GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
TIP
Re: GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
Xior bijgekocht.
We staan lager dan de coronacrisis, dit slaat nergens op. Probeer maar eens een kot te vinden in Leuven.
We staan lager dan de coronacrisis, dit slaat nergens op. Probeer maar eens een kot te vinden in Leuven.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Geld lenen wordt ook voor GVV’s duurder. De voorbije maanden wisten sommige GVV’s te ontlenen tegen een gemiddelde rentevoet van slechts 1 procent - een zeer laag cijfer omdat GVV’s veelal ontlenen op looptijden van vier à zeven jaar.EarthNvstr1 schreef: ↑15 september 2022, 10:10 Over welke impact van welke renteverhogingen heb je het dan precies ?
Er vind veel handel plaats op basis van *inschattingen* van de toekomst. Sommigen zouden dat "market timing" noemen.
‘Een tweede nadeel van de hogere rente is dat vastrentende beleggingsproducten -denk aan (bedrijfs)obligaties - dan een alternatief kunnen zijn.
De beurs kijkt altijd vooruit. Er wordt al rekening gehouden met de verwachte renteverhogingen.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Deze staat ook op mijn volglijst.
Ik ben alleen wat bang voor het effect van de hoge energietarieven, aangezien Xior vaak een vaste kostenforfait aanrekent voor nutsvoorzieningen.
Ja kijk, als je gaat wachten tot alle lichten op groen staan ga je zoveel betalen dat het opwaarts potentieel nul is.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Denk je dat de GVV's dat niet weten en daar geen rekening mee houden in hun bedrijfsvoering ?karine schreef: ↑15 september 2022, 16:55Geld lenen wordt ook voor GVV’s duurder. De voorbije maanden wisten sommige GVV’s te ontlenen tegen een gemiddelde rentevoet van slechts 1 procent - een zeer laag cijfer omdat GVV’s veelal ontlenen op looptijden van vier à zeven jaar.EarthNvstr1 schreef: ↑15 september 2022, 10:10 Over welke impact van welke renteverhogingen heb je het dan precies ?
Er vind veel handel plaats op basis van *inschattingen* van de toekomst. Sommigen zouden dat "market timing" noemen.
‘Een tweede nadeel van de hogere rente is dat vastrentende beleggingsproducten -denk aan (bedrijfs)obligaties - dan een alternatief kunnen zijn.
-
- Full Member
- Contacteer:
De GVV's misschien wel maar de beleggers niet.EarthNvstr1 schreef: ↑16 september 2022, 11:49Denk je dat de GVV's dat niet weten en daar geen rekening mee houden in hun bedrijfsvoering ?karine schreef: ↑15 september 2022, 16:55
Geld lenen wordt ook voor GVV’s duurder. De voorbije maanden wisten sommige GVV’s te ontlenen tegen een gemiddelde rentevoet van slechts 1 procent - een zeer laag cijfer omdat GVV’s veelal ontlenen op looptijden van vier à zeven jaar.
Er is ook nog zoiets als kapitaalverhoging.karine schreef: ↑16 september 2022, 18:30De GVV's misschien wel maar de beleggers niet.EarthNvstr1 schreef: ↑16 september 2022, 11:49
Denk je dat de GVV's dat niet weten en daar geen rekening mee houden in hun bedrijfsvoering ?
Er is ook nog zoiets als keuzedividend.
Dito. Xior is inmiddels al een paar maatjes groter dan Leuven en ik zie hier ook lange termijn potentieel.
Cofinimmo staat inmiddels ook zéér laag gewaardeerd, een stuk lager dan Aedifica...
Liever geen enkel van de twee. Straatwinkels gaan het moeilijker krijgen, toch in België. Gemeenten en steden zijn de auto in stijgend tempo aan het weren. Groot deel van de bevolking wilt nu al niet 500m stappen om de winkel te bereiken, laat staan 1km of meer. Ik heb al verschillende winkelstraten zien wegkwijnen omdat de auto er niet meer in mocht. Mensen zijn lui geworden.
Als je winkelvastgoed wilt, zou ik kijken naar GVV met baanwinkels. Of perifeer winkelvastgoed zoals Retail Estates.
Dit jaar heb ik maar 2 aandelen bijkekocht: Xior en Cofinimmo (je zit Earth,mijn geduld om COF onder de €110 bij te kopen is beloond )
Het jeukt om RET bij te kopen of een eerste aankoop in Shurgard,Immobel en andere aandelen niet gerelateerd aan vastgoed.
Maar alle wijst dat de beurs algemeen dieper gaat. Dus buiten mijn maandelijkse aankoop in IWDA, wacht ik nog geduldig af (als is het soms wel moeilijk hoor )
Ik ben ook benieuwd naar wat Forum Estates gaat doen. Ze wouden einde dit jaar naar de beurs komen. Maar ze zouden dit uitstellen als de beurs het slecht doen.
Het tegendeel is waar. Door de auto uit de binnenstad te weren wordt het aangenamer toeven in het stadscentrum. Het trekt bezoekers aan via andere vervoersmodi en na een transitieperiode floreert handel meer dan tevoren.Denfi schreef: ↑19 september 2022, 11:10
Liever geen enkel van de twee. Straatwinkels gaan het moeilijker krijgen, toch in België. Gemeenten en steden zijn de auto in stijgend tempo aan het weren. Groot deel van de bevolking wilt nu al niet 500m stappen om de winkel te bereiken, laat staan 1km of meer. Ik heb al verschillende winkelstraten zien wegkwijnen omdat de auto er niet meer in mocht. Mensen zijn lui geworden.
Ik geef je gelijk dat het aangenamer is, een autoloze zondag zoals gisteren vind ik zalig. Mogen ze elke maand doen. Maar als ik zie hoeveel mensen er klagen dat ze de auto eens een paar uurtjes moeten missen Belachelijk natuurlijk.
Er gaat eerst een grote mentaliteitswijziging moeten gebeuren,wat ik de komende 10-20 jaar niet zie gebeuren.
Vroeger lachte we met de Amerikanen maar ondertussen vinden de meeste het nodig om de auto te nemen voor kleine afstanden zoals 5km. Zelfs 2 km is al teveel.
Ik zie het ook in eigen gemeente waarbij de ene winkel na de andere weggaat uit de autoloze winkelstraat(en). Mensen willen nu eenmaal hun auto vlak bij de winkel parkeren. Een paar honderd meter is tegenwoordig te ver.
Om een concreter voorbeeld te geven.Toen ik Ascencio bestuurde zag ik dat ze een pand hebben in Sint-Niklaas in de stationsstraat. Bij verder onderzoek bleek dat deze straat niet meer toegangelijk was voor auto's. Het eerste jaar na dit besluit was de verkoop met 30% gedaald in deze straat!
Zoals ik zei, mensen zijn lui.Dat het aangenamer is zonder auto is gewoon een feit. Die bedenking maakte ik mij gisteren ook. Maar ik zie dit voornamelijk positief in voor horeca.
St Niklaas heeft al jaren te kampen met leegstand en teloorgang. Dat is al langer aan de gang. Als een van de oorzaken wordt het Waasland shoppingcentrum vaak aangehaald.Denfi schreef: ↑19 september 2022, 13:26 Om een concreter voorbeeld te geven.Toen ik Ascencio bestuurde zag ik dat ze een pand hebben in Sint-Niklaas in de stationsstraat. Bij verder onderzoek bleek dat deze straat niet meer toegangelijk was voor auto's. Het eerste jaar na dit besluit was de verkoop met 30% gedaald in deze straat!
Dat vermoeden kreeg ik al. Benadrukt ook dat straatwinkels niet meer "in trek" zijn. En zeker niet op plaatsen waar de bevolking niet/moeilijk met de auto te recht kan.
Men verkiest een cluster van winkels die een gemeenschappelijke parking hebben. Of een shoppingcentrum waarbij alles overdekt is,zeker bij slecht weer.