FIRE: "Financial Independence Retire Early"
Re: FIRE: "Financial Independence Retire Early"
M.a.w. 2 miljoen cash, en een afbetaald huis?optibear schreef: ↑5 september 2022, 19:56 Persoonlijk vind ik dit een erg romantische gedachte. Als je een eigen huis hebt (zit niet in dit half miljoen dat ze suggereren) en geen kinderen hebt, dan misschien maar anders volgens mij gewoon onmogelijk. Gevoelsmatig zou ik eerder gaan vanaf 2 miljoen zonder huis en met studerende kinderen. Ietsje realistischer volgens mij.
Valt natuurlijk te zien welke levensstandaard je wenst, m.a.w. wat je uitgaven nu zijn en hoeveel kinderen studeren.
Vele mensen die FIRE zijn houden zich nog wel actief bezig met hun geld. Dit kan zijn speculeren (bitcoin, traden, ...) of investeren (obligaties, aandelen, vastgoed).
Persoonlijk met 1 miljoen neem ik een lening van 1 miljoen erbovenop, plaats ik 2 miljoen in vastgoed, beheer dit administratief en technisch (grotendeels) zelf, genereer mijzelf 30K netto cash geindexeerd per jaar (of meer), en de lening is binnen 25 jaar afbetaald. Zonder te doppen.
Ik zal ook recht hebben aan sociale voordelen vanwege mijn lage inkomen (geen OCMW ofzo natuurlijk).
Het miljoen valt natuurlijk niet ineens in je handen, dit duurt jaren, en wordt gaandeweg opgebouwd tijdens het werken. Eens FIRE moet ik nog altijd soms een kraantje herstellen, muren verven, een brief sturen of iets dergelijks. FIRE wil niet zeggen helemaal niets doen.
In tegenstelling tot mensen die voor een baas werken voor hun geld, zal deze 'job' blijven betalen ook al ben ik er niet.
Bovenstaande bedragen stemmen niet overeen met mijn situatie, enkel wat mogelijk is gebaseerd op eigen ervaring voor iedereen die gezond is met handen aan zijn lijf, een gemiddeld (of hoger) inkomen en die een aantal jaren 'onder zijn stand' wil leven (=niet alles consumeren).
Kun je met een "normale" job nog echt FIRE bereiken voor je wettelijke pensioenleeftijd als je pas start op je 30ste-35ste? "FI" is op zich ook een interessant objectief, maar het "RE" wordt toch moeilijk.EarthNvstr1 schreef: ↑5 september 2022, 23:32 De cijfertjes zijn eigenlijk niet zo belangrijk. En een head-start is ook niet nodig.
Een verdienste van de FIRE-beweging is net dat vroeg beginnen belangrijk is. Hoeveel mensen zijn er niet die pas beginnen te beleggen na afbetaling van hun hypothecaire lening? Begrijpelijk, maar zo kun je nooit elk jaar een pandje kopen in Dubai (om de terminologie uit de VRT-reeks te gebruiken).

Geen pandje kopen in Dubai, misschien maar best ook.
Vraag mij af wat de incentive is voor dat stukje toneel...
Vraag mij af wat de incentive is voor dat stukje toneel...
Financiële incentive voor de persoon die zogezegd het pandje koopt.
Dubai = overaanbod bestaande panden, overaanbod nieuwbouw, snel verouderde panden, jarenlange waardedalingen ...
Laatste tijd iets beter met eindelijk prijsstijgingen (soms is de daling gewoon te groot geweest) maar met het einde van het gratis geld, einde van het telewerken (einde van belastingvrij telewerken in Dubai) en afkoeling cryptocurrencies is de toekomst niet rooskleurig.
Het onderhoud van een kleine appartementsblok in Belgie in mede-eigendom betaalbaar houden is een nachtmerrie, wat met een wolkenkrabber in recordtempo gebouwd in de woestijn... Er zullen wel mensen zijn die er grof aan verdienen, maar niet de eigenaars ...
Volgens mij was het gewoon reclame voor de bemiddelaar.
Laatste tijd iets beter met eindelijk prijsstijgingen (soms is de daling gewoon te groot geweest) maar met het einde van het gratis geld, einde van het telewerken (einde van belastingvrij telewerken in Dubai) en afkoeling cryptocurrencies is de toekomst niet rooskleurig.
Het onderhoud van een kleine appartementsblok in Belgie in mede-eigendom betaalbaar houden is een nachtmerrie, wat met een wolkenkrabber in recordtempo gebouwd in de woestijn... Er zullen wel mensen zijn die er grof aan verdienen, maar niet de eigenaars ...
Volgens mij was het gewoon reclame voor de bemiddelaar.
- spaarfrits
- Full Member
- Contacteer:
Je geld of je leven (vertaalde versie van Your money or your life door VR)Higherdemon schreef: ↑5 september 2022, 16:08 Nu misschien mijn topic teveel op Fire gelegd maar zoek nog steeds goede boeken![]()
Early retirement extreme JLF
Financial Freedom GS
The psychology of money MH
The Shockingly Simple Math Behind Early Retirement (MMM post)
Playing with Fire (best FIRE docu)
"I want money in order to get the things that money will not buy" Carl Sandburg
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hoe vroeger je "start", hoe makkelijker/sneller zowel de FI als de RE kunnen bereikt worden uiteraard.
Wanneer je een woning koopt met een hypothecaire lening, dan ben je al eerder gestart, ook al "beleg" je dan nog niet.
Wellicht is niet iedereen ertoe in staat en wellicht zal niet iedereen die keuze maken.pmu schreef: ↑6 september 2022, 11:14Kun je met een "normale" job nog echt FIRE bereiken voor je wettelijke pensioenleeftijd als je pas start op je 30ste-35ste? "FI" is op zich ook een interessant objectief, maar het "RE" wordt toch moeilijk.EarthNvstr1 schreef: ↑5 september 2022, 23:32 De cijfertjes zijn eigenlijk niet zo belangrijk. En een head-start is ook niet nodig.
Maar ik zie niet in waarom dat *niet mogelijk* zou zijn, ook op een "redelijke" manier.
Als je nu start op je 30ste-35ste dan heb je nog altijd een horizon van minstens 30 jaar.
Die Gaetan uit dat programma lijkt me ook eerder zo'n gast die gewoon niet wil werken en als hij ergens al een job vindt, hij ook niet langer dan een jaar blijft.
Hij leeft daar ook als een armoezaaier langs de Gentse binnenring.
Maar als hij gelukkig is, wie ben ik dan?
Hij leeft daar ook als een armoezaaier langs de Gentse binnenring.
Maar als hij gelukkig is, wie ben ik dan?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik zou die "voorbeelden" inderdaad niet als referentie nemen.
Zijn geluk zegt natuurlijk niets over wie jij bent.

Bovendien is het maar de vraag in hoeverre die *echt* "gelukkig" is.
Da's die gast in de hangmat, met zijn gratis meubels (al dan niet op straat gevonden) en vriendelijke opa die zijn haar knipt?
Mijn idee was dat die gast eigenlijk hetzelfde leven heeft als een dopper, zonder dan de zeldzame vdab bezoekjes... Niks mis mee, integendeel...
Mijn idee was dat die gast eigenlijk hetzelfde leven heeft als een dopper, zonder dan de zeldzame vdab bezoekjes... Niks mis mee, integendeel...
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Gelezen op Internet (Of Dollars and Data) :
https://ofdollarsanddata.com/the-bigges ... l-finance/
Ik ben het eens met "Of Dollars and Data" !
"(...) All of these early retirement articles are the same. They all say things like, “Make it a goal”, “Track your expenses”, “Establish a system.” Blah. Blah. Blah.
But none of these things are the actual reason for how they retired early. Because the actual reason is either (1) earning a high income or (2) having an absurdly low level of spending, or both."
https://ofdollarsanddata.com/the-bigges ... l-finance/
Ik ben het eens met "Of Dollars and Data" !
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Ben het daar helemaal niet mee eens.
Het is niet omdat men al zijn geld uitgeeft aan "basic necessities" dat dit geld ook goed besteed is.
Het grootste probleem van de Amerikaanse armen is obesitas... Zegt genoeg.
Er zijn veel meer mensen die systematisch boven hun stand leven en belachelijk hoge uitgaven hebben en dit showen dan dat er mensen zijn die FIRE nastreven.
FIRE kan idd. voor de meesten enkel bekomen worden door een hele tijd "onder zijn stand" te leven.
Ken iemand die een huisje met 4 kamers volledig eigenhandig met hulp van vrienden en kennissen gerenoveerd heeft.
1 jaar = ALLE vrije tijd erin, geen vakantie.
Op +/- 2000 EUR na komen alle meubels en decoratie van het groot vuil en giften. Renovatiebudget geleend, enkel materiaal, veel overschotjes 2dehands.
Ziet er heel mooi uit.
Zitten nu 4 huurders in ("colocation", in wallonië, volledig volgens de regels van stedebouw).
Weet niet hoeveel de totale huur exect is maar zeker een veelvoud van de hypotheek...
En die heeft echt geen bovengemiddeld inkomen naar Vlaamse normen.
Doet ze dit 3 keer, gedaan met werken. Blijft ze gewoon verderwerken en sparen denk ik binnen 20 jaar ook wel lening afbetaald en voldoende om te stoppen.
Het is niet omdat men al zijn geld uitgeeft aan "basic necessities" dat dit geld ook goed besteed is.
Het grootste probleem van de Amerikaanse armen is obesitas... Zegt genoeg.
Er zijn veel meer mensen die systematisch boven hun stand leven en belachelijk hoge uitgaven hebben en dit showen dan dat er mensen zijn die FIRE nastreven.
FIRE kan idd. voor de meesten enkel bekomen worden door een hele tijd "onder zijn stand" te leven.
Ken iemand die een huisje met 4 kamers volledig eigenhandig met hulp van vrienden en kennissen gerenoveerd heeft.
1 jaar = ALLE vrije tijd erin, geen vakantie.
Op +/- 2000 EUR na komen alle meubels en decoratie van het groot vuil en giften. Renovatiebudget geleend, enkel materiaal, veel overschotjes 2dehands.
Ziet er heel mooi uit.
Zitten nu 4 huurders in ("colocation", in wallonië, volledig volgens de regels van stedebouw).
Weet niet hoeveel de totale huur exect is maar zeker een veelvoud van de hypotheek...
En die heeft echt geen bovengemiddeld inkomen naar Vlaamse normen.
Doet ze dit 3 keer, gedaan met werken. Blijft ze gewoon verderwerken en sparen denk ik binnen 20 jaar ook wel lening afbetaald en voldoende om te stoppen.
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Altijd hetzelfde verhaal : ik ken iemand die..., ik ken een man die..., ik ken een vrouw die...
Ik ook ken een hond die een hoed draagt !
Kies maar :
... die een huis gerenoveerd heeft.
... die aan trading doet.
... die zelfgemaakte jam verkoopt.
... die in cryptos investeert.
... "jouw verhaal hier"
Anekdoten !!!!
Ik ook ken een hond die een hoed draagt !
Kies maar :
... die een huis gerenoveerd heeft.
... die aan trading doet.
... die zelfgemaakte jam verkoopt.
... die in cryptos investeert.
... "jouw verhaal hier"
Anekdoten !!!!
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.