Besparen op verwarming, poll
Re: Besparen op verwarming, poll
Binnenkort gaan we verhuizen naar een nieuwe woning.
Geen gas meer.
Verwarmen, passief koelen en warm water via geothermische warmtepomp.
Pv install met 3 opstellingen naar oosten, zuiden en westen. Kan door gebruik van optimizers.
10 kW thuisbatterij.
Verder de verplichte dingen als ventilatie D, massa’s isolatie en veel beton (goed voor de fasewisselingen, inertie)
Genoeg ramen die open kunnen voor natuurlijke ventilatie en afkoeling snachts.
Ik ben zeer benieuwd wat mijn kosten gaan zijn.
Ben ook bereidt ze te delen.
Wij hebben bewust gekozen om zo energie zuinig te bouwen, we gaan het zien!
Geen gas meer.
Pv install met 3 opstellingen naar oosten, zuiden en westen. Kan door gebruik van optimizers.
10 kW thuisbatterij.
Verder de verplichte dingen als ventilatie D, massa’s isolatie en veel beton (goed voor de fasewisselingen, inertie)
Dan zit je wel nog met de vaste wetenschap dat je met die extra warmte van lampen in je huis ergens tussen 1 mei en 10 oktober niets vooruit bent..
In de zomer ga je minder verlichting gebruiken door de 'langere dagen'.. Minder verlies in warmte van die lampen in de zomer nog wel.
Je link leidde naar nergens.. Het zal wel een grapje geweest zijn maar het is toch weer doen alsof iemand met kennis van zaken je punt ondersteunt. Wat niet het geval was.
Klinkt als een topper op vlak van energieverbruik. Maar dat moet wat gekost hebben ook.Jhn schreef: ↑6 september 2022, 07:28 Binnenkort gaan we verhuizen naar een nieuwe woning.
Geen gas meer.
10 kW thuisbatterij.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Een passiefhuis hoeft niet perse veel duurder te zijn, is op lange termijn zelfs goedkoper.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Dat was dan ook wat ik zei. Alhoewel jij die data redelijk ruim neemt, blijft het principe overeind. Ik ging een grap maken dat het blijkbaar bij jullie Antwerpenaars warmer is dan bij ons, maar dat blijkt echt zo te zijn
Maar in de meeste woningen alhier ga je echt toch wel meer dagen je huis moeten verwarmen:
Het was geen grapje maar lompigheid, ik had de link vergeten te plakken. Het was simpelweg het eerste Googleresultaat op "losses of a light bulb" (of zoiets). Dit is echt geen raketwetenschap hoor, wat ik hier verkondig.
De link is aangepast, bondig hier:
Er zullen best wel sites zijn die het beter uitleggen...When an incandescent bulb is hooked up to a power supply, the electric current passes through a metal filament (usually tungsten), heating it until the filament is so hot that it glows. As the electrons move, they bump into the metal atoms of the filament. The energy of each collision vibrates the atoms and heats them up, eventually producing light. Only 10% of the energy used by an incandescent bulb is converted to light; the other 90% is lost as heat.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Buitentemperatuur is maar een indicatie naar verwarmingsbehoefte.
Zonnestraling kan een huis met wat beglazing al oververhitten in februari, ondanks het met moeite 10°C warm wordt buiten. Dan wil je toch graag energiezuinige verlichting.
Zonnestraling kan een huis met wat beglazing al oververhitten in februari, ondanks het met moeite 10°C warm wordt buiten. Dan wil je toch graag energiezuinige verlichting.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Met 4 seizoensglas kan je dat deels oplossen.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Dat kan best zijn, maar als dat huis al in februari overhit wordt door de zon (zon onder op 1 februari rond 17u30), dan geloof ik nooit dat het in datzelfde huis om 19u nog warm genoeg is om zich comfortabel te voelen.
Vooral niet als je in het bezit bent van een vrouwmens
Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 6 september 2022, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik moet zeggen het hangt ook af van de isolatie.
Ik weet sowieso dat in mijn geval de zon vaak al genoeg opwarmt in februari/maart om geen verwarming meer aan te zetten.
Ik weet sowieso dat in mijn geval de zon vaak al genoeg opwarmt in februari/maart om geen verwarming meer aan te zetten.
2000 € tot 5000 €scootzoo77 schreef: ↑4 september 2022, 10:29 Wat zou de kostprijs zijn om een 20-jaar oude gasketel te vervangen naar een hr-ktel?
is maar wat je wil.
Estate Guru believer.
Als je kan een warmtepomp Lucht water.platin schreef: ↑6 september 2022, 16:492000 € tot 5000 €scootzoo77 schreef: ↑4 september 2022, 10:29 Wat zou de kostprijs zijn om een 20-jaar oude gasketel te vervangen naar een hr-ktel?
is maar wat je wil.
Gedaan met aardgas.
Over hoeveel zonnepanelen/ richting spreken we dan? + kostprijs van die zonnepanelen & batterij.Jhn schreef: ↑6 september 2022, 07:28 Binnenkort gaan we verhuizen naar een nieuwe woning.
Geen gas meer.
10 kW thuisbatterij.
Heb zelf ook de mogelijkheid omwille van genoeg dak in oost, zuid & westelijke richting. Verbruik jaarlijks rond de 4000kWh. Benieuwd naar de kost en nood aan aantal panelen. Graag advies van een ervaringsdeskundige
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC - KBC Ancora - Montea - Nvidia - Shell - Shurgard - Solvay - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Hoe zit dat met die zonnepanelen juist ?Jhn schreef: ↑6 september 2022, 07:28 Binnenkort gaan we verhuizen naar een nieuwe woning.
Geen gas meer.
10 kW thuisbatterij.
Nu ik eraan denk, zou het geen goed idee zijn om zonnepanelen (voor mensen met een plat dak uiteraard) te maken die meedraaien met de zon ? Dat zou het rendement flink verhogen !
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Leg ze gewoon plat, "altijd" 90 procent rendement en waarschijnlijk goedkoper. Bifacials nooit plat natuurlijk.
Ik vind het fantastisch om te lezen hoe jullie met energiebesparende maatregelen bezig zijn, of energiezuinig bouwen of renoveren.
Alleen kan dat niet als je in een appartement woont, en als alleenstaande geen lening krijgt voor een huis . Ook al zou dat veel te groot voor me zijn.
Maar soit, ik heb gedaan wat ik kan : de ramen aan de voorkant zijn een paar jaar geleden vervangen, en die aan de achterkant in juni. De andere bewoners zitten liever een hele dag met de rolluiken naar beneden, om de wind tegen te houden
Aangezien ik al jaren bij Ecopower zit, had/heb ik een laag elektriciteitsverbruik. De lampen die het meeste branden, op 2 na, waren voorzien van ledlampen. Maar aangezien de prijzen ook bij hen vanaf november serieus de hoogte ingaan, ben ik ook die 2 overige lampen aan het vervangen. Mijn bureaulamp (nog halogeen) en al heel oud, is nu ook vervangen door een nieuwe op led. Alleen de staanlamp in de living is de vraag of ik daar een ledlamp in kan plaatsen of niet. Anders zal het noodgedwongen ook een nieuwe lamp moeten worden .
Maar een groot deel van de energiekosten komen van de gemeenschappelijke delen. Ik hou mijn hart vast voor als over enkele dagen de afrekening komt... 4 liften, een poort die de hele dag open en dicht gaat, 24u/dag verlichting in de gemeenschappelijke delen wegens het veiligheidsgevoel... Al 3 keer heb ik zonnepanelen voorgesteld, doch deze worden steeds door het bestuur met foutieve informatie aan de bewoners voorgesteld (straling, niet kunnen slapen tot 3 verdiepen daaronder, extra lawaaihinder, meer dan 15 jaar terugverdientijd, enz), waardoor er maar enkele pro zijn. Het is nu zelfs zo erg dat het onderwerp zelfs niet meer op de AV gebracht mag worden .
Je wilt wel investeren in energiebesparende maatregelen, maar je mag niet...
Alleen kan dat niet als je in een appartement woont, en als alleenstaande geen lening krijgt voor een huis . Ook al zou dat veel te groot voor me zijn.
Maar soit, ik heb gedaan wat ik kan : de ramen aan de voorkant zijn een paar jaar geleden vervangen, en die aan de achterkant in juni. De andere bewoners zitten liever een hele dag met de rolluiken naar beneden, om de wind tegen te houden
Aangezien ik al jaren bij Ecopower zit, had/heb ik een laag elektriciteitsverbruik. De lampen die het meeste branden, op 2 na, waren voorzien van ledlampen. Maar aangezien de prijzen ook bij hen vanaf november serieus de hoogte ingaan, ben ik ook die 2 overige lampen aan het vervangen. Mijn bureaulamp (nog halogeen) en al heel oud, is nu ook vervangen door een nieuwe op led. Alleen de staanlamp in de living is de vraag of ik daar een ledlamp in kan plaatsen of niet. Anders zal het noodgedwongen ook een nieuwe lamp moeten worden .
Maar een groot deel van de energiekosten komen van de gemeenschappelijke delen. Ik hou mijn hart vast voor als over enkele dagen de afrekening komt... 4 liften, een poort die de hele dag open en dicht gaat, 24u/dag verlichting in de gemeenschappelijke delen wegens het veiligheidsgevoel... Al 3 keer heb ik zonnepanelen voorgesteld, doch deze worden steeds door het bestuur met foutieve informatie aan de bewoners voorgesteld (straling, niet kunnen slapen tot 3 verdiepen daaronder, extra lawaaihinder, meer dan 15 jaar terugverdientijd, enz), waardoor er maar enkele pro zijn. Het is nu zelfs zo erg dat het onderwerp zelfs niet meer op de AV gebracht mag worden .
Je wilt wel investeren in energiebesparende maatregelen, maar je mag niet...