Peiling: Kerncentrales openhouden?
Re: Peiling: Kerncentrales openhouden?
Er zitten twee Hollanders op een tandem. Zegt de een: "Ting ting, ik ga je inhalen hoor."
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
14 miljard euro... om de werf te starten zeker.ChrisHuys schreef: ↑23 september 2022, 16:33een nieuwe kerncentrale van de derde generatie van 1500MW kost tussen de 10 en 14 miljard euro.
op all 5,6 milj woningen zonnepanelen , kost 56 miljard euro aan 10000 euro per 5kw installatie. (en dat zonder het dak te moeten vervangen)
de nederlandse regering trekt 5 miljard euro uit voor de bouw van 2 nieuwe kerncentrales (als subsidies voor de private exploitanten)..
5 miljard euro of 56 miljard euro ik denk dat een beslissing gemakkelijk is..
10000 euro voor zonnepanelen op mijn dak, uit je duim gezogen zeker...
Kies jij maar voor het grote geld, ik betaal volgend jaar niets meer voor mijn elektriciteit.
Het is duidelijk, we moeten KC's bouwen.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Wat “we” moeten doen kan ik niet zeggen. Ik ken “we” niet …
Ik kan alleen maar zeggen dat ikzelf blij ben met mijn zonnepanelen, vooral in de zomerperiode, maar dat ik ook graag (betaalbare) elektriciteit zou willen op de momenten dat de zon niet schijnt of er geen wind is.
euh nee. Voor minder dan 10000 euro investering ga je geen zonnepanelen kunnen leggen, op een bestaand dak.Spaarplan schreef: ↑23 september 2022, 22:1714 miljard euro... om de werf te starten zeker.ChrisHuys schreef: ↑23 september 2022, 16:33
een nieuwe kerncentrale van de derde generatie van 1500MW kost tussen de 10 en 14 miljard euro.
op all 5,6 milj woningen zonnepanelen , kost 56 miljard euro aan 10000 euro per 5kw installatie. (en dat zonder het dak te moeten vervangen)
de nederlandse regering trekt 5 miljard euro uit voor de bouw van 2 nieuwe kerncentrales (als subsidies voor de private exploitanten)..
5 miljard euro of 56 miljard euro ik denk dat een beslissing gemakkelijk is..
10000 euro voor zonnepanelen op mijn dak, uit je duim gezogen zeker...
Kies jij maar voor het grote geld, ik betaal volgend jaar niets meer voor mijn elektriciteit.
Het is duidelijk, we moeten KC's bouwen.
(er is nog altijd een verschil tussen de (ideale) kost van zonnepanelen leggen en de (reele) kost van zonnepanelen leggen)
Ik denk dat jij eerder, zomaar wat grafieken , uit je duim zuigt.
En daar komt nog bij dat alle andere voordelen van een kerncentrale , ze kunnen 60 jaar meegaan (sommigen naderen al de 80 jaar). De beste zonnepanelen, gaan niet verder dan 25 jaar(de meeste 15 jaar zijn) (zowel gewone als performantie) garantie. (dus je mag ze gaan vervangen na 15/25 jaar)
kerncentrales zijn er voor iedereen en bekostigd door de overheid, zonnepanelen zijn er voor de gelukkigen met een woning en worden particulier bekostigd. (of denk je dat degene met zonnepanelen hun energie gratis gaan willen delen met anderen ?)
het verschil tussen wat je in de zomer en winter uit zonnepanelen kunt krijgen is "dag en nacht", 25 kwh per dag in de zomer voor een 5kw installatie, 15kwh per dag in de winter)
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
De nagel op de kop. En de olifant in de kamer is onze economie.ChrisHuys schreef: ↑24 september 2022, 10:28 En daar komt nog bij dat alle andere voordelen van een kerncentrale , ze kunnen 60 jaar meegaan (sommigen naderen al de 80 jaar). De beste zonnepanelen, gaan niet verder dan 25 jaar(de meeste 15 jaar zijn) (zowel gewone als performantie) garantie. (dus je mag ze gaan vervangen na 15/25 jaar)
kerncentrales zijn er voor iedereen en bekostigd door de overheid, zonnepanelen zijn er voor de gelukkigen met een woning
Ik wil nu nog aannemen dat voor gepensioneerden als Spaarplan zonnepanelen iets kunnen betekenen. Als je gans de dag tijd hebt om je bezig te houden met hoe je het meeste uit je installatie kunt halen, maar de gemiddelde burger heeft wel wat beters te doen.
Maar wat onze industrie betreft is het een ander paar mouwen. De welvaart van Vlaanderen komt in niet geringe mate van de industrie die nu eenmaal heel veel energie nodig heeft. Als ik zie welke installaties er bij mijn werkgever allemaal gevoed moeten worden...
En ja, wij werken ook als het windstil en donker is
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Is een beetje het probleem van velen hier, denken dat hun elektrische energie verbruik en eigen productie op te schalen is naar de rest van het land of wereld, zonder te beseffen dat huishoudens maar een kwart van het totale energie verbruik uitmaken. Zonder industrie geen zonnepanelen, geen windmolens, geen stenen, cement en dakpannen, zonder landbouw en voedingsindustrie geen eten, zonder transport niks in de winkels, enz... Grotten om in te gaan wonen en bomen om op te stoken zijn er in België ook al te weinig, voor wie denkt dat we geen gas en kerncentrales nodig hebben. Verder behoorlijk naïef te denken dat men met eigen zonnepanelen niet of minder getroffen wordt door huidige crisis, de paar honderd euro "besparing" valt in het niks met koopkracht verlies en binnen heel korte tijd verlies van werkgelegenheid. Diegene die aan de papfles van de staat hangen moeten er evenmin gerust in zijn, eenmaal de industrie stilvalt en werkloosheid stijgt zal vadertje staat wel moeten snoeien in de uitgaven, de euro crisis en het staatsschulden probleem zal nog voor het jaareinde weer terug zijn.
Ik heb hier enkele weken een offerte ontvangen voor 2300 Wp aan 3750 euro en dan is de prijs minstens 20 procent duurder dan vorig jaar (dat blijft niet zo). Ik heb besloten om ze zelf te leggen, toegegeven niet iedereen kan dat maar 3700 euro is geen 10000 euro. Onzin dus!ChrisHuys schreef: ↑24 september 2022, 10:28euh nee. Voor minder dan 10000 euro investering ga je geen zonnepanelen kunnen leggen, op een bestaand dak.
(er is nog altijd een verschil tussen de (ideale) kost van zonnepanelen leggen en de (reele) kost van zonnepanelen leggen)
Ik denk dat jij eerder, zomaar wat grafieken , uit je duim zuigt.
En daar komt nog bij dat alle andere voordelen van een kerncentrale , ze kunnen 60 jaar meegaan (sommigen naderen al de 80 jaar). De beste zonnepanelen, gaan niet verder dan 25 jaar(de meeste 15 jaar zijn) (zowel gewone als performantie) garantie. (dus je mag ze gaan vervangen na 15/25 jaar)
kerncentrales zijn er voor iedereen en bekostigd door de overheid, zonnepanelen zijn er voor de gelukkigen met een woning en worden particulier bekostigd. (of denk je dat degene met zonnepanelen hun energie gratis gaan willen delen met anderen ?)
het verschil tussen wat je in de zomer en winter uit zonnepanelen kunt krijgen is "dag en nacht", 25 kwh per dag in de zomer voor een 5kw installatie, 15kwh per dag in de winter)
Voor de andere onzin heb ik geen tijd. Mijn boodschap aan de mensen: kies voor kerncentrales, een afschakelplan en blijf je blauw betalen. Doen!
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Het zit er toch verdomd dicht tegen Reken maar even mee, voor een jaar opbrengst van 5000kWh moet je 5680Wp installeren (ideale ligging) met jouw prijs van €1,67/Wp kost dat €9500. En zoals je zegt niet iedereen kan ze zelf installeren, niet elk dak is ideaal gelegen en installatiekosten zijn niet voor ieder dak gelijk, als er een hoogtewerker aan te pas komt, komt er al snel €700 of meer bij.Spaarplan schreef: ↑24 september 2022, 12:10 Ik heb hier enkele weken een offerte ontvangen voor 2300 Wp aan 3750 euro en dan is de prijs minstens 20 procent duurder dan vorig jaar (dat blijft niet zo). Ik heb besloten om ze zelf te leggen, toegegeven niet iedereen kan dat maar 3700 euro is geen 10000 euro. Onzin dus!
Niet iedereen heeft 5000kWh nodig. Onzin dus.vortex schreef: ↑24 september 2022, 12:51Het zit er toch verdomd dicht tegen Reken maar even mee, voor een jaar opbrengst van 5000kWh moet je 5680Wp installeren (ideale ligging) met jouw prijs van €1,67/Wp kost dat €9500. En zoals je zegt niet iedereen kan ze zelf installeren, niet elk dak is ideaal gelegen en installatiekosten zijn niet voor ieder dak gelijk, als er een hoogtewerker aan te pas komt, komt er al snel €700 of meer bij.Spaarplan schreef: ↑24 september 2022, 12:10 Ik heb hier enkele weken een offerte ontvangen voor 2300 Wp aan 3750 euro en dan is de prijs minstens 20 procent duurder dan vorig jaar (dat blijft niet zo). Ik heb besloten om ze zelf te leggen, toegegeven niet iedereen kan dat maar 3700 euro is geen 10000 euro. Onzin dus!
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
En hopla:vortex schreef: ↑24 september 2022, 11:37Zonder industrie geen zonnepanelen, geen windmolens, geen stenen, cement en dakpannen, zonder landbouw en voedingsindustrie geen eten, zonder transport niks in de winkels, enz... Grotten om in te gaan wonen en bomen om op te stoken zijn er in België ook al te weinig, voor wie denkt dat we geen gas en kerncentrales nodig hebben. Verder behoorlijk naïef te denken dat men met eigen zonnepanelen niet of minder getroffen wordt door huidige crisis, de paar honderd euro "besparing" valt in het niks met koopkracht verlies en binnen heel korte tijd verlies van werkgelegenheid. Diegene die aan de papfles van de staat hangen moeten er evenmin gerust in zijn, eenmaal de industrie stilvalt en werkloosheid stijgt zal vadertje staat wel moeten snoeien in de uitgaven, de euro crisis en het staatsschulden probleem zal nog voor het jaareinde weer terug zijn.
Aperam Genk sluit voor een week: eerste bedrijf dat beroep doet op tijdelijke werkloosheid door energiecrisis
De topman van de Europese fabrieken van Aperam, Bernard Hallemans, bevestigde vrijdagavond de tijdelijke sluiting en de aanvraag aan De Standaard. Bij tijdelijke werkloosheid door de energiecrisis ligt de werkloosheidsuitkering iets hoger. De getroffen werknemers krijgen dan 70 in plaats van 65 procent van hun loon plus een werkgeverstoeslag.
De vakbonden vrezen dat dit het begin kan zijn van een reeks stilleggingen. Aperam besloot eind augustus al de productie van roestvrij staal in zijn Limburgse vestiging terug te schroeven. Sindsdien is zowat de helft van de bijna 900 arbeiders aan het stempelen.