P2P Lending
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: P2P Lending
Vermits er in hun documentatie en ook in het investor portaal geen link staat naar die document upload pagina, heb ik eerst een mailke gestuurd naar Mintos support met de vraag waar ik de documenten kan uploaden.
5 dagen laten reactie met de link naar die pagina. Vervolgens document geuploaded en dag nadien in orde.
Vermits de procedure bij MinFin nu online en eenvoudig is, heb ik dit dan ook maar ineens gedaan voor Spanje en Tsjechië bij ViaInvest.Thank you for submitting your tax resident certificate. Your withholding tax rate has been adjusted according to the double-tax treaty between Latvia and your country of tax residence.
Your withholding tax rate is now 10%.
Bedankt voor de info (vooral de mogelijkheid om document online aan te vragen bij MinFin, daar was ik nl. nog niet van op de hoogte) Lanius!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Heb nog 2 keer mijn plan voor verzekerde dossiers (A/A+) onhold gezet.EarthNvstr1 schreef: ↑4 mei 2022, 20:48 Eind maart heb ik het plan voor verzekerde dossiers (A/A+) onhold gezet tot eind april. Het plan voor niet-verzekerde dossiers is blijven doorlopen.
Ondertussen is het plan voor verzekerde dossiers dus terug actief en ziet mijn Premium plan er nu als volgt uit:
10 verzekerde dossiers, 5/10 geïnvesteerd, schatting volledig geïnvesteerd juli 2022 (een maand later dus, logischerwijs)
50 niet-verzekerde dossiers, 9/50 geïnvesteerd, schatting volledig geïnvesteerd nog steeds maart 2023
Zoals verwacht (doordat ze max 10 dossiers toelaten) liep dat plan te snel voor mijn cash-flow.
Momenteel:
10 verzekerde dossiers, 10/10 geïnvesteerd
50 niet-verzekerde dossiers, 22/50 geïnvesteerd, schatting volledig geïnvesteerd een maand opgeschoven naar april 2023
Daarnaast ook los van het plan manueel ingeschreven op 11 A "boosted" dossiers.
Daardoor bestaat de port nu uit 43 dossiers. Tegen mid 2023 zou dat rond 80 moeten zitten.
Af en toe heeft een dossier 7 dagen betalingsachterstand en heel af en toe aanmaning. Momenteel geen enkele achterstand.
2 dossiers waarop werd ingeschreven werden gecancelled (wegens niet voldaan aan opschortende voorwaarden.
Gewogen gemiddelde rentevoet 4,10% netto.
Rentevoet is allessinds mooier dan bij MozzenoEarthNvstr1 schreef: ↑10 september 2022, 12:46Gewogen gemiddelde rentevoet 4,10% netto.EarthNvstr1 schreef: ↑4 mei 2022, 20:48 Eind maart heb ik het plan voor verzekerde dossiers (A/A+) onhold gezet tot eind april. Het plan voor niet-verzekerde dossiers is blijven doorlopen.
Ondertussen is het plan voor verzekerde dossiers dus terug actief en ziet mijn Premium plan er nu als volgt uit:
10 verzekerde dossiers, 5/10 geïnvesteerd, schatting volledig geïnvesteerd juli 2022 (een maand later dus, logischerwijs)
50 niet-verzekerde dossiers, 9/50 geïnvesteerd, schatting volledig geïnvesteerd nog steeds maart 2023
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Is wel excl. defaults.
https://www.lookandfin.com/nl_BE/crowdl ... statistics
Een vergelijking tussen Look&Fin en Mozzeno puur qua rendement heeft n.m.i. weinig zin.Default-percentage: 1,52 %
+1,46% voorziene wanbetaling in terugvorderingsdossiers
Eigenlijk vind ik het interessant dat ze samen zowat alles dekken, zonder in elkaars vaarwater te zitten.
Los daarvan blijft gelden: hoger potentiëel rendement = hoger risico
Wat zijn jullie ervaringen met Mintos eigenlijk? Ligt het nettorendement effectief op 7,5-8,5% (na 37% belastingen af te trekken), zoals ze beweren? Welke investeringsstrategie kiezen jullie? Welk bedrag investeren die strategieën maximaal per note?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zonder defaults en Belgische RV, klopt wat ze beweren.
Ik heb mid 2018 éénmalig een (zeer bescheiden) bedrag overgeschreven.
Als ik de Belgische RV en het kapitaal dat "in recovery" (grote kans default dus) meeneem, dan is de restwaarde bij Mintos verwaarloosbaar hoger dan wat ik erin gestoken heb incl. RV. M.a.w. 0% rendement na 4 jaar, als ik aanneem dat er niets te recoveren zal zijn.
Edit: ze hebben veel LO's met problemen gehad in 2020, ondertussen is er meer (betere ?) regelgeving
Ik heb toen ook een (zeer bescheiden) bedrag bij ViaInvest en PeerBerry gezet.
Voorlopig daar geen defaults (toch niet dat ze laten weten - de lijken zitten mogelijks nog in de kast).
Op beide platformen is na 4 jaar de huidige waarde zo'n +32% t.o.v. mijn inleg incl. RV.
Bedankt! Misschien best nog eens verder kijken dan. Ik heb ondertussen al een jaar geleden een klein bedragje geïnvesteerd via Lendahand, maar met een gemiddeld rendement van 3,5% na RV, vind ik dit platform nauwelijks de moeite. Vooralsnog zijn alle afbetalingen wel tijdig verlopen.EarthNvstr1 schreef: ↑17 september 2022, 15:07 Zonder defaults en Belgische RV, klopt wat ze beweren.
Ik heb mid 2018 éénmalig een (zeer bescheiden) bedrag overgeschreven.
Als ik de Belgische RV en het kapitaal dat "in recovery" (grote kans default dus) meeneem, dan is de restwaarde bij Mintos verwaarloosbaar hoger dan wat ik erin gestoken heb incl. RV. M.a.w. 0% rendement na 4 jaar, als ik aanneem dat er niets te recoveren zal zijn.
Edit: ze hebben veel LO's met problemen gehad in 2020, ondertussen is er meer (betere ?) regelgeving
(...)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb bij Mintos trouwens altijd enkel geïnvesteerd in leningen met "buyback guarantee" (een term die ze hebben veranderd naar "buyback obligation") en zoveel mogelijk gespreid over LO's.pmu schreef: ↑17 september 2022, 23:31 Bedankt! Misschien best nog eens verder kijken dan. Ik heb ondertussen al een jaar geleden een klein bedragje geïnvesteerd via Lendahand, maar met een gemiddeld rendement van 3,5% na RV, vind ik dit platform nauwelijks de moeite. Vooralsnog zijn alle afbetalingen wel tijdig verlopen.
Het komt uiteindelijk altijd op hetzelfde neer hoor: hoger risico = hoger *potentiëel* rendement
door de russische Leningen die nu in recovery zijn gegaan bij Mintos en ook nog eens "Fenchurch legal" die naar recovery is gegaan is nu 1/3de van wat ik aan interesten won bij Mintos, mogelijks verloren. Maar dat is nog altijd stuk hogere winst dan spaarboekje :-)
Ik heb vorig jaar een klein bedrag geïnvesteerd via Bolero Crowdfunding in Groep Caenen Capital Fund. De interestbetaling voor dit jaar was gepland op 8 november, maar ik heb vandaag al mijn betaling ontvangen. Meer dan een maand te vroeg dus!
Ben je wel zeker dat het vorig jaar was en ze te vroeg terugbetaalden? De derde en laatste crowdfunding was op 19/11/2019! Volgens mij kreeg je correct de intrest uitbetaald van de tweede crowdfunding dd 3/9/2019.
Zie https://www.groepcaenencapitalfund.be/nl/persbericht
Nee, er was vorig jaar ook eentje. Dit is mijn aflossingstabel (inderdaad: het gaat maar om €500).Tycoon schreef: ↑1 oktober 2022, 11:07Ben je wel zeker dat het vorig jaar was en ze te vroeg terugbetaalden? De derde en laatste crowdfunding was op 19/11/2019! Volgens mij kreeg je correct de intrest uitbetaald van de tweede crowdfunding dd 3/9/2019.
Zie https://www.groepcaenencapitalfund.be/nl/persbericht
Ja vond dat nu ook juist terug. https://crowdfunding.bolero.be/nl/boler ... pital-fund
Wel grappig dat Groep Craenen het niet op hun website heeft toegevoegd. Beter uw intrest te vroeg dan te laat uitbetaald krijgen. Kijk toch maar naar de valutadatum.
Zal de melding zijn, maar nog niet betaald. Is zoals bij de aankondiging van een dividend, daar heb je de announcement date, ex-dividend date en payment date. Het knippen van de coupon. Cfr ex-div bij aandelen, maar betaling volgt toch op 8/11/2022. In de laatste kolom staat nog niets.
Voorbeeld. Total 2nd quarter dividend aangekondigd op 28/7/2022 met ex-dividend date 2/1/2023 en payment date 12/1/2023.
Aangekondigd een kleine 6 maand voor de betaling er van.
https://totalenergies.com/media/news/pr ... eu069share
Wel grappig dat Groep Craenen het niet op hun website heeft toegevoegd. Beter uw intrest te vroeg dan te laat uitbetaald krijgen. Kijk toch maar naar de valutadatum.
Zal de melding zijn, maar nog niet betaald. Is zoals bij de aankondiging van een dividend, daar heb je de announcement date, ex-dividend date en payment date. Het knippen van de coupon. Cfr ex-div bij aandelen, maar betaling volgt toch op 8/11/2022. In de laatste kolom staat nog niets.
Voorbeeld. Total 2nd quarter dividend aangekondigd op 28/7/2022 met ex-dividend date 2/1/2023 en payment date 12/1/2023.
Aangekondigd een kleine 6 maand voor de betaling er van.
https://totalenergies.com/media/news/pr ... eu069share
Laatst gewijzigd door Tycoon op 1 oktober 2022, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Het bedrag is effectief op mijn (niet-KBC) zichtrekening gekomen, rechtstreeks betaald door Groep Caenen (zonder enige vermelding van Bolero Crowdfunding). In dat opzicht lijkt Bolero Crowdfunding mij te verschillen van andere P2P-platformen, die ook na de investering steeds als tussenpartij blijven fungeren.Tycoon schreef: ↑1 oktober 2022, 11:23 Ja vond dat nu ook juist terug. https://crowdfunding.bolero.be/nl/boler ... pital-fund
Nice. Bolero speelt alleen verkoper/makelaar. Staat ook steeds in hun infobrochure.