Risico T23 met lange horizon?
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Risico T23 met lange horizon?
Even dit bumpen
Er schijnen nu verschillende aanbieders te zijn met fiscaal langetermijnsparen in tak 23, sommige fondens blijken toch wel redelijk goed te presteren.
Enige updates hoe het met de situatie nu zit?
Er schijnen nu verschillende aanbieders te zijn met fiscaal langetermijnsparen in tak 23, sommige fondens blijken toch wel redelijk goed te presteren.
Alleen de bank wordt er beter van door de hoge kosten, en instapkosten..Timoootjex schreef: ↑14 augustus 2022, 20:14 Even dit bumpen
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Daar ga ik niet over discussiëren.
Wat ik wel wil meegeven aan eender wie: zorg voor "iets" "extra" qua pensioen, naast "dat van de overheid".
Beter een minder presterend fiscaal pensioenfonds (of verzekering, da's nog anders) dan helemaal niets, lijkt mij.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het is eerder om emotionele beslissingen te vermijden.
Dat er kosten zijn weet ik zeker.
Dat er kosten zijn weet ik zeker.
Het is inderdaad best dat je iets opbouwt zodat je later niet volledig afhangt van je wettelijk pensioen. En dat doe je dan best via een langlopende belegging waar je niet gemakkelijk of helemaal niet aan kunt, om niet in de verleiding te komen hem ten gelde te maken voor het einde van de rit.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Fiscaal pensioensparen vind ik nu net bij uitstek een ideaal instrument daarvoor, mocht het fiscale aspect en rendement niet interessant genoeg zijn.
Natuurlijk. Voor zowat eender wat zijn er kosten.
Kan je beter in vastgoed investeren dan in een Tak 23 voor je pensioen later..
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ga een lening aan nu de rente laag staat, koop vastgoed, verhuur het, en de huurder betaald je lening af.EarthNvstr1 schreef: ↑14 augustus 2022, 23:20Heb je toevallig wat tips om voor pakpweg 80 EUR per maand te investeren in vastgoed ?
Na 20/25 jaar is het betaald, je kan dan verkopen of het verder verhuren..
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Alé, gelukkig dat deze reactie kwam.ludo schreef: ↑14 augustus 2022, 23:26Ga een lening aan nu de rente laag staat, koop vastgoed, verhuur het, en de huurder betaald je lening af.EarthNvstr1 schreef: ↑14 augustus 2022, 23:20
Heb je toevallig wat tips om voor pakpweg 80 EUR per maand te investeren in vastgoed ?
Ik vreesde ervoor dat platin als eerste zou reageren met Estate Guru.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Toevallig enige tips voor het vinden van een interessant pand dat je kan aankopen met een lening met 105% quotiteit om te verhuren en een afbetaling van 80 EUR per maand ?ludo schreef: ↑14 augustus 2022, 23:26Ga een lening aan nu de rente laag staat, koop vastgoed, verhuur het, en de huurder betaald je lening af.EarthNvstr1 schreef: ↑14 augustus 2022, 23:20
Heb je toevallig wat tips om voor pakpweg 80 EUR per maand te investeren in vastgoed ?
Edit: alé, eigenlijk na het eerste jaar slechts zo'n 56 EUR per maand
Je kan wel eens zot doen, maar onnozel of idioot?? ... nou moe////EarthNvstr1 schreef: ↑14 augustus 2022, 23:40Toevallig enige tips voor het vinden van een interessant pand dat je kan aankopen met een lening met 105% quotiteit om te verhuren en een afbetaling van 80 EUR per maand ?
Edit: alé, eigenlijk na het eerste jaar slechts zo'n 56 EUR per maand
Doe aan langetermijnsparen via Spaargids. Geen of zeer weinig instapkosten op bepaalde producten bv. Baloise 0% ipv 4% en Axa 1% ipv 6%. Ik heb zelf al lang geleden een langetermijnspaarcontract aangegaan via Spaargids (makelaar Futuria). Zeer tevreden over. De inlagen zijn fiscaal aftrekbaar.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ja maar dat lange termijnsparen via spaargids is tak 21. En er zijn nu tak 23 producten dus je zou gek zijn om tak 21 te nemen. Zelfs al kost het meer die 1% of anderhalve % max dat je krijgt bij tak 21 is echt bedroevend.
Een Tak23 heeft een totaal ander risicoprofiel als een Tak21, dus niet te vergelijken.Timoootjex schreef: ↑15 augustus 2022, 08:51 Ja maar dat lange termijnsparen via spaargids is tak 21. En er zijn nu tak 23 producten dus je zou gek zijn om tak 21 te nemen.
Een Tak21 combineren met persoonlijke beleggingen zal bij mij altijd de voorkeur hebben op een Tak23, wat in mijn ogen gewoon een dakfonds is.