huurindexering gedeeltelijk doorvoeren?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- spaarfrits
- Full Member
- Contacteer:
huurindexering gedeeltelijk doorvoeren?
10% huurindexering doorvoeren lijkt mij het onderste uit de kan halen aangezien ik zeer tevreden ben. Niets opslaan is dan te veel van het goeie. Stel dat ik voor de gulden middenweg wil gaan, wat zijn mijn mogelijkheden als verhuurder? Iemand een idee? Op het net vind ik enkel de alles of niets oplossing.
"I want money in order to get the things that money will not buy" Carl Sandburg
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: huurindexering gedeeltelijk doorvoeren?
Dit jaar niet, volgend jaar wel?
, Lijkt me toch ook een gulden middenweg? Zeker als u zegt tevreden te zijn. Een goeie huurder moet u koesteren. U kan uw huurder dit ook zo meedelen, normaal zou het dit jaar x euro zijn, maar we doen dit niet. Volgend jaar bekijken we de situatie opnieuw.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- spaarfrits
- Full Member
- Contacteer:
tot zover ik begrepen heb wordt als basis voor indexering de maand na ondertekening contract genomen. Als ik dit jaar de 10% niet doorvoer, kan het volgende jaar 20% zijn. Lijkt mij ook niet bepaald ideaal. In ieder geval wil ik een balans vinden tussen geen indexering en die +- 10%. Kan ik bv de nieuwe huurprijs "onderhandelen"
(0-10%) ? Is het beter dat ik een soort maandelijkse terug storting opzet als er bv op tijd betaalt wordt.
(0-10%) ? Is het beter dat ik een soort maandelijkse terug storting opzet als er bv op tijd betaalt wordt.
"I want money in order to get the things that money will not buy" Carl Sandburg
-
- Full Member
- Contacteer:
Maakt het toch complex niet? Volgens mij hoef je de indexering niet persé volledig door te rekenen, je bent wettelijk vrij om die al of niet door te voeren, waarom zou dit dan niet gedeeltelijk kunnen?
Naar de toekomst toe (contract) is alles in orde.spaarfrits schreef: ↑10 september 2022, 10:11
Als je een stukje terug afstaat, heeft niemand er zaken mee.
Estate Guru believer.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik denk dat je de index moet zien als maximum. Wil je minder indexeren, dan kan dat perfect n.m.i.spaarfrits schreef: ↑10 september 2022, 08:25 10% huurindexering doorvoeren lijkt mij het onderste uit de kan halen aangezien ik zeer tevreden ben. Niets opslaan is dan te veel van het goeie. Stel dat ik voor de gulden middenweg wil gaan, wat zijn mijn mogelijkheden als verhuurder? Iemand een idee? Op het net vind ik enkel de alles of niets oplossing.
Je laat dit gewoon weten aan de huurder (officieus om je goede wil erin te wrijven, officiëel via aangetekend schrijven of door huurder getekend akkoord).
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat kan inderdaad perfect.beyourself schreef: ↑10 september 2022, 08:38 Dit jaar niet, volgend jaar wel?, Lijkt me toch ook een gulden middenweg? Zeker als u zegt tevreden te zijn. Een goeie huurder moet u koesteren. U kan uw huurder dit ook zo meedelen, normaal zou het dit jaar x euro zijn, maar we doen dit niet. Volgend jaar bekijken we de situatie opnieuw.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je moet de indexering doorvoeren binnen de 12 maanden.spaarfrits schreef: ↑10 september 2022, 10:11 tot zover ik begrepen heb wordt als basis voor indexering de maand na ondertekening contract genomen. Als ik dit jaar de 10% niet doorvoer, kan het volgende jaar 20% zijn. Lijkt mij ook niet bepaald ideaal.
Als je een jaar overslaat, dan ben je die indexering dus voorgoed kwijt.
Normaal gezien bevat je contract een indexeringsclausule en kan je dus gewoon zelf beslissen hoeveel je toepast (max. de index).spaarfrits schreef: ↑10 september 2022, 10:11 In ieder geval wil ik een balans vinden tussen geen indexering en die +- 10%. Kan ik bv de nieuwe huurprijs "onderhandelen"
Terugbetalen als er op tijd betaald wordt, lijkt mij geen goed idee.
Persoonlijk vndt ik dat je er niet goed aan doet, om niet te indexeren.
Als je dan jaren wacht zonder indexatie, en er komt dan ineens een ferm klad bij, zijn de huurders verbaasd en begrijpen dat niet.
Als je met beetjes indexeerd, ( moet daarom niet verplcht de 2% zijn ) mag maar moet niet, is de buil al wat zachter maar begripvoller.. Je kan tot 12 maanden terug de indexatie opvorderen als je wil..
Als je dan jaren wacht zonder indexatie, en er komt dan ineens een ferm klad bij, zijn de huurders verbaasd en begrijpen dat niet.
Als je met beetjes indexeerd, ( moet daarom niet verplcht de 2% zijn ) mag maar moet niet, is de buil al wat zachter maar begripvoller.. Je kan tot 12 maanden terug de indexatie opvorderen als je wil..
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad.ludo schreef: ↑10 september 2022, 13:23 Persoonlijk vndt ik dat je er niet goed aan doet, om niet te indexeren.
Hou ook rekening met stijgende kosten van OV, eventuele herstellingen/investeringen, verplaatsingen, communicatie, ...
Ik verhuur een van mijn eigendommen aan een persoon met een uitkering via een korte termijncontract (2 jaar). Aangezien haar inkomen niet vatbaar is voor beslag, tekenen beide ouders mee als borgen. Deze huurster betaalt stipt rond de 21e van de maand vooraf waarop de huur verschuldigd is. Nooit problemen, nooit gezaag, woning wordt perfect onderhouden.spaarfrits schreef: ↑10 september 2022, 08:25 10% huurindexering doorvoeren lijkt mij het onderste uit de kan halen aangezien ik zeer tevreden ben. Niets opslaan is dan te veel van het goeie. Stel dat ik voor de gulden middenweg wil gaan, wat zijn mijn mogelijkheden als verhuurder? Iemand een idee? Op het net vind ik enkel de alles of niets oplossing.
In juli ll kon ik een indexering doorvoeren van 50 €. Ik heb slechts 25 € aangerekend op voorwaarde dat ze aan het einde van het korte termijncontract een 9 jarig contract ondertekent en haar ouders blijven optreden als borgen. Zij tevreden en wij ook!
Bij niet aangerekende indexering kan je slechts 3 maanden teruggaan in de tijd! Wat jij vertelt, is niet correct!EarthNvstr1 schreef: ↑10 september 2022, 13:21Je moet de indexering doorvoeren binnen de 12 maanden.spaarfrits schreef: ↑10 september 2022, 10:11 tot zover ik begrepen heb wordt als basis voor indexering de maand na ondertekening contract genomen. Als ik dit jaar de 10% niet doorvoer, kan het volgende jaar 20% zijn. Lijkt mij ook niet bepaald ideaal.
Normaal gezien bevat je contract een indexeringsclausule en kan je dus gewoon zelf beslissen hoeveel je toepast (max. de index).spaarfrits schreef: ↑10 september 2022, 10:11 In ieder geval wil ik een balans vinden tussen geen indexering en die +- 10%. Kan ik bv de nieuwe huurprijs "onderhandelen"
Dat klopt niet want de berekening van de nieuwe huurprijs is basishuurprijs * (nieuwe index / basisindex). Basisindex is altijd het indexcijfer van de maand die de start van het contract voorafgaat. Nieuwe index is het indexcijfer van de maand die de verjaardag van het contract voorafgaat.EarthNvstr1 schreef: ↑10 september 2022, 13:21 Als je een jaar overslaat, dan ben je die indexering dus voorgoed kwijt.
Als je een jaar niet indexeert verlies je de extra inkomsten van dat jaar maar je verliest niet het recht op die indexaanpassing!
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb dat dan ook niet geschreven hé ... ;-)dhalluinR schreef: ↑10 september 2022, 15:39Bij niet aangerekende indexering kan je slechts 3 maanden teruggaan in de tijd! Wat jij vertelt, is niet correct!EarthNvstr1 schreef: ↑10 september 2022, 13:21
Je moet de indexering doorvoeren binnen de 12 maanden.
Normaal gezien bevat je contract een indexeringsclausule en kan je dus gewoon zelf beslissen hoeveel je toepast (max. de index).
Wellicht heb je hier over:
Een 10% indexering vragen vind ik ook van het goede teveel, zou zelf ook niet graag in die situatie verzeilen.
Wat ik doe is de gulden middenmaat zoeken (weet nog niet hoeveel dit zal zijn voor 01/11/2022) maar geef dan ook mee aan de huurders wat het huurvoordeel is voor het komend jaar. Hiervan kunnen zij dan mogelijk gebruik maken om kleine (?) herstellingen uit te voeren waarvoor anders de verhuurder opdraait, dit in de onderstelling dat er een relatief goede verstandhouding tussen beide plaats heeft.
Wat ik doe is de gulden middenmaat zoeken (weet nog niet hoeveel dit zal zijn voor 01/11/2022) maar geef dan ook mee aan de huurders wat het huurvoordeel is voor het komend jaar. Hiervan kunnen zij dan mogelijk gebruik maken om kleine (?) herstellingen uit te voeren waarvoor anders de verhuurder opdraait, dit in de onderstelling dat er een relatief goede verstandhouding tussen beide plaats heeft.