Besparen op verwarming, poll
Re: Besparen op verwarming, poll
Toen ik eind vorig jaar vroeg aan de eigenaar van het appartement dat ik toen huurde welke nieuwe ketel zij zou plaatsen kreeg ik als antwoord: "een gasketel want dat is het goedkoopste". Dat de overheid dit nu nog toelaat is pas schandalig.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
We hebben geen tussendeur tussen onze keuken & onze woonkamer. In principe volstaat het meestal dat onze woonkamer wordt verwarmd & dan mag het in de keuken een stukje minder warm zijn. Weet iemand een simpele oplossing om zonder veel kosten toch ervoor te zorgen dat enkel de woonkamer verwarmd wordt?
We dachten aan een gordijn die we zouden in de wintermaanden plaatsen, maar ik weet niet als dat eigenlijk helpt doen wat we eigenlijk willen...
Een tussendeur plaaten kost al direct veel en die willen we eigenlijk ook niet (alleszins niet als het geen winter is)
We dachten aan een gordijn die we zouden in de wintermaanden plaatsen, maar ik weet niet als dat eigenlijk helpt doen wat we eigenlijk willen...
Een tussendeur plaaten kost al direct veel en die willen we eigenlijk ook niet (alleszins niet als het geen winter is)
De enige hoop die me nog rest, is dat de overheid grote appartementsgebouwen verplicht om zonnepanelen te leggen...
Misschien niet zo mooi tussen woonkamer en keuken, maar ik heb als oplossing gekozen voor een doorzichtig strokengordijn.
Dit op een plaats waar een deur plaatsen onmogelijk was: namelijk tussen de ruimte naar de zoldertrap en de badkamer. Sindsdien hebben we geen last meer van tocht en de badkamertemperatuur is merkelijk hoger dan voordien.
Bij ons was het een standaardafmeting, en bestelde ik gewoon een voorgefabriceerd tochtgordijn.
Indertijd besteld op Flappies.nl en intussen blijkbaar andere naam, maar zelfde adres.
https://www.strokengordijn.shop/
Annetje, als VME zit je ook met 21% op de energiefactuur voor de gemeenschappelijke delen. Voor zover ik weet gaan ze die niet verlagen naar 6%. Bedankt regering.
https://www.test-aankoop.be/woning-ener ... -verlaging
Alsook, als je probeert om online een herberekening aan te vragen als syndicus, werkt dit niet, gezien de VME als een onderneming wordt aanzien (BTW nummer). Het verbruik ligt te laag!
De overheid plant gascentrales te bouwen om electriciteit op te wekken...
"De overheid" plant massaal veel windturbines op zee... So what? Trouwens, gascentrales die je makkelijk kan ombouwen voor waterstof en die je enkel gebruikt bij dunkelflaute hoeven niet echt een probleem te zijn. De overheid moet altijd een stok achter de deur hebben maar dat doet ze niet...
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Amai, dan ziet het er nog erger uit dan gedacht . De facturen krijgen we niet te zien, alleen het totaalbedrag op de afrekening. Daardoor heb ik er geen enkel idee van...bryanv schreef: ↑7 september 2022, 12:32Annetje, als VME zit je ook met 21% op de energiefactuur voor de gemeenschappelijke delen. Voor zover ik weet gaan ze die niet verlagen naar 6%. Bedankt regering.
Alsook, als je probeert om online een herberekening aan te vragen als syndicus, werkt dit niet, gezien de VME als een onderneming wordt aanzien (BTW nummer). Het verbruik ligt te laag!
We kunnen de facturen wel gaan inzien, in een kantoor achter Turnhout. Maar als je van Antwerpen naar daar moet voor een factuur, is het een dure rit . En inscannen doen ze niet
Blijkbaar is er wel een aanpassing voor gas : https://legalnews.be/bouw-vastgoed/upda ... ts-persyn/, maar niet voor elektriciteit
Bij ons vorige "beroeps"syndicus was dit net hetzelfde. Enkel raadpleegbaar op kantoor NA afspraak natuurlijk. En iets bespreken was extra betalen. Opvragen via tel/mail kon steeds lang aanslepen. De algemene vergadering viel ook steeds mooi op een werkdag om 14h in de namiddag, wanneer het hen het best uitkwam. Ik doe het allemaal zelf nu.annetje schreef: ↑7 september 2022, 12:59Amai, dan ziet het er nog erger uit dan gedacht . De facturen krijgen we niet te zien, alleen het totaalbedrag op de afrekening. Daardoor heb ik er geen enkel idee van...bryanv schreef: ↑7 september 2022, 12:32
Annetje, als VME zit je ook met 21% op de energiefactuur voor de gemeenschappelijke delen. Voor zover ik weet gaan ze die niet verlagen naar 6%. Bedankt regering.
We kunnen de facturen wel gaan inzien, in een kantoor achter Turnhout. Maar als je van Antwerpen naar daar moet voor een factuur, is het een dure rit . En inscannen doen ze niet
Blijkbaar is er wel een aanpassing voor gas : https://legalnews.be/bouw-vastgoed/upda ... ts-persyn/, maar niet voor elektriciteit
Liften, verlichting in parkings, en poortautomatisatie werken niet op aardgas natuurlijk. Wij hebben allemaal een afzonderlijke HR ketel en nergens gemeenschappelijk aardgas.
Als rekencommissaris alle facturen zichtbaar in app op smart telefoon.
Alle mede-eigenaars toegang tot app voor alle andere documenten, jaarverslagen, melding bij problemen, werken etc.
Kopij nodig nog nooit een probleem geweest.
Het verschil tussen een syndicus en een cowboy.
Een mede-eigenaar heeft deze gegevens niet direct bij de hand, maar na afspraak op kantoor geen probleem.
Vandaag bellen, morgen kun je langs gaan.
Een rekencommissaris die zijn job niet doet daar zit gewoonlijk het probleem.
Elke mede-eigenaar mag langs komen met vragen, geen enkel geheim.
Ook bij ons al vele jaren een B.A verzekering voor raad en commissaris.
Alle mede-eigenaars toegang tot app voor alle andere documenten, jaarverslagen, melding bij problemen, werken etc.
Een mede-eigenaar heeft deze gegevens niet direct bij de hand, maar na afspraak op kantoor geen probleem.
Estate Guru believer.
Ik werk nu met een Google Drive waar alles op staat. Ervoor was het een duur platform. Iedere bewoner heeft nu een unieke login met wachtwoord waar ze alles kunnen inkijken. Enkel ikzelf en de rekencommissaris hebben meer rechten. Zo transparant mogelijk werken. Zorgt voor minder discussies.platin schreef: ↑7 september 2022, 13:49 Als rekencommissaris alle facturen zichtbaar in app op smart telefoon.
Vandaag bellen, morgen langsgaan? Straf!
Nu, om on topic te blijven. Als VME proberen we nu (eindelijk) voor zonnepanelen te gaan. Maar ik heb het gevoel dat we zoals meerderen te laat zijn. Iemand suggesties waar we nog kunnen horen? Graag in het Antwerpse aub (wonen te centrum Antwerpen).
Het kan zelfs afhangen van je buren.Timoootjex schreef: ↑6 september 2022, 15:47 Ik moet zeggen het hangt ook af van de isolatie.
Ik weet sowieso dat in mijn geval de zon vaak al genoeg opwarmt in februari/maart om geen verwarming meer aan te zetten.
Ik ken 2 gevallen waar een appartement zoveel warmwaterbuizen heeft in de muren en de grond + de buren zijn oudjes die lekker warm willen zitten. Resultaat : mijn bekenden hoeven niet te verwarmen want het is er, zelfs op het koudste moment van vorige winter, makkelijk 19 graden of meer.
Die hebben ook geen behoefte aan lampen die de kamer mee verwarmen
Het is wel een idee voor mijn koelkast. Die slaat nogal vaak aan vind ik... maar dat helpt dan maar mee mijn huis verwarmen.
Wat we hebben genomen qua aantal panelen komt omdat we er niet meer op kregen, anders hadden we er links of rechts wel een paar extra genomen, want de kost van een paneel extra is verwaarloosbaar.BDE86 schreef: ↑6 september 2022, 19:36Over hoeveel zonnepanelen/ richting spreken we dan? + kostprijs van die zonnepanelen & batterij.Jhn schreef: ↑6 september 2022, 07:28 Binnenkort gaan we verhuizen naar een nieuwe woning.
Geen gas meer.
Verwarmen, passief koelen en warm water via geothermische warmtepomp.
Pv install met 3 opstellingen naar oosten, zuiden en westen. Kan door gebruik van optimizers.
10 kW thuisbatterij.
Verder de verplichte dingen als ventilatie D, massa’s isolatie en veel beton (goed voor de fasewisselingen, inertie)
Genoeg ramen die open kunnen voor natuurlijke ventilatie en afkoeling snachts.
Ik ben zeer benieuwd wat mijn kosten gaan zijn.
Ben ook bereidt ze te delen.
Wij hebben bewust gekozen om zo energie zuinig te bouwen, we gaan het zien!
Heb zelf ook de mogelijkheid omwille van genoeg dak in oost, zuid & westelijke richting. Verbruik jaarlijks rond de 4000kWh. Benieuwd naar de kost en nood aan aantal panelen. Graag advies van een ervaringsdeskundige
Dus een 1350 W piek op het oosten, 3200 W piek op het zuiden en nog eens 1350 W piek op het westen.
Door deze setup gaan we meer stroom hebben op momenten dat we het nodig hebben.
Zijnde s morgens en s avonds
Alles gewoon op het zuiden leggen, creeert een gigantische piek op een moment dat je niet thuis bent.
Zo een setup hebben we nu in ons huidig huis.
Blijkbaar nog nooit van timers gehoord om wasmachine, droogkast, vaatwasser te laten draaien op die momenten.
Eventueel ook electro boiler aan te sturen.
Zal best mogelijk zijn zelfs vanop afstand, maar eerst wel investeren in intelligente oplossingen.
Estate Guru believer.
Een tijdklok die je in een stopcontact kunt steken werkt prima voor een boiler. Ik gebruik dat al vele jaren.
Ik heb nu drie stopcontacten met afstandsbediening gekocht. Die zet ik allemaal op eenzelfde code.
Nut : ik hang de afstandsbediening aan de voordeur.
Drie stopcontacten waarin de modem, tv en ontvanger zit, computer en alles wat er aanhangt, stereo, etc kan ik uitschakelen bij het buitengaan en weer inschakelen bij thuiskomst.
Of ik de investering van rond de 30 euro snel ga terugverdienen weet ik niet.
Ik heb nu drie stopcontacten met afstandsbediening gekocht. Die zet ik allemaal op eenzelfde code.
Nut : ik hang de afstandsbediening aan de voordeur.
Drie stopcontacten waarin de modem, tv en ontvanger zit, computer en alles wat er aanhangt, stereo, etc kan ik uitschakelen bij het buitengaan en weer inschakelen bij thuiskomst.
Of ik de investering van rond de 30 euro snel ga terugverdienen weet ik niet.