Pensioensparen is dit wel een goed plan
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Pensioensparen is dit wel een goed plan
Aanvullend pension (via werk) niet verwarren met pensioensparen (dat je zelf doet).
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Aha, dat heb ik dus verward. Was inderdaad via het werk nog in tijde.
Dus dat zit nog een lange tijd vast dan?
Dus dat zit nog een lange tijd vast dan?
Tot aan je pensioen, want het is aanvullend pensioen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Kun je eigenlijk je groepsverzekering uitbreiden of hangt dit af van contract tot contract?
Ik vind het gewoon bedroevend laag wat er op het einde wordt voorspeld.
Ik vind het gewoon bedroevend laag wat er op het einde wordt voorspeld.
Nooit gehoord dat de deelnemers die naar wens zouden kunnen aanpassen. Volgens mij is dat één contract met dezelfde voorwaarden voor iedereen.
Ik heb mijn pensioensparen bij BNP Paribas, het gaat om BNP PARIBAS B PENSION SUSTAINABLE BALANCED (BE0026480963) maar ik zou willen overstappen naar BNP PARIBAS B PENSION SUSTAINABLE GROWTH (BE0946411791).
Iemand een idee of dat fiscale gevolgen heeft als ik dat te midden het jaar doe? Of vraag ik gewoon aan mijn bank om dat op 1 januari 2023 te wijzigen?
Iemand een idee of dat fiscale gevolgen heeft als ik dat te midden het jaar doe? Of vraag ik gewoon aan mijn bank om dat op 1 januari 2023 te wijzigen?
Ik vermoed dat ik in 2023 niet meer aan pensioensparen zal doen.
Zelfs met het belastingsvoordeel is dit met voorsprong mijn slechtste belegging.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Ik ben ook heel sterk aan het overwegen om van de 'balanced' naar de 'growth' over te stappen. Mijn motivatie hiervoor is dat de beurzen toch al flink gedaald zijn en in 2023 misschien nog wel lager zullen zakken. De 'growth' zal nadien zorgen voor een snellere stijging. Terwijl de 'balanced' naar mijn gevoel teveel zijdelings beweegt de laatste maanden en misschien ook de komende maanden.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik zou nu niet "switchen" van balanced naar growth ... het obligatie deel is wellicht zwaarder gezakt dan het aandelen deel.Kevva schreef: ↑17 december 2022, 12:59Ik ben ook heel sterk aan het overwegen om van de 'balanced' naar de 'growth' over te stappen. Mijn motivatie hiervoor is dat de beurzen toch al flink gedaald zijn en in 2023 misschien nog wel lager zullen zakken. De 'growth' zal nadien zorgen voor een snellere stijging. Terwijl de 'balanced' naar mijn gevoel teveel zijdelings beweegt de laatste maanden en misschien ook de komende maanden.
Klopt, IEAG: -15,6% YTD; EURO stock600: -13,32% YTD; ter vergelijking BNP balanced zit daar mooi middenin met -14,64% YTD.EarthNvstr1 schreef: ↑17 december 2022, 13:34 Ik zou nu niet "switchen" van balanced naar growth ... het obligatie deel is wellicht zwaarder gezakt dan het aandelen deel.
Of Euro aandelen komend jaar beter gaan presteren dan bonds valt nog te bezien, vrees dat ze beiden nog een eind gaan zakken. In elk geval zullen aandelen na een correctie in principe veel sterker stijgen dan bonds...
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik snap niet wat mensen tegen pensioensparen hebben. Vooral als je problemen hebt met geld te sparen (bvb aandelen te snel terug verkoopt als ge schone schoenen in de winkel ziet staan,…) is dit toch ideaal! Je spaart elk jaar een kleine 1000 euro, krijgt van de overheid elk jaar een kleine 300 euro terug. Deze 300 euro kan je nog in een etf steken als je wilt…
Misschien een tip voor de regering als toch willen foefelen met de pensioenen. Geef mensen een incentief om zelf voor hun pensioen te sparen en verhoog het fiscaal voordeel! Gaat echter nooit gebeuren met de PS in de regering…
Misschien een tip voor de regering als toch willen foefelen met de pensioenen. Geef mensen een incentief om zelf voor hun pensioen te sparen en verhoog het fiscaal voordeel! Gaat echter nooit gebeuren met de PS in de regering…
Ik denk dat het probleem eerder alle regels zijn die aan pensioensparen verbonden zijn. Geld vastzetten tot je pensioen lijkt mij absoluut nuttig, maar op dit moment kan dat niet met de voordeligste producten. Een groot deel van het fiscale voordeel lijkt ook teniet te worden gedaan door de hoge kosten van financiële instellingen. Vooral bij de spaarverzekeringen is dat vaak het geval.Sebastiaan1985 schreef: ↑17 december 2022, 17:11 Ik snap niet wat mensen tegen pensioensparen hebben. Vooral als je problemen hebt met geld te sparen (bvb aandelen te snel terug verkoopt als ge schone schoenen in de winkel ziet staan,…) is dit toch ideaal! Je spaart elk jaar een kleine 1000 euro, krijgt van de overheid elk jaar een kleine 300 euro terug. Deze 300 euro kan je nog in een etf steken als je wilt…
Al pleit ik er niet voor alle regels af te schaffen, voor alle duidelijkheid.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad. Zo denk ik er ook over.Sebastiaan1985 schreef: ↑17 december 2022, 17:11 Ik snap niet wat mensen tegen pensioensparen hebben. Vooral als je problemen hebt met geld te sparen (bvb aandelen te snel terug verkoopt als ge schone schoenen in de winkel ziet staan,…) is dit toch ideaal! Je spaart elk jaar een kleine 1000 euro, krijgt van de overheid elk jaar een kleine 300 euro terug. Deze 300 euro kan je nog in een etf steken als je wilt…
Ik denk dat de PS nog eerder zou pleiten om er een belastingkrediet voor te geven ipv een belastingvermindering.Sebastiaan1985 schreef: ↑17 december 2022, 17:11 Misschien een tip voor de regering als toch willen foefelen met de pensioenen. Geef mensen een incentief om zelf voor hun pensioen te sparen en verhoog het fiscaal voordeel! Gaat echter nooit gebeuren met de PS in de regering…
-
- Hero Member
- Contacteer:
Mijn moeder is er falikant tegen het pensioensparen. En ik kom er echt gek van. Ik doe aan pensioensparen en bijna elke keer als ik bel met haar moet ze erover beginnen dat de overheid niet te vertrouwen is, dat ze het fiscaal niet goed aanpakken, etc...