jaarafrekening energie
Re: jaarafrekening energie
Hoeveel kWh verbruikt je pelletkachel per jaar, TikTak? Dat overwinteren is allicht het addertje onder je laag verbruik?
Om kosten te besparen hoef je niet meteen over te schakelen naar pellets, de prijs van iedere energiedrager lijkt vandaag de dag omgerekend naar de gasprijs
Naaldhout pellets leveren 4,6kWh/kg en kosten vandaag €12,5/zak (aankoop per pallet).
Met een goeie pellet ketel / kachel met 90% rendement komt dat op c€20,1/kWh.
Ter vergelijking bij Engie kost aardgas (maandelijks geïndexeerd) nu c€19,2/kWh.
Elektriciteit maandelijks geïndexeerd kost nu c€52,7/kWh met een COP2,7 WP komt dat op c€19,5/kWh
Mazout kost nu €1.23/l met een oude ketel (80% rendement) komt dat op c€15,4/kWh
Droog Dennehout 1 m3 of 350 kg, 1400 kwh aan 50 euro.
Met een rendement in goede houtkachel van grof geschat 60 %
Uit 840 kwh energie kost 1 kwh 0,06 euro.
Met een rendement in goede houtkachel van grof geschat 60 %
Uit 840 kwh energie kost 1 kwh 0,06 euro.
Geen idee maar gelet op mijn elektriciteitsverbruik van op jaarbasis maar 1530 kWh zal het niet veel zijn.
Overwinteren is het niet echt. Ik ga 2x twee weken want ik ben nog niet gepensioneerd
Ik sta er ook altijd van te kijken dat ik eigenlijk weinig verbruik. Ik doe daar niet echt veel speciaals voor. Ik heb wel zuinige toestellen en overal leds. We verwarmen ook alleen maar de ruimtes waar we effectief zijn. Slaapkamers bijvb worden nooit verward. De badkamer alleen in putje winter 10 minuutjes met een electrisch blazertje om ons klaar te maken.
Nu, een pelletkachel zou ik gelet op de huidige prijzen niemand meer aanraden. Ik heb de mijne al meer dan 10 jaar. In het begin kocht ik mijn zakken voor amper 3 euro. Tegenwoordig moet je al goed je best doen om een zak te vinden onder de 12 euro. Ik heb gelukkig een pallet naaldhout pellets kunnen kopen aan 8.5 euro/zak.
Mijn vraag was eerder: wat verbruikt je kacheltje aan stroom?
Edit: onze posts kruisten elkaar blijkbaar.
Ik heb een tegelkachel ( verbruikt geen stroom ), dus ik ben absoluut niet in de markt voor een pelletkachel. Was gewoon nieuwsgierig naar het (stroom)verbruik ervan.
Edit: onze posts kruisten elkaar blijkbaar.
Ik heb een tegelkachel ( verbruikt geen stroom ), dus ik ben absoluut niet in de markt voor een pelletkachel. Was gewoon nieuwsgierig naar het (stroom)verbruik ervan.
Ik heb het snel eens opgezocht in mijn handleiding. 25 Watt per uur.
Elektrisch verbruik pelletkachels
https://www.stroomop.be/nl/blog/2018-09 ... 0piekvraag.
https://www.stroomop.be/nl/blog/2018-09 ... 0piekvraag.
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Hout verbranden kan volgens Groen geen kwaad, de CO2 die daar bij vrij komt is duurzame CO2, die wordt weer opgenomen door al die nieuwe bomen en bossen die er wereldwijd elk jaar bijkomen
Ik ben ondertussen ook klimaat neutraal bezig, stook op hout en mijn stroom is naar verluid groen (Eneco zon en wind) en dat zonder investeringen in isolatie, warmtepompen, zonnepanelen en thuisbatterijen
Ik ben ondertussen ook klimaat neutraal bezig, stook op hout en mijn stroom is naar verluid groen (Eneco zon en wind) en dat zonder investeringen in isolatie, warmtepompen, zonnepanelen en thuisbatterijen
Als dat zelfde hout in bos composteert, fermeteert of vergist ter plaatse komt er evenveel CO2 vrij enkel de snelheid is verschillend.
Enkel de "groen" mannekes lullen er nog over omdat chemie en natuurkunde vreemd is in hun wereldje.
CO2 word enkel verplaatst en gestockeerd voor een tijd(je) er is niet meer of minder op de wereld van, komt gewoon op verschillende tijdspanne vrij.
Net zoals veel ander elementen, enkel of verbonden met andere elementen.
+1vortex schreef: ↑27 september 2022, 16:31 Hout verbranden kan volgens Groen geen kwaad, de CO2 die daar bij vrij komt is duurzame CO2, die wordt weer opgenomen door al die nieuwe bomen en bossen die er wereldwijd elk jaar bijkomen
Zijn hier mensen die jaarafrekening al gekregen hebben?(variabel contract)
Wat is meerkost?
Wat is meerkost?
En ik dacht dat we wereldwijd vooral te maken hebben met ontbossingvortex schreef: ↑27 september 2022, 16:31 Hout verbranden kan volgens Groen geen kwaad, de CO2 die daar bij vrij komt is duurzame CO2, die wordt weer opgenomen door al die nieuwe bomen en bossen die er wereldwijd elk jaar bijkomen
De enkele geboortebossen in Vlaamse gemeenten wegen niet op tegen de massale ontbossing in het Amazonewoud of in de Aziatische en Afrikaanse oerwouden.