Peiling: Kerncentrales openhouden?
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Re: Peiling: Kerncentrales openhouden?
Dit is altijd al mijn standpunt geweest. Ik ben niet voor kernenergie maar ook niet dwangmatig dogmatisch tegen zoals Groen. Ik ben vooral voor continuïteit, bevoorradingszekerheid en betaalbaarheid. We moeten het met een mix van energiebronnen doen waarbij vooral de fossiele brandstoffen moet afgebouwd worden en op termijn ook kernenergie. Maar pas tegen het moment dat we effectief voldoende alternatieven met hernieuwbare energie hebben. Dat is mijn standpunt en is het altijd al geweest ...Spaarplan schreef: ↑26 september 2022, 12:10 Dat klinkt al helemaal anders dan we kunnen niet zonder kerncentrales. Trouwens, die kerncentrales mogen niet sluiten (heb ik in februari al geschreven) we zijn in oorlog! In tijden van oorlog moet je alle opties openhouden, laat je de vijand (!) zien dat het menens is en neem je risico's. Met groene of andere dogma's zijn we op termijn helemaal niets...
Wat die oorlog betreft: op dit moment kunnen we niet zonder kerncentrales en niet enkel omwille van de oorlog in Oekraïne en de daaruit voortvloeiende gasleveringsproblemen. Ook zonder die oorlog waren we niet klaar om zonder kerncentrales verder te gaan. Vergeet niet dat Groen - en bij uitbreiding de federale regering - ALLE kerncentrales wou sluiten tegen 2025. Dat zou ook zonder de oorlog in Oekraïne problemen gegeven hebben. Kijk maar naar het schema dat je zelf gepost hebt: pas tegen 2050 kunnen we (hopelijk) 100% op hernieuwbare energie vertrouwen. Waren alle kerncentrales dichtgegaan tegen 2025, dan hadden we nog ruim 25 jaar problemen gehad.
By the way, vertrouwen op aankopen van elektriciteit bij buurlanden (die zelf in de problemen zitten) of CO-uitstotende gascentrales bouwen, is voor mij geen oplossing. Integendeel, de oplossing is dan slechter dan de kwaal ...
Tegen de Hollanders??
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Wel mijn zin volledig citeren.
Anders zal ik dat ook eens beginnen doen...
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Zoals je wenst:
BTW; kun je dan ook even linken naar dat schrijfsel in februari? Kan mij van jou namelijk geen woord pro kerncentrales herinneren
Zal even moeten wachten, heb het druk (zal ook eens mijn waterverbruik nakijken en daarop antwoorden):
Begin maart (ik heb wel mijn leeftijd niet mee ):
oekraine-en-het-conflict-tussen-rusland ... ml#p542093
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
De spin doctors bij Groen kloppen idd overuren om de schuld voor dit debacle zoveel mogelijk af te wentelen:
Ook bij de VLD rekenen ze op het korte geheugen van de kiezer. Gelukkig is er internet, dat nooit vergeet
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Allez, Poetin zal onder de indruk zijn, we gaan er misschien, heel misschien twee verlengen, tenminste als Engie zo lief wil zijn om het princiepsakkoord over de eventuele verlenging, mits de nodige miljarden euro's, vergunning en afval toegiften, wil omzetten in een definitief akkoord. Mocht dat kalf van Groen een jaar eerder tot inzicht gekomen zijn, dan zou die verlenging ons geen cent gekost hebben, in tegendeel, het zou de staat nog 10 of 20 jaar verzekerd hebben van nucleaire taksen en mega subsidies voor gascentrales uitgespaard hebben.Spaarplan schreef: ↑26 september 2022, 17:49 Begin maart (ik heb wel mijn leeftijd niet mee ):
oekraine-en-het-conflict-tussen-rusland ... ml#p542093
Tom Van Grieken heeft de oplossing: nieuwe VEILIGE kerncentrales bouwen (zijn de oude dan niet veilig misschien? ):
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/09/24 ... ncentrale/
We gaan dan weer veel "mogen" betalen, maar wel eerst 20 jaar wachten .
Ik stel voor dat ze die dan ergens in de westhoek bouwen, kunnen ze het zeewater gebruiken als koelmiddel, dat is voorlopig nog koud genoeg. Staan daar ook genoeg hoogspanningsmasten?
Ik stel voor dat ze die dan ergens in de westhoek bouwen, kunnen ze het zeewater gebruiken als koelmiddel, dat is voorlopig nog koud genoeg. Staan daar ook genoeg hoogspanningsmasten?
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Tuttut, je wijkt af van het stramien dat de paniekzaaiers hanteren. Je dient je kerncentrales te plaatsen waar de eventuele fall out van een kernramp bij de buurlanden terecht komt. Beste voorbeeld zijn de fransozen in Chooz.
Die van Grevelingen hebben die snoodaards dan geplaatst in Frans-Vlaanderen op 30 km van de grens met West-Vlaanderen en op 68km in vogelvlucht van mijn stulpje en met de overheersende wind mee.
Dus als we een Vlaamse kerncentrale bouwen zal het in Maaseik worden
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik denk dat Spaarplan eerder voorstander was van gascentrales
Spaarplan schreef: ↑20 februari 2022, 00:01 Niet perse meer gascentrales, maar omdat we blijven uitstellen... pfff. Trouwens, gascentrales hoeven niet echt een probleem te zijn, het is maar hoe je ze inzet. Hoe dan ook, mocht ik nu 30 zijn zouden ze allemaal mijn kl*ten kunnen kussen: er kwamen 28 zonnepanelen op mijn dak, een batterij van 10kwh en nog meer isolatie. Ik ben nu dik over de 60 en het kan me eigenlijk allemaal niet meer zo veel schelen. Cheers!
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Van Grieken is maar een roeptoeter aan de zijlijn, heeft vast ergens gelezen dat er onder de nieuwste generatie kerncentrales intrinsiek veilige reactoren bestaan maar vindt intrinsiek wellicht een te moeilijk woord voor zijn gevolg.Spaarplan schreef: ↑26 september 2022, 19:04 Tom Van Grieken heeft de oplossing: nieuwe VEILIGE kerncentrales bouwen (zijn de oude dan niet veilig misschien? ):
Maar geen vrees, dankzij Tinne gaan we eerst 20 jaar gascentrales subsidiëren en de kosten voor de afbraak van de oude kerncentrales in onze schoenen laten schuiven, voor nieuwe kerncentrales of versnelde uitbouw van duurzaam gaat er geen geld meer zijn
Ik stel voor dat ze die gascentrales wat kleiner maken en iedere zonnepanelen bezitter verplichten er eentje te plaatsen voor de momenten dat de zon niet schijnt