aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
TIP
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
U hebt dus geen enkele verzekering?huisjetuintjefiets schreef: ↑31 augustus 2022, 12:16De banken zien jou graag. Hoe je meeloopt in hun verhaal.NS2SN schreef: ↑31 augustus 2022, 11:56 Je kan een gsm-verzekering, laptopverzekering, etc niet vergelijken met een SSV. Een verzekering als een SSV is vooral voor gemoedsrust. Je maakt daar inderdaad meestal geen winst op. Maar in het geval dat er toch iets gebeurt, blijft je gezin en/of je partner niet achter met een financiële kater. Om dan te zeggen dat dit weggegooid geld is, vertel dat maar aan die 1/5 die zijn pensioen niet haalt...
Het is raar dat wie gemoedsrust wil voor zijn gezin daar pas aan denkt (de bank doet er aan denken want ze verdienen er veel geld aan) bij aankoop van een huis. En daarmee stopt als ssv afbetaald is. Alsof persoon niet kon sterven ervoor, en ook niet mee erna. Wie gemoedsrust wil voor gezin indien persoon sterft stelt de vraag: als ik plots sterf, wat heeft gezin dan nodig om comfortabel te leven, kinderen naar school te laten gaan, huis af te betalen en zo. En sluit dan overlijdensverzekering af om dat te dekken.
Maar neen, enkel ssv omdat iedereen ssv kent omdat dat altijd verkocht wordt met hypothecaire lening. Niemand behalve ik stelt zich vraag: is het zinvol. 2e probleem: 90% kijkt voor vergelijking enkel naar rentevoet en laat zich bij neus nemen over prijs ssv.
En ongelooflijk: zelfs alleenstaanden laten zich ssv aansmeren.
Het gaat niet over de kans. Het gaat over het bekijken van een specifiek geval waardoor men statistiek uit het oog doet verliezen. Verkooppraatjes zijn altijd: er was iemand, ik ken iemand, ... Nooit: er is 1% kans dat u overlijdt tijdens ssv. Als u 15.000€ betaalt slaapt u rustig. Als dat verkooppraatje is gaat verkoop rap naar beneden gaan.De kans op een overlijden voor je 65 is ook ietsje groter dan de kans om de lotto te winnen . Dus die analogie volg ik niet.
Ik werd als alleenstaande verplicht vd bank om een SSV te nemen…
-
- Verbannen Gebruiker
Eerder dit jaar een hypothecaire lening afgesloten bij Keytrade maar geen SSV, ook niet elders. Brandverzekering kon ik niet onderuit, maar dat is logisch. Als huis afbrandt is de hypotheek niets waard.
-
- Verbannen Gebruiker
Dat is inderdaad wat veel banken vertellen. Maar dat toont dat het verhaaltje "gemoedsrust" nergens op slaat. Banken zijn zo edelmoedig en menslievend dat ze je verplichten om gemoedsrust te hebben. Allemaal voor jou eigen goed
De waarheid is: elke verkoper van hypo lening moet verplicht 90% of 95% leningen met ssv verkopen of krijgt geen bonus voor het hele jaar. Brengt veel te veel op voor bank.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Misschien enige nuance...
Wellicht kon jij als alleenstaande bij "de" bank een hypothecaire lening krijgen enkel mits je ook een SSV nam.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 31 augustus 2022, 18:28, 3 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Waar het om gaat n.m.i., is dat men best bekijkt welke verzekering voor diens persoonlijke situatie nuttig is.NS2SN schreef: ↑31 augustus 2022, 11:56 Je kan een gsm-verzekering, laptopverzekering, etc niet vergelijken met een SSV. Een verzekering als een SSV is vooral voor gemoedsrust. Je maakt daar inderdaad meestal geen winst op. Maar in het geval dat er toch iets gebeurt, blijft je gezin en/of je partner niet achter met een financiële kater. Om dan te zeggen dat dit weggegooid geld is, vertel dat maar aan die 1/5 die zijn pensioen niet haalt...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Waarom zou die in bovenstaande geval blij zijn geweest dat hij een svv had ?patent schreef: ↑30 augustus 2022, 11:10 Idd schuldsaldo eigenlijk overbodig maar toch, beste kameraad werkte bij een bank, en was zo trots dat hij bij een andere concurrerende bank een lening kon krijgen zonder SS, toch overbodig als alleenstaande.... Had ook een 100k van zijn ouders gekregen voor aankoop woning, en 3 jaar later door een tragisch ongeluk overleden, zo nutteloos zou ik die SS dus toch niet noemen, en uiteindelijk hebben we geen glazen bol, meerderheid zal die SS niet nodig hebben maar in bovenstaand geval was je toch blij geweest als er een zou geweest zijn...
De mens is dood, dus aan de uitbetaling van de ssv zou hij niets gehad hebben.
Een ssv zou dus vooral interessant geweest zijn voor de ouders, waar wellicht de erfenis naartoe gaat.
Wellicht zal de "gedwongen verkoop waarde" van de woning meer geweest zijn dan het uitstaande bedrag van de lening en zullen de ouders dus naast hun 100k schenking teruggekregen te hebben ook nog wat "rest" geërfd hebben.
In dit geval zou een ssv dus vooral interessant geweest zijn voor de ouders.
-
- Full Member
- Contacteer:
Tenzij hij na enkele jaren reeds een partner met een grote kinderwens treft en men in de betreffende woning wil blijven...EarthNvstr1 schreef: ↑31 augustus 2022, 18:18Waarom zou die in bovenstaande geval blij zijn geweest dat hij een svv had ?patent schreef: ↑30 augustus 2022, 11:10 Idd schuldsaldo eigenlijk overbodig maar toch, beste kameraad werkte bij een bank, en was zo trots dat hij bij een andere concurrerende bank een lening kon krijgen zonder SS, toch overbodig als alleenstaande.... Had ook een 100k van zijn ouders gekregen voor aankoop woning, en 3 jaar later door een tragisch ongeluk overleden, zo nutteloos zou ik die SS dus toch niet noemen, en uiteindelijk hebben we geen glazen bol, meerderheid zal die SS niet nodig hebben maar in bovenstaand geval was je toch blij geweest als er een zou geweest zijn...
De mens is dood, dus aan de uitbetaling van de ssv zou hij niets gehad hebben.
Een ssv zou dus vooral interessant geweest zijn voor de ouders, waar wellicht de erfenis naartoe gaat.
Wellicht zal de "gedwongen verkoop waarde" van de woning meer geweest zijn dan het uitstaande bedrag van de lening en zullen de ouders dus naast hun 100k schenking teruggekregen te hebben ook nog wat "rest" geërfd hebben.
In dit geval zou een ssv dus vooral interessant geweest zijn voor de ouders.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, en zo kunnen we 101 scenario's bedenken.beyourself schreef: ↑31 augustus 2022, 18:55 Tenzij hij na enkele jaren reeds een partner met een grote kinderwens treft en men in de betreffende woning wil blijven...
Het hangt n.m.i. gewoon af van de persoonlijke situatie en verwachtingen of een ssv (voor x%) nuttig/nodig is of niet.
Ik heb naast een SSV ook een overlijdensverzekering dus ik had daar al aan gedacht voor de aankoop van mijn woning maar bon...huisjetuintjefiets schreef: ↑31 augustus 2022, 12:16 De banken zien jou graag. Hoe je meeloopt in hun verhaal.
Het is raar dat wie gemoedsrust wil voor zijn gezin daar pas aan denkt (de bank doet er aan denken want ze verdienen er veel geld aan) bij aankoop van een huis. En daarmee stopt als ssv afbetaald is. Alsof persoon niet kon sterven ervoor, en ook niet mee erna. Wie gemoedsrust wil voor gezin indien persoon sterft stelt de vraag: als ik plots sterf, wat heeft gezin dan nodig om comfortabel te leven, kinderen naar school te laten gaan, huis af te betalen en zo. En sluit dan overlijdensverzekering af om dat te dekken.
Maar neen, enkel ssv omdat iedereen ssv kent omdat dat altijd verkocht wordt met hypothecaire lening. Niemand behalve ik stelt zich vraag: is het zinvol. 2e probleem: 90% kijkt voor vergelijking enkel naar rentevoet en laat zich bij neus nemen over prijs ssv.
En ongelooflijk: zelfs alleenstaanden laten zich ssv aansmeren.
Het gaat niet over de kans. Het gaat over het bekijken van een specifiek geval waardoor men statistiek uit het oog doet verliezen. Verkooppraatjes zijn altijd: er was iemand, ik ken iemand, ... Nooit: er is 1% kans dat u overlijdt tijdens ssv. Als u 15.000€ betaalt slaapt u rustig. Als dat verkooppraatje is gaat verkoop rap naar beneden gaan.
Mijn SSV zit trouwens niet bij mijn bank maar via verzekeraar. Ik ga dus zeker niet zomaar mee in het verhaal van een bank maar geloof oprecht in het nut van zo'n verzekering. Ik hoop ze nooit nodig te hebben maar als er iets gebeurt, ben ik wel zeker dat mijn gezin financieel geen problemen zal hebben.
Als iemand die zelf in de verzekeringsbranche zit, vind ik het gewoon geen goed advies om het niet af te sluiten tenzij je alleenstaande zou zijn. Je onderschat immers het aantal mensen dat jaarlijks beroep moet doen op zijn SSV.
iets té algemeen om te zeggen dat voor alle alleenstaanden een ssv niet nuttig is - ik kan begrijpen dat het voor sommige alleenstaanden met kinderen wél nuttig kan zijn om een ssv te nemen
-
- Full Member
- Contacteer:
Klopt!EarthNvstr1 schreef: ↑31 augustus 2022, 19:05Ja, en zo kunnen we 101 scenario's bedenken.beyourself schreef: ↑31 augustus 2022, 18:55 Tenzij hij na enkele jaren reeds een partner met een grote kinderwens treft en men in de betreffende woning wil blijven...
Het hangt n.m.i. gewoon af van de persoonlijke situatie en verwachtingen of een ssv (voor x%) nuttig/nodig is of niet.
Ik bedoelde met alleenstaande uiteraard iemand zonder kinderen en/of partner.
-
- Verbannen Gebruiker
Er kunnen inderdaad goede redenen om ssv te nemen. Maar door het feit dat banken het opdringen (door te koppelen aan de bonus van de verkopers) wordt ssv niet altijd genomen voor de goede reden of soms tot 150% of 200%. De kopers hebben geen idee hoeveel kans er is dat ze sterven tijdens lening terwijl dat de essentie van de zaak is. Het eerlijkste zou zijn dat verkoper ssv sterftetafels gebruikt, dan is het objectief. Maar dat verkoopt niet.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Misschien niet echt on-topic, maar wou dit toch even meedelen...
De intrest op mijn jaarlijks herzienbare variabele degressieve was tot deze maand over de voorbije 12 maanden 1,12%
Vanaf volgende maand over de volgende 12 maanden 2,49%
Maar liefst 8 EUR gemiddeld per maand extra te betalen!
De intrest op mijn jaarlijks herzienbare variabele degressieve was tot deze maand over de voorbije 12 maanden 1,12%
Vanaf volgende maand over de volgende 12 maanden 2,49%
Maar liefst 8 EUR gemiddeld per maand extra te betalen!