jaarafrekening energie
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: jaarafrekening energie
Dit is dus het nadeel van een topic (oekraine-en-het-conflict-tussen-rusland ... ne#p549352) sluiten ...
Anyway, dan maar hier dus ... wat lectuur voor wie het interesseert: https://npokennis.nl/longread/8004/hoe- ... -is-poetin
Anyway, dan maar hier dus ... wat lectuur voor wie het interesseert: https://npokennis.nl/longread/8004/hoe- ... -is-poetin
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Ik een antiglobalist...m-peeters schreef: ↑30 augustus 2022, 16:49De USA vallen Oekraïne niet aan, Rusland wel ...PinkPanther1970 schreef: ↑30 augustus 2022, 15:24
En jij hebt de illusie dat Biden dat wel is?
Die wrijft in zijn handjes, hoe zwakker Europa, des te beter voor de VS.
De USA stoppen niet met leveringen aan Europa, Rusland wel ...
Ik lees veel stemmingmakerij van jouw kant en nog meer gespeculeer ("Biden wrijft in zijn handjes", "Biden wil een zwak Europa" ...) maar nergens bewijs je iets. De enige die Europa momenteel pijn doet is Poetin. En Oekraïne - toch ook een Europees land - doet hij letterlijk pijn, ook en misschien wel vooral de bevolking.
Jij bent gewoon een antiglobalist die niet veel beter is dan VLblokpaté: de schuld van alles en nog wat steeds in de schoenen van "het Westen" (in het bijzonder de USA) schuiven, zelf als het zo overduidelijk is wie de oorlog in Oekraïne begonnen is.
Het zij zo ... in Europa mag je tenminste een afwijkende mening hebben. In Rusland kan dat niet ...
De beste die ik de laatste tijd al gehoord heb.
Natuurlijk stoppen de VS niet met leveringen, duh... Snap jij wel iets van het hele verhaal?
https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 85325.html
Ik had ook nog “communist” kunnen gebruiken maar dat zou vermoedelijk de censuur van SG niet overleefd hebbenPinkPanther1970 schreef: ↑30 augustus 2022, 17:26Ik een antiglobalist...m-peeters schreef: ↑30 augustus 2022, 16:49
De USA vallen Oekraïne niet aan, Rusland wel ...
Ik lees veel stemmingmakerij van jouw kant en nog meer gespeculeer ("Biden wrijft in zijn handjes", "Biden wil een zwak Europa" ...) maar nergens bewijs je iets. De enige die Europa momenteel pijn doet is Poetin. En Oekraïne - toch ook een Europees land - doet hij letterlijk pijn, ook en misschien wel vooral de bevolking.
Jij bent gewoon een antiglobalist die niet veel beter is dan VLblokpaté: de schuld van alles en nog wat steeds in de schoenen van "het Westen" (in het bijzonder de USA) schuiven, zelf als het zo overduidelijk is wie de oorlog in Oekraïne begonnen is.
Het zij zo ... in Europa mag je tenminste een afwijkende mening hebben. In Rusland kan dat niet ...
De beste die ik de laatste tijd al gehoord heb.
Natuurlijk stoppen de VS niet met leveringen, duh... Snap jij wel iets van het hele verhaal?
https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 85325.html
Anti-globalist vind ik gepast: je lijkt me het type herrieschopper genre Gele Hesjes: protesteren tegen van alles en nog wat maar eigenlijk niet goed weten waar ze voor staan
Wat de VS betreft: zij leveren ons gas en Rusland niet, heb ik het zo goed begrepen, Roos Poesje?
Correctie, Rusland stopt de levering aan Europa niet, wij wensen niet van hun te kopen, dat is niet hetzelfde...m-peeters schreef: ↑30 augustus 2022, 16:49
De USA vallen Oekraïne niet aan, Rusland wel ...
Als je het lief vraagt, zal Rusland gerust gas aan je leveren, meer dan je op krijgt
Maar dat willen we niet doen...
We doen onszelf pijn vanwege onze "principes"
Om correct te zijn;
- Rusland heeft de kraan van de gasuitvoer beetje bij beetje dichtgedraaid. Tot op heden is ze nog niet niet volledig dicht richting West-Europa.
- West-Europa wil zo snel mogelijk onafhankelijk zijn van het Russisch gas. Als het dat ooit is dan mag de kraan helemaal dicht van hen.
- Rusland heeft de kraan van de gasuitvoer beetje bij beetje dichtgedraaid. Tot op heden is ze nog niet niet volledig dicht richting West-Europa.
- West-Europa wil zo snel mogelijk onafhankelijk zijn van het Russisch gas. Als het dat ooit is dan mag de kraan helemaal dicht van hen.
Klopt,
je 2de puntje komt wel in de tijdlijn voor het eerste, maar bon
Maar je KAN vermijden dat Rusland de gaskraan dichtdraait
het is een kwestie van wil en wat je verkiest..
We zijn een economische oorlog begonnen als reactie op een militaire oorlog, we hebben ze (weinig verrassend) zeer snel verloren.
Dat is alles wat erover te zeggen valt, en het geeft ook de oplossing: stop de sancties, geef wat herstelbetalingen aan Rusland, kruip internationaal door de modder en ga terug naar een normale situatie.
Dat je dat ethisch niet kan uitleggen aan mensen met "principes", dat snap ik, en je maakt je mateloos belachelijk, maar dat doe je nu ook...
We zijn een economische oorlog begonnen als reactie op een militaire oorlog, we hebben ze (weinig verrassend) zeer snel verloren.
Dat is alles wat erover te zeggen valt, en het geeft ook de oplossing: stop de sancties, geef wat herstelbetalingen aan Rusland, kruip internationaal door de modder en ga terug naar een normale situatie.
Dat je dat ethisch niet kan uitleggen aan mensen met "principes", dat snap ik, en je maakt je mateloos belachelijk, maar dat doe je nu ook...
Veel wil ik er ook niet meer over zeggen maar:
- zowel Rusland als Europa worden getroffen door de sancties.
- wie, waar en wanner het hardst getroffen wordt, is niet exact te bepalen.
- eigenlijk is het een bel die 5 na 12 afgaat: maak je als land of continent niet zo afhankelijk van een onbetrouwbare leverancier. Dit gaat nog vele vervolgafleveringen krijgen met andere producten/grondstoffen/leveranciers/landen.
- als je ook maar 1 vinger aan Rusland geeft, zullen ze ( en later ook China) je volledige hand afnemen. Dan laat je 'ons' beter de hele storm trotseren. Dan worden gelijk alle pijnpunten blootgelegd en kan er eindelijk eens aan deftige oplossingen gewerkt worden.
- in het slechtste ( of uiteindelijk mss wel het beste) geval komen er opstanden en revoluties in Europa. 7 miljard ( and counting) mensen gaan nooit zonder twisten/oorlogen samen leven. Daar zijn trouwens ook niet genoeg grondstoffen voor om dit nog tientallen ( laat staan honderden) jaren vol te houden.
Blijkbaar toch teveel opgesomd en totaal off-topic... My bad.
- zowel Rusland als Europa worden getroffen door de sancties.
- eigenlijk is het een bel die 5 na 12 afgaat: maak je als land of continent niet zo afhankelijk van een onbetrouwbare leverancier. Dit gaat nog vele vervolgafleveringen krijgen met andere producten/grondstoffen/leveranciers/landen.
- als je ook maar 1 vinger aan Rusland geeft, zullen ze ( en later ook China) je volledige hand afnemen. Dan laat je 'ons' beter de hele storm trotseren. Dan worden gelijk alle pijnpunten blootgelegd en kan er eindelijk eens aan deftige oplossingen gewerkt worden.
- in het slechtste ( of uiteindelijk mss wel het beste) geval komen er opstanden en revoluties in Europa. 7 miljard ( and counting) mensen gaan nooit zonder twisten/oorlogen samen leven. Daar zijn trouwens ook niet genoeg grondstoffen voor om dit nog tientallen ( laat staan honderden) jaren vol te houden.
Blijkbaar toch teveel opgesomd en totaal off-topic... My bad.
En wat met Oekraïne? Geven we Oekraïne cadeau aan Rusland, de agressor? En geven we dan misschien ook gratis er de Baltische staten bij uit angst opnieuw minder gas te krijgen?Aerolla schreef: ↑30 augustus 2022, 20:51 Klopt,
-
- Jr. Member
- Contacteer:
En wat met alle andere conflicten in de wereld ?
Ik meen me te herinneren dat er ook in Syrië en Afghanistan en nog zoveel andere landen oorlogen werden/worden uitgevochten. De deur voor de schone blonde Oekraïense vluchtelingen stond wagenwijd open maar voor die bebaarde jongemannen uit Syrië die evenzeer voor hun leven liepen, die konden niet vlug genoeg weer over de grens gezet worden.
In Oekraïne is er een stellingenoorlog bezig die gemakkelijk nog vele jaren kan duren. Je kan tot op zekere hoogte solidariteit tonen door steun te bieden aan vluchtelingen, door Oekraïne totaal onverdiend het Eurosong te laten winnen, door onder de radar hun leger te steunen maar met economische sancties waar het hele Europese continent onder lijdt, wat onze economie, de middenklasse, de staatskas, de bedrijven, enzovoorts voor vele (tientallen ?) jaren de dieperik zal induwen en waarvan je vooraf al weet dat het geen enkele invloed zal hebben op het verder verloop van de oorlog dan moet je wel heel erg "principieel" zijn. Die "principes" zijn natuurlijk wel gemakkelijker te handhaven door politici die het niet eens zullen merken dat hun energiefactuur gestegen is, je moet maar minder verbruiken en plassen in de douche om je rekening te doen zakken is zowat het enige antwoord die de modale Europeaan als antwoord krijgt.
… maar nog steeds geen antwoord op de vraag: wat met de oorlog in Oekraïne? Niks doen en overlaten aan de Russen? Of integendeel, ook militair op het terrein tussenkomen?Gebruikersnaam2 schreef: ↑30 augustus 2022, 23:55En wat met alle andere conflicten in de wereld ?
Ik meen me te herinneren dat er ook in Syrië en Afghanistan en nog zoveel andere landen oorlogen werden/worden uitgevochten. De deur voor de schone blonde Oekraïense vluchtelingen stond wagenwijd open maar voor die bebaarde jongemannen uit Syrië die evenzeer voor hun leven liepen, die konden niet vlug genoeg weer over de grens gezet worden.
In Oekraïne is er een stellingenoorlog bezig die gemakkelijk nog vele jaren kan duren. Je kan tot op zekere hoogte solidariteit tonen door steun te bieden aan vluchtelingen, door Oekraïne totaal onverdiend het Eurosong te laten winnen, door onder de radar hun leger te steunen maar met economische sancties waar het hele Europese continent onder lijdt, wat onze economie, de middenklasse, de staatskas, de bedrijven, enzovoorts voor vele (tientallen ?) jaren de dieperik zal induwen en waarvan je vooraf al weet dat het geen enkele invloed zal hebben op het verder verloop van de oorlog dan moet je wel heel erg "principieel" zijn. Die "principes" zijn natuurlijk wel gemakkelijker te handhaven door politici die het niet eens zullen merken dat hun energiefactuur gestegen is, je moet maar minder verbruiken en plassen in de douche om je rekening te doen zakken is zowat het enige antwoord die de modale Europeaan als antwoord krijgt.
Wat die andere oorlogen betreft. Je maakt er een karikatuur van. Oekraïne is Europa, die andere landen niet (wat niet wil zeggen dat we niks moeten doen). Waarom moeten wij, en niet pakweg China of Rusland, steeds voor opvang en hulp zorgen voor elk conflict ergens in de wereld? Wij zijn toch de “slechteriken uit het Westen”? Ik zeg niet dat we die andere vluchtelingen aan hun lot moeten overlaten. We hebben er trouwens heel wat van hen WEL al opgevangen …
Het CGVS geeft in hun jaarverslag 2021 de top-5 van politieke vluchtelingen in België weer:
In 2021 waren de belangrijkste herkomstlanden van verzoekers om internationale bescherming Afghanistan, Syrië, Palestina, Eritrea en Somalië.
Trouwens, leuk dat je die 2 landen vernoemt. Wat doen de rijke, Arabische en nabijgelegen olielanden? Niks, ze sluiten hun grenzen voor vluchtelingen uit Afghanistan en Syrië.
Wat met Oekraine is een simpele vraag: niks
Wij hebben niet te beslissen wat ermee gebeurd...
Als je gaat onderhandelen met Rusland zal je waarschijnlijk toegevingen moeten doen betreffende wapenleveringen stoppen en EU-kandidatuur annuleren, NAVO garanties en dergelijke.
Het resultaat zou kunnen zijn dat het voor Oekraine slechter is dan ervoor.
En de conclusie zou kunnen zijn dat de Oekrainers beter af waren zonder onze hulp
Maar bon, ook dat hadden we vooraf kunnen weten, als we rationeel hadden nagedacht in plaats van emotioneel
Wij hebben niet te beslissen wat ermee gebeurd...
Als je gaat onderhandelen met Rusland zal je waarschijnlijk toegevingen moeten doen betreffende wapenleveringen stoppen en EU-kandidatuur annuleren, NAVO garanties en dergelijke.
Het resultaat zou kunnen zijn dat het voor Oekraine slechter is dan ervoor.
En de conclusie zou kunnen zijn dat de Oekrainers beter af waren zonder onze hulp
Maar bon, ook dat hadden we vooraf kunnen weten, als we rationeel hadden nagedacht in plaats van emotioneel
O maar Rusland was tot voor het Oekraïne conflict (en dat is al begonnen bij de door het westen gepromote opstand in 2014) een zeer betrouwbare leverancier die bovendien goedkoop was, mocht Rusland geen betrouwbare partner zijn, dan zouden we nooit zo afhankelijk geworden zijn en zouden er ook heel wat minder pijplijnen gelegd zijn. En om on-topic te blijven; zelfs nu nog levert Rusland volop olie aan het Europees continent, maar ook daar komt eind dit jaar een eind aan, niet omdat Poetin dat beslist heeft maar omdat wij Poetin nog een lesje gaan leren en zijn olie niet meer willen. Je kunt er van op aan dat het ons weer veel meer pijn gaat doen dan Poetin, hij heeft in Azië immers meer dan genoeg afzetmogelijkheden. De jaarafrekening energie gaat zonder die olie ongetwijfeld ook weer omhoog, we zitten immers reeds met hoger olie verbruik door elektriciteitscentrales die op stookolie zijn overgeschakeld en aan de pomp zal dat eveneens zijn weerslag hebben.pukkie007 schreef: ↑30 augustus 2022, 21:46 - zowel Rusland als Europa worden getroffen door de sancties.
- eigenlijk is het een bel die 5 na 12 afgaat: maak je als land of continent niet zo afhankelijk van een onbetrouwbare leverancier.
Dat is propaganda praat, de enige die landen "afgenomen hebben" zijn wij, het westen met de NAVO expansie en zogenaamde democratisering. Het volgende land dat op de agenda staat om los te peuteren is Taiwan.pukkie007 schreef: ↑30 augustus 2022, 21:46 - als je ook maar 1 vinger aan Rusland geeft, zullen ze ( en later ook China) je volledige hand afnemen. Dan laat je 'ons' beter de hele storm trotseren. Dan worden gelijk alle pijnpunten blootgelegd en kan er eindelijk eens aan deftige oplossingen gewerkt worden.
Interne conflicten in landen zullen inwoners uiteindelijk op langere termijn zelf oplossen.
Wie vandaag een dictator is, zal ooit door eigen bevolking worden afgezet.
Zelfs als het in jaren '40 verkeerd had uitgedraaid zou dat uiteindelijk ook wel goed gekomen zijn.
Vroeg of laat hadden ze dat manneke met snorretje en haarbles wel het zwijgen opgelegd en ook door eigen mensen.
Mening van buitenaf zal conflicten enkel maar rekken.
Wie vandaag een dictator is, zal ooit door eigen bevolking worden afgezet.
Zelfs als het in jaren '40 verkeerd had uitgedraaid zou dat uiteindelijk ook wel goed gekomen zijn.
Vroeg of laat hadden ze dat manneke met snorretje en haarbles wel het zwijgen opgelegd en ook door eigen mensen.
Mening van buitenaf zal conflicten enkel maar rekken.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Antwoord op je Oekraïne-vraag : er zijn al vele jaren conflicten om het woord oorlog niet te gebruiken in de Donbas/Luhansk-regio, blijkbaar vonden we het dan niet nodig om te reageren. Hoe heeft "Europa" gereageerd op het conflict in voormalig Joegoslavië ? Ook dat is Europa.m-peeters schreef: ↑31 augustus 2022, 08:18 … maar nog steeds geen antwoord op de vraag: wat met de oorlog in Oekraïne? Niks doen en overlaten aan de Russen? Of integendeel, ook militair op het terrein tussenkomen?
Wat die andere oorlogen betreft. Je maakt er een karikatuur van. Oekraïne is Europa, die andere landen niet (wat niet wil zeggen dat we niks moeten doen). Waarom moeten wij, en niet pakweg China of Rusland, steeds voor opvang en hulp zorgen voor elk conflict ergens in de wereld? Wij zijn toch de “slechteriken uit het Westen”?
En wat betreft "overlaten" aan de Russen, ik heb niet de indruk dat de Russen de boel daar onder de voeten aan het lopen zijn, als we niet opletten trekt het Oekraïense leger straks over de grens van Rusland.
En wat die andere oorlogen betreft ? Is het niet zo dat in karikatuur vaak een hele grote waarheid zit verborgen onder een laag humor ? We moeten vooral niet denken dat we de grote opvang/hulpverleners van de wereld zijn, om maar een voorbeeldje te geven, er zijn ongeveer 1 miljoen Rohingya-vluchtelingen van Myanmar naar Bangladesh getrokken, dat is pas maatschappij-ontwrichtend. Ik geef je wel gelijk dat er grenzen zijn aan hulp/opvang maar het valt me gewoon op hoe verschillend er gereageerd werd (ik gebruik bewust het woord "wordt" niet want ik heb de indruk dat ook dat stilletjes aan aan het keren is) op op de vluchtelingenstroom uit Oekraïne vergeleken met die van andere oorlogsgebieden.