jaarafrekening energie
Re: jaarafrekening energie
Zo veel tijd ga ik er niet in stoppen hoor. Er zijn leveranciers genoeg.
Oei, gefrustreerd.EarthNvstr1 schreef: ↑31 augustus 2022, 20:48Ja, en daarna kan je ook ombudsdiensten en advocaten (en weet ik wat nog allemaal) inschakelen om te proberen je "gelijk" te halen ...
Betaal dan maar volle pot.
Wat je zegt klopt. Ik heb ook dezelfde simulatie gedaan bij Luminus. Nieuwe klanten krijgen een lager tarief.TikTak schreef: ↑31 augustus 2022, 17:07 Wat ook opvalt. Ik ben momenteel klant bij Luminus. Mijn contract loopt af op 1 januari. Ik ben benieuwd met welk voorstel ze gaan afkomen maar ondertussen heb ik al eens een simulatie gemaakt op hun website. Daar moet je aanvinken of je al klant bent of niet. Het voorstel dat je krijgt wanneer je "ik ben geen klant" aanvinkt ligt 600 euro goedkoper dan wanneer je "ik ben klant" aanvinkt . Voor de volledigheid, exact dezelfde verbruikscijfers werden ingevoerd.
Ik zal dus binnenkort eens een hartig gesprek voeren met de klantendienst en hopelijk zijn ze inschikkelijk om mij een niet-klant contract te geven anders is het ook bye bye Luminus.
Ondertussen heb ik uiteraard ook de prijzen van andere aanbieders uitgevogeld en die liggen in de buurt van het niet-klant voorstel van Luminus. Trouwe klanten worden dus blijkbaar graag gepluimd.
Maar misschien lokken ze zo nieuwe klanten, om dan na 2 maanden te zeggen dat de voorschotten veel te laag zijn, en de prijzen ondertussen gestegen. Klant is toch binnen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Mega is een (relatief jonge) energieleverancier met een marktaandeel van ~ 5%.
Vermoedelijk verdien(d)en ze niets of te weinig aan klanten met zonnepanelen en verliezen ze er nu aan.
Dus willen ze die klanten kwijt ofwel laten betalen. De klanten zijn vrij om over te schakelen naar een andere leverancier.
Er wordt hier regelmatig gepromoot om continue van leverancier te veranderen. In dit geval zou dat dan weer not done zijn of zo ?
Probleem is dat klanten met zonnepanelen en terugdraaiende teller deze winter wel zeer dure stroom gaan verbruiken maar dat de leverancier die niet kan aanrekenen vanwege de terug gedraaide teller bij de klant. In normale omstandigheden geen probleem, de stroom die in de zomer 'gratis' op het net gezet is door deze klanten compenseert de aankoop in de winter. In huidige situatie gaan de leveranciers drie keer meer moeten betalen voor die winterstroom, dus proberen ze (voorlopig enkel Mega) van die klanten af te geraken zodat ze alleen van hun 'gratis' geïnjecteerde stroom profiteren en niet de dure winterstroom moeten leveren. Wie wil overstappen best eerst rekenen of je niet de ganse zomerproductie achterlaat en van dag één zelf de dure stroom bij de nieuwe leverancier moet betalen, wellicht best eigen productie verbruiken en dan per direct weg.EarthNvstr1 schreef: ↑4 september 2022, 10:05 Mega is een (relatief jonge) energieleverancier met een marktaandeel van ~ 5%.
Vermoedelijk verdien(d)en ze niets of te weinig aan klanten met zonnepanelen en verliezen ze er nu aan.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
En hoe doe je dat dan ? De frigo open zetten, de televisie dag en nacht aanlaten, de lichten laten branden tijdens de dag ...
Serieus bedoeld hoor, men zou me moeten zeggen : verbruik nu meer stroom, ik zou niet weten wat ik daarvoor zou moeten doen ... (en voor VincentVega, ik vind het niet direct op google )
Wat dacht je van normaal doen en klant blijven tot de eigen productie verbruikt is?Gebruikersnaam2 schreef: ↑4 september 2022, 11:52En hoe doe je dat dan ? De frigo open zetten, de televisie dag en nacht aanlaten, de lichten laten branden tijdens de dag ...
Serieus bedoeld hoor, men zou me moeten zeggen : verbruik nu meer stroom, ik zou niet weten wat ik daarvoor zou moeten doen ... (en voor VincentVega, ik vind het niet direct op google )
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Akkoord maar zolang je klant blijft blijf je toch ook produceren waardoor je eigen productie toch ook weer toeneemt, enzovoorts ...vortex schreef: ↑4 september 2022, 12:03Wat dacht je van normaal doen en klant blijven tot de eigen productie verbruikt is?Gebruikersnaam2 schreef: ↑4 september 2022, 11:52
En hoe doe je dat dan ? De frigo open zetten, de televisie dag en nacht aanlaten, de lichten laten branden tijdens de dag ...
Winter is coming, eigen productie daalt, verbruik uit het net neemt toeGebruikersnaam2 schreef: ↑4 september 2022, 13:29Akkoord maar zolang je klant blijft blijf je toch ook produceren waardoor je eigen productie toch ook weer toeneemt, enzovoorts ...
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Game of Thrones heb ik niet bekeken, vandaar wellichtvortex schreef: ↑4 september 2022, 14:08Winter is coming, eigen productie daalt, verbruik uit het net neemt toeGebruikersnaam2 schreef: ↑4 september 2022, 13:29
Akkoord maar zolang je klant blijft blijf je toch ook produceren waardoor je eigen productie toch ook weer toeneemt, enzovoorts ...
Ja, het zal daar aan liggen...Gebruikersnaam2 schreef: ↑4 september 2022, 14:35Game of Thrones heb ik niet bekeken, vandaar wellicht
Hola, ga eens kijken naar energiekaarten van Eneco!!! Betreft pure energiekost.
Stroom kopen 26,21 eurocent en stroom injecteren
met terugleveringsvergoeding 42,20 eurocent.
Hoe kunnen ze dat?
Stroom kopen 26,21 eurocent en stroom injecteren
met terugleveringsvergoeding 42,20 eurocent.
Hoe kunnen ze dat?
Op de tariefkaart zijn leveranciers verplicht om de meest recente volledig gekende indexwaarde te gebruiken:
- De verbruikstarieven zijn kwartaalgeindexeerd (en gebruiken de index van 2e kwartaal 2022 - april/mei/juni dus
- De injectietarieven zijn maandgeindexeerd (en gebruiken de index van augustus)
=>de waanzinnig stijgende marktprijzen zijn al (bijna) ingecalculeerd voor injectie maar nog helemaal niet voor verbruik.
Dit beeld is totaal vertekend: in realiteit zal:
-Je verbruik verekend worden op het uiteindelijke index van het huidige kwartaal (en niet het vorige kwartaal)
-Je injectie verrekend worden op de uiteindelijke index van de huidige maand (en niet op de vorige maand)
=> je zal bij een variabel tarief nooit meer krijgen voor je injectie dan je afname (binnen dezelfde maand, bij dezelfde leverancier).
WEL mogelijk.
1) je nam een tijd terug een vast contract voor afname, zelfs bij vaste contracten is de injecte WEL variabel aan de index=> je krijgt effectief meer vergoeding voor injectie dan voor afname. Hier kan dit omdat je leverancier, in principe, destijds op de futuremarkt al capaciteit had ingekocht voor dat contract toen de future-contracten nog beter geprijst waren.
2) je hebt bvb een vast contract bij leverancier, enkel voor afname. Je neemt een variabel contract, enkel bij injectie, bij een andere leverancier. => in totaal krijg je meer voor injectie dan je betaald voor afname
Let op: het gaat hier over de pure electriciteitsprijs, exclusief netkosten/btw/.... die je afname duurder maken.
Zie ook:
- volgend extern artikel daarover https://www.mijnenergie.be/blog/injecti ... verbruikt/
- mijn bijdrage op een ander draadje, dat prijsvergelijkers bijna zinloos zijn bij extreem volatiele markt variabel-tarief-elektriciteit-begrijpen ... ml#p557226
- De verbruikstarieven zijn kwartaalgeindexeerd (en gebruiken de index van 2e kwartaal 2022 - april/mei/juni dus
- De injectietarieven zijn maandgeindexeerd (en gebruiken de index van augustus)
=>de waanzinnig stijgende marktprijzen zijn al (bijna) ingecalculeerd voor injectie maar nog helemaal niet voor verbruik.
Dit beeld is totaal vertekend: in realiteit zal:
-Je verbruik verekend worden op het uiteindelijke index van het huidige kwartaal (en niet het vorige kwartaal)
-Je injectie verrekend worden op de uiteindelijke index van de huidige maand (en niet op de vorige maand)
=> je zal bij een variabel tarief nooit meer krijgen voor je injectie dan je afname (binnen dezelfde maand, bij dezelfde leverancier).
WEL mogelijk.
1) je nam een tijd terug een vast contract voor afname, zelfs bij vaste contracten is de injecte WEL variabel aan de index=> je krijgt effectief meer vergoeding voor injectie dan voor afname. Hier kan dit omdat je leverancier, in principe, destijds op de futuremarkt al capaciteit had ingekocht voor dat contract toen de future-contracten nog beter geprijst waren.
2) je hebt bvb een vast contract bij leverancier, enkel voor afname. Je neemt een variabel contract, enkel bij injectie, bij een andere leverancier. => in totaal krijg je meer voor injectie dan je betaald voor afname
Let op: het gaat hier over de pure electriciteitsprijs, exclusief netkosten/btw/.... die je afname duurder maken.
Zie ook:
- volgend extern artikel daarover https://www.mijnenergie.be/blog/injecti ... verbruikt/
- mijn bijdrage op een ander draadje, dat prijsvergelijkers bijna zinloos zijn bij extreem volatiele markt variabel-tarief-elektriciteit-begrijpen ... ml#p557226
-
- Full Member
- Contacteer:
Dan heb je sjaans gehad. Ik heb het mijne nog altijd niet gehad van eneco. Blijkbaar is mijn betalingsprofiel niet goed gekoppeled aan mijn contractprofiel. Eindeloos lang aan de wachlijn. Elke keer beloftes dat het gaat opgelost worden. Maar heb zo de indruk dat het zo een uitzondering is dat het enkel handmatig rechtgezet kan worden en het profiel opnieuw ingevoerd wordt onder nieuwe account.
Dat laatste doen ze natuurlijk tot op heden niet. Al 15 uur aan de lijn gewacht en daarvan 2 uur lang de uitleg gedaan. Denkt ge dat ge hiervoor gaat gecompenseerd worden? Schande.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Zojuist een "dringende" mail gekregen van Luminus dat ik mijn voorschotfacturen zal moeten aanpassen.
We zijn een driemansgezin en zitten qua verbruik een klein stukje onder het gemiddelde voor zo'n gezinssituatie, we zijn zo zuinig als mogelijk, hebben geen sauna, zwembad en of andere energieslurpende zaken.
Mijn afrekening in 2020 was voor gas en elektriciteit rond de 1700 euro, vorig jaar 2800 euro ... mijn voorschot voor beiden samen werd de laatste keer op 1021 euro gezet ... ik kreeg dus een nieuw "voorstel" om driemaandelijks 4600 euro te betalen ... 4600 euro ... dat is toch op geen enkele manier nog te betalen ? Zijn ze met mijn voeten aan het spelen om zoveel mogelijk voorschot te krijgen, de prijzen zijn gestegen en heb al de gekste bedragen gehoord maar een voorschot van 4600 euro zou een jaartotaal geven van 18400 euro ... nogmaals, wij zijn een modaal gezin met een modaal verbruik !
We zijn een driemansgezin en zitten qua verbruik een klein stukje onder het gemiddelde voor zo'n gezinssituatie, we zijn zo zuinig als mogelijk, hebben geen sauna, zwembad en of andere energieslurpende zaken.
Mijn afrekening in 2020 was voor gas en elektriciteit rond de 1700 euro, vorig jaar 2800 euro ... mijn voorschot voor beiden samen werd de laatste keer op 1021 euro gezet ... ik kreeg dus een nieuw "voorstel" om driemaandelijks 4600 euro te betalen ... 4600 euro ... dat is toch op geen enkele manier nog te betalen ? Zijn ze met mijn voeten aan het spelen om zoveel mogelijk voorschot te krijgen, de prijzen zijn gestegen en heb al de gekste bedragen gehoord maar een voorschot van 4600 euro zou een jaartotaal geven van 18400 euro ... nogmaals, wij zijn een modaal gezin met een modaal verbruik !