Peiling: Kerncentrales openhouden?
Re: Peiling: Kerncentrales openhouden?
Een mooi vooruitzicht ... tegen 2050! Maar wat doen we intussen???¨
Op basis van data van het International Energy Agency (IEA) uit 2015 hebben ze uitgewerkt hoe 139 landen in 2050 volledig op energie uit wind, water en zon (WWS) kunnen draaien. Door toegenomen energie-efficiëntie zal het totale elektriciteitsverbruik tegen die tijd met 42,5 procent gedaald zijn, voorspellen ze, terwijl de wereldwijde toegang tot elektra vergroot zal zijn.
PS: België is één van die 139 landen die POTENTIEEL tegen 2050 klimaatneutraal zouden kunnen zijn.
Voor "we" kan ik niet antwoorden. Wat ik doe wel: BEN woning bouwen dat volgend jaar een passiefhuis zal worden. Momenteel geen auto, in de toekomst een elektrische met stroom van mijn ZP.
1 nieuwe kerncentrale bouwen kost evenveel als op alle woningen in belgie ZP leggen. Aan "we" de keuze...
Nog 60 dagen en "we" zijn met 8 miljard.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Voor "we" kan ik niet antwoorden. (sorry, "gestolen" van Spaarplan)
Wat ik wel doe:
- nog minder energie proberen verbruiken waar/wanneer mogelijk, zonder radicaal te worden (centrale verw. dit jaar op 21 ipv 22 graden zoals vorig jaar bv., wat hout in de haard en we zitten snel boven 21 graden)
- investeren in energie-cooperaties-t31407.html?hilit=e ... es#p557101
- wachten/hopen op deftige (soepele/flexibele/duidelijke/vooral-lange-termijn-zekerheid) regelgeving omtrent ver-/herbouwen van mijn relatief oudere woning
2050 … dat is dus pas over 28 jaar.
In de tussenperiode hebben we ook andere vormen van energie nodig, zoals kernenergie.
In de tussenperiode hebben we ook andere vormen van energie nodig, zoals kernenergie.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Tja ... veel projecties en plannen, maar minder concrete actie/resultaten.
Uiteindelijk is het een combinatie van allerlei dingen (productie, opslag, consumptie), en de evenwichten daarin, wat met electriciteit (voorlopig) niet zo eenvoudig/efficiënt is (vooral opslag) dan met olie of gas, lijkt mij.
Voorspellingen maken over zo een lange tijdsperiode heeft geen zin. Tussen nu en 2050 kan er vanalles gebeuren waardoor de plannen aangepast moeten worden. In 2003 besliste de regering Verhofstadt dat België in 2025 helemaal uit kernenergie gestapt moest zijn. Nu doen ze alles om de kerncentrales langer open te houden.
Laatst gewijzigd door Yaris op 22 september 2022, 08:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Kortom je doet eigenlijk niks. Zo kan ik het ook;EarthNvstr1 schreef: ↑21 september 2022, 18:48 Wat ik wel doe:
- nog minder energie proberen verbruiken waar/wanneer mogelijk, zonder radicaal te worden (centrale verw. dit jaar op 21 ipv 22 graden zoals vorig jaar bv., wat hout in de haard en we zitten snel boven 21 graden)
- investeren in energie-cooperaties-t31407.html?hilit=e ... es#p557101
- wachten/hopen op deftige (soepele/flexibele/duidelijke/vooral-lange-termijn-zekerheid) regelgeving omtrent ver-/herbouwen van mijn relatief oudere woning
-nog minder proberen verbruiken door de koelkastdeur te sluiten, het licht uit te doen indien niet nodig, de temperatuur lager te zetten wanneer in niet thuis ben, enz...
-beleggen in bedrijven die betrokken zijn met elektrificatie en duurzame energie.
-wachten/hopen op deftige (soepele/flexibele/duidelijke/vooral-lange-termijn-zekerheid) regelgeving omtrent het zelf energie produceren
Bla bla bla en jezelf een groen imago aanpraten, meer is dat niet. Wil je echt iets doen met impact en zonder dure investeringen, zet dan geen kinderen op de wereld
Doorgaans gebeurt er vooral heel veel minder dan gepland of voorspeld. De wereld zal pas fossiel vrij zijn de dag dat alle fossiele brandstoffen op zijn, dat is mijn voorspelling
Als ze het dan op zijn Belgisch oplossen zijn we goed: niets doen tot het te laat is en dan zien wat er nog gedaan kan worden. Zoals die goede oude Jean-Luc Dehaene zei: "Problemen moet je pas oplossen als ze zich stellen".
"we" kunnen nog lang blijven vervuilen:
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
In termen van een mensenleven is dat "nog lang", evolutionair gezien is dat uiterst kort, de mens zal op een paar honderd jaar alle resources uitputten die de aarde in vele miljoenen jaren heeft voortgebracht. Onze soort is gedoemd om zichzelf en een groot deel van het leven in de vernieling te rijden en dit binnen vrij korte tijd. Kinderen die vandaag geboren worden, gaan wat dat betreft geen zorgeloos leven meer hebben, naarmate dat resources schaarser worden gaan er meer en meer conflicten ontstaan.
In de UK hebben ze de oplossing.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb in verleden wel reeds bv. hoogrendementsglas geplaatst, zoldervloer geïsoleerd, zonnepanelen geplaatst, alle verlichting door led vervangen, extra ijskast voor drank gesupprimeerd om de voornaamste te noemen. Maar ik ben geen extremist.
Ik praat mezelf helemaal geen groen imago aan. Ik ben zelfs tegen al dat radicaal groen gedoe.
Maar goed, ik heb geen kinderen, dus ik ben goed bezig volgens jou dan.
Edit: er is precies wat opgekuist, dus hier dan maar: voor alle duideijkheid: *volgens vortex*
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 22 september 2022, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Inderdaad, houden zo!EarthNvstr1 schreef: ↑22 september 2022, 12:45 Maar goed, ik heb geen kinderen, dus ik ben goed bezig volgens jou dan.