jaarafrekening energie
Re: jaarafrekening energie
Welke gereguleerde markt is er nog in de EU? Welk land heeft nog voor de volle 100% energie winning, productie en verkoop in eigen hand? Zowat alles is vrije markt en die werkt tot nu toe perfect, ondanks het wegvallen van een groot volume gas is de vrije handel er in geslaagd om toch voldoende gas aan te trekken, weliswaar tegen zeer hoge prijzen. Het is een illusie dat dit ook zou lukken met vast gelegde prijzen, voor LNG schepen is niks zo gemakkelijk als naar de meest betalende regio te varen, wat momenteel Europa is waardoor we tot nu toe genoeg gas geleverd krijgen om de voorraden aan te vullen. Een markt dereguleren gaat vanzelf, je verkoopt gewoon wat je kwijt wil, het omgekeerde is heel wat anders.EarthNvstr1 schreef: ↑10 september 2022, 14:36 De uitdaging is nu die regulering eventueel aan te passen, zonder het kind met het badwater weg te gooien.
Maar het is dus niet "de vrije markt die niet werkt", het is eerder "de reguleerde markt die niet perfect werkt".
100.000 euro, komaan zeg een beetje serieus blijven.Gebruikersnaam2 schreef: ↑10 september 2022, 14:54 Tegen 2050 moeten alle huizen een EPC A-label hebben, wat gaan ze doen met diegenen die niet het geld hebben om 100.000 euro's er tegen aan te gooien. Tenzij ze de boel hier plat bombarderen dan kunnen we alles utopisch herbouwen.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Hoe naïef!
Vooraleer we deze lange termijn bereikt hebben, is de Europese economie zo goed als volledig ingestort. Is de middenklasse totaal verpauperd en worden we ondanks het voorgaande nog eens massaal overspoeld door Afrikanen, die het hier nog altijd beter zullen vinden dan hun geruïneerde thuislanden.
Mijn echtgenote en ik prijzen onszelf gelukkig dat we beiden niet lang meer te leven hebben en geen kinderen hebben over wie we ons na ons verscheiden geen zorgen hoeven te maken.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Heb je recent al eens een EPC-certificaat in handen gehad ? Ik wel en weet dus wat je aan bepaalde huizen moet doen om aan EPC A te geraken, als je al die zaken optelt kom je er vaak zelfs niet met 100.000 euro.Spaarplan schreef: ↑10 september 2022, 15:04100.000 euro, komaan zeg een beetje serieus blijven.Gebruikersnaam2 schreef: ↑10 september 2022, 14:54 Tegen 2050 moeten alle huizen een EPC A-label hebben, wat gaan ze doen met diegenen die niet het geld hebben om 100.000 euro's er tegen aan te gooien. Tenzij ze de boel hier plat bombarderen dan kunnen we alles utopisch herbouwen.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Er zijn er die staan te roepen om de sociale zekerheid af te bouwen en in handen van de "vrije markt" te geven ... kijk maar eens hoe goed dat draait in US of A, je zal daar maar tandpijn krijgen of een operatie nodig hebben als je toevallig geen job hebt met een "dental plan" of een "health insurance".
Binnenkort gaan ze ons drinkwater ook wel overhevelen naar de "vrije markt", dat wordt dan de volgende factuur die onbetaalbaar wordt ter meerdere eer en glorie van een paar grootgeldverdieners.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ik vrees het ook.
En hoe Yaris telkens onze politiekers napapegaait, il faut le faire
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Waarom zou iedereen een nieuwe woning moeten bouwen? Is een aanpassing van een bestaande woning niet goed genoeg misschien? Ik heb onlangs hier nog het voorbeeld gegeven van mijn broer: zonnepanelen en twee warmtepompen voor minder dan 15000 euro (ok, nu misschien 18000) voor een bestaande woning van begin '80. Trouwens, mijn recente nieuwbouw OB koste mij minder dan 100.000 euro, momenteel nog BEN. Voor minder dan 10.000 euro maak ik er een passiefhuis van en kan ik mijn toekomstige elektrische auto nog opladen ook. Cheers!Gebruikersnaam2 schreef: ↑10 september 2022, 15:59Heb je recent al eens een EPC-certificaat in handen gehad ? Ik wel en weet dus wat je aan bepaalde huizen moet doen om aan EPC A te geraken, als je al die zaken optelt kom je er vaak zelfs niet met 100.000 euro.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
110 m2. Voor immokantoren zelfs meer.
Mijn schoonbroer is vrijwilliger bij de brandweer in een middelgroot dorp 20.000 inwoners. Hij heeft deze week drie zelfmoorden gehad van redelijk jonge mensen. Normaal hebben ze dat nog niet op een jaar. Benieuwd wat de cijfers na de winter zullen zijn. Er zijn nu al massa's mensen die het niet meer zien zitten.
Gebruikersnaam2 schreef: ↑10 september 2022, 14:54Ben je copywriter bij Bond Zonder Naam ?
Sorry hoor maar dat is je reinste zever, tegen een uitgehongerde Ethiopiër zeggen dat ze binnen 100 dagen een nieuwe voorraad voedsel zullen leveren, nog even op je tanden bijten (als hij er nog heeft) en alles komt goed.
Op lange termijn zitten we allemaal "six feet under", dat is de enige zekerheid.
Je moet niet klagen, je zal nu voor een tiental jaar 10.000 euro per jaar betalen voor een beetje warmte maar ooit wordt het beter. Of nee, ben je de tekstschrijver voor onze premier misschien, die vanuit zijn grote villa naast die van zijn papa eens gaat verkondigen dat de winter er aan komt ?
Wat zouden we hier sterker uitkomen, de merendeel van de vlamingen (velen durven het (nog) niet toegeven, je weet wel "schone schijn") staat het water aan hun lippen en jij zal afkomen met zonnepanelen, warmteboilers, windmolens ... ja maar, je kan een renteloze lening aangaan, duh, die moet ook terugbetaald worden, renteloos of niet.
Tegen 2050 moeten alle huizen een EPC A-label hebben, wat gaan ze doen met diegenen die niet het geld hebben om 100.000 euro's er tegen aan te gooien. Tenzij ze de boel hier plat bombarderen dan kunnen we alles utopisch herbouwen.
Vriend Diependaele zal na deze legislatuur wel geen postjes meer moeten opnemen, zal ondertussen genoeg gekregen hebben van de bouwliga. Het is ongehoord wat ze op korte termijn allemaal willen. Qui va payé ça?
Ze willen lopen, maar Vlaanderen kan amper gaan, zeker nu met deze enorme inflatie.
Nogmaals, 2% indexering is bruto, NIET netto.
U had een essent Vooraf contract. Het voorschot was uw geschat jaarverbruik. Luminus heeft dat overgenomen en rekent als voorschot een vierde van uw geschat jaarverbruik. Ben je niet akkoord met de verlenging kan je een ander luminus contract nemen of een bij een andere leverancier. Je had tot aan de herziening nog steeds een Essent Vooraf contract en geen luminus basic!Gebruikersnaam2 schreef: ↑9 september 2022, 22:16Waarom zou ik me bezig houden met verhaaltjes te verzinnenBae1 schreef: ↑9 september 2022, 19:58 Iets klopt er niet aan uw verhaal.
Als ik op Mijnenergie een schatting van uw verbruik ingeef nl. 3300kwh Ele & 23000kwh Gas, komt dat neer op 4.565,91€/jaar bij Luminus.
Ofwel is uw verbruik helemaal niet onder het gemiddelde ofwel maakt Luminus een serieuze rekenfout.
Ik was klant bij Essent en had daar een contract waarbij ik vooraf het jaarbedrag stortte (hier heb ik de fout begaan, dat moet ik toegeven, dat ik dacht dat dit een vast contract was, maar voor het vervolg van het verhaal maakt dit niks uit), ergens in 2021 kreeg ik de melding dat Essent ermee stopte en dat het contract werd overgenomen door Essent dus vanaf juli 2021 zat ik bij Luminus Basic zowel voor gas als elektriciteit.
Mijn electriciteitsverbruik schommelt al vele jaren tussen 3300 en 3800.
Mijn gasverbruik zit rond de 18000 (dus nog een heel stuk onder jouw 23000).
Waar "klopt" er iets niks aan mijn verhaal ?
Had je een Essent Vooraf vast contract zouden ze u bij de herziening overschakelen op comfy of comfy+ of optifix. De variabelen werden basic of comfyflex.
https://www.luminus.be/nl/prive/essent/#gvXMDcupn
"Ik was klant bij Essent. Wat is er met mijn energiecontract gebeurd?
Luminus heeft je Essent-contract integraal* overgenomen voor de volledige duur van dat contract. Je blijft dus tot aan de hernieuwing van het contract je Essent-prijs, promotie en voorschotbedrag behouden. Zelf hoef je niets te doen.
*Uitzondering: had je het Essent-tarief “Vooraf”? Dan behoudt je wel je tarief en contractduur, maar hoef je niet meer je voorschot voor een volledig jaar te betalen. In plaats daarvan betaal je een driemaandelijks voorschot.
Had je een variabel tarief bij Essent? Lees dan ook dit artikel."
Trouwens als ik bij Luminus, Leuven, 3800kwh dag en 18000kwh gas verbruik ingeef kom ik op een geschat jaarverbruik van 9920€ voor luminus basic. Dat geeft een kwartaalvoorschot van 2480€.
"Ik was klant bij Essent. Waarom zijn mijn prijzen na de overname gestegen?
Bij de overname heeft Luminus je Essent-tarief integraal overgenomen, samen met eventuele promo’s.
Zie je toch een prijsstijging ten opzichte van je Essent-tarief, dan zijn dit de mogelijke oorzaken:
Heb je een vast tarief, zoals Comfy+, dan behoud je exact dezelfde prijs als je bij Essent had, tot aan het einde van je contract. Is je prijs gestegen, dan betekent dat dat je contract intussen vernieuwd werd.
Deze prijsstijging is enkel en alleen te wijten aan de algemene stijgende prijzen in de energiemarkt en is dus voelbaar bij elke energieleverancier.
Heb je een variabel tarief, zoals Basic of ComfyFlex, dan behoud je dezelfde of een zeer gelijkaardige tariefformule als bij Essent. De indexparameters, een onderdeel van die tariefformule, volgen de evoluties van de markt. De prijsstijging die je nu ziet bij Luminus, zou dus exact dezelfde geweest zijn bij Essent.
Luminus helpt je om een onaangename verrassing op je volgende jaarafrekening te vermijden. Zo kan je in je persoonlijke klantenzone My Luminus zelf je voorschotten aanpassen. Geef ook regelmatig je meterstanden in zodat we de berekening voor jou kunnen optimaliseren.
Op onze blog en op ons energiebesparingsplatform vind je tal van tips om je energieverbruik te verminderen"
Laatst gewijzigd door Tycoon op 10 september 2022, 18:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb elke maand een simulatie gedaan bij Eneco met gegevens die ietsjes hoger liggen dan mijn reëel verbruik.
Dus als ik eindafrekening krijg en er zit een gigantisch verschil op, wel dan is er stront aan de knikker en kunnen ze het uitleggen bij vrederechter of welke ze mij dagvaarden.
Want wie bedriegt wie?
Dus als ik eindafrekening krijg en er zit een gigantisch verschil op, wel dan is er stront aan de knikker en kunnen ze het uitleggen bij vrederechter of welke ze mij dagvaarden.
Want wie bedriegt wie?
Misschien moet je eens een foto posten van die nieuwbouw?
Ik en andere forumbezoekers kunnen er alleen maar inspiratie uit halen …