jaarafrekening energie
Re: jaarafrekening energie
Simulatie jaarafrekening gedaan op eneco
5000kwh verbruik en 4000kwh injectie
11500kwh aardgas.
Voorschot faktuur 174 euro.
Betaal vanaf begin contract 300 euro per maand maar Eneco geeft aan op My Eneco van 1430 euro te betalen per maand!!
Die leveranciers zijn allemaal losgeslagen
5000kwh verbruik en 4000kwh injectie
11500kwh aardgas.
Voorschot faktuur 174 euro.
Betaal vanaf begin contract 300 euro per maand maar Eneco geeft aan op My Eneco van 1430 euro te betalen per maand!!
Die leveranciers zijn allemaal losgeslagen
Welcome to the club !
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Waarom zou ik me bezig houden met verhaaltjes te verzinnenBae1 schreef: ↑9 september 2022, 19:58 Iets klopt er niet aan uw verhaal.
Als ik op Mijnenergie een schatting van uw verbruik ingeef nl. 3300kwh Ele & 23000kwh Gas, komt dat neer op 4.565,91€/jaar bij Luminus.
Ofwel is uw verbruik helemaal niet onder het gemiddelde ofwel maakt Luminus een serieuze rekenfout.
Ik was klant bij Essent en had daar een contract waarbij ik vooraf het jaarbedrag stortte (hier heb ik de fout begaan, dat moet ik toegeven, dat ik dacht dat dit een vast contract was, maar voor het vervolg van het verhaal maakt dit niks uit), ergens in 2021 kreeg ik de melding dat Essent ermee stopte en dat het contract werd overgenomen door Essent dus vanaf juli 2021 zat ik bij Luminus Basic zowel voor gas als elektriciteit.
Mijn electriciteitsverbruik schommelt al vele jaren tussen 3300 en 3800.
Mijn gasverbruik zit rond de 18000 (dus nog een heel stuk onder jouw 23000).
Waar "klopt" er iets niks aan mijn verhaal ?
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Vreemd, als ik de diezelfde cijfers ingeef bij de V-test, krijg ik de volgende cijfers :
Luminus Basic variabel gas : 7882 euro (sociaal tarief : 711 euro)
electriciteit : 3137 euro (sociaal tarief : 812 euro)
Waarom zou je eigenlijk nog gaan werken ? Hup, naar het OCMW en je wint al bijna 10000 euro !
Heb je die cijfers al eens ingegeven op Luminus? En aanvinken dat je nog geen klant bent want als ik 3800 kWh elektriciteit en 18000 kWh gas in geef krijg ik voor comfy 273.35/maand electriciteit en 518.53/maand gas
Bij 3300 electriciteit en 23000 gas krijg ik € 236,16/maand voor electriciteit en 663,41/maand voor gas.
Bij 3300 electriciteit en 23000 gas krijg ik € 236,16/maand voor electriciteit en 663,41/maand voor gas.
Met hetzelfde verbruik van vorige faktuur, mag je die nu minstens maal 3 a' 4 doen..
Ik bedoel niet dat je het verzint, ik bedoel dat de cijfers niet kloppen met de werkelijkheid.
De site van Mijnenergie geeft doorgaans ook meer korting dan die van de Vreg.
Hoe dan ook, met dat verbruik betaal je momenteel ongeveer €4.500/jaar, zeker niet per kwartaal!
Dus: Betaal enkel een realistisch voorschot en verander desnoods van leverancier
Ofwel zit er hier eentje te trollen. Niet te min de prijzen die mijn energie uitrekent gaan verre van realistisch zijn, tegenwoordig vind je op tariefkaarten ook een geschatte prijs op jaarbasis (op basis van huidige marktprijzen), best is daarmee een inschatting te maken. Voor Luminus is dat c€81,39 voor stroom en c€34,02 voor gas, zonder taksen en toeslagen kom je dan al op €10.510 voor bovengenoemd verbruik, met taksen en BTW zal dat rond de €12.500 zijn. Een voorschot zou dan maximaal rond de €1000 per maand mogen zijn.Bae1 schreef: ↑9 september 2022, 19:58Iets klopt er niet aan uw verhaal.Gebruikersnaam2 schreef: ↑9 september 2022, 11:37 We zijn een driemansgezin en zitten qua verbruik een klein stukje onder het gemiddelde voor zo'n gezinssituatie...
Mijn voorschot voor beiden samen werd de laatste keer op 1021 euro gezet ... ik kreeg dus een nieuw "voorstel" om driemaandelijks 4600 euro te betalen ...zou een jaartotaal geven van 18400 euro ...
Als ik op Mijnenergie een schatting van uw verbruik ingeef nl. 3300kwh Ele & 23000kwh Gas, komt dat neer op 4.565,91€/jaar bij Luminus.
Ofwel is uw verbruik helemaal niet onder het gemiddelde ofwel maakt Luminus een serieuze rekenfout.
Ik vrees dat zijn verhaal wel klopt. Mijn ouders hebben de voorbije week hetzelfde meegemaakt (ook bij Luminus).vortex schreef: ↑10 september 2022, 07:50Ofwel zit er hier eentje te trollen. Niet te min de prijzen die mijn energie uitrekent gaan verre van realistisch zijn, tegenwoordig vind je op tariefkaarten ook een geschatte prijs op jaarbasis (op basis van huidige marktprijzen), best is daarmee een inschatting te maken. Voor Luminus is dat c€81,39 voor stroom en c€34,02 voor gas, zonder taksen en toeslagen kom je dan al op €10.510 voor bovengenoemd verbruik, met taksen en BTW zal dat rond de €12.500 zijn. Een voorschot zou dan maximaal rond de €1000 per maand mogen zijn.Bae1 schreef: ↑9 september 2022, 19:58
Iets klopt er niet aan uw verhaal.
Ter verduidelijking: het ging om voorstellen voor nieuwe voorschotfacturen. Dat is iets anders dan de V-test of soortgelijke testen om je jaarfactuur te berekenen en om contracten van leveranciers op jaarbasis met elkaar te vergelijken.
Ik denk dat ze bij de berekening van voorschotfacturen ook rekening houden met het feit dat je de voorbije maanden te lage voorschotten hebt betaald en daar een inhaalbeweging op doen om de eindfactuur te beperken.
Om een voorbeeld te geven:
- Mijn ouders leven in een slecht geïsoleerde en oude woning. Voor gas verbruiken ze ca. 20.000 kWh per jaar, voor elektriciteit ken ik hun verbruik niet (maar dat zal niet hoog zijn want 2 bejaarden en verwarming, warm water en koken gebeurt op gas).
- Ze betaalden tot op heden voorschotten van 235 euro per maand voor gas en elektriciteit samen. Ze krijgen nu (de voorbije week) het voorstel van Luminus om hun voorschotten op te trekken naar 2.000 euro per maand (1.600 euro voor gas en 400 euro voor elektriciteit). Hun gezinspensioen is lager dan dat bedrag. Ze komen juist niet in aanmerking voor de sociale tarieven.
- Ze zijn niet ingegaan op het voorstel van nieuwe voorschotfacturen … maar zijn bang voor als ze hun afrekening (eindfactuur) gaan krijgen.
Als je dit leest kan dit toch bijna niet meer? Komaan man, bedragen van 2000 euro per maand, vroeger betaalde je hiermee een immense villa af!- Ze betaalden tot op heden voorschotten van 235 euro per maand voor gas en elektriciteit samen. Ze krijgen nu (de voorbije week) het voorstel van Luminus om hun voorschotten op te trekken naar 2.000 euro per maand (1.600 euro voor gas en 400 euro voor elektriciteit). Hun gezinspensioen is lager dan dat bedrag. Ze komen juist niet in aanmerking voor de sociale tarieven.
- Ze zijn niet ingegaan op het voorstel van nieuwe voorschotfacturen … maar zijn bang voor als ze hun afrekening (eindfactuur) gaan krijgen.
Het klinkt cru om te zeggen maar verhuizen je ouders dan niet beter naar een energieneutraal appartement waar ze 900 euro/maand huur betalen? Dan maken ze eigenlijk nog winst
Ik betaal voorschotten van €460/maand (elektriciteit en gas) terwijl dat tot 2 jaar geleden slechts €86/maand was en ik daar nog eens op terug kreeg.
Vtest houdt - voor variabele contracten - rekening met de geschatte toekomstige prijzen terwijl Mijnenergie en de leveranciers rekenen met de huidige prijzen (als je een contract wil afsluiten dan toch, voor hun voorschotten doen ze wellicht gewoon x4 ofzo ).Bae1 schreef: ↑10 september 2022, 06:55 Ik bedoel niet dat je het verzint, ik bedoel dat de cijfers niet kloppen met de werkelijkheid.
De site van Mijnenergie geeft doorgaans ook meer korting dan die van de Vreg.
Hoe dan ook, met dat verbruik betaal je momenteel ongeveer €4.500/jaar, zeker niet per kwartaal!
Dus: Betaal enkel een realistisch voorschot en verander desnoods van leverancier
De toekomst zal uitwijzen wie meest bij de realiteit zal zitten maar ik denk niet dat iemand dit exact kan weten op vandaag.
VregTest is niet realistische nog niet bij benadering.
Ga gewoon een simulatie maken bij leverancier zelf.
VregTest of leverancier daar zat 400 euro per maand verschil op zelfs met berekening terugleveringsvergoeding.
Ga gewoon een simulatie maken bij leverancier zelf.
VregTest of leverancier daar zat 400 euro per maand verschil op zelfs met berekening terugleveringsvergoeding.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Waarom bestaat V-test dan ? Deze is toch verondersteld de verschillende leveranciers te vergelijken ?
Ik zou denken dat een leverancier alles zou doen om je te overhalen klant te worden, dus cijfers een beetje "manipuleren" om je binnen te krijgen.
Dan heb je verkeerd gedacht, lees teks van VregTest maar eens helemaalGebruikersnaam2 schreef: ↑10 september 2022, 10:40Waarom bestaat V-test dan ? Deze is toch verondersteld de verschillende leveranciers te vergelijken ?
Ik zou denken dat een leverancier alles zou doen om je te overhalen klant te worden, dus cijfers een beetje "manipuleren" om je binnen te krijgen.