2 contracten langetermijnsparen en de fiscale consequenties
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
2 contracten langetermijnsparen en de fiscale consequenties
Kan iemand me helpen met deze vraag?
Ik heb een contract langetermijnsparen dat heeft gelopen tot mijn 53e. Daarna was het niet meer opportuun om daar nog verder in te storten omdat het geen fiscaal voordeel meer opbracht. (Aflossing hypothecaire lening)
Op mijn 57e werd het evenwel opnieuw interessant, de wetgeving was veranderd en ik kon er mijn fiscale korf mee optimaliseren. Ik heb dan ook een nieuw contract langetermijnsparen geopend bij een andere verzekeraar.
Ik weet dat het kapitaal van een contract dat minimaal 10 jaar heeft gelopen vanaf de 60e verjaardag kan opgevraagd worden. Mijn 1ste contract voldoet aan deze voorwaarde, het 2de niet. Ik word volgend jaar 60.
Is het dan voor mij mogelijk om het kapitaal van het 1ste contract al op te vragen en verder te blijven storten in mijn 2de tot dat 10 jaar heeft gelopen? Of ben ik verplicht de 2 contracten uit te doen tot ook het 2de contract kan uitbetaald worden?
Alvast dank voor een antwoord!
Ik heb een contract langetermijnsparen dat heeft gelopen tot mijn 53e. Daarna was het niet meer opportuun om daar nog verder in te storten omdat het geen fiscaal voordeel meer opbracht. (Aflossing hypothecaire lening)
Op mijn 57e werd het evenwel opnieuw interessant, de wetgeving was veranderd en ik kon er mijn fiscale korf mee optimaliseren. Ik heb dan ook een nieuw contract langetermijnsparen geopend bij een andere verzekeraar.
Ik weet dat het kapitaal van een contract dat minimaal 10 jaar heeft gelopen vanaf de 60e verjaardag kan opgevraagd worden. Mijn 1ste contract voldoet aan deze voorwaarde, het 2de niet. Ik word volgend jaar 60.
Is het dan voor mij mogelijk om het kapitaal van het 1ste contract al op te vragen en verder te blijven storten in mijn 2de tot dat 10 jaar heeft gelopen? Of ben ik verplicht de 2 contracten uit te doen tot ook het 2de contract kan uitbetaald worden?
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: 2 contracten langetermijnsparen en de fiscale consequenties
Best eens informeren bij je financiële instelling …whynotme schreef: ↑5 juni 2022, 13:44 Kan iemand me helpen met deze vraag?
Zoals ik het begrijp en op basis van de informatie die je geeft, denk ik dat je het kapitaal van je eerste contract kan opvragen nadat je 60 bent geworden (en na minstens 10 jaar looptijd). Op je 60e wordt er dan eenmalig 10% belasting ingehouden.
Voor je 2e contract zal je volgens mij moeten wachten tot je 67 wordt.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.