Besparen algemeen
Re: Besparen algemeen
Net thuis van fietstocht door Meetjesland. Het is hier tamelijk winderig en de molentjes waren (bijna) allen vlotjes aan het draaien.
Toch heb ik de indruk, hoe meer die molentjes draaien hoe duurder elektriciteit wordt? En dan spreken we nog niet van de zonnepanelen.
Wie loopt weg met de opbrengst van de windmolens? Bij plaatsing van een molen spreekt men "goed voor zo'n 2000 gezinnen", ondertussen hebben we hier (langs N49) bijna een woud aan molens. Waar gaat die opbrengst heen???
Toch heb ik de indruk, hoe meer die molentjes draaien hoe duurder elektriciteit wordt? En dan spreken we nog niet van de zonnepanelen.
Wie loopt weg met de opbrengst van de windmolens? Bij plaatsing van een molen spreekt men "goed voor zo'n 2000 gezinnen", ondertussen hebben we hier (langs N49) bijna een woud aan molens. Waar gaat die opbrengst heen???
-
- Verbannen Gebruiker
De aandeelhouders. Niets belet jou om ook aandeelhouder te worden.E10ne schreef: ↑28 augustus 2022, 15:43 Net thuis van fietstocht door Meetjesland. Het is hier tamelijk winderig en de molentjes waren (bijna) allen vlotjes aan het draaien.
Het alternatief is het communistisch systeem. Daar is de gemeenschap, iedereen, eigenaar van alles . Momenteel is geen enkel land erin geslaagd het communistisch systeem succesvol tot leven te roepen. Zelfs China telt een indrukwekkend aantal miljardairs
De reden dat nu ook alles duurder word is omdat koude fusie in laatste rechte lijn zit en dan is het leven van fossiele brandstof verleden tijd.
Momenteel zijn daar biedingen over om het niet op de markt te brengen!!
Momenteel zijn daar biedingen over om het niet op de markt te brengen!!
Graag meer info hierover. Bronnen even vermelden aub.
De zoveelste complottheorie?
-
- Verbannen Gebruiker
Cold fusion is a hypothesized type of nuclear reaction that would occur at, or near, room temperature. It would contrast starkly with the "hot" fusion that is known to take place naturally within stars and artificially in hydrogen bombs and prototype fusion reactors under immense pressure and at temperatures of millions of degrees, and be distinguished from muon-catalyzed fusion. There is currently no accepted theoretical model that would allow cold fusion to occur.
Alle elementen zijn aanwezig voor een succesvol complot: er wordt gezegd dat er "geen geaccepteerd theoretisch model bestaat".
Dat is omdat het verzwegen wordt !!!!! In de doofpot gestopt wordt !!!!! De regeringen hebben met zijn allen besloten het bestaan te ontkennen !!!! Omdat er veel te grote belangen zijn: olieproducenten en hoge taksen voor de regeringen !!!!!
Dus omdat het maar een theorie is die niet in praktijk omgezet kan worden, kan het wel en is het een complot?
Ik heb ook eens gegoogeld:
Die "accepted" in jouw tekst wil zeggen aanvaard in de wetenschap, niet aanvaard door de politiek.
Ik heb ook eens gegoogeld:
https://www.quantumuniverse.nl/koude-fu ... -en-fictieTijdens de ijverige weken volgend op de bekendmaking werd het algauw duidelijk dat de vermeende koude fusie in feite een vorm van pathologische wetenschap was, aangezien in laboratoria over heel de wereld het sensationele resultaat niet gereproduceerd kon worden. Nog geen twee maanden na de persconferentie werd de “fusion confusion” als doodlopend pad bestempeld. Ondanks dit feit blijft het fenomeen voer voor de wetenschappelijke underground, en – wat dacht je anders – voor allerlei samenzweringstheorieën. Voor de zekerheid heeft een onderzoeksteam van Google het experiment recent toch nog eens herhaald, maar ook zij kondigden een jaar geleden aan dat ze het antwoord op het globale energieprobleem schuldig moesten blijven.
Die "accepted" in jouw tekst wil zeggen aanvaard in de wetenschap, niet aanvaard door de politiek.
-
- Verbannen Gebruiker
Het is een complot voor wie in complotten geloofd: er is zogezegd geen "geaccepteerde" oplossing (de wetenschap zit mee in het complot!") en de olie- en gasbedrijven en regeringen zouden te veel geld verdienen.
Waarom is de grasmobiel nooit doorgebroken? Aha! Ook een complot!
besparingsidee: wij verwarmen en koken op gas. Voor elektriciteit hebben we zonnepanelen (en nog een terugdraaiende teller...)
Gezien het gas relatief veel duurder is geworden dan elektriciteit: is het een idee om naast het klassieke gasvuur ook een elektrische kookplaat (genre camping...) te voorzien om gerechten die 'lang' moeten koken (ketel soep, spaghetti, rijst,...) eerder op die elektrische plaat te bereiden, ipv op het gasvuur. Wij zorgen nu al dat we warm water voor koken van bv. rijst of spaghetti niet allemaal op het vuur aan de kook brengen, maar grotendeels ook al via een elektrische waterkoker.
Is het sop de kool waard? Er wordt toch gezegd dat het warmteverlies bij een gasvuur hoger is dan bij een elektrisch vuur?
Gezien het gas relatief veel duurder is geworden dan elektriciteit: is het een idee om naast het klassieke gasvuur ook een elektrische kookplaat (genre camping...) te voorzien om gerechten die 'lang' moeten koken (ketel soep, spaghetti, rijst,...) eerder op die elektrische plaat te bereiden, ipv op het gasvuur. Wij zorgen nu al dat we warm water voor koken van bv. rijst of spaghetti niet allemaal op het vuur aan de kook brengen, maar grotendeels ook al via een elektrische waterkoker.
Is het sop de kool waard? Er wordt toch gezegd dat het warmteverlies bij een gasvuur hoger is dan bij een elektrisch vuur?
Misschien eens uitrekenen met recentere waarden via https://www.mijnenergie.be/blog/koken-o ... ogle.be%2Ftreenman schreef: ↑29 augustus 2022, 10:28 besparingsidee: wij verwarmen en koken op gas. Voor elektriciteit hebben we zonnepanelen (en nog een terugdraaiende teller...)
Ga je op de lange termijn gasvuur willen houden anders? Je zou ook kunnen opteren voor een vervanging van je gasvuur ipv soort campingkookplaat...
Degradatie van PV install ?
Vuil worden van PV install, noodzaak om de panelen te reinigen -> extra kosten!
Je leest die zaken hier nogal vaak, ik post hier mijn eigen opbrengsten van een PV install.
De panelen zijn nog nooit gereinigd.
Liggen op een 45 graden pannendak, iets van het zuiden, lichte neiging richting het westen.
16*230 kW= 3680 kW piek.
Dus die 3680 kW is een theoretisch waarde, waar ik eigenlijk niet kan aangeraken, dak is 45 graden en lig niet perfect op het zuiden.
2009: geen volledig jaar
2010: 3630
2011: 3855
2012: 3513
2013: 3556
2014: 3623
2015: 3771
2016: 3720
2017: 3595
2018: 3991
2019: 3736
2020: 3861
2021: 3628
2022: 3800* nog geen volledig jaar, maar de rest van het jaar zijn ingevuld met de te verwachten opbrengsten.
De jaarlijkse opbrengsten die in het vet staan, zijn de opbrengsten BOVEN het theoretische maximum!
Je ziet duidelijk dat de laatste jaren die steeds wordt behaald. In 2021 waren juni en juli geen toppers, anders was het ook bingo!
Mijn besluit: je hoeft PV panelen niet te onderhouden, er is geen degradatie, na 13 jaar nog geen kosten gehad, ook de SMA omvormer doet het nog steeds, ...
Enkel mijn solarlog is kapot gegaan na 8 jaar of zo, die heb ik afgesloten en niet meer vervangen.
Deze post is er niet om jullie aan te zetten op ook PV panelen te kopen, helemaal niet.
Het is er enkel om met objectieve en feitelijke data de vooroordelen te counteren.
Vuil worden van PV install, noodzaak om de panelen te reinigen -> extra kosten!
Je leest die zaken hier nogal vaak, ik post hier mijn eigen opbrengsten van een PV install.
De panelen zijn nog nooit gereinigd.
Liggen op een 45 graden pannendak, iets van het zuiden, lichte neiging richting het westen.
16*230 kW= 3680 kW piek.
Dus die 3680 kW is een theoretisch waarde, waar ik eigenlijk niet kan aangeraken, dak is 45 graden en lig niet perfect op het zuiden.
2009: geen volledig jaar
2010: 3630
2011: 3855
2012: 3513
2013: 3556
2014: 3623
2015: 3771
2016: 3720
2017: 3595
2018: 3991
2019: 3736
2020: 3861
2021: 3628
2022: 3800* nog geen volledig jaar, maar de rest van het jaar zijn ingevuld met de te verwachten opbrengsten.
De jaarlijkse opbrengsten die in het vet staan, zijn de opbrengsten BOVEN het theoretische maximum!
Je ziet duidelijk dat de laatste jaren die steeds wordt behaald. In 2021 waren juni en juli geen toppers, anders was het ook bingo!
Mijn besluit: je hoeft PV panelen niet te onderhouden, er is geen degradatie, na 13 jaar nog geen kosten gehad, ook de SMA omvormer doet het nog steeds, ...
Enkel mijn solarlog is kapot gegaan na 8 jaar of zo, die heb ik afgesloten en niet meer vervangen.
Deze post is er niet om jullie aan te zetten op ook PV panelen te kopen, helemaal niet.
Het is er enkel om met objectieve en feitelijke data de vooroordelen te counteren.
Het theoretisch maximum per jaar is NIET 3680 kWh.
Het is niet meer dan een vuistregel die zegt dat een installatie van 3680 kW piek op onze breedtegraad en bij een optimaal gericht dak ongeveer 3680 kWh per jaar levert.
Voor de rest helemaal eens: mijn installatie is van 2011, geen problemen (hout vasthouden), geen onderhoud, geen merkbare minderopbrengst
Het is niet meer dan een vuistregel die zegt dat een installatie van 3680 kW piek op onze breedtegraad en bij een optimaal gericht dak ongeveer 3680 kWh per jaar levert.
Voor de rest helemaal eens: mijn installatie is van 2011, geen problemen (hout vasthouden), geen onderhoud, geen merkbare minderopbrengst
Opletten hé gas is veel duurder geworden maar 1kWh elektriciteit (eveneens veel duurder geworden) kost nog altijd ongeveer dubbel zoveel als een 1kWh gas, het slechter rendement van een gasvuur wordt nog altijd gecompenseerd door "goedkoper" gas. Doe geen domme investeringen voor de uitzonderlijke situatie waarin we nu zitten, pas als dit een pertinent probleem blijft is het zinvol om zich te heroriënteren. Afwachten maar of elektriciteit in de toekomst goedkoper gaat zijn dan gas, eerst nog zien, er zit immers ook nog een elektrificatie en uitfasering van fossiel aan te komen, meer vraag naar stroom en minder naar fossiel is niet bepaald gunstig voor stroom prijzen.treenman schreef: ↑29 augustus 2022, 10:28 besparingsidee: wij verwarmen en koken op gas. Voor elektriciteit hebben we zonnepanelen (en nog een terugdraaiende teller...)
Koken is trouwens een mini energie verbruik in vergelijking met het verwarmen van de woning.
-
- Full Member
- Contacteer:
Of de klimaat / weersverandering heeft de degradatie tot nu toe gecompenseerd, altijd voorzichtig zijn met conclusies gebaseerd op één parameter (opbrengst) terwijl het weer als belangrijkste factor genegeerd wordt