jaarafrekening energie
Re: jaarafrekening energie
Ik zie ze hier al voor mijn deur staan, neen dank u. Trouwens, je kan alle prijzen van bouwmaterialen terugvinden online. Ook een beetje creatief en niet te conservatief zijn wil ook wel helpen om tot een goedkoop bouwproject te komen.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Tegen de tijd dat je de afrekening krijgt kunnen de prijzen van de energie veranderd zijn.odbc schreef: ↑10 september 2022, 18:39 Ik heb elke maand een simulatie gedaan bij Eneco met gegevens die ietsjes hoger liggen dan mijn reëel verbruik.
Dus als ik eindafrekening krijg en er zit een gigantisch verschil op, wel dan is er stront aan de knikker en kunnen ze het uitleggen bij vrederechter of welke ze mij dagvaarden.
Want wie bedriegt wie?
En deze video's over de regulering en de werking van de energiemarkt.EarthNvstr1 schreef: ↑10 september 2022, 13:39 Lees eens: https://www.tijd.be/partner/engie/energ ... 67479.html
Of: hoe verkeerde regulering tegen je kan werken
1) vergelijking EU en VS-regulering en marktmechanisme: https://m.youtube.com/watch?v=uD8j1Mmc3Ws
Hoe design/policy keuzes het verder verloop van de energiemarkt bepalen.
2) Werking energiemarkt. Spot (day ahead en intraday) en futures markt. Hoe de liqudity, werkkapitaal, fysieke levering of cash afrekening zorgt voor winst/verlies en hoe de spelers hiervoor zekerheden moeten storten. Wat er gebeurd bij margin calls, enz.
https://m.youtube.com/watch?v=7wAvBzMc7QI
3) Istanbul energy exchange "EXIST" en hoe die werkt. Deze kan je ook toepassen op BELPEX, en de andere EU energiebeurzen maar die hebben geen video's die hun werking uitleggen.
https://m.youtube.com/watch?v=OC1Iy0GNIS0
Kijk vooral naar de financial trading/closing days. De leverancies klagen nu in De Tijd dat ze hun futures niet kunnen opzeggen en de fysieke levering moeten aanvaarden. Dit klopt niet tot 2 dagen voor de leveringsmaand kunnen ze hun contract nog verkopen tegen afrekening in geld. Wat wel klopt is als ze dat nu doen ze verlies leiden. Maar als ze wachten tot aan de levering winst maken en dat vergeten ze te vermelden. Tot aan de levering moeten ze wel extra contractwaarborg storten, nl het verschil tussen de afgesproken prijs en de marktprijs vermenigvuldigd met een bepaald %. Bij levering betalen ze de afgesproken prijs, krijgen de geleverde hoeveelheid en hun gestorte waarborg terug. De producent maakt wel papieren verlies nl, het verschil tussen de markt en de spotprijs. Maar opties, forwards en futures zijn dan ook zeto-sum games. Het is de leveranciers eigen schuld dat hij niet meer voor futures koos en massaal op de dayahead en spotmarket inzette omdat die vorig jaar voordeliger was. Toen heeft die zijn termijncontracten " de futures" opgezegd omdat die het verschil aan de producent moest betalen bij de cashsettlement. Had hij die behouden dan kreeg hij nu het verschil door de producent uitbetaald! Dat brengt ons bij het economisch principe "People face trade-offs" van Taylor en Mankew of zoals Yoram bauman dat vertaald in "choices are bad, realy bad!". Kijk maar eens naar zijn NBER video en lach eens goed.
Wat wel klopt is dat de waarborgen voor een liqudity squize en cash drain van het working capital zorgen. Traders/leveranciers met weinig working capital komen hierdoor sneller in de problemen. Het cash is er wel maar staat als waarborg vast bij de exchange. Vandaar het belang van een juiste lt/kt-mix en customer churn estimates voor de leverancier. De AI, big data en ML ondernemingen willen met veel plezier hun ML customer Churn en optimization algos daarop loslaten. Of ze kopen het boek data analytics for business en krijgen een.gratis churn estimator erbij. Want doorheen de hoofdstukken wordt dat veder uitgewerkt.
Laatst gewijzigd door Tycoon op 10 september 2022, 22:51, 2 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Oo neen, is met hun energiekaarten per maand en die worden gebruikt in hun SLP'S kwartaal berekeningen.haelewyn schreef: ↑10 september 2022, 19:22Tegen de tijd dat je de afrekening krijgt kunnen de prijzen van de energie veranderd zijn.odbc schreef: ↑10 september 2022, 18:39 Ik heb elke maand een simulatie gedaan bij Eneco met gegevens die ietsjes hoger liggen dan mijn reëel verbruik.
Dus als ik eindafrekening krijg en er zit een gigantisch verschil op, wel dan is er stront aan de knikker en kunnen ze het uitleggen bij vrederechter of welke ze mij dagvaarden.
Want wie bedriegt wie?
Heb mijn les geleerd met failliete VEL
Yep, uitleg over de dutch power exchange. https://m.youtube.com/watch?v=o5OsO6Aq9pA
Hoog bieden en laag betalen maar soms werkt dat tegen u
Juist zoals bij de open en slot op de aandelenmarkt.
Laatst gewijzigd door Tycoon op 10 september 2022, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Energiekaarten..
Ik krijg mijn afrekening in juni.
De prijs die ik betaal wordt onder meer bepaald door het tarief van april, mei, juni 2023.
Op geen enkele kaart staat het tarief al vermeld van de eerste 2 kwartalen van 2023.
Volgens mij een heel simpele denkoefening om te zeggen dat je de eindafrekening van 06/2023 niet kan berekenen in 09/2022 omdat je (bij variabel) het tarief niet kent en ook je verbruik slechts kan schatten (niet kennen).
Ik krijg elke maand energiekaart en dat is maatstaf voor pure energieprijs, anders moeten ze die niet geven.haelewyn schreef: ↑10 september 2022, 22:25Energiekaarten..
Ik krijg mijn afrekening in juni.
De prijs die ik betaal wordt onder meer bepaald door het tarief van april, mei, juni 2023.
Op geen enkele kaart staat het tarief al vermeld van de eerste 2 kwartalen van 2023.
Volgens mij een heel simpele denkoefening om te zeggen dat je de eindafrekening van 06/2023 niet kan berekenen in 09/2022 omdat je (bij variabel) het tarief niet kent en ook je verbruik slechts kan schatten (niet kennen).
De kaart due je nu krijgt zegt niets over wat je eindafrekening is in bv. Juni 2023.
Alleen als je de toekomst kan voorspellen kan je die berekening maken.
Met die kaarten kan je het in 2023 wel narekenen. Wat ik al zeker niet ga doen.
Alleen als je de toekomst kan voorspellen kan je die berekening maken.
Met die kaarten kan je het in 2023 wel narekenen. Wat ik al zeker niet ga doen.
Volgens S41 tabellen, graaddagen en SLP.
Ik heb voor deze maand een energiekaart gekregen en die prijs geld voor verbruiken van deze maand en zo krijg ik elke maand één.
Na een kwartaal word er een gemiddeld genomen van die 3 maanden en dat word als energie kost genomen en volgens SLP en S41 berekening beland een deel van verbruiken in dat kwartaal.
https://www.vreg.be/nl/variabele-energi ... ngsfactuur.
Ik heb voor deze maand een energiekaart gekregen en die prijs geld voor verbruiken van deze maand en zo krijg ik elke maand één.
Na een kwartaal word er een gemiddeld genomen van die 3 maanden en dat word als energie kost genomen en volgens SLP en S41 berekening beland een deel van verbruiken in dat kwartaal.
https://www.vreg.be/nl/variabele-energi ... ngsfactuur.
En probeer daar maar eens een prijsplafond op te krijgen als EU overheid. Eigenlijk zijn er maar twee opties, ofwel neemt de EU deel aan die markt door bv gas futures te verkopen als de prijs boven een bepaald niveau gaat (lastig als je zelf met gas tekorten zit), ofwel schaf je die vrije handel af en hoop je maar dat verkopers en kopers aan de door de overheid vastgestelde prijs willen handelen. Ik zie geen van die twee opties tot een goed resultaat komen.
Gevonden, OB voor minder dan €100.000, er is zelfs een terras aan
Een architekt ziet onmiddellijk dat die "woning" meer dan 100m2 is.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Maar je mag gerust een foto posten zonder vermelding van jouw adres, geen enkel probleem hoor. Je anonimiteit blijft gewaarborgd. Ik wil alleen eens graag zien hoe een recente BEN OB-nieuwbouwwoning van 100.000 euro er uit ziet. En andere forumgebruikers kunnen er misschien ook inspiratie uit halen.
Neen? Ik dacht het wel ...
Zoals ik al vermoedde: een Broodje Aap-verhaal of in het Vlaams gezegd: klinkklare onzin.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ofte:vortex schreef: ↑11 september 2022, 08:26En probeer daar maar eens een prijsplafond op te krijgen als EU overheid. Eigenlijk zijn er maar twee opties, ofwel neemt de EU deel aan die markt door bv gas futures te verkopen als de prijs boven een bepaald niveau gaat (lastig als je zelf met gas tekorten zit), ofwel schaf je die vrije handel af en hoop je maar dat verkopers en kopers aan de door de overheid vastgestelde prijs willen handelen. Ik zie geen van die twee opties tot een goed resultaat komen.
Ik ben in de Colruyt. Ik heb het prijsplafond vastgelegd op €200 voor twee volle winkelkarren.
Nu onderweg naar de kassa.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell