Wanneer behoor je tot de hogere middenklasse?
Wanneer behoor je tot de hogere middenklasse?
Ik vraag me al enkele weken af wanneer je jezelf tot de hogere middenklasse mag rekenen?
Waar trekken jullie de grens? Durf je openlijk over je financiën spreken op dit forum?
Eigen situatie:
- Mijn brutoloon maandloon: 2800 euro (1950 euro netto)
- Vrouw haar brutoloon per maand: 2700 euro (1900 euro netto)
+ inwonend minderjarig kind
We hebben beiden een administratieve job op bachelor niveau (kantoorwerk in een grote onderneming). Mijn werkgever heeft het op dit moment wel heel lastig met de hoge energieprijzen, ik ga dus hout vasthouden).
Ikzelf vind onze lonen echt niet vet, ondermaats zelfs maar het is wel gelijkaardig met hooggeschoolden in de familie.
En verder ...
Wij hebben een maandelijkse energiefactuur van 460 euro/maand (dat is een voorschot op elektriciteit en gas samen)
Daarnaast ook nog eens de afbetaling van de hypotheek. Eigenlijk gaat er al een maandelijkse wedde op aan hypotheek + water + energie.
Ik heb een doorlopende opdracht ingesteld om elke 1ste van de maand 400 euro naar mijn beleggingsrekening over te schrijven en 100 euro naar mijn spaarrekening. Mijn vrij besteedbaar budget is daarna nog 1400 euro en een stuiver.
Ik had eens een aanvraag gedaan voor verhoogde tegemoetkoming en die werd geweigerd omdat wij veel te veel verdienen en absoluut niet mogen klagen over ons loon. We behoren tot de hogere middenklasse (maar dat voelt absoluut niet zo aan).
En zo is de vraag beginnen rijpen 'Wanneer behoor je tot de hogere middenklasse?'
Waar trekken jullie de grens? Durf je openlijk over je financiën spreken op dit forum?
Eigen situatie:
We hebben beiden een administratieve job op bachelor niveau (kantoorwerk in een grote onderneming). Mijn werkgever heeft het op dit moment wel heel lastig met de hoge energieprijzen, ik ga dus hout vasthouden).
Ikzelf vind onze lonen echt niet vet, ondermaats zelfs maar het is wel gelijkaardig met hooggeschoolden in de familie.
En verder ...
Wij hebben een maandelijkse energiefactuur van 460 euro/maand (dat is een voorschot op elektriciteit en gas samen)
Daarnaast ook nog eens de afbetaling van de hypotheek. Eigenlijk gaat er al een maandelijkse wedde op aan hypotheek + water + energie.
Ik heb een doorlopende opdracht ingesteld om elke 1ste van de maand 400 euro naar mijn beleggingsrekening over te schrijven en 100 euro naar mijn spaarrekening. Mijn vrij besteedbaar budget is daarna nog 1400 euro en een stuiver.
Ik had eens een aanvraag gedaan voor verhoogde tegemoetkoming en die werd geweigerd omdat wij veel te veel verdienen en absoluut niet mogen klagen over ons loon. We behoren tot de hogere middenklasse (maar dat voelt absoluut niet zo aan).
En zo is de vraag beginnen rijpen 'Wanneer behoor je tot de hogere middenklasse?'
Re: Wanneer behoor je tot de hogere middenklasse?
Ik denk niet dat daar vaste bedragen op geplakt worden maar ik wil je wel nog het volgende meegeven:Kevva schreef: ↑9 september 2022, 21:15 Ik vraag me al enkele weken af wanneer je jezelf tot de hogere middenklasse mag rekenen?
Eigen situatie:
En verder ...
* de verhoogde tegemoetkoming is enkel voor de lagere inkomens (maar dan ook écht lage inkomens).
* een voorbeeld:
- mijn ouders zijn gepensioneerd en ontvangen een (bruto) gezinspensioen van nog geen 2.000 euro per maand (voor beiden samen dus).
- zij komen NIET in aanmerking voor de verhoogde tegemoetkoming want ze komen net boven het grensbedrag uit.
- zij wonen in een oude slecht geïsoleerde woning en verbruiken ca. 20.000 kWh per jaar.
- zij hebben recent een voorstel van Luminus gekregen om hun voorschotfacturen te verhogen van 235 naar 2.000 euro per maand (gas en elektriciteit samen), meer dus dan wat ze maandelijks krijgen als pensioen ...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Dit lijkt me - vlug eens doorlezen - een interessant artikel betreffende je vraag, het inkomen speelt uiteraard wel een grote rol in de bepaling hiervan, daarnaast is er ook het psychologisch effect dat speelt.
https://www.sampol.be/2019/01/wie-is-de ... t-denkt-ze
Edit : je kan natuurlijk ook tot de hogere klasse behoren zonder ook maar één dag te werken in je leven, als je rijk geboren bent.
https://www.sampol.be/2019/01/wie-is-de ... t-denkt-ze
Edit : je kan natuurlijk ook tot de hogere klasse behoren zonder ook maar één dag te werken in je leven, als je rijk geboren bent.
Laatst gewijzigd door Gebruikersnaam2 op 11 september 2022, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Denk niet dat dat bepaald is en je hebt het dan enkel over loon.
Zie bv. https://statbel.fgov.be/nl/themas/werk- ... maandlonen
Dan zou je bv. hetvolgende kunnen hanteren (cijfers 2019 * 1,1 afgerond):Gemiddeld verdiende een werknemer die in 2019 voltijds werkte 3.758 euro bruto per maand.
Het mediaanloon bedraagt 3.486 euro. Dat betekent dat 50% van de werknemers maximaal 3.486 euro verdient, terwijl de andere helft een hoger salaris in de wacht sleept.
De grootste groep, 43% van alle werknemers, verdient een bedrag dat zich situeert tussen de 2.500 euro en de 3.750 euro bruto per maand.
10% van alle werknemers verdient op maandbasis minder dan 2.295 euro bruto.
Aan de andere kant van het spectrum verdient 10% van de loontrekkenden meer dan 5.886 euro bruto.
- lagere klasse: tot 2.500
- lagere middenklasse: 2.500 tot 3.800
- hogere middenklasse: 3.800 tot 6.400
- hogere klasse: vanaf 6.400
Het gaat over bruto maandloon (excl. vakantiegeld, 13de maand, bonus) voor voltijdse tewerkstelling als werknemer.
Edit: weet wel dat leeftijd een grote rol speelt, zo heeft een 60-jarige gemiddeld 2x het bruto loon van een 20-jarige
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 11 september 2022, 15:55, 5 keer totaal gewijzigd.
Gewoon eens meten aan uw 'kolleken'.
Niet vergelijken met vroeger want je kan vroeger ook al tot de 'hogere middenklasse' behoord hebben, van bij je geboorte zelfs.
Als de afmeting 43 of hoger is tijdens het denken aan 'hogere middenklasse' behoor je ertoe.
Tijdens je slaap krimpt dat mogelijk, tijdens de droomslaap.
Van een andere kant bekeken : een arts die op ziekenkas is heeft een zeer laag inkomen en krijgt misschien zelfs een 'neen' op de aanvraag voor een kredietkaart bij een bank.
Aan de andere kant kan die arts dik verdiend hebben en 12 huizen vergaard hebben in zijn carriere. Maar zijn inkomen is belabberd. Die zit dan in de hogere middenklasse naar mijn gevoel of zelfs erboven alhoewel hij maar een loon heeft op bijstandsniveau.
Omgekeerd : iemand met een zeer hoog loon die in schuldbemiddeling is : is die een lid van de hogere middenklasse ? Waarschijnlijk wel. Want over zijn schulden zal hij niets vertellen in het openbaar.
Aan de andere kant kan hij financieel zo laag zitten als Job en eigenlijk tegelijk een lidkaart hebben van de poefersbond of de bond van de mensen met meer dan 10 onbetaalde rekeningen.
De moraal : het is maar een vakje waar anderen je in stoppen. Het heeft allemaal geen bal te betekenen.
Niet vergelijken met vroeger want je kan vroeger ook al tot de 'hogere middenklasse' behoord hebben, van bij je geboorte zelfs.
Als de afmeting 43 of hoger is tijdens het denken aan 'hogere middenklasse' behoor je ertoe.
Tijdens je slaap krimpt dat mogelijk, tijdens de droomslaap.
Van een andere kant bekeken : een arts die op ziekenkas is heeft een zeer laag inkomen en krijgt misschien zelfs een 'neen' op de aanvraag voor een kredietkaart bij een bank.
Aan de andere kant kan die arts dik verdiend hebben en 12 huizen vergaard hebben in zijn carriere. Maar zijn inkomen is belabberd. Die zit dan in de hogere middenklasse naar mijn gevoel of zelfs erboven alhoewel hij maar een loon heeft op bijstandsniveau.
Omgekeerd : iemand met een zeer hoog loon die in schuldbemiddeling is : is die een lid van de hogere middenklasse ? Waarschijnlijk wel. Want over zijn schulden zal hij niets vertellen in het openbaar.
Aan de andere kant kan hij financieel zo laag zitten als Job en eigenlijk tegelijk een lidkaart hebben van de poefersbond of de bond van de mensen met meer dan 10 onbetaalde rekeningen.
De moraal : het is maar een vakje waar anderen je in stoppen. Het heeft allemaal geen bal te betekenen.
Laatst gewijzigd door haelewyn op 11 september 2022, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
We hebben dit reeds in het verleden een paar keer besproken.
bvb: wat-is-voor-jullie-middenklasse-t29293. ... se#p476884
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
In dat bericht las ik :
""""iemand tot de middenklasse behoort als het gezinsinkomen tussen de 60 en 200% van de mediaan zit. Voor een alleenstaande betekent dit een maandelijks netto-inkomen van 1.373 à 3.433 euro; """"
Van wanneer was die stelling, want door de indexstijgingen gaan we dat bedrag nogal moeten aanpassen.
""""iemand tot de middenklasse behoort als het gezinsinkomen tussen de 60 en 200% van de mediaan zit. Voor een alleenstaande betekent dit een maandelijks netto-inkomen van 1.373 à 3.433 euro; """"
Van wanneer was die stelling, want door de indexstijgingen gaan we dat bedrag nogal moeten aanpassen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Hogere middenklasse doet zaken die politieke tinten hebben. Daarom worden ze geplaatst in beter betaalde jobs. Omdat ze op de sideline bepaalde uitvoeringen doen die niet teveel man mag weten en redelijk geheimgehouden word. Redelijk zeg ik omdat ge pinos gelijk ik hebt.
In een klasse behoren dat gelijkgesteld wordt aan loon is betrekkelijk laagdrempelig perspectief als je het mij vraagt. Er zijn belangrijkere dingen dan loon. Echter is de hiërarchie van loonslaven zeer intressant. Leerrijk ook hoe ver sommige willen gaan.
Een pino gelijk ik heeft dat aan de lijven mogen ondervinden. En ik moet zeggen het is niet mooi. Alles behalve als je ziet dat ze aan je kinderen zitten van jongs af aan. Of je achternicht in schandelijke toestanden misleiden om wat verder te komen in het leven. Al goed dat er nog mannen in de wereld zijn die toch niet de pino spelen en er een stokje voor steken. Zodoende die achternicht en de kinderen een fatsoenlijke man en vader hebben.
Helaas is in deze egogedreven wereld dat soms ver zoek. Ik spoor u dan ook aan om uw gezellen in het leven met moed bij te staan en u te onthouden van vergankelijk gedrag. Dat stokje komt anders wel ff weer tevoorschijn. En het is niet prettig om u valselijk behaalde kapitaal te zien wegsmelten nadat je dacht dat het een gegeven goed was. Een gegeven goed is een gegeven goed.... nooit anders.
In een klasse behoren dat gelijkgesteld wordt aan loon is betrekkelijk laagdrempelig perspectief als je het mij vraagt. Er zijn belangrijkere dingen dan loon. Echter is de hiërarchie van loonslaven zeer intressant. Leerrijk ook hoe ver sommige willen gaan.
Een pino gelijk ik heeft dat aan de lijven mogen ondervinden. En ik moet zeggen het is niet mooi. Alles behalve als je ziet dat ze aan je kinderen zitten van jongs af aan. Of je achternicht in schandelijke toestanden misleiden om wat verder te komen in het leven. Al goed dat er nog mannen in de wereld zijn die toch niet de pino spelen en er een stokje voor steken. Zodoende die achternicht en de kinderen een fatsoenlijke man en vader hebben.
Helaas is in deze egogedreven wereld dat soms ver zoek. Ik spoor u dan ook aan om uw gezellen in het leven met moed bij te staan en u te onthouden van vergankelijk gedrag. Dat stokje komt anders wel ff weer tevoorschijn. En het is niet prettig om u valselijk behaalde kapitaal te zien wegsmelten nadat je dacht dat het een gegeven goed was. Een gegeven goed is een gegeven goed.... nooit anders.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Omgerekend naar netto (zonder rekening te houden met persoonlijke situatie uiteraard), zou dat ongeveer neerkomen op:EarthNvstr1 schreef: ↑11 september 2022, 11:45 Dan zou je bv. hetvolgende kunnen hanteren (cijfers 2019 * 1,1 afgerond):
- lagere klasse: tot 2.500
- lagere middenklasse: 2.500 tot 3.800
- hogere middenklasse: 3.800 tot 6.400
- hogere klasse: vanaf 6.400
Het gaat over bruto maandloon (excl. vakantiegeld, 13de maand, bonus) voor voltijdse tewerkstelling als werknemer.
Edit: weet wel dat leeftijd een grote rol speelt, zo heeft een 60-jarige gemiddeld 2x het bruto loon van een 20-jarige
- lagere klasse: tot 1.900
- lagere middenklasse: 1.900 tot 2.400
- hogere middenklasse: 2.400 tot 3.400
- hogere klasse: vanaf 3.400
Allee vooruit ...
En nu nog een topic of een poll waar iedereen beschrijft in welke klasse hij zit.
En nu nog een topic of een poll waar iedereen beschrijft in welke klasse hij zit.
Die van mij ken je al, Haelewyn.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Als vakje waarin anderen je stoppen, moet je het niet zien, dat heeft inderdaad weinig zin.
Wat ik wel nuttig vind, is om voor jezelf te beseffen hoe je eigen situatie zich verhoudt tot anderen.
Zodoende kan je mogelijks een aantal dingen in een beter perspectief zetten.
Omwille van de siebener alleen al : hogere klasse !
Wie met een siebener rijdt is 'binnen'. Kan niet anders.
Daar heb je een punt. Ik voel me, door de bedragen die hier gegeven worden, ineens minder slecht, belabberd of het kneusje van de groep.EarthNvstr1 schreef: ↑11 september 2022, 13:06 Wat ik wel nuttig vind, is om voor jezelf te beseffen hoe je eigen situatie zich verhoudt tot anderen.
Zodoende kan je mogelijks een aantal dingen in een beter perspectief zetten.
Wat is een siebener ?
Wat is een siebener ?