Energie en geld besparen de komende winter
Energie en geld besparen de komende winter
Hoi hoi !
Volgende winter zal ik nog sociaal tarief hebben, alleszins voor het eerste stuk van de winter, cq het laatste stuk van dit jaar.
Dus : voor mij maakt het even allemaal niet zo veel uit.
Het sociale tarief zal ik vermoedelijk begin 2023 verliezen OF begin 2024, als alles verder gaat zoals het nu is.
Ik heb berekend dat ik op sociaal tarief minder dan 1000 euro betaal per jaar. Als ik nu een contract moet afsluiten wordt dat meer dan 3000 euro. In januari is dat misschien nog duurder ... In de winter stijgen de energieprijzen vaak nog.
Zelf wil ik de volgende winter stroom besparen en uiteraard ook gas.
Gas wordt hier alleen gebruikt om te verwarmen.
Elektriciteit : gaat voornamelijk naar het verwarmen van water. Anders heb ik niet echt uitschieters in verbruik.
Ik heb nog een ijskast van meer dan 25 jaar oud. Ze werkt al een aantal jaren minder goed dan nieuw en ik denk dat het omwille van de stroombesparing tijd wordt om deze te gaan vervangen met op zijn minst een ijskast met energiescore A.
Ik denk er over om zonnepanelen te installeren. Ik heb hier eerder al over gesproken op dit forum.
Mijn verbruik lag vorig jaar rond 1800 KWH maar dat zou dit jaar misschien zelfs wat minder kunnen zijn.
Op mijn dak, met zijn eigenheden en beperkingen, zou ik 8 panelen laten plaatsen.
Als ik het prijsvoorstel zie hier op dit forum denk ik dat de eerste offerte (6000 euro voor 10 panelen en volledige installatie) er geen is die je als gunstig kan beschouwen. (??)
Eens ik panelen zou hebben :
Overdag ben ik niet thuis maar ik kan de wasmachine wel laten draaien tijdens de daguren en de boiler het water laten opwarmen wanneer er het meeste zon is.
Bij nacht kan ik zoveel mogelijk verbruikers uitschakelen.
Ik denk er aan om overdag mijn woonkamer wat te verwarmen met een elektrische olieradiator die ik ook op 500 Watt kan zetten. Op die manier verbruik ik voor verwarming elektriciteit die ik zelf heb opgewekt en moet de gas enkel nog bijspringen wanneer het echt nodig is.
Als de te verwachten buitentemperatuur boven 7 a 10 graden ligt kan ik ook de huiskamer al wat voorverwarmen met de airco.
Ik denk er zelfs over om mijn woning veel minder te gaan verwarmen dan voordien. Vroeger was dat alleen de woonkamer op 18 a 20 graden. 18 aan het einde van de winter (de koude gewoon) en 20 aan het begin (omgekeerde).
Ik denk er over om, als het gas echt duur wordt, nog maar tot 15 graden te verwarmen en een dikke trui te dragen + eventueel een dekentje.
Een batterij ga ik niet aanschaffen op dit moment omdat ik denk dat die niet gaat renderen.
Dat is misschien iets voor als ik een elektrische auto zou hebben, ooit.
Niet dat ik een believer ben van dat concept. Ik denk dat de marktverschuiving vertraging gaat oplopen uit noodzaak.
Ik heb geen plannen om deel te nemen aan acties 'ik betaal niet meer'.
Maar zijn er nog meer manieren om extra te besparen op energie ? Ik heb het zo ongeveer allemaal bekeken denk ik.
Uiteraard ga ik dan sluipgebruik nog meer dan vandaag bekampen... Nog iets ?
Waar de vragen zitten in deze tekst ? Overal.
Elke stelling is tegelijk een vraag. Hoe denken jullie er over ? Wat zouden / Wat gaan jullie doen ?
Volgende winter zal ik nog sociaal tarief hebben, alleszins voor het eerste stuk van de winter, cq het laatste stuk van dit jaar.
Dus : voor mij maakt het even allemaal niet zo veel uit.
Het sociale tarief zal ik vermoedelijk begin 2023 verliezen OF begin 2024, als alles verder gaat zoals het nu is.
Ik heb berekend dat ik op sociaal tarief minder dan 1000 euro betaal per jaar. Als ik nu een contract moet afsluiten wordt dat meer dan 3000 euro. In januari is dat misschien nog duurder ... In de winter stijgen de energieprijzen vaak nog.
Zelf wil ik de volgende winter stroom besparen en uiteraard ook gas.
Gas wordt hier alleen gebruikt om te verwarmen.
Elektriciteit : gaat voornamelijk naar het verwarmen van water. Anders heb ik niet echt uitschieters in verbruik.
Ik heb nog een ijskast van meer dan 25 jaar oud. Ze werkt al een aantal jaren minder goed dan nieuw en ik denk dat het omwille van de stroombesparing tijd wordt om deze te gaan vervangen met op zijn minst een ijskast met energiescore A.
Ik denk er over om zonnepanelen te installeren. Ik heb hier eerder al over gesproken op dit forum.
Mijn verbruik lag vorig jaar rond 1800 KWH maar dat zou dit jaar misschien zelfs wat minder kunnen zijn.
Op mijn dak, met zijn eigenheden en beperkingen, zou ik 8 panelen laten plaatsen.
Als ik het prijsvoorstel zie hier op dit forum denk ik dat de eerste offerte (6000 euro voor 10 panelen en volledige installatie) er geen is die je als gunstig kan beschouwen. (??)
Eens ik panelen zou hebben :
Overdag ben ik niet thuis maar ik kan de wasmachine wel laten draaien tijdens de daguren en de boiler het water laten opwarmen wanneer er het meeste zon is.
Bij nacht kan ik zoveel mogelijk verbruikers uitschakelen.
Ik denk er aan om overdag mijn woonkamer wat te verwarmen met een elektrische olieradiator die ik ook op 500 Watt kan zetten. Op die manier verbruik ik voor verwarming elektriciteit die ik zelf heb opgewekt en moet de gas enkel nog bijspringen wanneer het echt nodig is.
Als de te verwachten buitentemperatuur boven 7 a 10 graden ligt kan ik ook de huiskamer al wat voorverwarmen met de airco.
Ik denk er zelfs over om mijn woning veel minder te gaan verwarmen dan voordien. Vroeger was dat alleen de woonkamer op 18 a 20 graden. 18 aan het einde van de winter (de koude gewoon) en 20 aan het begin (omgekeerde).
Ik denk er over om, als het gas echt duur wordt, nog maar tot 15 graden te verwarmen en een dikke trui te dragen + eventueel een dekentje.
Een batterij ga ik niet aanschaffen op dit moment omdat ik denk dat die niet gaat renderen.
Dat is misschien iets voor als ik een elektrische auto zou hebben, ooit.
Niet dat ik een believer ben van dat concept. Ik denk dat de marktverschuiving vertraging gaat oplopen uit noodzaak.
Ik heb geen plannen om deel te nemen aan acties 'ik betaal niet meer'.
Maar zijn er nog meer manieren om extra te besparen op energie ? Ik heb het zo ongeveer allemaal bekeken denk ik.
Uiteraard ga ik dan sluipgebruik nog meer dan vandaag bekampen... Nog iets ?
Waar de vragen zitten in deze tekst ? Overal.
Elke stelling is tegelijk een vraag. Hoe denken jullie er over ? Wat zouden / Wat gaan jullie doen ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Energie en geld besparen de komende winter
Een hele avond in een kamer van 15 graden doorbrengen, dat ben ik toch zeker niet van plan.
Als het zo nijpend is, dan eventueel overwegen om aan "living-room-sharing" of zoiets te doen met buren/vrienden/familie ?
Kan je gezellig samen dineren, glaasje wijn erbij (warmt ook wat op, verkrijgbaar bv. hier: https://bar-olo.be/) en activiteit naar keuze (tv, internet, gezelschapspelletjes, ...)
Als het zo nijpend is, dan eventueel overwegen om aan "living-room-sharing" of zoiets te doen met buren/vrienden/familie ?
Kan je gezellig samen dineren, glaasje wijn erbij (warmt ook wat op, verkrijgbaar bv. hier: https://bar-olo.be/) en activiteit naar keuze (tv, internet, gezelschapspelletjes, ...)
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 3 september 2022, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
en daarbij veel fondue / gourmet eten
...
![Afro O0](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/afro.gif)
Zonnepanelen: 8st kosten je ongeveer 4.500 EUR, all-in. Daarmee kan je als de ligging gunstig is ca 2.900 kWh opwekken op jaarbasis. Je kan dan in jouw geval je dagopbrengst gebruiken om te verwarmen met je airco etc, daar zit zeker muziek in, of genieten van een (op dit moment) royaal teruglevertarief....
Ik kan vrij goed functioneren in een ruime range van temperaturen, lees: bij telewerk zet ik de verwarming pas op wanneer de temperatuur in mijn bureau onder de 16 graden zakt. Ik heb geen probleem om te telewerken bij 16 graden, ik heb geen kou, voel me er nog comfortabel bij, concentratie en rendement dalen niet. Kwestie van gewoonte denk ik.EarthNvstr1 schreef: ↑3 september 2022, 17:16 Een hele avond in een kamer van 15 graden doorbrengen, dat ben ik toch zeker niet van plan.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Sowieso Haelewyn zijn er nieuwe energielabels en kan je niet beter dan A scoren.
Meeste A+++ van vroeger zijn nu C.
Dus als je een B model scoort is dat zeker voldoende.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Wij gaan de thermostaat op 20*C zetten ipv 21,5*C.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Ik heb hier een gaskachel die ik zou moeten vervangen.
Geen idee wat er in de plaats moet komen. Daarom redeneer ik ook richting zonnepanelen.
Op hout stoken : voor mij niet gelaten. Maar ik heb geen gratis hout ter beschikking.
Wel takken van snoeisel maar dat gaat er veel te rap doorvliegen, vrees ik.
Pelletkachel : duur in onderhoud, duur in aankoop. Ik vrees voor zoiets.
Alternatieven : mazout is een neen, installatie in de grond : niet mogelijk en ook geen zin in...
Geen idee wat er in de plaats moet komen. Daarom redeneer ik ook richting zonnepanelen.
Op hout stoken : voor mij niet gelaten. Maar ik heb geen gratis hout ter beschikking.
Wel takken van snoeisel maar dat gaat er veel te rap doorvliegen, vrees ik.
Pelletkachel : duur in onderhoud, duur in aankoop. Ik vrees voor zoiets.
Alternatieven : mazout is een neen, installatie in de grond : niet mogelijk en ook geen zin in...
Ik zie A modellen in wat ik zoek maar er is niet veel keuze omdat het formaat afwijkt van het normale. Ik moet vaak zelfs in buitenlandse winkels gaan kijken om een ijskast te vinden die hier past als vervanging.Timoootjex schreef: ↑3 september 2022, 19:26 Sowieso Haelewyn zijn er nieuwe energielabels en kan je niet beter dan A scoren.
Alvast geen pelletkachel kopen. Die vliegen nu de deur uit maar veel mensen gaan zich dat dik beklagen. Ik heb al 10 jaar een pelletkachel en de gouden tijden zijn voorbij. Moet elk jaar onderhoud hebben en als je dat niet zelf kan (ik doe het zelf) dan kost je dat telkens 150 euro. Ik heb midden augustus een pallet pellets besteld aan 8.5 euro per zak. Vorige winter was dat nog 4.69 per zak. Vrijdag telefoon gekregen dat de leverancier geen idee heeft wanneer ze er zullen zijn en aan welke prijs, maar gezien ik besteld heb aan 8.5 kreeg ik de belofte dat ik ze ook aan die prijs zal krijgen. Wat rondbellen leert dat de prijs nu minstens 11 euro is maar dat ze bijna nergens op voorraad zijn. De leverancier verwacht dat er tegen eind oktober helemaal geen pellets meer te verkrijgen zullen zijn.
Wat betreft je nieuwe koelkast. Kun je die in een koele ruimte zetten? Garage, berging? De mijne staat in de garage en dat scheelt heel wat in verbruik '. In de winter moet ie amper koelen gezien het maar tussen de 6 en 10 graden in de garage is.
Geen idee hoeveel een gaskachel momenteel kost maar ik heb de mijne zo'n 4 jaar geleden laten vervangen. Was 3000 euro voor een HR kachel, plaatsing inbegrepen.
Overal led lampen steken bespaart ook aardig of toch zeker steken op de plaatsen waar het licht het meeste aan staat.
Een fitness abonnement nemen en daar douchen is tegenwoordig ook een besparing en je werkt nog aan je conditie ook'
Wat betreft je nieuwe koelkast. Kun je die in een koele ruimte zetten? Garage, berging? De mijne staat in de garage en dat scheelt heel wat in verbruik '. In de winter moet ie amper koelen gezien het maar tussen de 6 en 10 graden in de garage is.
Geen idee hoeveel een gaskachel momenteel kost maar ik heb de mijne zo'n 4 jaar geleden laten vervangen. Was 3000 euro voor een HR kachel, plaatsing inbegrepen.
Overal led lampen steken bespaart ook aardig of toch zeker steken op de plaatsen waar het licht het meeste aan staat.
Een fitness abonnement nemen en daar douchen is tegenwoordig ook een besparing en je werkt nog aan je conditie ook'
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Frigo : in de berging is het in de winter koud maar in de zomer heet. Verder heb ik weinig uitwijkmogelijkheden en ik zou in de keuken ook een leeg gat hebben
Ik heb nog een oud tafelmodel staan, dik 15 jaar oud, maar zuinig gaat die niet zijn.
Douchen bij mijn moeder, lief, vriendin, op het werk... Zou allemaal wel kunnen. Afwisselend, dan valt het minder op. Maar alle gekheid op een stokje : dat zou ik ook maar de bal doorschuiven naar een ander vinden. Dus dat doe ik niet. Ik wil ook niet dat anderen zich hier komen douchen.
Werk : dat zou voor mij nog aanvaardbaar zijn maar ik weet niet hoe de werkgever daar over denkt
Sportclub : ik heb een hekel aan sport.. niet mijn fout. Het zit in mijn genen![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Ik heb nog een oud tafelmodel staan, dik 15 jaar oud, maar zuinig gaat die niet zijn.
Douchen bij mijn moeder, lief, vriendin, op het werk... Zou allemaal wel kunnen. Afwisselend, dan valt het minder op. Maar alle gekheid op een stokje : dat zou ik ook maar de bal doorschuiven naar een ander vinden. Dus dat doe ik niet. Ik wil ook niet dat anderen zich hier komen douchen.
Werk : dat zou voor mij nog aanvaardbaar zijn maar ik weet niet hoe de werkgever daar over denkt
Sportclub : ik heb een hekel aan sport.. niet mijn fout. Het zit in mijn genen
Minder lang douchen is hier nu ook van toepassing. Voornamelijk op mezelf dan. Kon wel nog wat tijd vanaf.
Eigen wagen blijft meer staan. Firmawagen eerste keuze.
Gisteren het zwembad laten leeglopen in onze waterput. Wc's staan weer op putwater.
Kraanwater is de norm geworden ipv flessenwater.
Alle verlichting naar LED.
Toch wel allemaal zo al kleine maatregelen die tesamen al een beetje verschil brengen in de facturen.
Eigen wagen blijft meer staan. Firmawagen eerste keuze.
Gisteren het zwembad laten leeglopen in onze waterput. Wc's staan weer op putwater.
Kraanwater is de norm geworden ipv flessenwater.
Alle verlichting naar LED.
Toch wel allemaal zo al kleine maatregelen die tesamen al een beetje verschil brengen in de facturen.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Korter douchen : ben ik deze week mee begonnen. Ik stpnd er altijd lang onder.
Wel werken of niet gaan werken is ook wel een verschil.
Op werkdagen wordt er dagelijks gedoucht. Op rustdagen vind ik dat niet nodig.
LED : al lang naar overgeschakeld. Eerder te vroeg, in de tijd dat die lampen nog redelijk duur waren.
Water besparen : Toilet staat op drinkwater maar nogal ver van de tuin.
Als ik putwater wil installeren moet er nogal wat opgebroken worden om buizen te leggen voor regenwater etc.
Ik ga binnenkort eens een toertje sluipgebruikers uitschakelen doen..
Misschien wat meer tijdklokken installeren. Bv op de modem van het internet. Die mag best wat uren van de dag 'slapen'.
Slimme stekkers zijn ook handig, vooral als je ze van op afstand kan uit en aan doen. Maar of je hun kostprijs er ook uithaalt ?
Wel werken of niet gaan werken is ook wel een verschil.
Op werkdagen wordt er dagelijks gedoucht. Op rustdagen vind ik dat niet nodig.
LED : al lang naar overgeschakeld. Eerder te vroeg, in de tijd dat die lampen nog redelijk duur waren.
Water besparen : Toilet staat op drinkwater maar nogal ver van de tuin.
Als ik putwater wil installeren moet er nogal wat opgebroken worden om buizen te leggen voor regenwater etc.
Ik ga binnenkort eens een toertje sluipgebruikers uitschakelen doen..
Misschien wat meer tijdklokken installeren. Bv op de modem van het internet. Die mag best wat uren van de dag 'slapen'.
Slimme stekkers zijn ook handig, vooral als je ze van op afstand kan uit en aan doen. Maar of je hun kostprijs er ook uithaalt ?
Sluikverbruikers opsporen moet je zeker doen, je staat er soms van versteld wat een toestel in standby verbruikt. Zo ooit eens een DVD recorder gehad die 27W standby verbruik had, op jaarbasis was dat maar liefst 236kWh. Telenet modem is hier 11W, ze hebben het wel niet graag bij Telenet voor hun wifi maar die ga ik nu toch ook achter een stekkerblok met schakelaar zetten, alleen aan als ik PC nodig heb. Voor de rest tal van adaptortjes die constant in het stopcontact steken, ook telkens een of twee watt zonder nut. Wie een digitale teller heeft, kan die gebruiken om sluikverbruik op te sporen, code 1.7.0 geeft het actueel verbruik.haelewyn schreef: ↑4 september 2022, 08:30 Ik ga binnenkort eens een toertje sluipgebruikers uitschakelen doen..
Bedoeling is om zoveel mogelijk te verwarmen in de living met airco (19°) & dus zoveel mogelijk gas te besparen.
Voorlopig ligt de gasbrander niet aan & zorgt de zonneboiler voor het warme water, dit willen we nog eventjes zo houden.
Voorlopig ligt de gasbrander niet aan & zorgt de zonneboiler voor het warme water, dit willen we nog eventjes zo houden.