Beleggingen in kaart brengen met Portfolio Performance (Win/Mac/Linux)
TIP
Re: Beleggingen in kaart brengen met Portfolio Performance (Win/Mac/Linux)
Bizar, verloopt bij mij gewoon normaalMisterDax schreef: ↑10 maart 2022, 11:25 Als ik op Overzicht van activa - Posities klik dan zie ik het taartdiagram met al mijn posities. Klik ik vervolgens ergens anders in het programma en dan vervolgens weer op Posities, dan is het taartdiagram verdwenen. Het komt alleen weer tevoorschijn als ik het programma afsluit en terug opstart.
Voor een aantal posities kan ik geen correcte historische data vinden. Bijvoorbeeld AIGCP: in zowel Yahoo als Morningstar is de grafiek helemaal fout sinds november vorig jaar.
Dan maar de koers van AIGC(Mil) genomen en nu komt er toch iets bruikbaars door.
Eigenlijk zou je dus de historische data van elke positie even moeten nakijken en indien nodig aanpassen. De conclusies die je uit PP zou afleiden zouden anders wel eens erg onbetrouwbaar kunnen zijn.
Dan maar de koers van AIGC(Mil) genomen en nu komt er toch iets bruikbaars door.
Eigenlijk zou je dus de historische data van elke positie even moeten nakijken en indien nodig aanpassen. De conclusies die je uit PP zou afleiden zouden anders wel eens erg onbetrouwbaar kunnen zijn.
Heeft iemand al geprobeerd om immo & hypotheek in PP toe te voegen?
Immo heb ik als security toegevoegd.
Daarvan heb ik dan 1 aandeel gekocht (waarde aandeel = aankoopsom). Zo kan je dan ook de bijkomende kosten opgeven.
De maandelijkse huur voeg ik toe als dividend. Eventuele kosten (bv nieuwe keuken) voeg ik toe als fee.
Om de huidige waarde te bepalen gebruik ik de vastgoedindex. Ik heb de indexwaarde op moment van aankoop bepaald en met de nieuwe indexwaarde kan ik de huidige waarde berekenen. Die nieuwe waarde voeg ik dan manueel als quote toe. Dat is uiteraard maar een benadering maar beter dan niets of gokken.
De hypotheek heb ik voorlopig links laten liggen dus daarmee kan ik je niet helpen maar ik ben wel geïnteresseerd om te weten of anderen dat wel gedaan hebben en hoe.
Daarvan heb ik dan 1 aandeel gekocht (waarde aandeel = aankoopsom). Zo kan je dan ook de bijkomende kosten opgeven.
De maandelijkse huur voeg ik toe als dividend. Eventuele kosten (bv nieuwe keuken) voeg ik toe als fee.
Om de huidige waarde te bepalen gebruik ik de vastgoedindex. Ik heb de indexwaarde op moment van aankoop bepaald en met de nieuwe indexwaarde kan ik de huidige waarde berekenen. Die nieuwe waarde voeg ik dan manueel als quote toe. Dat is uiteraard maar een benadering maar beter dan niets of gokken.
De hypotheek heb ik voorlopig links laten liggen dus daarmee kan ik je niet helpen maar ik ben wel geïnteresseerd om te weten of anderen dat wel gedaan hebben en hoe.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
Immo heb ik ondertussen ook als een security "home" toegevoegd.
Voor de hypotheek heb ik een deposit account "mortgage" aangemaakt, waarmee ik dan het bedrag van de lening heb gebruikt om "aandelen" van het huis te kopen. Hierdoor komt de "mortgage" rekening in min te staan.
De maandelijkse aflossingen gebeuren automatisch via een investment plan deposit, net zoals het pensioensparen.
De portfolio is onderverdeeld in 3 luiken. Een actief plan voor de persoonlijke beleggingen;
![Afbeelding](https://i.gyazo.com/b6c2b50a1969b89bb49b8131c09bb6f8.png)
Een passief plan voor de aparte cash buffers, pensioen, immo,... die ik niet als onderdeel van onze beleggingen beschouw.
![Afbeelding](https://i.gyazo.com/713f0fb015235ef1434d383f3154ae01.png)
En tot slot een nieuw onderdeeltje voor onze kersverse dochter, waar het kraamgeld naar de CSPX gaat plus maandelijkse aankopen IWDA/EMIM
![Afbeelding](https://i.gyazo.com/99e217f8a599689a9d9f9d4a44550a72.png)
Voor de hypotheek heb ik een deposit account "mortgage" aangemaakt, waarmee ik dan het bedrag van de lening heb gebruikt om "aandelen" van het huis te kopen. Hierdoor komt de "mortgage" rekening in min te staan.
De maandelijkse aflossingen gebeuren automatisch via een investment plan deposit, net zoals het pensioensparen.
De portfolio is onderverdeeld in 3 luiken. Een actief plan voor de persoonlijke beleggingen;
![Afbeelding](https://i.gyazo.com/b6c2b50a1969b89bb49b8131c09bb6f8.png)
Een passief plan voor de aparte cash buffers, pensioen, immo,... die ik niet als onderdeel van onze beleggingen beschouw.
![Afbeelding](https://i.gyazo.com/713f0fb015235ef1434d383f3154ae01.png)
En tot slot een nieuw onderdeeltje voor onze kersverse dochter, waar het kraamgeld naar de CSPX gaat plus maandelijkse aankopen IWDA/EMIM
![Afbeelding](https://i.gyazo.com/99e217f8a599689a9d9f9d4a44550a72.png)
Proficiat met de kersverse dochter! ![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Bogleheadsportefeuille: IWDA (40%) - EMIM (40%) - AGGH (20%)
Vanguard portefeuille : VWCE (80%) - VAGE (20%)
Aandelenportefeuille: Combinatie van familiale holdings & Belgisch vastgoed
Vanguard portefeuille : VWCE (80%) - VAGE (20%)
Aandelenportefeuille: Combinatie van familiale holdings & Belgisch vastgoed
Dank je voor de toelichting. Dat geeft me een paar ideetjes om ook bij nog het een en ander te verfijnen in PP!Bae1 schreef: ↑30 april 2022, 11:07 Immo heb ik ondertussen ook als een security "home" toegevoegd.
![]()
-
- Newbie
- Contacteer:
Hoi,
is er een mogelijkheid om een CSV in te lezen om een Crypto Wallet in PP te zetten ?
ik heb een ETH wallet met een hele hoop transacties (wekelijkse kleine stortingen van crypto-mining) ...
ik heb de wallet ge-exporteerd naar CSV, dus ik heb alle gegevens ...
ik heb ook al een ETH security aangemaakt, waarmee ik wel kan kopen verkopen ... maar ik zie geen CSV import, in tegenstelling tot de Deposito accounts ....
hoe krijg ik nu al die bewerkingen in mijn ETH security account ?
zie ik iets over het hoofd ?
dank bij voorbaat
Pascal
is er een mogelijkheid om een CSV in te lezen om een Crypto Wallet in PP te zetten ?
ik heb een ETH wallet met een hele hoop transacties (wekelijkse kleine stortingen van crypto-mining) ...
ik heb de wallet ge-exporteerd naar CSV, dus ik heb alle gegevens ...
ik heb ook al een ETH security aangemaakt, waarmee ik wel kan kopen verkopen ... maar ik zie geen CSV import, in tegenstelling tot de Deposito accounts ....
hoe krijg ik nu al die bewerkingen in mijn ETH security account ?
zie ik iets over het hoofd ?
dank bij voorbaat
Pascal
Een vraag voor zij die een lening hebben ingebracht bij Portfolio Performance: hoe handelen jullie de interest af die bovenop het kapitaal wordt betaald?
Een voorbeeld:
Je leent €70.000 aan een vaste rentevoet van 2% op 15 jaar. De maandelijkse terugbetaling is dan €449,87. In totaal betaal je dan 15*12*449.87 = 80.976,60 terug.
Door de initiële opname start je rekening op -70.000. Na de laatste maandelijkse terugbetaling sta je dan op +10.976,60 ipv 0.
Wat doen jullie om op 0 te eindigen?
Een voorbeeld:
Je leent €70.000 aan een vaste rentevoet van 2% op 15 jaar. De maandelijkse terugbetaling is dan €449,87. In totaal betaal je dan 15*12*449.87 = 80.976,60 terug.
Door de initiële opname start je rekening op -70.000. Na de laatste maandelijkse terugbetaling sta je dan op +10.976,60 ipv 0.
Je zou kunnen elke maand enkel de exacte kapitaalsaflossing ingeven, en de interest negeren. Zo houd ik het bij in mijn excel. De bankapp toont me tot op de cent hoeveel kapitaal er nog openstaat.borgie schreef: ↑9 september 2022, 20:16 Een vraag voor zij die een lening hebben ingebracht bij Portfolio Performance: hoe handelen jullie de interest af die bovenop het kapitaal wordt betaald?
Een voorbeeld:
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Het probleem is dat dan de cash flow niet klopt want het volledige bedrag verdwijnt wel van de rekening.
Ik heb ondertussen een paar testen gedaan (telkens de volledige som naar de 'leningrekening' overschrijven) en daar enkele conclusies uit getrokken:
- De interest terug in mindering brengen via een "Interest Charge" transactie. Op het eerste zicht het gewenste effect maar de rendementsberekening gaat mis. Op de leningrekening wil je rendement 0% terwijl die bij mij zeer negatief ging.
- De interest in mindering brengen via "Removal", een gewone uitgave dus (weliswaar op de leningrekening). Zo'n transactie is neutraal voor de rendementsberekening en heeft voor mij het gewenste effect.
- Portfolio Performance heeft problemen met negatieve cijfers. Stel dat je meer leent dan de woning waard is (voor 2010 was dat geen probleem en kon je de kosten mee lenen) dan berekent PP een sterk negatief rendement dat enkel maar negatiever wordt ondanks het feit dat er huur geïnd wordt. Als je tegelijk dan ook nog eens een daling van de woningprijzen hebt net na de aankoop dan is het hek helemaal van de dam. Op een gegeven moment zat het rendement 14 jaar na aankoop met 9 jaar verhuren op -997%
Ik vind het ergens vervelend dat je via deposito een bedrag moet instellen. Ik stort maandelijks automatisch en af en toe eens een willekeurig bedrag maar dat is te omslachtig om één voor één in te geven.
Ik heb nu een bedrag ingevuld maar het probleem is dat ik daar nu zogezegd met superveel cash zit. Hoe lossen jullie dat op?
En wat doen jullie met pensioensparen? Geven jullie dat maandelijks in?
Ik heb nu een bedrag ingevuld maar het probleem is dat ik daar nu zogezegd met superveel cash zit. Hoe lossen jullie dat op?
Ik geef maandelijks alles in, inclusief pensioensparen. Ik track enkel beleggingen, niet mijn zichtrekening. Ik doe dus telkens een deposit voor het bedrag dat ik investeer.Kevva schreef: ↑10 september 2022, 22:45 Ik vind het ergens vervelend dat je via deposito een bedrag moet instellen. Ik stort maandelijks automatisch en af en toe eens een willekeurig bedrag maar dat is te omslachtig om één voor één in te geven.
Mijn pensioenspaarfonds heeft sinds 2/09 wel geen recente koers meer. Als dat zich voortzet ga ik nog eens moeten mailen naar PensionData vrees ik.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Hoe verwijder je een aandeel? Ik heb compleet verkeerd ingevuld en wil het corrigeren maar zit tevens ook nog eens in een andere variant van het aandeel.
Ik kan het niet verwijderen.
Ik kan het niet verwijderen.