De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Gudrun, op de beurs moet je altijd met hypotheses werken. Het is net zoals een spelletje poker. Je kijkt naar de kaarten, zet in zonder te weten welke kaarten gaan volgen. Gijsels heeft geen glazen bol.
Wat wil je nu zeggen Galactic? Dat 90% van de retailers enkel aan technische analyse doet, uitsluitend daarop beleggingsbeslissingen baseert en geld verliest?
Ik gebruik “die grafiekjes” trouwens niet voor in of uit. Wel soms voor meer of minder en voor eventuele hedges zoals nu.
Wat wil je nu zeggen Galactic? Dat 90% van de retailers enkel aan technische analyse doet, uitsluitend daarop beleggingsbeslissingen baseert en geld verliest?
Ik gebruik “die grafiekjes” trouwens niet voor in of uit. Wel soms voor meer of minder en voor eventuele hedges zoals nu.
Ik heb naar die bewering eens onderzoek gedaan en het volgende gevonden:
Dat is iets heel anders dan "90% van de retail investeerders verliest geld op de beurs".Denk aan zogeheten 'contracts of difference', derivaten waarmee mensen kunnen speculeren op koersstijgingen of -dalingen. Eerder bleek al uit een rapport van Europese toezichthouders dat zo'n 80 procent van de kleine beleggers uiteindelijk geld verliest op die contracts of difference.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat is inderdaad iets heel anders, los van welk percentage.Yaris schreef: ↑24 augustus 2022, 23:09 Ik heb naar die bewering eens onderzoek gedaan en het volgende gevonden:Dat is iets heel anders dan "90% van de retail investeerders verliest geld op de beurs".Denk aan zogeheten 'contracts of difference', derivaten waarmee mensen kunnen speculeren op koersstijgingen of -dalingen. Eerder bleek al uit een rapport van Europese toezichthouders dat zo'n 80 procent van de kleine beleggers uiteindelijk geld verliest op die contracts of difference.
De bewering "Zoveel procent van de beleggers maakt verlies op de beurs" lijkt op de uitspraken die je soms tegenkomt in de reacties van lezers op artikels in HLN over de beurs: "Op de beurs kun je alleen maar geld verliezen".
MAAR de userbase van HLN is veel groter dan die van spaargids. Ik zou de voorzichtige conclusie durven leggen dat de gemiddelde spaargidser een betere kennis heeft van financiële zaken en beleggen dan de gemiddelde HLN'er. Maar bij de gemiddelde spaargidser is ook nog veel verbetering nodig men dunkt (de experten hier moeten zich niet expliciet aangesproken voelen). Dit kan ik helaas niet onderbouwen met harde cijfers, maar ik heb een licht vermoeden
Er zullen er daar ongetwijfeld veel meer binnen die 90% zitten bij HLN. Ik ga niet zeggen waar ik werk, maar ik kan uit 1ste bron aan u zeggen. Je zou eens moeten weten hoeveel personen alles inzetten of 1 aandeel of met een beetje geluk 2. Als die geluk heeft is dat TESLA geweest, als die pech heeft was dat BABA midden 2020. Meestal kopen die ook nog eens op de meest slechte momenten/pieken omdat er bv veel media aandacht is
Er zullen er daar ongetwijfeld veel meer binnen die 90% zitten bij HLN. Ik ga niet zeggen waar ik werk, maar ik kan uit 1ste bron aan u zeggen. Je zou eens moeten weten hoeveel personen alles inzetten of 1 aandeel of met een beetje geluk 2. Als die geluk heeft is dat TESLA geweest, als die pech heeft was dat BABA midden 2020. Meestal kopen die ook nog eens op de meest slechte momenten/pieken omdat er bv veel media aandacht is
De gewone belegger koopt hoog en verkoopt laag.
Een goede beleger weet dat hij niks weet eenmaal dat je dat weet ben je meer onderwezen dan 99,9% van de bevolking .
Spaargids zit hier vol met orakels met zogezegde kennis maar als het puntje bij paaltje komt blijft er zeer weinig overeind van hun beweringen .
Je kunt de lijn doortrekken naar de financiële experts ook .
Spaargids zit hier vol met orakels met zogezegde kennis maar als het puntje bij paaltje komt blijft er zeer weinig overeind van hun beweringen .
Mensen die denken dat ze geen “verbetering” meer nodig hebben dwalen.
Ondertussen begint de grafiek van de gasprijs op die van de bitcoin te lijken. Laat ons hopen dat die ook even snel weer naar beneden komt.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
"van de retail investeerders geld verliest op de beurs" is iets heel anders dan "van de kleine beleggers uiteindelijk geld verliest op die contracts of difference".
Schitterend onderzoek
Federal Reserve Chairman Jerome Powell speaks at Jackson Hole — 8/26/2022
https://www.youtube.com/watch?v=zJ3sEeArWlw&t=27s
... inflation ... inflation ... inflation ...
Fed-baas Powell wil niet 'voorbarig versoepelen'
https://www.tijd.be/markten-live/nieuws ... 09749.html
https://www.youtube.com/watch?v=zJ3sEeArWlw&t=27s
... inflation ... inflation ... inflation ...
Fed-baas Powell wil niet 'voorbarig versoepelen'
https://www.tijd.be/markten-live/nieuws ... 09749.html
Vooral tech stevig naar beneden als reactie.
Je hoort de FED baas natuurlijk ook niet elke dag koud meedelen dat ie de rente tot ergens in de 4% zal gaan verhogen waar die vermoedelijk een hele tijd zal blijven en dat het economisch onvermijdelijk pijn gaat doen.
Ook Europa deelde meteen mee in de klappen. Logisch, want de ECB zal niet anders kunnen dan volgen lijkt me (tenzij ze de euro helemaal ten grave willen dragen....)
Je hoort de FED baas natuurlijk ook niet elke dag koud meedelen dat ie de rente tot ergens in de 4% zal gaan verhogen waar die vermoedelijk een hele tijd zal blijven en dat het economisch onvermijdelijk pijn gaat doen.
Ook Europa deelde meteen mee in de klappen. Logisch, want de ECB zal niet anders kunnen dan volgen lijkt me (tenzij ze de euro helemaal ten grave willen dragen....)
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
+++lop schreef: ↑25 augustus 2022, 15:41 Een goede beleger weet dat hij niks weet eenmaal dat je dat weet ben je meer onderwezen dan 99,9% van de bevolking .
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
-
- Verbannen Gebruiker
+++lop schreef: ↑25 augustus 2022, 15:41 Een goede beleger weet dat hij niks weet eenmaal dat je dat weet ben je meer onderwezen dan 99,9% van de bevolking .
Een goede belegger is iemand die rendement heeft van zijn beleggingen, zich bewust is van de risico's en weet wat hij moet doen of niet moet doen in crisissituaties.
In Europa zal Poetin deze winter wel voor de nodige koopkracht afname en economische afkoeling zorgen. Eenmaal de BBP's omlaag gaan, zullen de lange termijnrentes vanzelf omhoog schieten, de euro schuldencrisis is immers nooit opgelost, dat probleem komt vroeg of laat ook weer boven water bij hogere rentes. Dat alles zal ook wel de reden zijn dat de ECB niet erg gehaast lijkt om de rente te verhogen.Stijn1234 schreef: ↑26 augustus 2022, 18:12 Vooral tech stevig naar beneden als reactie.