De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Het probleem is dat op korte temijn een enorme onvoorspelbaarheid is. In USA valt het nog mee, in Europa een drama en China daar zijn ook veel vraagtekens nu. Het algemeen klimaat is gewoon heel slecht, op dit moment is er veel pessimisme.
Ik wil zien waar binnen 3a6 maand de centjes van de gemiddelde Belg/Europeaan naartoe gaan als de eerste afrekeningen aan deze prijzen in de mailbox of brievenbus vallen. Het zal niet zo druk meer zijn op cafe en op reis als dit jaar.
Ik deed even een berekening...
Gemiddelde electriciteit verbruik Belgisch gezin 3500 kwh, kostprijs 2020 => 2022 ofwel van 875 euro naar 3.200 euro (v-test).
Gemiddelde gasverbruik Belgisch gezin 17.000 kwh, kostprijs 2020 => 2022 ofwel van 1.530 euro naar 5.900 euro (v-test).
Laat ons nu zeggen dat de gezinnen extreem gaan besparen in deze extreme situatie en hun gebruik halveren. Dan gaat de totale rekening nog steeds bijna verdubbelen van 2.405 euro per jaar naar 4.550 euro. Als je dan met 2 werkt aan een loon van 2000 euro netto (het mediaan nettoloon 2021 afgerond per 100) als gezin, dan gaat dat veel pijn doen. Want die rekening is niet het enige wat betaald moet worden.
Ik wil zien waar binnen 3a6 maand de centjes van de gemiddelde Belg/Europeaan naartoe gaan als de eerste afrekeningen aan deze prijzen in de mailbox of brievenbus vallen. Het zal niet zo druk meer zijn op cafe en op reis als dit jaar.
Ik deed even een berekening...
Gemiddelde electriciteit verbruik Belgisch gezin 3500 kwh, kostprijs 2020 => 2022 ofwel van 875 euro naar 3.200 euro (v-test).
Gemiddelde gasverbruik Belgisch gezin 17.000 kwh, kostprijs 2020 => 2022 ofwel van 1.530 euro naar 5.900 euro (v-test).
Laat ons nu zeggen dat de gezinnen extreem gaan besparen in deze extreme situatie en hun gebruik halveren. Dan gaat de totale rekening nog steeds bijna verdubbelen van 2.405 euro per jaar naar 4.550 euro. Als je dan met 2 werkt aan een loon van 2000 euro netto (het mediaan nettoloon 2021 afgerond per 100) als gezin, dan gaat dat veel pijn doen. Want die rekening is niet het enige wat betaald moet worden.
Inderdaad zo denk ik er ook over. Aandelen moet je op lange of zeer lange termijn zienGudrun schreef: ↑1 september 2022, 15:21Ik lees net det we de slechtste beursweek sinds 1981 ofzo achter de rug hebben. Wachten tot alle lichten weer op groen staan is natuurlijk iets voor onervaren beleggers. Het VOORAL is in deze tijden van onzekerheid (hoge inflatie, recessie, nieuwe lockdown in china) dat je moet blijven investeren. Straks koop ik nog wat S&P500, dan is mijn salaris meteen weer goed besteed.EarthNvstr1 schreef: ↑1 september 2022, 14:08 Nu nog een zwarte zwaan en het kaartenhuisje zakt in elkaar.
Maar weg blijven van de beurs in september/oktober ?!?
Die onvoorspelbaarheid is er altijd. Niemand op deze planeet weet waar de beurs over 6 maanden zal staan, en dat is op geen enkele andere dag in de geschiedenis ooit anders geweest.
Je zou zelfs kunnen stellen dat het exact die onvoorspelbaarheid is die de prijzen drukt. En dan is dat goed nieuws, want: in de voorspelbaarheid is niets veranderd, maar de prijzen zijn wel lager.
Ik ga uit van wat je met zekerheid weet:
- de indexen staan nu lager dan een jaar geleden. Je koopt die vandaag goedkoper dan een jaar geleden.
- vandaag koop je pak-em-beet 10% goedkoper aan dan de all time high.
- gedurende de volgende 25 jaar gaan we HEEL VEEL nieuwe all time highs zien.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Insinueer jij nu dat er geen elektronika-tekorten waren/zijn?
Ik ga niet muggenziften over de getallen, maar uw logica kan ik volledig volgen. Wij gaan hier zo weinig mogelijk verwarmen in de winter. Hetgeen het minst kost zijn enkele dikke truien. En die hoeven we ook niet meer aan te schaffen. Misschien eens vanonder het stof halen.Galactic schreef: ↑1 september 2022, 16:06 Ik deed even een berekening...
Dat weet je niet met zekerheid, en ik twijfel daar ook sterk aan...
Het zou onlogisch zijn dat de beurs nog verder zal stijgen, vermits de productiviteitsgroei beperkt is (dat zie je in Europa nu in de grafieken de laatste 10 jaar), de levenskwaliteit kan ook niet oneindig stijgen voor iedereen en de populatie is ook verwacht te dalen (blijkbaar).
Dus de logica zegt dat de beurs op zeer lange termijn eerder zal dalen dan stijgen....
Ik vind dat die absolute waarheid "de beurs stijgt altijd" met een serieuze korrel zout moet genomen worden, dat wordt elk jaar minder triviaal en waarschijnlijk...
Dat is een extrapolatie van een verleden, waarin een andere situatie van toepassing was, dan had je inderdaad productiviteitsgroei en bevolkingsgroei...
Inderdaad de mensen die nu niet kopen gaan er over 25 jaar mischien spijt van hebbenGudrun schreef: ↑1 september 2022, 17:01Die onvoorspelbaarheid is er altijd. Niemand op deze planeet weet waar de beurs over 6 maanden zal staan, en dat is op geen enkele andere dag in de geschiedenis ooit anders geweest.
Je zou zelfs kunnen stellen dat het exact die onvoorspelbaarheid is die de prijzen drukt. En dan is dat goed nieuws, want: in de voorspelbaarheid is niets veranderd, maar de prijzen zijn wel lager.
Ik ga uit van wat je met zekerheid weet:
- de indexen staan nu lager dan een jaar geleden. Je koopt die vandaag goedkoper dan een jaar geleden.
- vandaag koop je pak-em-beet 10% goedkoper aan dan de all time high.
- gedurende de volgende 25 jaar gaan we HEEL VEEL nieuwe all time highs zien.
De beurs heeft geen economische groei nodig om te stijgen. Zelfs als er geen groei of inflatie is en bedrijven jaar na jaar dezelfde winst maken zal de beurs stijgen over de lange termijn door buybacks en dividenden.Aerolla schreef: ↑1 september 2022, 17:15Dat weet je niet met zekerheid, en ik twijfel daar ook sterk aan...
Het zou onlogisch zijn dat de beurs nog verder zal stijgen, vermits de productiviteitsgroei beperkt is (dat zie je in Europa nu in de grafieken de laatste 10 jaar), de levenskwaliteit kan ook niet oneindig stijgen voor iedereen en de populatie is ook verwacht te dalen (blijkbaar).
Dus de logica zegt dat de beurs op zeer lange termijn eerder zal dalen dan stijgen....
Ik vind dat die absolute waarheid "de beurs stijgt altijd" met een serieuze korrel zout moet genomen worden, dat wordt elk jaar minder triviaal en waarschijnlijk...
Dat is een extrapolatie van een verleden, waarin een andere situatie van toepassing was, dan had je inderdaad productiviteitsgroei en bevolkingsgroei...
Je kunt proberen aandelen te kopen van bedrijven waarvan de klanten weinig last hebben van de recessie en de inflatie. De hele rijken dus. Marine Max is er zo eentje. Ik zal alvast mijn mandje verder vullen met hun aandelen.
Dan verschillen we van mening. De productiviteit, bedrijfwinsten en de ontwikkeling van de economie op wereldschaal staat nog in zijn kinderschoenen. Mijn verwachting is niet alleen dat de beurs over 25 jaar hoger zal staan, maar dat hij VEEL hoger zal staan.Aerolla schreef: ↑1 september 2022, 17:15 Dat weet je niet met zekerheid, en ik twijfel daar ook sterk aan...
Dat dachten ze ook in de jaren 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 00 en 10.
De absolute waarheid is het inderdaad niet. Er kan een thermonuclaire oorlog uitbreken die het einde van de mensheid inluidt. Dat valt niet met zekerheid uit te sluiten, dat is waar.
In het geval van een nucleaire oorlog zul je andere zorgen hebben dan een dalende beurs.
Niet overdrijven he een thermonucleaire oorlog die einde mensheid inluidt.Teveel Nostradamus gelezenGudrun schreef: ↑2 september 2022, 11:47Dan verschillen we van mening. De productiviteit, bedrijfwinsten en de ontwikkeling van de economie op wereldschaal staat nog in zijn kinderschoenen. Mijn verwachting is niet alleen dat de beurs over 25 jaar hoger zal staan, maar dat hij VEEL hoger zal staan.Aerolla schreef: ↑1 september 2022, 17:15 Dat weet je niet met zekerheid, en ik twijfel daar ook sterk aan...
De absolute waarheid is het inderdaad niet. Er kan een thermonuclaire oorlog uitbreken die het einde van de mensheid inluidt. Dat valt niet met zekerheid uit te sluiten, dat is waar.
Misschien wordt het zoals in de verhalen van Judge Dredd: megasteden temidden van een radioactieve woestenij.
Als de beurs niet zou stijgen zou dit willen betekenen dat we de komende 10 , 20 of 100 jaar verder achteruit zouden gaan qua levenskwaliteit .Gudrun schreef: ↑2 september 2022, 11:47Dan verschillen we van mening. De productiviteit, bedrijfwinsten en de ontwikkeling van de economie op wereldschaal staat nog in zijn kinderschoenen. Mijn verwachting is niet alleen dat de beurs over 25 jaar hoger zal staan, maar dat hij VEEL hoger zal staan.Aerolla schreef: ↑1 september 2022, 17:15 Dat weet je niet met zekerheid, en ik twijfel daar ook sterk aan...
Misschien zitten we binnen 100 jaar allemaal terug in een grot met een vijgenblad maar dit betwijfel ik sterk .
De beurs verliest terrein profiteer ervan zolang het duurt er zit 99,999 % meer kans in dat 100 euro vandaag meer dan 80000 € is binnen 100 jaar dan dat het 50 € zou waard zijn .
Je kunt 50 € verliezen of er 80000 winnen moeilijke keuze voor velen blijkbaar
10 % of 50% verlies maakt echt niks uit op lange termijn .
Het gebrek aan een lange termijn visie is echt een probleem als je iemand vraagt wat is lange termijn voor u krijg je meestal een antwoord van rond de 10 jaar .
Mensen kopen een huis en pakken verplichtingen op tot 30 jaar terwijl een huis nog steeds een uitgave post is aan de andere kant investeren ze voor de korte termijn terwijl dit wel geld opbrengt .
Gezond verstand kan er niet bij
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Als ik naar die grafiek kijk, zie ik een koers rond de 50 in 2011 en een koers rond de 50 in 2021 Hoe kan je het dan met 40% winst verkopen ?
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.