Energie en geld besparen de komende winter
Re: Energie en geld besparen de komende winter
Net eens gekeken terwijl de ijskast zeker uit stond. Net thuisgekomen, normale situatie.
Er kwam 0.032 Kw op het scherm bij de code 1.7.0.
Ergens zit ik dus met een totaal 'verlies' of sluipgebruik van 32 watt.
Achteraf TV en decoder eens uit gezet ipv stand by : slechts 2 watt verschil.
Nu, met de pc aan, staat dat al op 90
Daar bovenop Tv in standby , tv decoder TVVlaanderen ook : 102 watt
De PC gaat meestal in slaapstand en het scherm ook.
Ik heb een schakelaar waarmee ik die hun sluipverbruik kan uitschakelen. Dan kom ik op 20 watt 'sluipverbruik' dus het scheelt 12 watt. Het is wel een oud scherm.. Een nieuwer scherm zou minder sluipverbruik geven.
Als ik dit kan doen terwijl ik buitenshuis ben, zeker een uur of 10 per dag kom ik dus aan 20 wat sluipverbruik.
De modem uitschakelen maakt het weer meer profijtig.
IMHO : ik denk dat ik na het uitschakelen van de modem overdag op een aanvaardbaar sluipverbruik uitkom. Denken jullie niet ?
Laatst gewijzigd door haelewyn op 4 september 2022, 11:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Let wel op met je modem veel in- en uit te schakelen. Ik deed dat vroeger om te vermijden dat de kinderen te pas en te onpas op internet zaten terwijl ze verondersteld waren andere dingen te doen maar die modem kon daar blijkbaar niet zo goed tegen met als resultaat verbindingsproblemen en na verloop van tijd dood.
Misschien dat de moderne modems daar tegenwoordig wel beter tegen kunnen.
Misschien dat de moderne modems daar tegenwoordig wel beter tegen kunnen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Mag je eigenlijk een magnetron naar wens zo in en uitschakelen?
Want dan kan ik direct een sluipverbruiker uitschakelen.
Ja, op de mijne kan ik ook door een druk op de knop het display laten inslapen en dan gaat de klok weg.
Je mag dat imho gewoon doen. Alleen gaat hij dan de tijd niet onthouden.
Modems : de mijne is niet in aankoop. Van Proximus. Dus als hij kapot is wordt hij gratis vervangen.
Verbindingsproblemen is dan wel een tijdje afzien maar ik heb dat vroeger nog gedaan (altijd uitschakelen overdag) en ik had daar dan niet echt last van.
Ik denk dat de BBox 1 er meer last van had, zonder twijfel. De Bbox3 doet het beter op alle vlak denk ik.
Je mag dat imho gewoon doen. Alleen gaat hij dan de tijd niet onthouden.
Modems : de mijne is niet in aankoop. Van Proximus. Dus als hij kapot is wordt hij gratis vervangen.
Verbindingsproblemen is dan wel een tijdje afzien maar ik heb dat vroeger nog gedaan (altijd uitschakelen overdag) en ik had daar dan niet echt last van.
Ik denk dat de BBox 1 er meer last van had, zonder twijfel. De Bbox3 doet het beter op alle vlak denk ik.
Ja, maar dan ga je waarschijnlijk wel telkens de klok moeten juist zetten. Is een beetje het probleem van al die keuken toestellen met een klokje, verbruiken continu enkele watts terwijl zo een klokje minder nodig heeft dan het vermogen van een AA batterij per jaar.Timoootjex schreef: ↑4 september 2022, 11:46 Mag je eigenlijk een magnetron naar wens zo in en uitschakelen?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ja maar als je de klok niet nodig hebt maakt het dus niets uit.
Als ik dat sociaal tarief hoor stuiter ik altijd even. Fundamenteel onrecht als ik zie welk percentage van de bevolking dit "geniet", dat uit de pot van de rest komt en geen structurele oplossing biedt. Heb ik liever dat ze je 8 zonnepanelen en een evt. dakwerker/electrieker die langs komt cadeau doen en dat is het dan. Of indien zonnepanelen niet mogelijk dat bedrag aan isolatiemateriaal, enz...
Om op topic te blijven. Deftige winterkledij. Goede sokken (maar dan ook echt goede), warme broek en een kwaliteitsvolle flies en 18°C is aangenaam in huis.
Om op topic te blijven. Deftige winterkledij. Goede sokken (maar dan ook echt goede), warme broek en een kwaliteitsvolle flies en 18°C is aangenaam in huis.
Stel je een alleenstaande moeder met een doorsnee job en dito loon voor, één of twee kinderen, huishuur en een auto nodig om naar het werk te gaan. Die zit zonder de energiekost al op haar tandvlees.
Ik zie er geen probleem in dat die dan sociaal tarief krijgt.
Maar dan moet iedereen met een laag loon het krijgen.
Gratis zonnepanelen is voor mijn part ok. Nu ga ik ze kopen.. Gratis mag uiteraard ook.
Ik zie er geen probleem in dat die dan sociaal tarief krijgt.
Maar dan moet iedereen met een laag loon het krijgen.
Gratis zonnepanelen is voor mijn part ok. Nu ga ik ze kopen.. Gratis mag uiteraard ook.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik fixte vorig jaar november 10 stuks trina zonnepanelen full black met omvormer 3.650 capaciteit en 3850 aan panelen voor 3600 euro inclusief btw. Dit was wel onderhandeld. De eerste prijs was 3950 dacht. Maar intussen duurder geworden. Een niet te speciaal merk van zonnepanelen kost ongeveer 1 euro per kw vorig jaar.veje schreef: ↑3 september 2022, 17:59 Zonnepanelen: 8st kosten je ongeveer 4.500 EUR, all-in. Daarmee kan je als de ligging gunstig is ca 2.900 kWh opwekken op jaarbasis. Je kan dan in jouw geval je dagopbrengst gebruiken om te verwarmen met je airco etc, daar zit zeker muziek in, of genieten van een (op dit moment) royaal teruglevertarief....
- Higherdemon
- Jr. Member
- Contacteer:
Hoe spoor je het best sluimerverbruik op? Met welke toestellen doe je dit?
Ik heb zo'n P1 metertje en we zitten op zo'n 380w constant verbruik 's nachts.
Hebben wel veel diepvrieskasten doordat we veel invriezen van de moestuin.
Een energiemeterHigherdemon schreef: ↑5 september 2022, 09:28Hoe spoor je het best sluimerverbruik op? Met welke toestellen doe je dit?
https://www.consumentenbond.nl/energie- ... rgiemeters
https://www.test-aankoop.be/woning-ener ... ws/smappee
Hun laatste test dateert van 2012... je zou in deze tijden toch verwachten dat men die dingen opnieuw zou testen...
Wij hebben hier gemiddeld verbruik van 132W (als we niet thuis zijn), geen speciale zaken hier alleen een raspberry pi die draait, naast de normale zaken.Higherdemon schreef: ↑5 september 2022, 09:28 Hoe spoor je het best sluimerverbruik op? Met welke toestellen doe je dit?
- Higherdemon
- Jr. Member
- Contacteer:
[/quote]
Wij hebben hier gemiddeld verbruik van 132W (als we niet thuis zijn), geen speciale zaken hier alleen een raspberry pi die draait, naast de normale zaken.
[/quote]
Wow dat is laag. Hebben jullie ook bv 2 frigo's, 3 diepvriezers?
Ik merk in een nieuwbouw dat er nogal wat toestellen zijn. In oude woning hadden we geen ventilatie, geen waterverzachter, geen switch, geen alarmsysteem.
Wij hebben hier gemiddeld verbruik van 132W (als we niet thuis zijn), geen speciale zaken hier alleen een raspberry pi die draait, naast de normale zaken.
[/quote]
Wow dat is laag. Hebben jullie ook bv 2 frigo's, 3 diepvriezers?
Ik merk in een nieuwbouw dat er nogal wat toestellen zijn. In oude woning hadden we geen ventilatie, geen waterverzachter, geen switch, geen alarmsysteem.
Nu ook Ecopower beslist vanaf november zijn tarieven aan te passen, heb ik beslist om de 2 laatste halogeenlampen die frequent branden (bureaulamp aan de computer en een staanlamp in de living), door led te vervangen.
Bij de bureaulamp was een ledlamp niet mogelijk, dus werd het een nieuwe lamp. En wat blijkt, als hij uitstaat brandt er een rood lichtje thv de aan-uit-knop
.
Voor de staanlamp moet ik nog uitzoeken of verandering van de lampen mogelijk is of niet.
Bij de bureaulamp was een ledlamp niet mogelijk, dus werd het een nieuwe lamp. En wat blijkt, als hij uitstaat brandt er een rood lichtje thv de aan-uit-knop
![Sad :(](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/sad.gif)
Voor de staanlamp moet ik nog uitzoeken of verandering van de lampen mogelijk is of niet.