nieuwe federale regering
Re: nieuwe federale regering
Over hoeveel huizen/gebouwen gaat het dan?EarthNvstr1 schreef: ↑2 september 2022, 23:04Dacht daarjuist net hetzelfde ... voor 5 miljard kan je wel het nodige traject onteigenen zeker ?Gebruikersnaam2 schreef: ↑2 september 2022, 22:35 Goedkoopste oplossing : de volledige strook waar de hoogspanning over passeert daarvan de eigenaars uitkopen en dan doen wat ze willen doen, nl. bovengronds
Ik ben ondertussen al cijfers tegengekomen van 60, 600, 10.000 en 15.000 ...
5 miljard is veel, maar als je dat moet delen door 15.000 en daar oa wat bedrijven, scholen,... tussenzitten ...
Kunnen ze dat leidingtrajeckt niet in kanalen en rivieren leggen paar meter onder bodem?
Of is dat weer milieu....
Of is dat weer milieu....
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Men zet eerst de windmolens en pas dan denkt men hoe ze de energie aan land zullen krijgen.EarthNvstr1 schreef: ↑2 september 2022, 23:04 Dacht daarjuist net hetzelfde ... voor 5 miljard kan je wel het nodige traject onteigenen zeker ?
Maar misschien belangrijker: blijkbaar zou ondergronds ook niet echt/volledig voorzien in redundantie én dat zou 5 jaar langer duren.
Ik vraag me trouwens af waar die energie die nu reeds opgewekt wordt aan land komt of draaien die molens voor de grap momenteel ?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Je kan alles zeggen maar Rousseau is wel realistisch.
Een samenwerking met N-VA is volgens Rousseau dus niet onmogelijk. “Uiteraard hebben we andere standpunten. Maar een regering vormen is niet alleen ideologie, maar ook rekenkunde. De kans is groot dat we niet rond N-VA kunnen als we extreemrechts uit de Vlaamse regering willen houden. Ik wil niet wakker worden in een Vlaanderen waarin een extreemrechtse partij met zulke foute figuren zal kunnen meebesturen. Ik wil niet dat mijn kinderen opgroeien in een extreemrechtse samenleving.”
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Een commissie is geen parlement. Die 3 commissies zijn specifiek voor Brussel bevoegd en waken over de Nederlandstalige, Franstalige of gemengde belangen en bestaan uit de nederlandstalige en/of franstalige leden van het Brussels Hoofstedelijke Parlement. Idem voor de colleges: zij bestaan uit ministers van de Brusselse Regering (of Executieve).centiem schreef: ↑3 september 2022, 08:35Je vergeet er 3 in Brussel.
Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie
Vlaamse Gemeenschapscommissie
Franse Gemeenschapscommissie.
Elk met hun eigen regering (college), parlement (raad) en administratie.
Dat verklaart bijvoorbeeld waarom men in Covid-tijden sprak van 9 Ministers van Volksgezondheid.
Voor alle duidelijkheid: Vlaamse Gemeenschap en Gewest zijn 1, zowel politiek (parlement en regering) als administratief.
PS:
- die 9 ministers die bevoegd voor Volksgezondheid heeft te maken met het feit dat binnen de Regering van de Franstalige Gemeenschap er 2 ministers bevoegd zijn voor Volksgezondheid (en ook nog eentje bij het Waalse Gewest) en 3 binnen de Brusselse Executieve.
- merk vooral de wirwar op in het Zuiden van het land en daar is er nog veel ruimte voor "efficiëntie-verbeteringen".
In Vlaanderen zijn Gewest en Gemeenschap samengevoegd en zijn bevoegdheden in zijn totaliteit aan 1 minister toegewezen (we hebben 1 Vlaams minister voor Volksgezondheid, 1 Vlaams minister voor Onderwijs enz ...). In Wallonië bestaan Gewest en Gemeenschap afzonderlijk (zijn er dus 2 Parlementen en Regeringen) en zijn bevoegdheden versnipperd. In Brussel is het al helemaal een warboel (waarbij je jezelf ook kan afvragen of Brussel-Stad en Brussel-Gewest niet beter samengevoegd kunnen worden want jet hebt ook nog eens een Gemeenteraad en College). Kwestie van genoeg postjes te creëren ...
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Grapjas, alsof de mensen die aan de zee wonen geen elektriciteit hebbenGebruikersnaam2 schreef: ↑3 september 2022, 09:37Men zet eerst de windmolens en pas dan denkt men hoe ze de energie aan land zullen krijgen.EarthNvstr1 schreef: ↑2 september 2022, 23:04 Dacht daarjuist net hetzelfde ... voor 5 miljard kan je wel het nodige traject onteigenen zeker ?
Maar misschien belangrijker: blijkbaar zou ondergronds ook niet echt/volledig voorzien in redundantie én dat zou 5 jaar langer duren.
Ik vraag me trouwens af waar die energie die nu reeds opgewekt wordt aan land komt of draaien die molens voor de grap momenteel ?
Natuurlijk wordt die elektriciteit aan land gebracht. En natuurlijk draaien die molens niet "voor de grap" ...
Maar ons elektriciteitsnet dient dringend opgewaardeerd te worden, zeker als we alles willen "elektrificeren" in de toekomst (wagens, verwarming ...). Vandaar dat die nieuwe, bijkomende leidingen nodig zijn.
Via onderstaande link kan je een netkaart van Elia met de hoogspanninglijnen terugvinden:
https://www.hoogspanningsnet.com/netkaa ... rten/elia/
Laatst gewijzigd door VincentVega op 3 september 2022, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Laat ze dan die nieuwe leidingen in jouw tuin zetten, grapjas.VincentVega schreef: ↑3 september 2022, 09:56 Grapjas, alsof de mensen die aan de zee wonen geen elektriciteit hebben
Natuurlijk wordt die elektriciteit aan land gebracht. En natuurlijk draaien die molens niet "voor de grap" ...
Maar ons elektriciteitsnet dient dringend opgewaardeerd te worden, zeker als we alles willen "elektrificeren" in de toekomst (wagens, verwarming ...). Vandaar dat die nieuwe, bijkomende leidingen nodig zijn.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik weet tenminste dat die energie van windmolens ook aan land komt en dat die molens niet "voor de grap draaien" ...Gebruikersnaam2 schreef: ↑3 september 2022, 09:37 Men zet eerst de windmolens en pas dan denkt men hoe ze de energie aan land zullen krijgen.
Ook ben ik slim genoeg om een kaartje van de bestaande hoogspanningslijnen op te zoeken. Tip: gebruik Google ... of is dat teveel moeite vooraleer je domme opmerkingen post op dit forum?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De landverbinding is ter hoogte van Zeebrugge.Gebruikersnaam2 schreef: ↑3 september 2022, 09:37 Men zet eerst de windmolens en pas dan denkt men hoe ze de energie aan land zullen krijgen.
Ventilus gaat over uitbreiding van capaciteit naar het binnenland (grosso modo tss. Brugge en Kortrijk) en dan ineens ook redundantie verhogen (momenteel gaat alles via Eeklo).
Zie https://ventilus.be/ligging
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 3 september 2022, 11:07, 3 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Mogelijks zitten de nodige onteigeningen al vervat in de berekening van de kost van het luchttraject.J Lawieck schreef: ↑3 september 2022, 08:46Over hoeveel huizen/gebouwen gaat het dan?EarthNvstr1 schreef: ↑2 september 2022, 23:04
Dacht daarjuist net hetzelfde ... voor 5 miljard kan je wel het nodige traject onteigenen zeker ?
Ik ben ondertussen al cijfers tegengekomen van 60, 600, 10.000 en 15.000 ...
5 miljard is veel, maar als je dat moet delen door 15.000 en daar oa wat bedrijven, scholen,... tussenzitten ...
Ze kunnen bv. de "band" waarbinnen ze onteigenen wat ruimer maker. Hoe ruimer de band, hoe meer onteigeningen en hoe hoger de kost.
Nu goed, ik ga de studies niet maken...
-
- Hero Member
- Contacteer:
Als het allemaal huizen zijn om te onteigenen is het te doen. Maar idd als het scholen zijn, hele centrums etc.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Typisch trekken ze zo'n luchttraject niet door een bebouwde kom ... kijk eens naar https://ventilus.be/liggingTimoootjex schreef: ↑3 september 2022, 11:07 Als het allemaal huizen zijn om te onteigenen is het te doen. Maar idd als het scholen zijn, hele centrums etc.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Met veel eerbied en waardering buig ik heel diep voor jou ongelooflijke kennis, weliswaar geplukt van google maar dan nog, ik beloof ten stelligste geen domme opmerkingen meer neer te pennen vooraleer ik me verdiept hebt in alle mogelijke theorieën die op google te vinden zijn.
Wil nederig mijn excuses aanvaarden, ik beloof op mijn blote knieën dat ik geen dwaasheden meer zal expliciteren over onderwerpen waarover ik geen (technische) kennis bezit op voorwaarde uiteraard dat ook andere SG'ers dat voortaan ook zullen doen ... het zal hier heel stil worden.
Ik wil je ook nog eens bedanken dat je je kennis, geplukt van google, hier met ons wil delen, vergeet niet straks voor je Narcissusspiegel jezelf de nodige kudos te geven hiervoor. Mocht je Narcissus niet kennen, je kan de nodige uitleg op google vinden.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Zelf gewoon iets op Google opzoeken (en vinden), is voor sommigen blijkbaar teveel gevraagd …Gebruikersnaam2 schreef: ↑3 september 2022, 11:16
Met veel eerbied en waardering buig ik heel diep voor jou ongelooflijke kennis, weliswaar geplukt van google maar dan nog, ik beloof ten stelligste geen domme opmerkingen meer neer te pennen vooraleer ik me verdiept hebt in alle mogelijke theorieën die op google te vinden zijn.
Wil nederig mijn excuses aanvaarden, ik beloof op mijn blote knieën dat ik geen dwaasheden meer zal expliciteren over onderwerpen waarover ik geen (technische) kennis bezit op voorwaarde uiteraard dat ook andere SG'ers dat voortaan ook zullen doen ... het zal hier heel stil worden.
Ik wil je ook nog eens bedanken dat je je kennis, geplukt van google, hier met ons wil delen, vergeet niet straks voor je Narcissusspiegel jezelf de nodige kudos te geven hiervoor. Mocht je Narcissus niet kennen, je kan de nodige uitleg op google vinden.
Maar geen probleem, ik aanvaard je excuses