VGP
TIP
Re: VGP
Gert De Mesure schreef onlangs in de Tijd: "Ik zie de dividenden niet in gevaar komen. De coupons zullen blijven stromen"
Ik ben ook benieuwd of dit het geval gaat zijn. Mij lijkt het ook logisch dat dividenden meer en meer onder druk gaan komen te staan, ondanks het feit dat veel GVV's onlangs hebben aangekondigd om hun dividenden te laten stijgen.
VGP noteert vandaag op €113. Zoals ik al zei: als de groei gaat teruglopen, dan zal de koers ook teruglopen richting de NAV, dus het kan nog lager, richting €106...
Laatst gewijzigd door dreamy op 22 september 2022, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Confirmation bias
Tja, kijk, het aandeel noteert nu inderdaad lager. Heb ik spijt bijgekocht te hebben aan een hogere prijs dan vandaag? Neen. Vind ik het erg dat het aandeel vandaag goedkoper noteert? Neen. De reden ligt voor de hand. Ik beleg niet voor de komende x maanden maar voor de volgende x decennia.
Tja, kijk, het aandeel noteert nu inderdaad lager. Heb ik spijt bijgekocht te hebben aan een hogere prijs dan vandaag? Neen. Vind ik het erg dat het aandeel vandaag goedkoper noteert? Neen. De reden ligt voor de hand. Ik beleg niet voor de komende x maanden maar voor de volgende x decennia.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Verbannen Gebruiker
Dat is wat men noemt: confirmation biasGudrun schreef: ↑22 september 2022, 14:40 Confirmation bias
Je koopt steeds bij wat ferm gezakt is: VGP, CTP, XIOR, Kinnevik, Indutrade, Investor, Sofina, D'Ieteren, Prosus. En hoe meer ze blijven zakken, hoe blijer je bent.
Anderen denken aan een falling knife
Eigenlijk bedoelde ik niet confirmation bias, maar het effect waarbij je meer beleving hebt aan een stelling die bevestigd werd dan 1 die ontkracht werd. Het heeft vast wel een naam.
-
- Verbannen Gebruiker
Ik ben dat tegengekomen, de dinges, de ..., de ..., de Gudrun-bias !!!
Grapje. Ik weet ook niet wat de toekomst brengt en wat vandaag goed is. Ik kan je over 1 of 2 jaar zeggen wat je vandaag had moeten doen.
Je vergeet er nog een hele hoop: MSCI world, S&P500, Berkshire, Micron, Alphabet, Alibaba,...huisjetuintjefiets schreef: ↑22 september 2022, 14:41 Je koopt steeds bij wat ferm gezakt is: VGP, CTP, XIOR, Kinnevik, Indutrade, Investor, Sofina, D'Ieteren, Prosus. En hoe meer ze blijven zakken, hoe blijer je bent.
Het liefst van al zou ik hebben dat ze nog verder zakken, en vervolgens een jaar of 10 erg laag blijven om dan plots naar boven te schieten. Ik denk dat je wel kunt begrijpen waarom. Maar ook met andere scenario's kan ik leven.
Overigens koop ik genoemde aandelen en fondsen niet bij OMDAT ze gezakt zijn, maar ONDANKS dat ze gezakt zijn. Ik sta nu op een YTD van -15%. Neem ik de historiek langer (vanaf 2Y) dan sta ik nog mooi positief. Ik heb nog geen euro verloren door te beleggen, mede dankzij maart 2020 toen ik exact hetzelfde deed als vandaag.
Ja, maar het gaat erom dat de daling van de koers te voorzien was in het licht van de stijgende rente en teruglopende groei.
Ik denk niet dat het aandeel nu nog steeds duur is (de koers is al gedaald naar €109), maar zoals al vaak gezegd, steunt de koers voor een groot deel op groei en ik geloof niet in een eindeloos aanhoudende groei van de hoeveelheid magazijnen in Europa. Ik ben dus niet zo optimistisch over de langetermijn vooruitzichten van dit bedrijf.
Laatst gewijzigd door dreamy op 22 september 2022, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Vers uit De Tijd, over dividenden van GVV's :
De coupons lijken wel relatief veilig. Bij de projectontwikkelaars (Atenor, Immobel, VGP) is dat anders want hun winsten zijn veel meer onderhevig aan de conjunctuur en de timing van projecten. Zoals ik al vorige week zei: voor VGP voorzie ik een sterke daling van het dividend.
De coupons lijken wel relatief veilig. Bij de projectontwikkelaars (Atenor, Immobel, VGP) is dat anders want hun winsten zijn veel meer onderhevig aan de conjunctuur en de timing van projecten. Zoals ik al vorige week zei: voor VGP voorzie ik een sterke daling van het dividend.
Het dividend betaal je uiteindelijk als belegger zelf, dus daar lig ik niet wakker van.
Een hardnekkige mythe. Het zou enkel kloppen als je net voor de knip koopt en net erna verkoopt, dan is het dividend doorgaans betaald door een knip in de koers.
Als lange termijn aandeelhouder is het dividend een uitkering van de winst die elke dag gemaakt wordt (en in theorie elke dag de koers een beetje zou moeten doen stijgen).
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
-
- Verbannen Gebruiker
Yeah right ...DonDraper schreef: ↑6 september 2022, 18:41Buy high, sell lowhuisjetuintjefiets schreef: ↑6 september 2022, 15:15 Vandaag vgp buitengegooid. Komt niet meer goed. Verliezen beperken.
-
- Verbannen Gebruiker
En telkens verlies van 30% RV. Hoe hoger dividend, hoe hoger verlies.reteiP schreef: ↑22 september 2022, 16:57Een hardnekkige mythe. Het zou enkel kloppen als je net voor de knip koopt en net erna verkoopt, dan is het dividend doorgaans betaald door een knip in de koers.
Als lange termijn aandeelhouder is het dividend een uitkering van de winst die elke dag gemaakt wordt (en in theorie elke dag de koers een beetje zou moeten doen stijgen).