uiteenlopende prijzen online vergelijkers energie
uiteenlopende prijzen online vergelijkers energie
Hallo,
ik heb gezocht in de zoekoptie maar kon niet echt een antwoord vinden.
Ik ben sinds kort verhuisd (2 maand) naar een klein nieuwbouwappartement, ik had toen gekeken voor mijn energie op de V-test. Toen en nog steeds kwam Engie er als voordeligste uit in de vergelijking.
Nu kijk ik even naar andere vergelijkers en energieaanbieders en zie ik dat in de vergelijking engie tot 1000 euro per jaar duurder is dan de goedkoopste aanbieder.
Volgens Vreg volgende uitleg :
Vanaf mei 2022 gebruiken we een nieuwe methode om de geschatte jaarkost van contracten met een variabele energieprijs in de V-test® te berekenen. De methode houdt rekening met de verwachte energieprijzen voor de komende 12 maanden.
De rangschikking van de contracten is dan minder afhankelijk van de parameter die de leverancier kiest. Zo kan je contracten makkelijker vergelijken. We maken dan ook een vergelijking op basis van prijzen in de toekomst en niet op basis van het verleden. We willen de eindgebruiker altijd zo goed mogelijk informeren. Zeker in deze periode van sterk stijgende energieprijzen.
Dus mijn vraag is nu welke vergelijkers gebruiken jullie om een nieuw contract te kiezen ? Voor mij voelt het aan als appelen met peren vergelijken, alsook in het verleden zie ik dat Engie altijd duurder was dan de rest dus waarom zou dat in de winter dan niet zo zijn ?
Alvast bedankt
ik heb gezocht in de zoekoptie maar kon niet echt een antwoord vinden.
Ik ben sinds kort verhuisd (2 maand) naar een klein nieuwbouwappartement, ik had toen gekeken voor mijn energie op de V-test. Toen en nog steeds kwam Engie er als voordeligste uit in de vergelijking.
Nu kijk ik even naar andere vergelijkers en energieaanbieders en zie ik dat in de vergelijking engie tot 1000 euro per jaar duurder is dan de goedkoopste aanbieder.
Volgens Vreg volgende uitleg :
Vanaf mei 2022 gebruiken we een nieuwe methode om de geschatte jaarkost van contracten met een variabele energieprijs in de V-test® te berekenen. De methode houdt rekening met de verwachte energieprijzen voor de komende 12 maanden.
De rangschikking van de contracten is dan minder afhankelijk van de parameter die de leverancier kiest. Zo kan je contracten makkelijker vergelijken. We maken dan ook een vergelijking op basis van prijzen in de toekomst en niet op basis van het verleden. We willen de eindgebruiker altijd zo goed mogelijk informeren. Zeker in deze periode van sterk stijgende energieprijzen.
Dus mijn vraag is nu welke vergelijkers gebruiken jullie om een nieuw contract te kiezen ? Voor mij voelt het aan als appelen met peren vergelijken, alsook in het verleden zie ik dat Engie altijd duurder was dan de rest dus waarom zou dat in de winter dan niet zo zijn ?
Alvast bedankt
Re: uiteenlopende prijzen online vergelijkers energie
Vreg (V-test) houdt geen rekening met tijdelijke acties. Ik gebruik altijd mijnenergie.be
Ik heb het eens op mijn huidige situatie gedaan (3 gezinsleden):
- Verbruik elektriciteit: 1800 kWh
- Verbruik gas: 12 000 kWh
(momenteel heb ik Engie Easy)
V-test geeft dit als resultaat:
Mijnenergie.be geeft dit als resultaat:
Ik zou hier kiezen voor TotalEnergies Pixel (terwijl dat zogezegd in de V-Test 4361 euro/jaar zou kosten).
Geen idee of die prijzen echt correct zijn? Is er iemand die dit eigenlijk ooit eens uitgerekend heeft? Voor hetzelfde geld wijkt dat alsnog 1000 euro af waardoor de leverancier die misschien op de 6de plaats stond goedkoper uitkomt?
Ik heb het eens op mijn huidige situatie gedaan (3 gezinsleden):
- Verbruik elektriciteit: 1800 kWh
- Verbruik gas: 12 000 kWh
(momenteel heb ik Engie Easy)
V-test geeft dit als resultaat:
Mijnenergie.be geeft dit als resultaat:
Ik zou hier kiezen voor TotalEnergies Pixel (terwijl dat zogezegd in de V-Test 4361 euro/jaar zou kosten).
Geen idee of die prijzen echt correct zijn? Is er iemand die dit eigenlijk ooit eens uitgerekend heeft? Voor hetzelfde geld wijkt dat alsnog 1000 euro af waardoor de leverancier die misschien op de 6de plaats stond goedkoper uitkomt?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik werk ook al jaren met mijnenergie.be om ieder jaar het goedkoopste gastarief te bekomen.
In het verleden was dat altijd correct.
Wanneer je nu op "details" klikt zie je dat men voor elektriciteit nog tarieven van 23 cent/kWh en voor gas 10,7cent/kWh gebruikt.
Dit zijn tarieven uit het verleden; dit moet nu eerder 75 cent en 30 cent zijn.
Ik zou zeggen bereken de goedkoopste met de VREG en kijk dan wat eventuele kortingen op mijnenergie nog veranderen aan het resultaat, maar de enige korting die er nu nog is, is 20 euro bij Luminus voor elektriciteit.
In het verleden was dat altijd correct.
Wanneer je nu op "details" klikt zie je dat men voor elektriciteit nog tarieven van 23 cent/kWh en voor gas 10,7cent/kWh gebruikt.
Dit zijn tarieven uit het verleden; dit moet nu eerder 75 cent en 30 cent zijn.
Ik zou zeggen bereken de goedkoopste met de VREG en kijk dan wat eventuele kortingen op mijnenergie nog veranderen aan het resultaat, maar de enige korting die er nu nog is, is 20 euro bij Luminus voor elektriciteit.
De methode van VREG is aangepast om een correcter beeld te vormen van variabele contracten. Variabele energiecontracten hebben prijzen gebaseerd op een periode uit het recente verleden. Het probleem is dat verschillende leveranciers en contracten andere periodes hanteren. Een contract dat gebaseerd is op prijzen uit het vorige kwartaal zal zo bijvoorbeeld bij stijgende energieprijzen veel voordeliger uit een klassieke prijsvergelijking komen dan een contract gebaseerd op prijzen uit de voorgaande maand, hoewel deze verschillen uiteraard niet overeenkomen met de reële situatie (het ene contract volgt prijsstijgingen gewoon trager dan het andere).
Prijsverschillen van duizenden euro’s zijn erg onwaarschijnlijk.
Prijsverschillen van duizenden euro’s zijn erg onwaarschijnlijk.
Ik vroeg me af. Eigenlijk kan je elke maand van leverancier veranderen. Zelfs nu kan je een contract afsluiten voor bijvoorbeeld vanaf Februari. Bij variabele contracten ben je zo zeker van de prijs die je betaald op mijnenergie of de VREG.
1 heel groot punt om op te letten: De abonnementskost die ze je aanrekenen. Sommige leveranciers rekenen deze aan voor 1 jaar zelfs al blijf je maar 1 dag.
En nu weet ik ook niet als je zoveel wisselt ze je graag zien terugkomen.
1 heel groot punt om op te letten: De abonnementskost die ze je aanrekenen. Sommige leveranciers rekenen deze aan voor 1 jaar zelfs al blijf je maar 1 dag.
En nu weet ik ook niet als je zoveel wisselt ze je graag zien terugkomen.
Enkel bij begin van de maand met energiekaart.
Pixel word per kwartaal geindexeerd. In prijsvergelijkers die de creg (oude) methode gebruiken word een veel te optimistische totaalprijs weergegeven.Kevva schreef: ↑11 september 2022, 10:11 Ik zou hier kiezen voor TotalEnergies Pixel (terwijl dat zogezegd in de V-Test 4361 euro/jaar zou kosten).
------------------------------------
Oefening:
Het gepubliceerde tarief (27.5106dag en 21.0521nacht) is
gegeven de tariefformules die ze hanteren (0,1238 * BELPEX_Q_RLP + 1,835 en 0,0926 * BELPEX_Q_RLP+ 1,835)
gebaseerd op een BELPEX_Q_RLP van ongeveer 195.
=>Kan je zelf met excel uitrekenen, vergeet de btw niet.
Controle of dat klopt: De belpex q voor die periode (april-juni 2022) komt uit op 192, op basis van https://my.elexys.be/MarketInformation/SpotBelpex.aspx . De afwijking komt door toepassing van RLP (real load profile) bij totalenergies maar wijkt (nog) niet enorm af. Dat verschil kan je verwaarlozen momenteel.
Wat ga je echt betalen , welke belpex q kan je verwachten voor je verbruik van oktober tot december?
(het tarief wat jij dus effectief zal betalen vermist je doorgaans overstapt over 1 maand pas)
=> Belpex Q juli tot 12 september kan je al berekenen en zal niet enorm meer wijzigen met de gegeven van 13-30 sept die nog volgen. Dat geeft 386
Dat geeft als tarief (incl btw) dan: 50,23700 en 38,066508
---------------------------------------
Conclusie:
-creg en vergelijkers die deze methode gebruiken onderschatten bij (sterk) stijgende indexen (zeer hard) de werkelijke prijs
-doet de vreg het beter? Ja en nee. Ja want ze herberekenen alle tariefplannen waardoor ze onderling veel correcter gerangschikt zijn van goedkoop => duur. Ik zou bij de keuze van leverancier en tariefplan momenteel dus eerder de vreg volgen dan andere vergelijkers. Nee want momenteel overschatten ze mogelijk: voor dit tariefplan hanteren ze momenteel 90 en 68 als te verwachten gemiddelde prijs dat je zal betalen. De index moet daarvoor dan wel doorstijgen tot 675. Tot voor kort zouden we dit onmogelijk achtten. Het kan, maar dan zitten we allemaal dik in de sh** ;-)
Eindconclusie:
-beperk je verbruik waar je kan
-investeer (zonnepanelen/isolatie/....)
-V-test heeft gebreken maar is betrouwbaarder dan andere vergelijkers
-als je je verder verdiept in leverancierskeuze => ga aan de slag met de tariefformules, indexen, indexperiodiciteiten om je eigen analyse te maken wat je best doet bij stijgende/dalende prijzen.
Er zijn twee methodes die gebruikt worden door Belgische vergelijkingssite.
De vreg methode die verwachtte prijzen voor de volgende 12 maanden gebruikt.
De creg methode die naar de laatste 12 maanden kijkt.
De leveranciers gebruiken voor de berekening van hun voorschotten de vreg methode waardoor er soms absurde bedragen tevoorschijn komen.
De vreg methode die verwachtte prijzen voor de volgende 12 maanden gebruikt.
De creg methode die naar de laatste 12 maanden kijkt.
De leveranciers gebruiken voor de berekening van hun voorschotten de vreg methode waardoor er soms absurde bedragen tevoorschijn komen.
Ok duidelijk, bedankt iedereen voor de antwoorden.
Dan zal ik voorlopig de Vreg aanhouden en even bekijken wat het geeft.
Dan zal ik voorlopig de Vreg aanhouden en even bekijken wat het geeft.
Nee, bij een variabel contracten is de tariefformule in de kleine lettertjes bv (0,1 X TTFDAW-RLP + 0,955) X 1,06 de contractuele verbintenis, niet de prijs die ter illustratie op tariefkaarten staat. Het zou kunnen je dat bij kwartaal variabele contracten een of twee maand de prijs van de tariefkaart aangerekend krijgt maar bij per maand variabele of variabele contracten die je in de toekomst afsluit is dat heel zeker niet het geval.
Wij hebben het al 1 keer gehad in het verleden. Maar kan idd ondertussen veranderd zijn. Thx voor de info