Warmtepompboiler?
Re: Warmtepompboiler?
Woete heeft een buffervat van 46 liter. Dat wordt toch gewoon mee opgewarmd als de verwarming werkt in de winter?
Ik zou dus denken minder dan 1460kWh per jaar voor warm water (?)
Ik wil niet op de boodschapper schieten, maar ik vind het kort door de bocht.Spaarplan schreef: ↑26 augustus 2022, 19:46 Om je een idee te geven:
https://www.desco.be/nl-be/tools/terugv ... pompboiler
Er wordt geen rekening gehouden met het aantal keer dat men een douche/bad neemt, noch hoelang.
Er is toch een groot verschil tussen iemand die 2x per dag een bad neemt en iemand die 1-2x per week een korte douche neemt en zich tussendoor wast (het kattewasje) met 'koud' water (?)
Klopt en daarom hebben wij SWW nodig met 4,5 kwh energie in dagdagelijks. Input energie is in zomer pak minder.J Lawieck schreef: ↑27 augustus 2022, 09:30Ik wil niet op de boodschapper schieten, maar ik vind het kort door de bocht.Spaarplan schreef: ↑26 augustus 2022, 19:46 Om je een idee te geven:
https://www.desco.be/nl-be/tools/terugv ... pompboiler
Er wordt geen rekening gehouden met het aantal keer dat men een douche/bad neemt, noch hoelang.
Er is toch een groot verschil tussen iemand die 2x per dag een bad neemt en iemand die 1-2x per week een korte douche neemt en zich tussendoor wast (het kattewasje) met 'koud' water (?)
Kleine 1300 kwh per jaar. Waarvan 75 % via PV installatie komt.
WpB of paar zonnepanelen meer, dan was keuze snel gemaakt.
Ja maar de warmte van de verwarming die daar voor gebruikt wordt moet ook door gas geleverd worden.
Hoeveel gas of elektriciteit je verbruikt voor SWW, hangt gewoon af van de temperatuur verhoging en het aantal liters warm water dat je op een jaar verbruikt vermenigvuldigt met het rendement.
Rekenvoorbeeld:
Soortelijke warmte van water is 4186 J/kg K of om 1 liter water 1°C op te warmen heb je 4186 J nodig = 1,16Wh
Stel dat je een bad van 120l opvult met 40°C water en dat het koud water een temperatuur heeft van 10°C, dan heb je daar 120kg * 30K * 4186J/kgK = 15069600J of 4,18kWh aan energie voor nodig.
Die energie moet je vermenigvuldigen met het rendement van het apparaat dat voor opwarming zorgt.
Een WPB met COP van 2,5 zal daar 1,674kWh elektriciteit voor verbruiken, kost €0,63
Een condensatie ketel met 100% rendement verbruikt 4,18kWh gas, kost €0,58
Een elektrische boiler met 100% rendement verbruikt 4,18kWh elektriciteit, kost €1,59
Een stand alone gasboiler met 60% rendement verbruikt 6,97kWh gas, kost €0,98
Een gas geiser met 80% rendement verbruikt 5,23kWh gas, kost €0,73
(gerekend met Engie Direct prijzen van augustus)
Mijn WPB heeft een COP van 2,9 de nieuwste generatie WPBs halen meer dan 3, zeker als je binnenlucht gebruikt.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Bedankt!
Lijkt dus verre van rendabel hier.
Als ik reken met prijzen van 15 cent/kWh gas en 30 cent/kWh elektriciteit, dan is de besparing maar 50 euro/jaar. Volgens de investeringskosten in de link van Spaarplan zijn de terugverdientijden te lang.
Nu, de milieu-impact door minder gasverbruik zou je hier ook in rekening moeten brengen, maar terugverdientijden van tientallen jaren is toch te veel.
Pas als de gasprijs naar 30 cent gaat en elektriciteitsprijs naar 20 cent, komt de terugverdientijd naar 8 jaar.
Met COP 3 ipv 2,5 gaat het niet plots super veel beter worden, binnenwarmte gebruiken is in de winter een vestzak broekzak operatie, die warmte moet dan door de verwarming extra geleverd worden.
Voor sommige grote gezinnen of mensen met een bad kan een COP van meer dan 3 toch nog een mooie extra besparing zijn. Het is zeker niet altijd een "vestzak broekzak" operatie, denk bijv aan een garage of eender ander lokaal waar geen verwarming nodig is (en koeling soms nuttig kan zijn).
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Als je het irritant geluidje erbij wilt nemen prima.
Mijn buur word er bijna zot af. En dan nog één van 3800 euro!!
Mijn buur word er bijna zot af. En dan nog één van 3800 euro!!
Zonder irritante frigo, hoe doe je dat eigenlijk?
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Toch opletten met die redenering. Als je die doortrekt: LED lampen zijn dan ook zinloos, een efficiënte diepvries ook?
Het is echt veel te simplistisch om de woning als 1 verwarmde ruimte te zien. Efficiëntie in verwarming is voor een groot stuk de warmtebronnen beperken tot de comfortzone van de bewoners. Dus tenzij je die warmtepompboiler naast je TV gaat zetten valt er wél te winnen in de winter.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Wat die LED lampen betreft, die zijn inderdaad nutteloos in een ruimte die op hetzelfde moment klassiek elektrisch verwarmd wordt. De warmte die gloeilampen geven moet in dit specifieke geval niet door de elektrische verwarming geleverd worden. Uiteraard zijn LED lampen wel zinvol omdat ruimtes niet constant verwarmd worden en de verwarming nog vrij zelden door elektrische weerstand verwarming geleverd wordt.reteiP schreef: ↑29 augustus 2022, 10:14 Toch opletten met die redenering. Als je die doortrekt: LED lampen zijn dan ook zinloos, een efficiënte diepvries ook?
Het is echt veel te simplistisch om de woning als 1 verwarmde ruimte te zien. Efficiëntie in verwarming is voor een groot stuk de warmtebronnen beperken tot de comfortzone van de bewoners. Dus tenzij je die warmtepompboiler naast je TV gaat zetten valt er wél te winnen in de winter.
Een woning is inderdaad geen één verwarmde ruimte maar wel één ruimte die door buitenschil isolatie is begrensd. Als je een niet verwarmde ruimte binnen de isolatie schil verder gaat afkoelen zal dat voor gevolg hebben dat aanpalende verwarmde ruimtes meer afkoelen door niet geïsoleerde muren en interne lucht circulatie, is natuurlijk geen 100% vestzak broekzak operatie maar veel zal het niet schelen. Warmte energie komt niet uit het niets, de warmte onttrokken uit een niet verwarmde ruimte binnen de isolatieschil wordt vrijwel volledig aangevuld door warmte uit aanpalende ruimtes (tenzij de isolatieschil niks voorstelt). Trouwens zal de buitentemperatuur in de winter doorgaans lager zijn dat de temperatuur in de niet verwarmde ruimtes, wat het onmogelijk maakt dat er warmte energie van buiten in de niet verwarmde ruimtes komt, alles moet dan wel van aanpalende verwarmde ruimtes komen.
Nee, maar ik kan me wel voorstellen dat het lawaai van sommige frigo's "irritant" kan zijn.
Ik heb hier 2 warmtepompen in huis en heb er nooit last van, wel (soms) van de frigo (open keuken) als ik naar TV kijk/luister. Oude frigo, nieuwe warmtepompen... raadseltje opgelost.
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Voila die laatste zin is de essentie. Het is geen vestzak, broekzak. Ook niet in de winter.vortex schreef: ↑29 augustus 2022, 10:52 Wat die LED lampen betreft, die zijn inderdaad nutteloos in een ruimte die op hetzelfde moment klassiek elektrisch verwarmd wordt. De warmte die gloeilampen geven moet in dit specifieke geval niet door de elektrische verwarming geleverd worden. Uiteraard zijn LED lampen wel zinvol omdat ruimtes niet constant verwarmd worden en de verwarming nog vrij zelden door elektrische weerstand verwarming geleverd wordt.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash