Obligatieportefeuille maandelijkse aankoop starten ?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Obligatieportefeuille maandelijkse aankoop starten ?
Hoe iets moois uit een reclame een jammerlijk iets wordt.lop schreef: ↑11 januari 2022, 13:43
instapkosten = 0,5%
Uitstapkosten =1,25%
beheersvergoeding =0,80% / jaar
transactievergoeding = 0,1%/jaar
Switch tussen compartiment = 0,5%
Ziet er zeer interessant uit
Dan mag je nog 30% aftrekken aan RV ook is een obligatiefonds.
Denk dat je evenveel zult over hebben als je het onder je matras steekt
Cijfertjes en De Belgische staat die komt meegraaien.
Estate Guru believer.
Ik heb misschien de term inflatie verkeerd gebruikt.B7H4long schreef: ↑11 januari 2022, 10:41 Ik ga volgende drie eens verder bekijken :
Kempen Euro Credit Plus Fund (LU0986645306) (92% bedrijven, 6% overheid)
VanEck Vectors Multi-Asset Conservative Allocation NL0009272764 (obligaties 68%(52%overheid, 47%bedrijven), aandelen 32%)
Inflatiegelinkt
I shares € inflation linked EUR acc IE00B0M62X26 (99% overheid)
De drie fondsen die je aanhaalt zijn eigenlijk niet vergelijkbaar. Het zijn appels, peren en bananen.
Ze zullen zich in de verschillende omstandigheden anders gedragen.
Eerst er vooral spreek ik hier over een beleggingshorizon van +20 jaar.
Het is de bedoeling om een deel van mijn geld in obligaties(zowel bedrijfs als overheids als inflatiegelinkte) te beleggen voor de langere termijn. Dus naast mijn aandelen, Etf, fondsen, vastgoed en holding portefeuille een obligatieportefeuille.
Ik zou deze dan eventueel zoals mijn etf port maandelijks aankopen.
En die drie fondsen(etf's) zoals jij ze noemt appels, peren en bananen zou misschien een mooie combinatie kunnen zijn bv.
Alleen is het voor een leek best moeilijk om in de Wereld van obligaties een keuze te maken.
Dit draadje heeft me aan het denken gezet, en ik ben ook eens naar obligatiefondsen gaan kijken.
Een van de 2 fondsen die het waarschijnlijk gaat worden is DPAM L - Bonds Higher Yield B (LU0138645519). In tegenstelling tot de onbekende bedrijven bij andere High Yield fondsen, zitten in de top-10 heel wat bekende banken. Bv. BNP Paribas Fortis. KBC, Caixabank. Maar ook Vodafone, en Ineos zitten in de top-10.
Het andere fonds dat ik overweeg is AXA World Funds - Global Inflation Bonds A Capitalisation EUR (LU0266009793).
DPAM, zoals hier al werd geschreven is high yield meer risico en dat is ook te merken.
A 0,6%
BBB 12,20%
BB 51,30%
B 24,80%
c 9,60%
Idem voor Kempen (Lux) Euro High Yield Fund , 76% in BB.
Ben je dan niet beter af met een Flossbach von Storch - Bond Opportunities RT dat op 10 Jaar geannualiseerd ook 4,87% haalt ?
Die AXA ziet er niet slecht uit en gelijkwaardig aan DPAM Bonds L - EUR Inflation-Linked A.
Aardig mix lijkt me
Obligaties inflatie
AXA World Funds - Euro Inflation Bonds F Distribution EUR 96% overheid 0,54%kost
alternatief
DPAM Bonds L - EUR Inflation-Linked B 98% overheid 0,76% kost
Obligaties gemengd
Kempen Euro Credit Plus Fund (LU0986645306) 6% overheid 92% bedrijven
Flossbach von Storch - Bond Opportunities RT 50% overheid 40% bedrijven
Obligaties high yield
DPAM L - Bonds Higher Yield B (LU0138645519)
A 0,6%
BBB 12,20%
BB 51,30%
B 24,80%
c 9,60%
Idem voor Kempen (Lux) Euro High Yield Fund , 76% in BB.
Ben je dan niet beter af met een Flossbach von Storch - Bond Opportunities RT dat op 10 Jaar geannualiseerd ook 4,87% haalt ?
Die AXA ziet er niet slecht uit en gelijkwaardig aan DPAM Bonds L - EUR Inflation-Linked A.
Aardig mix lijkt me
Obligaties inflatie
AXA World Funds - Euro Inflation Bonds F Distribution EUR 96% overheid 0,54%kost
alternatief
DPAM Bonds L - EUR Inflation-Linked B 98% overheid 0,76% kost
Obligaties gemengd
Kempen Euro Credit Plus Fund (LU0986645306) 6% overheid 92% bedrijven
Flossbach von Storch - Bond Opportunities RT 50% overheid 40% bedrijven
Obligaties high yield
DPAM L - Bonds Higher Yield B (LU0138645519)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Voldoen deze fondsen aan de doelstellingen die je beschreef in je OP?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Voor de lange termijn lijkt deze combinatie aardig in de buurt te komen.
Het risico dat ze mee dalen bij een algemene correctie is er maar vanwege de lange termijn kan ik daarmee leven.
Ik zou dan ook gespreid instappen.
Wat is jouw mening over deze combinatie ?
bedrijfsobligaties behoren bij mij niet tot de stabiele beleggingen en bieden weinig kapitaalbescherming .
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Waarom zou je gespreid instappen in relatief veilige obligatie fondsen ?karine schreef: ↑16 januari 2022, 16:44Voor de lange termijn lijkt deze combinatie aardig in de buurt te komen.
Het risico dat ze mee dalen bij een algemene correctie is er maar vanwege de lange termijn kan ik daarmee leven.
Ik zou dan ook gespreid instappen.
Wat is jouw mening over deze combinatie ?
Omdat er in deze tijden weinig tot niets veilig is en deze fondsen ook mee naar beneden gaan bij een correctie.EarthNvstr1 schreef: ↑16 januari 2022, 19:39 Waarom zou je gespreid instappen in relatief veilige obligatie fondsen ?
Je mag altijd jouw mening laten weten over mijn combinatie(mix) die ik hier eerder postte.
Laatst gewijzigd door karine op 16 januari 2022, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
korte termijn overheidsobligaties zullen de laagste volatiliteit hebben.
Ja, minder risico (volatiliteit, drawdown, niet terugbetalen,...) Betekent minder rendement
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Als je je aankopen wil spreiden in de tijd, dan hangt dat van je broker kosten af.karine schreef: ↑18 september 2022, 12:26 Nog eens werk maken betreft de obligaties.
Keuze gaat uiteindelijk naar iShares Core Global Aggregate Bond UCITS ETF EUR Hedged (Acc) | EUNA.
Maar wat denken jullie over de aankopen hiervan ?
Heeft het zin om dit net als mijn etf portefeuille maandelijks te gaan aankopen of eerder enkele keren per jaar maar dan voor grotere bedragen ?
Bv. 1 aankoop van 5.000 met 15 EUR TK is hetzelfde als 2 aankopen van 2.500 EUR met 7,5 EUR TK.
In principe gaat men ervan uit dat je gemiddeld (!) gezien het hoogste rendement hebt als je het volledige beschikbare bedrag onmiddellijk volledig inlegt omdat beurzen gemiddeld meer stijgen dan dalen. Het verlies van de inleg uitstellen is het misgelopen rendement door niet belegd te zijn.
Daarnaast dient er inderdaad rekening gehouden te worden met brokerkosten.
Daarnaast dient er inderdaad rekening gehouden te worden met brokerkosten.