jaarafrekening energie
Re: jaarafrekening energie
Ik moet nu echt eens niets hebben hé van die T. Vanderstraeten. Ze staat er altijd bij als een geslagen hond. En dan loopt ze in de pers te verkondigen dat ze een akkoord heeft.
Welk akkoord? Zo gaat het altijd met Tinne (blij met een dode mus). Je leest dat ook echt af op haar gezicht 'het is weer van net niet'. Ze begint dan ook op haar woorden te letten en haar mimiek is vrij onzeker in interviews (moet je maar eens op letten)
Alexander de Croo kan dat ook soms hebben maar bij hem valt het eigenlijk niet op!
Welk akkoord? Zo gaat het altijd met Tinne (blij met een dode mus). Je leest dat ook echt af op haar gezicht 'het is weer van net niet'. Ze begint dan ook op haar woorden te letten en haar mimiek is vrij onzeker in interviews (moet je maar eens op letten)
Alexander de Croo kan dat ook soms hebben maar bij hem valt het eigenlijk niet op!
Ik zie niet dat de overheid zelf gaat handel drijven op de markt. Het zal dus dan toch eerder optie 2 worden ...vortex schreef: ↑11 september 2022, 08:26En probeer daar maar eens een prijsplafond op te krijgen als EU overheid. Eigenlijk zijn er maar twee opties, ofwel neemt de EU deel aan die markt door bv gas futures te verkopen als de prijs boven een bepaald niveau gaat (lastig als je zelf met gas tekorten zit), ofwel schaf je die vrije handel af en hoop je maar dat verkopers en kopers aan de door de overheid vastgestelde prijs willen handelen. Ik zie geen van die twee opties tot een goed resultaat komen.
Het is geen wondermiddel maar het blijft wel eigenaardig dat Europese landen een stuk meer moeten betalen dan anderen (bv. Aziatische landen) terwijl het toch om hetzelfde product gaat. En neen, het verschil zit hem niet in het transport ...
Op zich lijkt een prijsplafond goed voor de consument maar ik vermoed dat het vooral een psychologisch effect zal hebben naar de gasproducenten toe (dreiging genre "vraag geen torenhoge prijzen of wij komen tussenbeide" ... maar steeds in de hoop dat de EU niet moet tussenbeide komen).
En de vraag is: waar leg je het prijsplafond? Bij een laag prijsplafond wil niemand nog verkopen aan de EU en zal de verkoop naar niet-EU landen gaan. Bij een hoog plafond heeft het mechanisme weinig of geen effect ...
Dat was ook al zo bij het "voorakkoord" met Engie over het langer openhouden van 2 kerncentrales ...Kevva schreef: ↑11 september 2022, 09:59 Ik moet nu echt eens niets hebben hé van die T. Vanderstraeten. Ze staat er altijd bij als een geslagen hond. En dan loopt ze in de pers te verkondigen dat ze een akkoord heeft.
Zij dacht een 2-zijdig akkoord te hebben, Engie zag het echter als een optie waarbij ze een studie moesten doen om nadien pas te beslissen over het al dan niet langer openhouden van de betreffende centrales.
Laatst gewijzigd door anonymous9433 op 11 september 2022, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Je leest niet wat ik je probeer duidelijk te maken. Een EPC attest is een attest dat je krijgt als je bv. je woning wil verkopen. De toekomstige koper ziet dan wat er allemaal moet gebeuren aan een woning om het A-label te verkrijgen, wat de doelstelling is voor alle huizen tegen 2050.Spaarplan schreef: ↑10 september 2022, 16:44Waarom zou iedereen een nieuwe woning moeten bouwen? Is een aanpassing van een bestaande woning niet goed genoeg misschien? Ik heb onlangs hier nog het voorbeeld gegeven van mijn broer: zonnepanelen en twee warmtepompen voor minder dan 15000 euro (ok, nu misschien 18000) voor een bestaande woning van begin '80. Trouwens, mijn recente nieuwbouw OB koste mij minder dan 100.000 euro, momenteel nog BEN. Voor minder dan 10.000 euro maak ik er een passiefhuis van en kan ik mijn toekomstige elektrische auto nog opladen ook. Cheers!Gebruikersnaam2 schreef: ↑10 september 2022, 15:59
Heb je recent al eens een EPC-certificaat in handen gehad ? Ik wel en weet dus wat je aan bepaalde huizen moet doen om aan EPC A te geraken, als je al die zaken optelt kom je er vaak zelfs niet met 100.000 euro.
Als je als koper nu een huis koopt van bv. C-label (wat voor bestaande woningen al zeer goed is) en je alle aanbevelingen volgt van het EPC-attest om aan een A te geraken dan zit je dik tegen de 100.000 euro (vervanging dak, vloer openbreken om er vloerisolatie te steken, alle ramen vervangen door het hoogrendementsglas, isolatie in de buitenmuren, enzovoorts ...).
Dat jij een nieuwbouwwoning hebt neergepoot voor minder dan 100.000 euro kan best zijn maar dan ergens in Verwegistan of Timboektoe of het moet wel een heel klein huisje zijn. (edit : in Spanje of Portugal dus )
Laatst gewijzigd door Gebruikersnaam2 op 11 september 2022, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof wat je wil. Ik zit hier momenteel aan de Middelandse zee (32 gr) de Belgische en Nederlandse krantenkoppen te lezen, België lijkt wel een groot ocmw geworden. Klagen en zagen over de hoge prijs van FB... ipv oplossingen te zoeken.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Als iemand de "wonderoplossing" heeft maar die niet wil delen, dan kunnen we niet anders dan klagen en zagen ...
Wakker worden, "wonderoplossingen" bestaan niet maar wel: thinking out of the box. Ga desnoods in Thailand overwinteren...
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
8% van ons gas komt uit Ruslandm-peeters schreef: ↑11 september 2022, 10:03Ik zie niet dat de overheid zelf gaat handel drijven op de markt. Het zal dus dan toch eerder optie 2 worden ...vortex schreef: ↑11 september 2022, 08:26
En probeer daar maar eens een prijsplafond op te krijgen als EU overheid. Eigenlijk zijn er maar twee opties, ofwel neemt de EU deel aan die markt door bv gas futures te verkopen als de prijs boven een bepaald niveau gaat (lastig als je zelf met gas tekorten zit), ofwel schaf je die vrije handel af en hoop je maar dat verkopers en kopers aan de door de overheid vastgestelde prijs willen handelen. Ik zie geen van die twee opties tot een goed resultaat komen.
Het is geen wondermiddel maar het blijft wel eigenaardig dat Europese landen een stuk meer moeten betalen dan anderen (bv. Aziatische landen) terwijl het toch om hetzelfde product gaat. En neen, het verschil zit hem niet in het transport ...
Op zich lijkt een prijsplafond goed voor de consument maar ik vermoed dat het vooral een psychologisch effect zal hebben naar de gasproducenten toe (dreiging genre "vraag geen torenhoge prijzen of wij komen tussenbeide" ... maar steeds in de hoop dat de EU niet moet tussenbeide komen).
En de vraag is: waar leg je het prijsplafond? Bij een laag prijsplafond wil niemand nog verkopen aan de EU en zal de verkoop naar niet-EU landen gaan. Bij een hoog plafond heeft het mechanisme weinig of geen effect ...
92% van ons gas komt van elders in de wereld.
Stel nu dat je een prijsplafond hebt en jij bent de aanbieder van gas? Of laat ons zeggen dat je verantwoordelijke bent bij een grote energiemaatschappij en je kunt verkopen aan Europa...
Dan ga je toch gewoon de prijs leggen net onder dat prijsplafond zeker? (= winst voor het bedrijf en jij mogelijk een bonus binnen)
Eigenlijk vind ik dat prijsplafond een dwaas idee omdat het slechts om een marginaal kleine hoeveelheid Russisch gas gaat.
Marginaal voor België maar niet voor andere landen van de EU (denk maar aan Duitslang) ...Kevva schreef: ↑11 september 2022, 10:178% van ons gas komt uit Ruslandm-peeters schreef: ↑11 september 2022, 10:03
Ik zie niet dat de overheid zelf gaat handel drijven op de markt. Het zal dus dan toch eerder optie 2 worden ...
92% van ons gas komt van elders in de wereld.
Stel nu dat je een prijsplafond hebt en jij bent de aanbieder van gas? Of laat ons zeggen dat je verantwoordelijke bent bij een grote energiemaatschappij en je kunt verkopen aan Europa...
Dan ga je toch gewoon de prijs leggen net onder dat prijsplafond zeker? (= winst voor het bedrijf en jij mogelijk een bonus binnen)
Eigenlijk vind ik dat prijsplafond een dwaas idee omdat het slechts om een marginaal kleine hoeveelheid Russisch gas gaat.
Maar los daarvan, Rusland heeft toch met een reusachtige invloed op de totale prijsvorming op de internationale markten. We betalen nu ook het Noorse gas aan enorme hoge prijzen ...
En wat dat prijsplafond betreft: dat is inderdaad de vraag: hoe hoog of hoe laag leg je de lat? Bij een laag prijsplafond wil niemand nog verkopen aan de EU en zal de verkoop naar andere (Aziatische) landen gaan. Bij een hoog plafond heeft het mechanisme weinig of geen effect en zal de producent net onder die prijs verkopen ...
Beetje populistisch en irrelevant: het ging erom dat Spaarplan beweerde een recente nieuwbouw BEN-OB te hebben gekocht voor minder dan 100.000 euro ... maar de bewijzen kan hij niet voorleggen
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Say what ?
Als je gaat werken zit je nagenoeg automatisch in de middenklasse waardoor je op niks geen recht hebt, de middenklasse dient namelijk om de lagere klasse en de hogere kaste te subsidiëren, die beide betalen geen belastingen, de lagere omdat ze niks hebben, de hogere omdat ze "out of the box" denken, nietwaar Spaarplan (niet dat ik je tot de hogere kaste reken hoor, je zou niet aan de Middellandse Zee zitten in je BEN-"villa" van minder dan 100.000 euro, je zou ergens rondvaren met je jacht, soit daar gaat het niet over).
Als je nu gaat werken aan pakweg 2000 euro per maand mag je nagenoeg de helft van je wedde aan energie besteden (op dit moment, het zal hopelijk weer veranderen), als je niet gaat werken en bv.leeft van het OCMW, betaal je op jaarbasis hetzelfde voor je energiefactuur als die werkende per maand.
Zeg me nu nog eens wat de oplossing is ?
[Thinking out of the box] Om reiskosten te besparen gaat Spaarplan in zijn OB bijna BEN containerhuis per vrachtschip naar Thailand. Zo kan hij binnenkort opscheppen dat hij voor €1000 een wereld cruise in zijn OB bijna BEN woning gemaakt heeft en dat die OB nu niet meer bijna BEN woning in Thailand staat waar hij met één zonnepaneel genoeg stroom maakt om met zijn WP met COP 8 heel zijn huis te verwarmen en dus energie neutraal is. En dat allemaal met slechts €1000 en de prijs van één zonnepaneel [/Thinking out of the box]