De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
@haelewyn: ik raad je aan om volgend boek eens te lezen iedereen belegger van Pierre Huylenbroek. Er staan interessante tips in van wat je kunt doen bij winst en verlies.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Boeken lezen kan wellicht nooit kwaad, maar als je niets doet met de hopelijk opgedane kennis/inzichten, dan heeft het weinig zin.
Waar het om gaat bij beleggen is (volgens mij) een strategie bepalen/ontwikkelen, afgestemd op je persoonlijke situatie en doel(en).
Inderdaad spreiding van sectoren,landen en vooral beleggen met geld dat je op korte termijn niet nodig hebt.TikTak schreef: ↑13 augustus 2022, 18:12 Inderdaad, ik bekijk ook mijn portefeuille in zijn totaliteit.
Zorg voor voldoende spreiding tussen verschillende sectoren, landen en zelfs beurzen.
Winnaars verkopen zou ik zeker niet doen want dan blijf je enkel met verliezers over. Bij een sterke stijging (100 procent of meer) kun je eventueel een deel verkopen maar alles verkopen zou ik nooit doen tenzij er echt fundamenteel iets verandert.
Geduld hebben en niet te snel in paniek schieten als het wat minder gaat.
Niet te snel verkopen maar ook niet te lang houden .
Het is soms een moeilijke evenwichtsoefening met welk rendement je tevreden bent .
-
- Verbannen Gebruiker
US en Europa verhogen de rentevoeten om de hoge inflatie te bestrijden. Dit verhoogt de kans op een recessie.
China verlaagt de rentevoeten omdat de economische groei lager is dan verwacht.
The People’s Bank of China cut its rate on a one-year loan to 2.75% from 2.85% and injected an extra 400 billion yuan ($60 billion) in lending markets after government data showed July factory output and retail sales weakened.
Beijing is aiming to shore up sagging economic growth at a politically sensitive time when President Xi Jinping is believed to be trying to extend his hold on power.
The ruling Communist Party effectively acknowledged last month it can’t hit this year’s official 5.5% growth target after anti-virus curbs disrupted trade, manufacturing and consumer spending. A crackdown on corporate debt has caused activity in the vast real estate industry to plunge.
China verlaagt de rentevoeten omdat de economische groei lager is dan verwacht.
The People’s Bank of China cut its rate on a one-year loan to 2.75% from 2.85% and injected an extra 400 billion yuan ($60 billion) in lending markets after government data showed July factory output and retail sales weakened.
Beijing is aiming to shore up sagging economic growth at a politically sensitive time when President Xi Jinping is believed to be trying to extend his hold on power.
The ruling Communist Party effectively acknowledged last month it can’t hit this year’s official 5.5% growth target after anti-virus curbs disrupted trade, manufacturing and consumer spending. A crackdown on corporate debt has caused activity in the vast real estate industry to plunge.
Sinds half juni gaat mijn portefeuille in sneltreinvaart omhoog.
De reden waarom is me compleet onduidelijk.
Nogmaar eens een reden waarom ik geen actieve belegger ben
De reden waarom is me compleet onduidelijk.
Nogmaar eens een reden waarom ik geen actieve belegger ben
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Ik zie niet in waarom passieve beleggers minder rendement zouden halen dan actieve.
"De reden waarom is me compleet onduidelijk."
Vind je dat niet problematisch?
Daarom investeer ik dus niet in ETF's, zodat ik weet wat er gebeurd en waarom
het gaat voor iedereen nog verder omhoog natuurlijk, het lijkt me redelijk algemeen...
Wat een onzin. Jij weet dus waarom jouw aandelen vandaag bewegen zoals ze bewegen? Geef eens 5 voorbeelden.
Ik sluit mij volledig aan bij Rgiskard. De steeds volatielere (elektronische) handel met algoritmes is voor mij een mogelijke verklaring. Bewegingen worden meer en meer uitvergroot, vaak ook omdat veel mensen/computers verkeerd hebben ingezet en hun positie moeten omdraaien. Tel daar de FOMO’s bij en dat leidt dan tot de absurde stijging die we nu zien. IWDA bijna op all time high. De markt heeft altijd gelijk maar overdrijft ook altijd. Apple bvb +35% op 2 maanden tijd. Ik klaag niet als aandeelhouder maar ik vind het wat overdreven.
Er is natuurlijk wel een reden voor. De daling van de inflatie (en daarbij horende daling langetermijnrentes) heeft deze rally in gang gezet. Maar of de daling duurzaam is dat weten we nog niet. De inflatie is nog steeds heel erg hoog.
Laatst gewijzigd door Barryke op 16 augustus 2022, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Verbannen Gebruiker
Het is allemaal veel simpeler dan dat.
De simpele belegger gelooft niet dat we in een recessie zitten die dieper en dieper wordt.
De simpele belegger ziet kansen om te kopen. De professionele belegger profiteert ervan door zijn stukken te verkopen.
We zitten nog altijd in de eerste fase van de depressie: ontkenning. Waaw! Joepie! Kansen om goedkoop aandelen te kopen!
De simpele belegger gelooft niet dat we in een recessie zitten die dieper en dieper wordt.
De simpele belegger ziet kansen om te kopen. De professionele belegger profiteert ervan door zijn stukken te verkopen.
We zitten nog altijd in de eerste fase van de depressie: ontkenning. Waaw! Joepie! Kansen om goedkoop aandelen te kopen!
Ik beschouw mijzelf als een professionele belegger en ik heb alleen maar bijgekocht dit jaar, wat nu?VLblokpate schreef: ↑16 augustus 2022, 14:10 Het is allemaal veel simpeler dan dat.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Dan ben je volgens VLblokpate simpeler dan je zelf denkt.
-
- Verbannen Gebruiker
De vraag stellen, is ze beantwoorden.reteiP schreef: ↑16 augustus 2022, 16:02Ik beschouw mijzelf als een professionele belegger en ik heb alleen maar bijgekocht dit jaar, wat nu?VLblokpate schreef: ↑16 augustus 2022, 14:10 Het is allemaal veel simpeler dan dat.
(Niemand "beschouwt zich" als een professionele belegger. Men is het, of men is het niet)
Leedvermaak:
De Tijd schreef:Veel grote beleggers hebben beursherstel gemist
Enkele van de grootste Amerikaanse professionele beleggers hebben de voorbije maanden massaal aandelen gedumpt, waardoor ze het zomerherstel compleet hebben gemist.
De oorlog in Oekraïne, de hoge inflatie, de renteverhogingen door de Federal Reserve en de recessievrees hebben bij veel professionele beleggers tot een vlucht naar veiligheid geleid. Daardoor misten ze het herstel sinds halfweg juni. Sindsdien is de S&P500-index 17 procent hersteld.
Paté vergeet er nog bij te zeggen dat die simpele belegger waarschijnlijk wel of niet een bepaalde huidskleur heeft.
-
- Verbannen Gebruiker
De Tijd is al een even grote roddelkrant geworden als HLN. En even waardeloos.Yaris schreef: ↑16 augustus 2022, 17:03 Leedvermaak:
De Tijd schreef:Veel grote beleggers hebben beursherstel gemist
Enkele van de grootste Amerikaanse professionele beleggers hebben de voorbije maanden massaal aandelen gedumpt, waardoor ze het zomerherstel compleet hebben gemist.
De oorlog in Oekraïne, de hoge inflatie, de renteverhogingen door de Federal Reserve en de recessievrees hebben bij veel professionele beleggers tot een vlucht naar veiligheid geleid. Daardoor misten ze het herstel sinds halfweg juni. Sindsdien is de S&P500-index 17 procent hersteld.