Besparen op verwarming, poll
Re: Besparen op verwarming, poll
Zelfs bij - 5 wordt het bij mij niet frisser dan 16 graden en staat de verwarming op een minimum. Meer is echt niet nodig voor mij.Timoootjex schreef: ↑4 september 2022, 09:56 Ik leg de verwarming buiten een echte vriesdag(minstens -5) nooit aan. Maar ik ben nog niet oud dus dat scheelt.
Als ik de verwarming aanleg is het meteen te warm.
We zijn al erg energiezuinig, dus erg pijnlijk zijn de prijsstijgingen niet hier.
Maar daardoor ook maar wat kleine maatregelen.
Heb de voorbije maanden nog wat meer LED lampen geplaatst waar nog een halogeenspot zat of oude spaarlamp.
Ik verwacht tegen volgende week ook opnieuw te wassen op regenwater, put zou eens over moeten lopen eerst.
Maar daardoor ook maar wat kleine maatregelen.
Heb de voorbije maanden nog wat meer LED lampen geplaatst waar nog een halogeenspot zat of oude spaarlamp.
Ik verwacht tegen volgende week ook opnieuw te wassen op regenwater, put zou eens over moeten lopen eerst.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
-
- Full Member
- Contacteer:
ik denk dat menig spaargidser al voldoende stappen nam en daarom kleine stappen bijkomstig neemt indien de situatie op de markt niet betert.
regeringen kom overeen met Rusland en alles is opgelost ivm met het gas want daar hebben mensen nood aan.Verviertig schreef: ↑5 september 2022, 11:27 ik denk dat menig spaargidser al voldoende stappen nam en daarom kleine stappen bijkomstig neemt indien de situatie op de markt niet betert.
Tot aan de volgende jaarafrekening ( enkel elektriciteit) verander ik niets. Het huis, de tuin en de bossen zijn allemaal veel te groot, maar we zitten hier graag. Als het echt onbetaalbaar wordt en de spaarrekening zwaar moet aangesproken worden, zal ik er nog eens over denken. Wij hebben te lang en te hard gewerkt om onze laatste ( actieve) jaren oncomfortabel door te brengen. Verspilling? Neen! Maar leven als een vrek daar passen we ook voor.
Energiearmoede in 2022, we doen 1973 nog eens over maar dan met een turbo. We hebben de techniek om iedereen te doen "zwemmen in de stroom" maar "onze" vertegenwoordigers verkopen de consument liever aan de fossiele brandstoffen maffia en daar zijn sommigen nog fier op ook.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
-
- Full Member
- Contacteer:
Klopt.Spaarplan schreef: ↑5 september 2022, 17:44 Energiearmoede in 2022, we doen 1973 nog eens over maar dan met een turbo. We hebben de techniek om iedereen te doen "zwemmen in de stroom" maar "onze" vertegenwoordigers verkopen de consument liever aan de fossiele brandstoffen maffia en daar zijn sommigen nog fier op ook.
Posters van zonnige oorden aan muur om geheugen te misleiden.
Ik zit in een tijdelijke woning in afwachting van mijn bouw. Helaas een tijdelijke woning die voor geen cm geïsoleerd is en verwarming is met oude kachels op propaan. De propaan tank vullen heeft in maart €800 gekost en zal ongeveer 3x per jaar moeten gevuld worden, dat zal de grootste kost worden vrees ik.
Een voordeel, ik merk dat propaan niet zo fel aan het stijgen is als aardgas.
Voor elektriciteit ben ik al enorm zuinig, 660kWh dag, 450kWh nacht en denk niet dat ik hier nog veel ik kan snijden. Ik zit op een vast tarief dat nog afstamt van in maart (voor 2 jaar) aan 25€c nacht en 30€c dag.
Grootste variabele is dus verwarmen. Het zal maar beperkt verwarmen worden en ik overweeg zelf vaker naar kantoor te gaan (dan de verplichte 1 dag / week) zodat ik wat minder moet verwarmen. In de vorige winter waren het op sommige plekjes hier ongeveer 12°, dat is wel fris.
Een voordeel, ik merk dat propaan niet zo fel aan het stijgen is als aardgas.
Voor elektriciteit ben ik al enorm zuinig, 660kWh dag, 450kWh nacht en denk niet dat ik hier nog veel ik kan snijden. Ik zit op een vast tarief dat nog afstamt van in maart (voor 2 jaar) aan 25€c nacht en 30€c dag.
Grootste variabele is dus verwarmen. Het zal maar beperkt verwarmen worden en ik overweeg zelf vaker naar kantoor te gaan (dan de verplichte 1 dag / week) zodat ik wat minder moet verwarmen. In de vorige winter waren het op sommige plekjes hier ongeveer 12°, dat is wel fris.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ja, OK, een halogeenspot verbruikt meer. Maar dat komt omdat die spot veel meer warmte produceert. Zo moet je misschien minder verwarmen. Is het dan geen vestzak/broekzak ingreep ?
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Eindelijk iemand die de olifant in de kamer benoemt: onze breedtegraad. Deze discussie is hier trouwens al eens gevoerd.
Ik citeer mezelf:
Sorry for being a party pooper
Dit neemt niet weg dat het een goed idee is om je defecte lampen te vervangen door LED's, maar om nu goed werkende lampen weg te gooien?
Ik citeer mezelf:
Dus op onze breedtegraad zijn al die winsten door LED en tutti quanti slechts winsten in de maanden dat je geen verwarming nodig hebt. Praktisch alle minder verbruik dat je realiseert ga je tijdens pakweg 2/3 van het jaar moeten goedmaken met je verwarming. Als je op de evenaar gaat wonen is het natuurlijk een ander paar mouwen.De verliezen van de klassieke gloeilampen zijn grotendeels warmteverliezen. Op onze breedtegraad betekent dit gedurende het grootste gedeelte van het jaar geen verlies maar enkel een duurdere manier van verwarmen. Dus van je winst in electriciteit ga je een gedeelte moeten afstaan aan je gasleverancier.
Sorry for being a party pooper
Dit neemt niet weg dat het een goed idee is om je defecte lampen te vervangen door LED's, maar om nu goed werkende lampen weg te gooien?
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Ik denk niet dat het warmteverlies van bv. halogeenlampen een even grote winst aan verwarming geeft dan het een verlies in verbruik is.
Misschien dat daar ooit ook wel eens iets over geschreven is buiten spaargids.
Een tv toestel produceert ook warmte. Of dat op niveau van een kamer veel uitmaakt ? Ik denk het niet..
Misschien dat daar ooit ook wel eens iets over geschreven is buiten spaargids.
Een tv toestel produceert ook warmte. Of dat op niveau van een kamer veel uitmaakt ? Ik denk het niet..
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
En toch is het zo.
Hier een link buiten spaargids.
Dus als je een gloeilamp van 100 Watt vervangt door een LED van 10 Watt zal je 90 Watt extra mogen verwarmen. Het is echt zo simpel.Only 10% of the energy used by an incandescent bulb is converted to light; the other 90% is lost as heat.
Idem als hierboven.
Ik heb ooit een (kleer)winkel meegemaakt waar ze alle halogeenlampen vervangen hadden door LED's om dan in putteke winter tot de constatatie te komen dat de CV-ketel het moeilijk kon bolwerken.
Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 6 september 2022, 13:03, 4 keer totaal gewijzigd.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Een koelkast produceert ook warmte. In het keukengedeelte is de temperatuur steeds +- 1 graad C hoger dan in het leefgedeelte. In herfst, winter en lente is dat meegenomen. In warme zomers daarentegen ...
Verwarmingsseizoen is maar kort vergeleken met hoe vaak je verlichting gebruikt.Charlesvdw schreef: ↑5 september 2022, 21:23Ja, OK, een halogeenspot verbruikt meer. Maar dat komt omdat die spot veel meer warmte produceert. Zo moet je misschien minder verwarmen. Is het dan geen vestzak/broekzak ingreep ?
+ Vele ruimtes verwarm ik helemaal niet en zijn beter koel het hele jaar door (hal, garage, gang, berging). In de zomer aangenamer en in de winter verliezen ze minder warmte naar buiten door de kleinere delta T.
Ik verwarm trouwens op gas, niet op elektriciteit dus de kost per kWh draait nog altijd voordeliger uit door elek te besparen.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash