Easyvest
TIP
Re: Easyvest
Dit is overigens nog meer het geval bij Bolero Matti waar je effectief een lijstje ETF's krijgt, met bijhorende KIID's en overige gegevens, waarvan je de aankoop zelf moet bevestigen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, mooi. En ik volg volledig.
Maar er zijn ook mensen die niet eens in staat zijn om hun spaargeld op meerdere spaarrekeningen deftig te beheren.
Ik zie nog de grootste verdienste in het feit dat je met diensten als Easyvest geen domme dingen kunt doen. Men investeert gewoon in een tweetal saaie ETF's, en klaar. Ik vermoed, en merk zelf, dat mensen die een volwaardige broker ter beschikking hebben, op den duur beginnen te finetunen met alle gevolgen vandien. Vooral bij de zogezegd "gratis" brokers als Degiro (voor sommige ETF's) en Bux Zero sta je binnen de kortste keren met een complexe portefeuille.EarthNvstr1 schreef: ↑4 september 2022, 21:57Ja, mooi. En ik volg volledig.
Maar er zijn ook mensen die niet eens in staat zijn om hun spaargeld op meerdere spaarrekeningen deftig te beheren.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad. Er zullen er zelfs zijn die niet eens weten dat er in 2 ETFs geïnvesteerd wordt. ET-watte ?!?
Gewoon "Maximaal verlies" kiezen en kapitaal inleggen. Klaar.
Dat risico zit er idd. in.pmu schreef: ↑4 september 2022, 22:02 Ik vermoed, en merk zelf, dat mensen die een volwaardige broker ter beschikking hebben, op den duur beginnen te finetunen met alle gevolgen vandien. Vooral bij de zogezegd "gratis" brokers als Degiro (voor sommige ETF's) en Bux Zero sta je binnen de kortste keren met een complexe portefeuille.
Dat kan bv. ook een reden zijn voor iemand om voor zo'n vermogensbeheer te kiezen als die zichzelf kent.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 4 september 2022, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik vraag mij trouwens af of ze ook bezig zijn met een fiscaal pensioensparen en/of fiscaal langetermijnsparen product.
(naast de reeds bestaande producten voor zelfstandigen/bedrijfsleiders)
De moeilijkheid in België is dat die producten nogal streng gereguleerd zijn.EarthNvstr1 schreef: ↑4 september 2022, 22:15 Ik vraag mij trouwens af of ze ook bezig zijn met een fiscaal pensioensparen en/of fiscaal langetermijnsparen product.
De Tijd:
Pensioenspaarfondsen zijn gemengde fondsen die zowel in aandelen als in obligaties beleggen. Toch zijn de fondsen aan veel strengere regels onderworpen dan de traditionele gemengde fondsen. In 2004 werden die regels gevoelig uitgebreid. De voorschriften zijn zo complex, dat ze meer dan een pagina in het Staatsblad beslaan. Toch moeten de beperkingen vooral garanderen dat de portefeuillesamenstelling van de pensioenspaarfondsen genoeg gediversifieerd is. Samengevat zijn de belangrijkste regels de volgende. De fondsen mogen maximaal voor 75 procent in aandelen beleggen, of voor 75 procent in obligaties. Bovendien mogen de fondsen maar 20 procent in een andere munt dan de euro beleggen en slechts tot 10 procent in cash. Daarnaast zijn er nog specifieke regels voor het soort aandelen en obligaties die gekocht mogen worden.
Ik zal er nu niet verder naar zoeken, maar hier alvast een oude versie van de betreffende wet. Ik neem aan dat de grote lijnen nog steeds van toepassing zijn.
Artikel 145/11 WIB
(bvb. http://www.ericbeaucourt.be/algemeen/fiscaal.pdf)
Rond aandelen bijvoorbeeld:
Artikel 145/11 WIB
(bvb. http://www.ericbeaucourt.be/algemeen/fiscaal.pdf)
Rond aandelen bijvoorbeeld:
Ik vermoed dat een pensioenspaarfonds de activa zelf rechtstreeks moet aankopen en niet bijvoorbeeld in een ETF investeren.3° ten hoogste 75 pct van de in bezit zijnde activa mogen rechtstreeks worden geïnvesteerd in
de volgende aandelen en andere met aandelen gelijk te stellen waarden binnen de volgende
grenzen en overeenkomstig de volgende modaliteiten:
- maximum 70 pct van het totaal van die aandelen en waarden mag rechtstreeks bestaan uit
aandelen en andere met aandelen gelijk te stellen waarden van vennootschappen naar het recht
van een Lidstaat van de Europese Economische Ruimte waarvan de beurskapitalisatie meer
bedraagt dan 1.000.000.000 EUR of de tegenwaarde daarvan uitgedrukt in de munt van een
Lidstaat van de Europese Economische Ruimte en die genoteerd zijn op een gereglementeerde
markt;
- maximum 30 pct van het totaal van die aandelen en waarden mag rechtstreeks bestaan uit
aandelen en andere met aandelen gelijk te stellen waarden van vennootschappen naar het recht
van een Lidstaat van de Europese Economische Ruimte en waarvan de beurskapitalisatie minder
bedraagt dan 1.000.000.000 EUR of de tegenwaarde daarvan uitgedrukt in de munt van een
Lidstaat van de Europese Economische Ruimte en die genoteerd zijn op een gereglementeerde
markt;
- maximum 20 pct van het totaal van die aandelen en waarden mag rechtstreeks bestaan uit
van een Staat die geen lid is van de Europese Economische Ruimte, die niet in EUR of in een munt
van een Lidstaat van de Europese Economische Ruimte zijn uitgedrukt, en die genoteerd zijn op
een regelmatig werkende markt, waarop wordt toegezien door overheden die erkend zijn door de
publieke overheid van een Lidstaat van de Organisatie voor Economische Samenwerking en
Ontwikkeling;
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Jaja, dat is wellicht ook waarom ze het niet aanbieden.
Ik vroeg me af of ze ermee bezig zijn voor de toekomst (incl. aanpassing wetgeving/regelgeving).
Een beetje zoals Mozzeno ook jaren is bezig geweest om de wetgeving/regelgeving voor hun activiteit in orde te krijgen.
Er wordt hier toch enorm op die 1% kosten gehamerd.
Wat denken jullie dan van mensen die 1,5 tot 2% aan een fondsbeheerder betalen om op het einde van de rit het nog minder te doen dan een simpele etf ?
Wat denken jullie dan van mensen die 1,5 tot 2% aan een fondsbeheerder betalen om op het einde van de rit het nog minder te doen dan een simpele etf ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
IK merk toch dat er hier op een andere manier wordt gesproken dan de gewone modiale Vlaming denkt maar daarvoor is het natuurlijk ook een financiëel forum. (brokers, etf's, voor veel Vlamingen is het Chinees en zal het Chinees blijven en daar zullen faillissementen zoals een L&H, Fortis en vooral de media zeker mee te maken hebben.EarthNvstr1 schreef: ↑5 september 2022, 00:14Ik dacht dat we ondertussen dit stadium reeds voorbij waren ...
Een klein stukje financiële opvoeding op school zou al heel mooi zijn.
Dat je bij dure actieve fondsen nog kunt spreken van een reden om kosten te betalen, omdat het een ander product is. Actief beheer kost nu eenmaal meer geld. Daarnaast zijn die bankkantoren en personeel ook niet gratis. Jaarlijks 1% betalen op ETF’s die je ook gratis had kunnen aanhouden, vind ik in dat opzicht moeilijker te verdedigen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Maar zijn beide ETFs bekend van easyvest.
Of enkel de aandelen variant?
De onderliggende indices zijn gekend.Timoootjex schreef: ↑5 september 2022, 14:17 Maar zijn beide ETFs bekend van easyvest.
EarthNvstr1 schreef: ↑3 september 2022, 22:42 (...)
Eenvoudige 2-ETF port:
- Globale aandelen MSCI All Country World IM
- Europese staatsobligaties JPM Government Bond Index EMU
(...)
-
- Hero Member
- Contacteer:
thanks