jaarafrekening energie
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: jaarafrekening energie
Geld, welk geld? Tziet er naar uit dat het gedaan is met 'het geld'.Gebruikersnaam2 schreef: ↑9 september 2022, 11:37 Zojuist een "dringende" mail gekregen van Luminus dat ik mijn voorschotfacturen zal moeten aanpassen.
We zijn een driemansgezin en zitten qua verbruik een klein stukje onder het gemiddelde voor zo'n gezinssituatie, we zijn zo zuinig als mogelijk, hebben geen sauna, zwembad en of andere energieslurpende zaken.
Mijn afrekening in 2020 was voor gas en elektriciteit rond de 1700 euro, vorig jaar 2800 euro ... mijn voorschot voor beiden samen werd de laatste keer op 1021 euro gezet ... ik kreeg dus een nieuw "voorstel" om driemaandelijks 4600 euro te betalen ... 4600 euro ... dat is toch op geen enkele manier nog te betalen ? Zijn ze met mijn voeten aan het spelen om zoveel mogelijk voorschot te krijgen, de prijzen zijn gestegen en heb al de gekste bedragen gehoord maar een voorschot van 4600 euro zou een jaartotaal geven van 18400 euro ... nogmaals, wij zijn een modaal gezin met een modaal verbruik !
Ben je zeker dat je goed gelezen hebt en dat je driemaandelijks 4600 euro moet betalen?
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik moet mij heel binnenkort een nieuwe bril aanschaffen, wat ik mij waarschijnlijk niet meer zal kunnen permitteren als ik dergelijke voorschotten moet betalen, maar het is wel degelijk een voorstel om driemaandelijks 4600 euro te betalen !
Ik kan er natuurlijk niet op ingaan en het laten zoals het is, nl. 1020 euro driemaandelijks, maar daarmee zal de gepeperde eindfactuur niet verdwijnen.
Je zou zot zijn om op dat voorstel in te gaan. Schuif de problemen dan nog liever vooruit zodat ze het in Brussel of Straatsburg zelf eerst fatsoenlijk uitpluizen.
Gebruikersnaam2 schreef: ↑9 september 2022, 11:37 Zojuist een "dringende" mail gekregen van Luminus dat ik mijn voorschotfacturen zal moeten aanpassen.
We zijn een driemansgezin en zitten qua verbruik een klein stukje onder het gemiddelde voor zo'n gezinssituatie, we zijn zo zuinig als mogelijk, hebben geen sauna, zwembad en of andere energieslurpende zaken.
Mijn afrekening in 2020 was voor gas en elektriciteit rond de 1700 euro, vorig jaar 2800 euro ... mijn voorschot voor beiden samen werd de laatste keer op 1021 euro gezet ... ik kreeg dus een nieuw "voorstel" om driemaandelijks 4600 euro te betalen ... 4600 euro ... dat is toch op geen enkele manier nog te betalen ? Zijn ze met mijn voeten aan het spelen om zoveel mogelijk voorschot te krijgen, de prijzen zijn gestegen en heb al de gekste bedragen gehoord maar een voorschot van 4600 euro zou een jaartotaal geven van 18400 euro ... nogmaals, wij zijn een modaal gezin met een modaal verbruik !
Ik zou daar voorlopig niet op ingaan, maak zelf eerst een berekening (als dat kan?). 18400 euro, dat moet een vergissing zijn of anders een bedrijf in faling!?
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Ik geef elke maand mijn meterstanden in op my Luminus. Aan de hand daarvan krijg ik telkens een voorstel om mijn voorschotfactuur aan te passen aan de geldende prijzen.
Momenteel betaal ik 27 euro voorschot voor electriciteit en 10 euro voor gas.
Momenteel betaal ik 27 euro voorschot voor electriciteit en 10 euro voor gas.
Ze proberen gewoon wie betaald te laten opdraaien voor wie niet betaald of afbetalingsplan aanvraagt.Gebruikersnaam2 schreef: ↑9 september 2022, 11:37 Zojuist een "dringende" mail gekregen van Luminus dat ik mijn voorschotfacturen zal moeten aanpassen.
Misschien zo snel mogelijk een digitale meter en dan maand afrekening i.p.v. voorschotten.
Estate Guru believer.
Graag het volledige verhaal.
U gebruikt niets blijkbaar geen elek, geen gas.
Och ja, zonnepanelen .......
Estate Guru believer.
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Tijdreiziger uit de oertijd of zit je in een grot in Afghanistan?
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik ben niet van plan het aan te passen, ik wou het gewoon eens publiekelijk delen om de waanzin aan te tonen.
Mocht ik een grootverbruiker zijn, met open deuren verwarmen, de diepvriezer de hele dag laten openstaan, een sauna op 95° 24/24 laten draaien ... en dan nog ... maar ik ben een brave, krenterige doorsnee brave burger.
Ben ik de enige die dergelijke "voorstellen" krijg ?
Bedrijf in faling ? Luminus, als die vallen dan zal het licht letterlijk en figuurlijk op veel plaatsen uitvallen.
Graag je jaarverbruik in cijfers voor gas en elektriciteit ... of zit meneer aan het "sociaal" tarief en komt meneer een beetje lachen met de "middenklasser" die de rekening voor hem zal betalen ?
Ik heb liever dat je niet reageert dan op de manier waarop jij het doet, het is een ander gewoon vierkant in zijn gezicht uitlachen.
Ik heb geen zonnepanelen. Ik verbruik op jaarbasis 762 kWh in dagtarief, 768 kWh in nachttarief en 1601 kWh gas. We hebben wel een pelletkachel.
We zijn gewoon zuinige mensen. We douchen op het werk of in de fitness. In de winter gaan we minstens een maand naar warmere oorden.
De afwas doe ik met koud water, de koelkast staat in de garage ipv in de keuken, enz.
In de winter pas ik mijn voorschot aan. In januari 2022 was dat bijvoorbeeld 130 euro.
Excuses dat jij denkt dat ik je in je gezicht uitlach, dat is niet de bedoeling. Mijn reactie heb ik geplaatst omdat ik het raar vindt dat je nu plots dergelijk voorstel krijgt. Dat moet een vergissing zijn dus misschien eens contact opnemen met de klantenservice want ik heb voorlopig geen slechte ervaringen met Luminus. We werken allebei 9 maand per jaar full-time en nemen 3 maand loopbaanonderbreking om in de winter warmere oorden op te zoeken.
Net zoals jij ben ik een gewone middenklasser met een normale job en een loon dat ongeveer 1000 euro boven de bruto mediaan ligt. Voor mijn echtgenote idem
Laat het voorschot zoals het is, en wat je per maand extra kan sparen, zet je op een aparte rekening. Komt de afrekening, dan heb je daar al een groot deel van het budget klaar staan.Gebruikersnaam2 schreef: ↑9 september 2022, 12:16Ik moet mij heel binnenkort een nieuwe bril aanschaffen, wat ik mij waarschijnlijk niet meer zal kunnen permitteren als ik dergelijke voorschotten moet betalen, maar het is wel degelijk een voorstel om driemaandelijks 4600 euro te betalen !
Ik kan er natuurlijk niet op ingaan en het laten zoals het is, nl. 1020 euro driemaandelijks, maar daarmee zal de gepeperde eindfactuur niet verdwijnen.
En wie zegt dat die eindfactuur is zoals ze je nu proberen wijs te maken ? Eerst nog zien... 't Zal veel zijn, maar niet zoveel !
DIT !
[/quote]
Klopt, bij een variabel contract kan het nog hoger of lager zijn.
In 't voorstel gaan ze ervanuit dat je huidige variabele prijs het hele jaar geldt. Dat is niet zo bij maandelijkse of kwartaal indexering. Voorlopig werd die alleen maar hoger sinds oktober 2021
Iets klopt er niet aan uw verhaal.Gebruikersnaam2 schreef: ↑9 september 2022, 11:37 We zijn een driemansgezin en zitten qua verbruik een klein stukje onder het gemiddelde voor zo'n gezinssituatie...
Mijn voorschot voor beiden samen werd de laatste keer op 1021 euro gezet ... ik kreeg dus een nieuw "voorstel" om driemaandelijks 4600 euro te betalen ...zou een jaartotaal geven van 18400 euro ...
Als ik op Mijnenergie een schatting van uw verbruik ingeef nl. 3300kwh Ele & 23000kwh Gas, komt dat neer op 4.565,91€/jaar bij Luminus.
Ofwel is uw verbruik helemaal niet onder het gemiddelde ofwel maakt Luminus een serieuze rekenfout.