komt ? Ik denk het niet.
Heeft het zin om in een momentopname te bepalen wat de best renderende aandelen vandaag zijn.
De aankoopdatum speelt een grote rol ..
En ik kan nog altijd binnen de zes maanden verkopen met meer winst dan iemand die vandaag een puur theoretisch hogere winst heeft.
Heel de wereld speculeert op dit aandeel.
Enorme schommelingen op dit aandeel wat in voordeel is van beleggers.
Onder 500 zou ik zeker bijkopen.
Boven 600 verkopen
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Veel ETFs halen ook wat extra rendement uit securities lending én repliceren hun index niet *exact*.
De alomgekende IWDA bv. haalt zo'n 0,02% rendement uit securities lending en doet optimalisatie.
Het even goed of zelfs beter doen dan de onderliggende index kan dus wel degelijk.
Maar wat maakt dit allemaal uit. Er zijn n.m.i. veel belangrijker aspecten om wel/niet te kiezen voor ETFs.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Alsook de mogelijkheid om er ooit nog meer verlies op te maken.
Waar het verschil zit, is dat voor een long positie het maximaal verlies beperkt is en je maximale winst oneindig.
In combinatie met het feit dat je geen glazen bol hebt, kan het idd. zijn dat het beter is om je aandelen met verlies bij te houden.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Eigenlijk kan je een fonds ook gewoon als een "individueel aandeel" beschouwen om "mee te spelen" als je dat wil doen.
Sterker nog, ook als je met fondsen werkt, is voldoende spreiding aangeraden.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik denk dat je beter je portefeuille in zijn totaliteit bekijkt.
Je zal daar dalers (of "op verlies") in hebben en als het goed is, staan daar (meer) stijgers (of "op winst") tegenover.
Als je echter *consistent* je stijgers (of die "op winst" staan) verkoopt puur daarom, dan hou je enkel verliezers over...
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 13 augustus 2022, 19:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Inderdaad, ik bekijk ook mijn portefeuille in zijn totaliteit.
Zorg voor voldoende spreiding tussen verschillende sectoren, landen en zelfs beurzen.
Winnaars verkopen zou ik zeker niet doen want dan blijf je enkel met verliezers over. Bij een sterke stijging (100 procent of meer) kun je eventueel een deel verkopen maar alles verkopen zou ik nooit doen tenzij er echt fundamenteel iets verandert.
Zorg voor voldoende spreiding tussen verschillende sectoren, landen en zelfs beurzen.
Winnaars verkopen zou ik zeker niet doen want dan blijf je enkel met verliezers over. Bij een sterke stijging (100 procent of meer) kun je eventueel een deel verkopen maar alles verkopen zou ik nooit doen tenzij er echt fundamenteel iets verandert.