Staatsbon 2022
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Staatsbon 2022
Zoals eerder gezegd kun je kijken naar het rendement van een gelijkaardig product op secundaire markten om in te schatten of het geboden rendement “correct” is gezien renteverwachtingen en andere factoren. Als de afwijking te groot is, zoals nu, zou ik de staatsbon niet kopen.Jintro schreef: ↑3 september 2022, 10:29Ik volg je redenering maar de kans is groot in december de staatsbon in maart veel hoger is wanneer maak je dan de beslissing?pmu schreef: ↑2 september 2022, 11:21
In principe moet je een afweging maken tussen langer rendement genereren, en het misgelopen hogere rendement. Stel dat je op 5 jaar kan beleggen aan 1%, terwijl je een half jaar later 1,5% kan bekomen, dan laat je je geld beter een half jaar niet renderen. Op de initiële periode van 5 jaar heb je uiteindelijk 5% totaalopbrengst, in het tweede geval 6,75% (1x 0,75% + 4x 1.5%).
Het voorbeeld is realistisch.
Na de bankencrisis waren de kasbon-staatsbon in dalende lijn niemand wou deze kopen want ze gingen nog stijgen 10 jaar later was het een dieptepunt.
De renteverwachting jaren geleden was dat 4% het absolute dieptepunt was. De rente kon alleen nog maar terug stijgen. Wachten was de boodschap.
Juist maar in 2009-2010-... toen de rente dalende was wou er niemand kopen omdat het nog ging stijgen. Ik geloof dat er dan nog kasbons te krijgen waren van boven de 3%
ik koop nu ieder kwartaal bij, ik ga niet de hoogste rente hebben maar ik zal een mooi gemiddeld rendement behalen (over alle staatsbons heen)pmu schreef: ↑3 september 2022, 12:25Zoals eerder gezegd kun je kijken naar het rendement van een gelijkaardig product op secundaire markten om in te schatten of het geboden rendement “correct” is gezien renteverwachtingen en andere factoren. Als de afwijking te groot is, zoals nu, zou ik de staatsbon niet kopen.Jintro schreef: ↑3 september 2022, 10:29
Ik volg je redenering maar de kans is groot in december de staatsbon in maart veel hoger is wanneer maak je dan de beslissing?
Na de bankencrisis waren de kasbon-staatsbon in dalende lijn niemand wou deze kopen want ze gingen nog stijgen 10 jaar later was het een dieptepunt.
Zo’n staatsbon is geen magisch product. Het is een gewone overheidsobligatie (kredietrating AA), zonder verdere garantiemechanismen. Ooit op de markt gebracht zodat de gewone man/vrouw hun bankfiliaal konden binnenstappen en een vertrouwd, eenvoudig product van de overheid konden aankopen. Op Spaargids, echter, zitten beleggers met meer ervaring die niet blindelings financiële producten kopen. Als je (bijvoorbeeld gisteren) een OLO, dus ook gewoon een Belgische overheidsobligatie, maar dan primair enkel uitgegeven aan institutionele investeerders, kon kopen met een dubbel nettorendement als de staatsbon van dezelfde looptijd, waarom zou je dat dan niet doen? Nog geen tegenargumenten gehoord, eigenlijk. Te moeilijk? Het aankoopproces is gelijkaardig aan dat van aandelen.
Awel, dat is mijn plan vanaf nu ook. Als de rente stijgt zoals hier stellig beweerd wordt zal mijn gemiddeld rendement ook stijgen. Laat de anderen maar OLO's kopen, olé ola.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Op zeer lange termijn, zal een fonds dat hetzelfde doet als jij vermoedelijk ongeveer hetzelfde resultaat halen.B7H4long schreef: ↑3 september 2022, 12:14En zo'n obligatieladder heeft dan een gelijkaardig gedrag als een obligatiefonds.EarthNvstr1 schreef: ↑3 september 2022, 11:17 Ik zou denken dat je niet 1 keer 1 obligatie koopt, maar een obligatie portefeuille hebt, waarbinnen je wanneer kapitaal vrijkomt, dat kapitaal herbelegt in de beste obligatie op dat moment.
Waar het grootste verschil zit, is volgens mij dat je met je eigen port op voorhand weet op welke termijn je kapitaal terug beschikbaar komt en met welk rendement (aangenomen dat je emittenten solvabel zijn uiteraard). Met een fonds is dat niet zo.
De keuze tss. rechtstreeks of een fonds, zal mogelijks ook afhangen van welk type obligaties je wil.
Bestaat er eigenlijk een fonds dat enkel in Belgische staatsobligaties belegt bv. ? (niet dat ik een idee heb waarom iemand dat zou willen doen...)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Meer dan 10 jaar geleden werd een topic gestart: staatsbon-of-olo-t11578.html#p100479pmu schreef: ↑3 september 2022, 12:54 Zo’n staatsbon is geen magisch product. Het is een gewone overheidsobligatie (kredietrating AA), zonder verdere garantiemechanismen. Ooit op de markt gebracht zodat de gewone man/vrouw hun bankfiliaal konden binnenstappen en een vertrouwd, eenvoudig product van de overheid konden aankopen. Op Spaargids, echter, zitten beleggers met meer ervaring die niet blindelings financiële producten kopen. Als je (bijvoorbeeld gisteren) een OLO, dus ook gewoon een Belgische overheidsobligatie, maar dan primair enkel uitgegeven aan institutionele investeerders, kon kopen met een dubbel nettorendement als de staatsbon van dezelfde looptijd, waarom zou je dat dan niet doen? Nog geen tegenargumenten gehoord, eigenlijk. Te moeilijk? Het aankoopproces is gelijkaardig aan dat van aandelen.
Bedankt, dan post ik daar verder! Wel mooi om te zien dat de discussie 10 jaar geleden al eens gevoerd is, toen onder implus van de gekende Robokat. Door het lagerenteklimaat van de voorbije jaren zijn obligaties wat in de vergetelheid geraakt, en zo allicht ook de kennis daarrond.EarthNvstr1 schreef: ↑3 september 2022, 14:59Meer dan 10 jaar geleden werd een topic gestart: staatsbon-of-olo-t11578.html#p100479pmu schreef: ↑3 september 2022, 12:54 Zo’n staatsbon is geen magisch product. Het is een gewone overheidsobligatie (kredietrating AA), zonder verdere garantiemechanismen. Ooit op de markt gebracht zodat de gewone man/vrouw hun bankfiliaal konden binnenstappen en een vertrouwd, eenvoudig product van de overheid konden aankopen. Op Spaargids, echter, zitten beleggers met meer ervaring die niet blindelings financiële producten kopen. Als je (bijvoorbeeld gisteren) een OLO, dus ook gewoon een Belgische overheidsobligatie, maar dan primair enkel uitgegeven aan institutionele investeerders, kon kopen met een dubbel nettorendement als de staatsbon van dezelfde looptijd, waarom zou je dat dan niet doen? Nog geen tegenargumenten gehoord, eigenlijk. Te moeilijk? Het aankoopproces is gelijkaardig aan dat van aandelen.
Ook nog een mooie (oude) post, hier gepresenteerd zonder context:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat is een wijnbar/wijnwinkel in Westmalle, dus je kunt hem gerust eens gaan bezoeken.
Toch mooi om te zien hoe de tijdsgeest veranderd is. Vroeger had je die louche YouTube-reclames en VRT-series over "snel rijk worden met OLO's en TAK21", nu is het allemaal crypto.
Hoera, de betaling is geregistreerd en de staatsbon staat in mijn portefeuille bij de dienst van de Grootboeken. Nu voel ik me pas echt eigenaar.