Warmtepompboiler?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Warmtepompboiler?
Tja ... wie bepaalt nu ook de waarde van zijn investering op basis van de prijs (op dat moment) van een (eender welke) energieleverancier?fropskottel schreef: ↑31 augustus 2022, 20:38 Mijn berekening is volledig achterhaald. De offertes waren binnen, maar ons warmtepompproject staat voorlopig on hold. De reden? De quasi verdrievoudiging van de elektriciteitsprijs die Ecopower per 1 november doorvoert.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Zo groot was mijn vertrouwen in Ecopower. Dat is geen anonieme grote doos hee. De mensen daar zijn over het algemeen competent en hebben het goed voor. Alleen hebben ze zich blijkbaar zwaar miskeken op hun aankoopbeleid in deze woelige tijden. Ik vind het dan ook bijzonder bizar dat hun communicatie een week geleden nog vol juichberichten stond. Nu is dat wel even anders...EarthNvstr1 schreef: ↑31 augustus 2022, 20:43Tja ... wie bepaalt nu ook de waarde van zijn investering op basis van de prijs (op dat moment) van een (eender welke) energieleverancier?fropskottel schreef: ↑31 augustus 2022, 20:38 Mijn berekening is volledig achterhaald. De offertes waren binnen, maar ons warmtepompproject staat voorlopig on hold. De reden? De quasi verdrievoudiging van de elektriciteitsprijs die Ecopower per 1 november doorvoert.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Tja ... welke "communicatie van een week geleden" is dat ?fropskottel schreef: ↑31 augustus 2022, 21:57Zo groot was mijn vertrouwen in Ecopower. Dat is geen anonieme grote doos hee. De mensen daar zijn over het algemeen competent en hebben het goed voor. Alleen hebben ze zich blijkbaar zwaar miskeken op hun aankoopbeleid in deze woelige tijden. Ik vind het dan ook bijzonder bizar dat hun communicatie een week geleden nog vol juichberichten stond. Nu is dat wel even anders...EarthNvstr1 schreef: ↑31 augustus 2022, 20:43
Tja ... wie bepaalt nu ook de waarde van zijn investering op basis van de prijs (op dat moment) van een (eender welke) energieleverancier?
Mijn punt was eigenlijk: waarom hangt jouw warmtepompproject af van Ecopower ?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Onder meer https://www.reuters.com/business/energy ... 022-08-22/EarthNvstr1 schreef: ↑31 augustus 2022, 23:03Tja ... welke "communicatie van een week geleden" is dat ?fropskottel schreef: ↑31 augustus 2022, 21:57
Zo groot was mijn vertrouwen in Ecopower. Dat is geen anonieme grote doos hee. De mensen daar zijn over het algemeen competent en hebben het goed voor. Alleen hebben ze zich blijkbaar zwaar miskeken op hun aankoopbeleid in deze woelige tijden. Ik vind het dan ook bijzonder bizar dat hun communicatie een week geleden nog vol juichberichten stond. Nu is dat wel even anders...
Dat hangt op zich niet af van ecopower, wel de elektriciteitsprijs die mijn gezin betaalt in het algemeen. Als er werkelijk .73€/kWh komt, dan zit je ongeveer breakeven tussen enerzijds gas en anderzijds warmtepomp met SCOP 3.5 + 30% energie uit zonnepanelen over de te verwachten levensduur van de installatie gezien. Dan is er dus geen terugverdientijd, maar ook geen verlies.Mijn punt was eigenlijk: waarom hangt jouw warmtepompproject af van Ecopower ?
We zitten met onze WPB sinds 15 december vorig jaar aan 440 kWh of z'n 16 euro per maand. Het kan natuurlijk nog goedkoper met zonnepanelen, maar die zullen even moeten wachten.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Je bedoelt de massa mensen die zonnepanelen laten leggen op basis van de huidige injectietarieven en er maar van uit gaan dat die nog jaaaren zo hoog gaan blijven?EarthNvstr1 schreef: ↑31 augustus 2022, 20:43 Tja ... wie bepaalt nu ook de waarde van zijn investering op basis van de prijs (op dat moment) van een (eender welke) energieleverancier?
Allee markten zijn oververhit. Beter wat afwachten. De prijs van een wpb zakt binnen een paar jaar misschien met de helft...
Op basis van wat anders zou je de waarde van een investering dan berekenen? Uiteraard is de huidige prijs het vertrekpunt, alleen dien je er momenteel rekening mee te houden dat die erg volatiel is. Met andere woorden het profijt moet groot genoeg zijn om een redelijke zekerheid te hebben dat de investering zinvol blijft. Voor SWW is het verschil tussen een WPB en een condensatieketel nog veel te klein, enkel wie een klassieke elektrische boiler (zonder zonnepanelen) door een WPB vervangt gaat vrij zeker zijn dat de investering er uit komt voor het levensduur einde van de WPB. Voor de rest kan een WPB zinvol zijn in nieuwbouw of wanneer een bestaand toestel aan vervanging toe is.EarthNvstr1 schreef: ↑31 augustus 2022, 20:43 Tja ... wie bepaalt nu ook de waarde van zijn investering op basis van de prijs (op dat moment) van een (eender welke) energieleverancier?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Mijn reactie was op de post van fropskottel waar een communicatie van Ecopower blijkbaar leidt tot het annuleren of on-hold zetten van een warmtepompproject ...vortex schreef: ↑1 september 2022, 07:54Op basis van wat anders zou je de waarde van een investering dan berekenen? Uiteraard is de huidige prijs het vertrekpunt, alleen dien je er momenteel rekening mee te houden dat die erg volatiel is.EarthNvstr1 schreef: ↑31 augustus 2022, 20:43 Tja ... wie bepaalt nu ook de waarde van zijn investering op basis van de prijs (op dat moment) van een (eender welke) energieleverancier?
Je gaat toch eerder uit van een geschatte gemiddelde prijs over de volgende jaren (eventueel aanvullend best en worst case) ipv. de prijs van 1 bepaalde leverancier op een bepaald moment, zou ik denken.
Dan heb je wel een vrij hoog warm water verbruik? Reken even mee; je WPB heeft een COP van 2,7? je hebt dus voor 1188kWh warm water geproduceerd. Laat ons aannemen dat de gemiddelde koud water temperatuur 10°C was en dat het gros van het warm water aan 40°C verbruikt wordt (bad, douche, kuisen,...), wat een temperatuur stijging van 30°C is voor het warm water verbruik. dan kom je op 1188kWh/(30K*1,16Wh/Kg.K) = 34m³ warm water verbruik op 8,5 maand of 48m³ per jaar (daar zit ook het koud water in wat je bijmengt in bad, douche, enz..). Klopt dit een beetje met je totaal jaarlijks waterverbruik?
Haha, LOL, straf dat jij je durft wagen aan een schatting van de gemiddelde prijs voor de volgende jarenEarthNvstr1 schreef: ↑1 september 2022, 14:30 Je gaat toch eerder uit van een geschatte gemiddelde prijs over de volgende jaren (eventueel aanvullend best en worst case)
Ik ben momenteel op vakantie, sta me toe om daar later op te antwoorden.vortex schreef: ↑1 september 2022, 15:48Dan heb je wel een vrij hoog warm water verbruik? Reken even mee; je WPB heeft een COP van 2,7? je hebt dus voor 1188kWh warm water geproduceerd. Laat ons aannemen dat de gemiddelde koud water temperatuur 10°C was en dat het gros van het warm water aan 40°C verbruikt wordt (bad, douche, kuisen,...), wat een temperatuur stijging van 30°C is voor het warm water verbruik. dan kom je op 1188kWh/(30K*1,16Wh/Kg.K) = 34m³ warm water verbruik op 8,5 maand of 48m³ per jaar (daar zit ook het koud water in wat je bijmengt in bad, douche, enz..). Klopt dit een beetje met je totaal jaarlijks waterverbruik?
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Op het zonstraal forum dit projectje geplaatst....kan al vanaf 250 euries.
Geen gasgeiser erachter, kleine boiler erachter als naverwarming
Mijn ecopower prijzen zijn al wat achterhaald....sinds gisteren...hoewel metn vergeet te vermelden dat je nu 20 cent krijgt per teruggekeerde kwH
https://www.zonstraal.be/forum/viewtopi ... 0&start=30
Ondertussen alles geïnstalleerd en een paar weken in werking.
Een Tesy anti Kalk boiler 800/1600 watt 50 l met de bChain SmartHome sturing.
Totale investering een kleine 400 euro; overdruk water loopt netjes in de regenput ;-)
Voor zij die meer produceren (ik heb maar 4Kwpiek ZW en veel eigen verbruik airco warm/koud) die kunnen in de doe het zelf al een boiler kopen voor 120 euro; wel dan 1200watt of zelfs 1500 watt
Bij mij staat hij nu op 800 watt in de zomer en neemt de aanloop curve van de zonneopbrengst voor zijn rekening.
Dacht aanvankelijk in de zomer op 1600 watt te zetten maar dan kan ik geen machine(s) (droger, was, airco ...) terzelfder tijd aanleggen tijdens de piekproductie.
Blijkbaar sla ik een goeie 2Kwh op per dag; vermoedelijk in de winter mogelijks meer naar 3 Kwh
Afgaande op de grafieken op mijn homewizard, mijn fluvius....denk ik dat het zal lukken om dit 200 dagen per jaar op te laden.
Voor de rekenaars(zucht); zelf reken ik 50 cent opbrengst per dag. Dus 100 euro per jaar....je kan dit met een goedkope boiler dus terug betalen na 3 jaar. Ik schat de bedrijfsduur op 10 jaar in.
En ja er zijn efficiënter manieren om warmwater te maken uit elektriciteit maar ik heb deze nog niet in/uit schakelbaar gevonden. Een wpboiler is in de winter mogelijks minder efficiënt (dan gaat de weerstand ook aan) dan naverwarmen met een gasgeiser ? In de winter komt den elektriek ook van gas. Je kan natuurlijk ook een zonneboiler plaatsen als je daar plaats voor hebt....maar éénmaal het vat hiervan warm heb je daarvan geen elektriciteit die je voor andere dingen kan gebruiken ?
Ik ga de installatie nu comfort afwerken met Caleffi 2620 Thermostatic diverter valve for solar thermal systems. Die ga ik plaatsen na mijn boiler en voor mijn gasgeiser. Zodoende kan ik als de boiler 'leeg' is of onvoldoende voorverwarmd dit automatisch laten stromen naar de gasgeiser. Extra bescherming gasgeiser regeling boven de 65 graden. Na een beetje zoeken 100euro extra.
Je kan dit natuurlijk ook met een driewegkraantje manueel doen; heb het geduld niet om dit een jaartje zo uit te testen.
Op dit moment ligt de gasgeiser af en loopt het voorverwarmde water door het verwarmingslichaam van de geiser...wat m.i. niet ideaal is.
Samengevat ik heb een "natte warme batterij " ;-) van 2.5 kwh voor 500 euro. Gasverbruik in de zomer 0.
Achteraf gezien had ik mssch toch beter een 80 liter genomen, boiler lijkt goed geïsoleerd en zo zou ik een sombere zonloze dag wel kunnen overbruggen. Ik nam een 50 liter omwille van goed doorverwarmen tegen de legionella.
Verder is het natuurlijk wachten op een echte regeling die de zonne(overstroom) via de digitale meter helemaal modulair kan afsplitsen naar een stekker en dit zonder extra installatie van spoelmetingen...zo zou ik dan ook bv 500 watt kunnen sturen naar de boiler. Mogelijks krijgt de weerstand dan wel niet zo warm maar in de aanloop verwarming lijkt me dit niet zo belangrijk.
Eénmaal we zo ver zijn zal wrssch ook de sturing van de echte batterijen goedkoper zijn. Ze werken nu m;i. telkens met een eigen extra meting/sturing die ongeveer 500 euro kost. Maar eigenlijk zou je dit kunnen doen met de digitale meter zelf.
Of hoe het stug willen vasthouden aan de terugdraaiende meter (saldering) ook hier mogelijks evolutie in de weg staat.
Alle opbouwende opmerkingen welkom.
Ik zou nu graag een tweede verbruiker (kleine accumulatie verwarmertje ?) aansluiten.
Iemand een idee hoe ik dit doe als secundair (slave) aan de boiler ? Of zou een tweede smartplug iets hoger ingesteld al voldoende zijn ? of werken met een stroom begrenzer die de stroom dan stuurt naar het kacheltje als de boiler warm is ?
Dit bestaat blijkbaar als inbouwzekering.
We kunnen dus nog verder werken zonder lithium ;-)
Geen gasgeiser erachter, kleine boiler erachter als naverwarming
Mijn ecopower prijzen zijn al wat achterhaald....sinds gisteren...hoewel metn vergeet te vermelden dat je nu 20 cent krijgt per teruggekeerde kwH
https://www.zonstraal.be/forum/viewtopi ... 0&start=30
Ondertussen alles geïnstalleerd en een paar weken in werking.
Een Tesy anti Kalk boiler 800/1600 watt 50 l met de bChain SmartHome sturing.
Totale investering een kleine 400 euro; overdruk water loopt netjes in de regenput ;-)
Voor zij die meer produceren (ik heb maar 4Kwpiek ZW en veel eigen verbruik airco warm/koud) die kunnen in de doe het zelf al een boiler kopen voor 120 euro; wel dan 1200watt of zelfs 1500 watt
Bij mij staat hij nu op 800 watt in de zomer en neemt de aanloop curve van de zonneopbrengst voor zijn rekening.
Dacht aanvankelijk in de zomer op 1600 watt te zetten maar dan kan ik geen machine(s) (droger, was, airco ...) terzelfder tijd aanleggen tijdens de piekproductie.
Blijkbaar sla ik een goeie 2Kwh op per dag; vermoedelijk in de winter mogelijks meer naar 3 Kwh
Afgaande op de grafieken op mijn homewizard, mijn fluvius....denk ik dat het zal lukken om dit 200 dagen per jaar op te laden.
Voor de rekenaars(zucht); zelf reken ik 50 cent opbrengst per dag. Dus 100 euro per jaar....je kan dit met een goedkope boiler dus terug betalen na 3 jaar. Ik schat de bedrijfsduur op 10 jaar in.
En ja er zijn efficiënter manieren om warmwater te maken uit elektriciteit maar ik heb deze nog niet in/uit schakelbaar gevonden. Een wpboiler is in de winter mogelijks minder efficiënt (dan gaat de weerstand ook aan) dan naverwarmen met een gasgeiser ? In de winter komt den elektriek ook van gas. Je kan natuurlijk ook een zonneboiler plaatsen als je daar plaats voor hebt....maar éénmaal het vat hiervan warm heb je daarvan geen elektriciteit die je voor andere dingen kan gebruiken ?
Ik ga de installatie nu comfort afwerken met Caleffi 2620 Thermostatic diverter valve for solar thermal systems. Die ga ik plaatsen na mijn boiler en voor mijn gasgeiser. Zodoende kan ik als de boiler 'leeg' is of onvoldoende voorverwarmd dit automatisch laten stromen naar de gasgeiser. Extra bescherming gasgeiser regeling boven de 65 graden. Na een beetje zoeken 100euro extra.
Je kan dit natuurlijk ook met een driewegkraantje manueel doen; heb het geduld niet om dit een jaartje zo uit te testen.
Op dit moment ligt de gasgeiser af en loopt het voorverwarmde water door het verwarmingslichaam van de geiser...wat m.i. niet ideaal is.
Samengevat ik heb een "natte warme batterij " ;-) van 2.5 kwh voor 500 euro. Gasverbruik in de zomer 0.
Achteraf gezien had ik mssch toch beter een 80 liter genomen, boiler lijkt goed geïsoleerd en zo zou ik een sombere zonloze dag wel kunnen overbruggen. Ik nam een 50 liter omwille van goed doorverwarmen tegen de legionella.
Verder is het natuurlijk wachten op een echte regeling die de zonne(overstroom) via de digitale meter helemaal modulair kan afsplitsen naar een stekker en dit zonder extra installatie van spoelmetingen...zo zou ik dan ook bv 500 watt kunnen sturen naar de boiler. Mogelijks krijgt de weerstand dan wel niet zo warm maar in de aanloop verwarming lijkt me dit niet zo belangrijk.
Eénmaal we zo ver zijn zal wrssch ook de sturing van de echte batterijen goedkoper zijn. Ze werken nu m;i. telkens met een eigen extra meting/sturing die ongeveer 500 euro kost. Maar eigenlijk zou je dit kunnen doen met de digitale meter zelf.
Of hoe het stug willen vasthouden aan de terugdraaiende meter (saldering) ook hier mogelijks evolutie in de weg staat.
Alle opbouwende opmerkingen welkom.
Ik zou nu graag een tweede verbruiker (kleine accumulatie verwarmertje ?) aansluiten.
Iemand een idee hoe ik dit doe als secundair (slave) aan de boiler ? Of zou een tweede smartplug iets hoger ingesteld al voldoende zijn ? of werken met een stroom begrenzer die de stroom dan stuurt naar het kacheltje als de boiler warm is ?
Dit bestaat blijkbaar als inbouwzekering.
We kunnen dus nog verder werken zonder lithium ;-)
Voor wie graag wat cijfermateriaal heeft over sanitair warm water verbruik:
Bij ons is het op jaarbasis ongeveer 1000 kWh voor water op te warmen (aan gasverbruik).
Op een totaal aan gas van 8000 kWh (met bijverwarming) of 10.000 kWh (zonder bijverwarming).
Met 2, quasi nooit een bad dus douche.
Dus 10 à 15% van je verbruik is SWW in een klein gezin. Gaat naar 20% van je totaal in grotere gezinnen, zeker met tieners.
Bij ons is het op jaarbasis ongeveer 1000 kWh voor water op te warmen (aan gasverbruik).
Op een totaal aan gas van 8000 kWh (met bijverwarming) of 10.000 kWh (zonder bijverwarming).
Met 2, quasi nooit een bad dus douche.
Dus 10 à 15% van je verbruik is SWW in een klein gezin. Gaat naar 20% van je totaal in grotere gezinnen, zeker met tieners.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
En wie graag wat cijfermateriaal heeft over het actueel prijsverschil tussen gas en stroom. V-test rekent nu met verwachte jaarprijzen en geeft dus een realistischer beeld van wat het echt gaat kosten. Verschillen tussen leveranciers zijn klein, een standaard verbruiker betaalt voor:
Gas: c€35/kWh
Stroom c€95/kWh
Een warmtepompboiler moet dus al minstens een COP van 2,7 hebben om niet duurder uit te komen dan een gas condensatie ketel.
Gas: c€35/kWh
Stroom c€95/kWh
Een warmtepompboiler moet dus al minstens een COP van 2,7 hebben om niet duurder uit te komen dan een gas condensatie ketel.