Staatsbon 2022
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Staatsbon 2022
In principe moet je een afweging maken tussen langer rendement genereren, en het misgelopen hogere rendement. Stel dat je op 5 jaar kan beleggen aan 1%, terwijl je een half jaar later 1,5% kan bekomen, dan laat je je geld beter een half jaar niet renderen. Op de initiële periode van 5 jaar heb je uiteindelijk 5% totaalopbrengst, in het tweede geval 6,75% (1x 0,75% + 4x 1.5%).
Het voorbeeld is realistisch.
Dat weet ik maar het spreekwoord luidt "Beter één vogel in de hand dan tien in de lucht." Indien de rente niet stijgt zal ik blij zijn dat ik nu al ingetekend heb. Indien wel zal ik met nog meer plezier op de volgende staatsbon intekenen. Altijd blij.
Beurstaks en commissie voor aankopen via de secundaire markt. Door de stijgende rente noteren veel OLO's boven pari. Als er interessante OLO's zijn die dik onder pari noteren vangen ze wel mijn interesse.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Oei, ik zou er toch nog eens een handboek economie bijnemen. Door de sterk gestegen rentes zijn de obligatiekoersen gedaald. Heb je eventueel een obligatiefonds in de portefeuille? In principe moet het rendement op de secundaire markten altijd gelijk lopen met het (verwachte) rendement van primaire uitgiftes. Beleggers zijn minder bereid te betalen voor een oude obligatie met een lagere coupon dan de huidige rente, wat de oorzaak is van de gedaalde koersen.
Wat transactiekosten betreft: bekijk eens de informatiefiche van de staatsbons. Hoewel je die niet expliciet betaalt, zit daar ook een vergoeding (hoger dan 1%) in vervat. Gaat uiteindelijk van de coupon af.
Je betaalt op de kosten van primaire uitgiftes van staatsbons geen beurstaks. Als je een obligatie boven pari koopt betaal je ook beurstaks boven pari evenals commissieloon.
Doordat de rentes nog steeds laag zijn, zeker op olo's en staatsbons, weegt die commissie en beurstaks te zwaar door bij obligaties op de secundaire markt die momenteel boven pari noteren.
- Voor staatsbons krijgen financiële instellingen een distributievergoeding van ongeveer 1% (hangt af van de looptijd). Allicht wordt die ergens door betaald.Stier schreef: ↑2 september 2022, 18:15Je betaalt op de kosten van primaire uitgiftes van staatsbons geen beurstaks. Als je een obligatie boven pari koopt betaal je ook beurstaks boven pari evenals commissieloon.
Doordat de rentes nog steeds laag zijn, zeker op olo's en staatsbons, weegt die commissie en beurstaks te zwaar door bij obligaties op de secundaire markt die momenteel boven pari noteren.
- BE0000351602 is een nulcouponobligatie die behoorlijk ver onder pari noteert maar a pari uitgegeven is. RV=0%. Maakt een veel groter verschil dan die eenmalige aankoopkost en TOB.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dit is ook een mooie use-case ...
(tot nu toe heb ik mij nog niet echt verdiept in obligaties)
Als ik het juist voorheb zijn OLO's vrijgesteld van TOB.
Op coupons betaal je 30% RV.
Als we Bolero als broker nemen, dan betaal je 25 EUR per 10.000 EUR op de secundaire markt.
Voor de 5-jaar bon bereken ik dan voor een inleg van 1.000 EUR:
Je betaalt dus 1.000 EUR, je krijgt elk jaar een netto coupon van 7,35 EUR en op het einde ook de 1.000 EUR terug.
Voor de OLO BE0000351602 aan 92% bereken ik:
Je betaalt dus 920 EUR + 25 EUR brokerkost en op het einde krijg je 1.000 EUR terug.
Klopt dat of mis iets van kosten/opbrengsten ?
De return van de bon blijft hetzelfde, ongeacht hoeveel je inlegt.
De return van de OLO stijgt naarmate je meer inlegt. (doordat de brokerkost minder doorweegt)
Vb. voor een inleg van 10.000 EUR:
Het kantelpunt waarbij de OLO een hogere netto return geeft, zou dan ergens rond 600 EUR liggen.
(tot nu toe heb ik mij nog niet echt verdiept in obligaties)
Als ik het juist voorheb zijn OLO's vrijgesteld van TOB.
Op coupons betaal je 30% RV.
Als we Bolero als broker nemen, dan betaal je 25 EUR per 10.000 EUR op de secundaire markt.
Voor de 5-jaar bon bereken ik dan voor een inleg van 1.000 EUR:
Code: Selecteer alles
2/09/2022 1000
2/09/2023 -7,35
2/09/2024 -7,35
2/09/2025 -7,35
2/09/2026 -7,35
2/09/2027 -1007,35
XIRR 0,73%
Voor de OLO BE0000351602 aan 92% bereken ik:
2/09/2022 945
22/10/2027 -1000
XIRR 1,11%
Klopt dat of mis iets van kosten/opbrengsten ?
De return van de bon blijft hetzelfde, ongeacht hoeveel je inlegt.
De return van de OLO stijgt naarmate je meer inlegt. (doordat de brokerkost minder doorweegt)
Vb. voor een inleg van 10.000 EUR:
2/09/2022 9225
22/10/2027 -10000
XIRR 1,58%
Voor bedragen onder de €2500 zit je op €7,50 in Brussel en €15 in Frankfurt. Frankfurt is meer liquide waardoor je allicht een betere prijs kan krijgen.EarthNvstr1 schreef: ↑2 september 2022, 19:29 Als we Bolero als broker nemen, dan betaal je 25 EUR per 10.000 EUR op de secundaire markt.
Ik ga uit van een aankoop op Frankfurt ter waarde van €2000 (kan nog iets goedkoper bij hogere inleg). Bolero rekent inderdaad geen TOB aan voor OLO's, zoals het hoort. Het nettorendement van BE0000351602 aan huidige koers (91,835%) bedraagt, na alle kosten en belastingen, 1,524%, tegenover 0,735% voor de staatsbon van gelijke looptijd. Met jouw parameters (€1000 aan obligaties, koers 92%) maar correcte brokerkosten (€15), kom ik aan 1,342%.
Lijkt mij duidelijk dat het verschil gigantisch genoemd kan worden, en dat de huidige staatsbon volstrekt oninteressant is.
Een mooie spreadsheet-tool voor de complexere gevallen is trouwens die van Spaarvarkens (houdt rekening met verlopen rente e.d.). https://spaarvarkens.be/kijk-bij-aankoo ... -onze-tool
Specifiek voor de OLO dien je wel de TOB op 0% te zetten.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zowat het dubbele idd.
Bedankt voor je reactie!
Nu goed... als je 1.000,00 EUR belegt en je krijgt 1.036,75 EUR terug, dan heb je wel een mooie "winst" van 3,675% hé.
Algemener begrijp ik de aantrek van primaire uitgiftes niet echt. Het mooie aan secundaire markten (de beurs) is dat alle effecten in principe geacht worden "correct" geprijsd te zijn, uitgaande van efficiënte markten. Aangepast aan de huidige rente en verwachten omtrent toekomstige rente, aangepast aan een collectief oordeel omtrent de kredietwaardigheid van de emittent... Specifiek in België is er ook een fiscaal voordeel indien obligaties onder pari en beneden de uitgifteprijs noteren. Op een primaire uitgifte betaal je vrijwel altijd het maximum aan belastingen en ben je niet zeker een correcte prijs te betalen.
In het geval van deze staatsbon vs. OLO is sinds de vaststelling van de rente op de staatsbon (23 augustus) het geannualiseerd brutorendement op de OLO met ongeveer 20% gestegen. Op 23 augustus was die namelijk 1,39%, nu 1,68%. De staatsbon werd uitgegeven aan 1,05% bruto. Dit impliceert bijgevolg dat deze, zelfs bruto, nooit correct geprijsd is geweest.
In het geval van deze staatsbon vs. OLO is sinds de vaststelling van de rente op de staatsbon (23 augustus) het geannualiseerd brutorendement op de OLO met ongeveer 20% gestegen. Op 23 augustus was die namelijk 1,39%, nu 1,68%. De staatsbon werd uitgegeven aan 1,05% bruto. Dit impliceert bijgevolg dat deze, zelfs bruto, nooit correct geprijsd is geweest.
Ik volg je redenering maar de kans is groot in december de staatsbon in maart veel hoger is wanneer maak je dan de beslissing?pmu schreef: ↑2 september 2022, 11:21In principe moet je een afweging maken tussen langer rendement genereren, en het misgelopen hogere rendement. Stel dat je op 5 jaar kan beleggen aan 1%, terwijl je een half jaar later 1,5% kan bekomen, dan laat je je geld beter een half jaar niet renderen. Op de initiële periode van 5 jaar heb je uiteindelijk 5% totaalopbrengst, in het tweede geval 6,75% (1x 0,75% + 4x 1.5%).
Het voorbeeld is realistisch.
Na de bankencrisis waren de kasbon-staatsbon in dalende lijn niemand wou deze kopen want ze gingen nog stijgen 10 jaar later was het een dieptepunt.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik zou denken dat je niet 1 keer 1 obligatie koopt, maar een obligatie portefeuille hebt, waarbinnen je wanneer kapitaal vrijkomt, dat kapitaal herbelegt in de beste obligatie op dat moment.Jintro schreef: ↑3 september 2022, 10:29 Ik volg je redenering maar de kans is groot in december de staatsbon in maart veel hoger is wanneer maak je dan de beslissing?
Na de bankencrisis waren de kasbon-staatsbon in dalende lijn niemand wou deze kopen want ze gingen nog stijgen 10 jaar later was het een dieptepunt.
Bij het lezen van reacties als "Waarom nu intekenen op een staatsbon als je in december meer krijgt?" heb ik ook moeten terugdenken aan de tijd van de dalende rentes: "Wie tekent in op een termijnrekening aan 4%?"
En zo'n obligatieladder heeft dan een gelijkaardig gedrag als een obligatiefonds.EarthNvstr1 schreef: ↑3 september 2022, 11:17 Ik zou denken dat je niet 1 keer 1 obligatie koopt, maar een obligatie portefeuille hebt, waarbinnen je wanneer kapitaal vrijkomt, dat kapitaal herbelegt in de beste obligatie op dat moment.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.