Holdings
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Holdings
Met dank aan:
Jozefien1969 schreef: ↑25 september 2022, 21:10 Het zijn en worden moeilijke tijden maar zoals al eerder gezegd: BH74LONG met zijn IWDA had en heeft helemaal gelijk.
Om de aandacht dan weer even te vestigen op het daadwerkelijke topic, in plaats van in dit forum over actieve beleggingen te praten over de merites van passief beleggen: een leuke analyse over EXOR https://hiddenvaluegems.com/myportfolio ... e-sep-2022
Komende dagen de definitieve verhuizing van Milaan naar Amsterdam. De BeNeLux kan met Zweden wedijveren als holdingregio.
Komende dagen de definitieve verhuizing van Milaan naar Amsterdam. De BeNeLux kan met Zweden wedijveren als holdingregio.
Die wereldindexen zijn gebaseerd op de waarde die beleggers nu aan de verschillende aandelen toekennen. "Mr Market is always right", dus dat moeten we dan maar accepteren, maar dit zegt natuurlijk weinig tot niets over toekomstige prestaties. Sterker nog, als je hier je beleggingsstrategie op baseert, dan ga je er dus impliciet vanuit dat de Amerikaanse beurs bovengemiddeld zal blijven presteren. Welnu, de VS maakt nu al bijna 70% uit van de MSCI World index. Hoe waarschijnlijk is het dat dit cijfer zal blijven oplopen? Neem je dan niet juist een flink risico door zo'n groot deel van je beleggingen in the VS te investeren?
AvH:
YTD -22,3%, 5 jaar -11,3%
Brederode:
Brederode:
YTD -29,2%, 5 jaar +85,5%
GBL:
GBL:
YTD -28,5%, 5 jaar -20,2%
GIMV:
GIMV:
YTD -18,3%, 5 jaar -15,1%
Sofina:
Sofina:
YTD -58,7%, 5 jaar +36,0%
Overigens staat GBL nu op dezelfde koers als in maart 2005, GIMV september 2005.
Ze hebben in de tussentijd aantrekkelijke dividenden uitgekeerd, maar dit geeft toch wel te denken...
Overigens staat GBL nu op dezelfde koers als in maart 2005, GIMV september 2005.
Ze hebben in de tussentijd aantrekkelijke dividenden uitgekeerd, maar dit geeft toch wel te denken...
Nu is er een crisis in Europa. Door de sterke dollar en grote blootstelling US is IWDA amper gezakt. Moest er ooit een crisis zijn in de VS waarbij vooral de Amerikaanse aandelen geraakt worden én de dollar 15 a 20% daalt, dan is er wel een groot probleem voor de IWDA.
En B7, ik heb hier al een paar keer aangetoond met grafieken en historische rendementen van meer dan 20 jaar dat familiale holdings het, op een hoop gegooid, beter doen dan IWDA. Ik heb nog altijd geen bewijs van het tegendeel gezien.
Ik geloof niet in “de beste” holdings eruit kiezen. De winnaars van de komende tien jaar zullen waarschijnlijk andere holdings zijn. Moesten de rente en inflatie op dit niveau blijven dan heeft Ackermans bvb een grote kans om de komende tien jaar de best presterende Belgische holding te worden. In een totaal andere wereld gaan ook andere holdings het beter doen. Ik smijt ze dus wel op een hoop. Ik koop al een tijdje elke week een holding. Vorige week Tamburi investment Partners. Vandaag Eurazeo. Zijn dat de toppers van vandaag? Neen. Maar dat was Floridienne ook niet 20 jaar geleden. En over de laatste 20 jaar heeft die holding het hoogste rendement opgeleverd van alle Belgische holdings. D’ieteren was ook heel lang niets, en over de laatste tien jaar plots een rendement van 280%. Wie had dat verwacht toen ze op 40 euro stonden?
En B7, ik heb hier al een paar keer aangetoond met grafieken en historische rendementen van meer dan 20 jaar dat familiale holdings het, op een hoop gegooid, beter doen dan IWDA. Ik heb nog altijd geen bewijs van het tegendeel gezien.
Ik geloof niet in “de beste” holdings eruit kiezen. De winnaars van de komende tien jaar zullen waarschijnlijk andere holdings zijn. Moesten de rente en inflatie op dit niveau blijven dan heeft Ackermans bvb een grote kans om de komende tien jaar de best presterende Belgische holding te worden. In een totaal andere wereld gaan ook andere holdings het beter doen. Ik smijt ze dus wel op een hoop. Ik koop al een tijdje elke week een holding. Vorige week Tamburi investment Partners. Vandaag Eurazeo. Zijn dat de toppers van vandaag? Neen. Maar dat was Floridienne ook niet 20 jaar geleden. En over de laatste 20 jaar heeft die holding het hoogste rendement opgeleverd van alle Belgische holdings. D’ieteren was ook heel lang niets, en over de laatste tien jaar plots een rendement van 280%. Wie had dat verwacht toen ze op 40 euro stonden?
Laatst gewijzigd door Barryke op 27 september 2022, 12:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Interessant dat je dit hier ook eens belicht dreamy. Ook al is het momenteel een ongelukkig ijkpunt natuurlijk.
Bovendien moet je al goed gek zijn om, na het jarenlange brokkenparcours (zelfs tijdens de afgelopen bull-market), te willen investeren in GBL.
Over Brederode werd nog iets interessant gezegd in de podcast van De Tijd/ de beursvoyeurs (absolute aanrader trouwens): Ze beperken het verlies momenteel tot 2% en kloppen zo bijna elke index, maar blijkbaar is het onduidelijk hoe ze hun private equity waarderen (2/3de van de posities van Brederode).
Komt het verschil in performantie niet (voor een deel) door het feit dat holdings in kleine bedrijven (small caps en private equity) investeren, terwijl IWDA enkel in grote mastodonten? Zou een vergelijking met een small cap index niet relevanter zijn?
Holdings zijn overigens naast performanter ook vele malen volatieler dan IWDA. Het is als beleggen met een stevige hefboom. Overigens heeft dat laatste ook zijn voordeel: je kunt vandaag topholdings kopen aan de helft van de prijs van begin dit jaar.
Goed punt. Het klopt wat je zegt. Zoals ik hier al eerder zei is de outperformance toe te schrijven aan vooral 2 factoren samen: 1 familiale onderneming zijn en 2 private equity.sintorama schreef: ↑27 september 2022, 12:42Komt het verschil in performantie niet (voor een deel) door het feit dat holdings in kleine bedrijven (small caps en private equity) investeren, terwijl IWDA enkel in grote mastodonten? Zou een vergelijking met een small cap index niet relevanter zijn?
Holdings zijn overigens naast performanter ook vele malen volatieler dan IWDA. Het is als beleggen met een stevige hefboom. Overigens heeft dat laatste ook zijn voordeel: je kunt vandaag topholdings kopen aan de helft van de prijs van begin dit jaar.
Het klopt dat de meeste holdings (vooral de huidige toppers dan) volatieler lijken te zijn dan IWDA maar dat is zeker niet zo voor alle holdings. Eind juni hadden de grootste Europese familiale holdings samen het minder slecht gedaan dan IWDA. Je kan de volatiliteit dus wegwerken door goed te spreiden.
De chocoladetak van Bois Sauvage is een rustigere business dan die flitsbezorgers van Sofina…
De gemiddelde holding zal steeds volatieler zijn dan IWDA.
Dit komt omdat deze een historisch kleine discount hebben of zelfs premie hebben t.o.v. hun IW wanneer de beurzen hoog staan en iedereen enthousiast is.
Wanneer iedereen zwart zit is er een hoge discount.
Dit is altijd zo geweest, ook toen ze nog geen marketingboys hadden als investor relations bij Sofina.
Was ook zo met GBL, avh, brederode bois en de holdings die niet meer bestaan.
Idd, als je dus op het toppunt investeerd koop je beter een index etf (want deze zal nooit een discount hebben, en zal minder zakken).
Waar zou je dan nu in moeten investeren, index of holding?
Dit komt omdat deze een historisch kleine discount hebben of zelfs premie hebben t.o.v. hun IW wanneer de beurzen hoog staan en iedereen enthousiast is.
Wanneer iedereen zwart zit is er een hoge discount.
Dit is altijd zo geweest, ook toen ze nog geen marketingboys hadden als investor relations bij Sofina.
Was ook zo met GBL, avh, brederode bois en de holdings die niet meer bestaan.
Idd, als je dus op het toppunt investeerd koop je beter een index etf (want deze zal nooit een discount hebben, en zal minder zakken).
Waar zou je dan nu in moeten investeren, index of holding?
-
- Verbannen Gebruiker
Vroeger investeerden familiale holdings uiteraard in beursgenoteerde bedrijven: de eigen bedrijven.
Nu maken er heel wat de omschakeling naar private equity, niet-beursgenoteerde bedrijven.
Dit
1) is een totaal andere business. Het is niet omdat je goed bent in het ene, dat je ook goed bent in het andere.
2) maakt de waardering compleet arbitrair. Kijk naar Byju's: volgens de enen is het 22 of 23 miljard waard; volgens de andere 0.
Dus wie nu belegt in holdings, moet weten dat de redenen om nu in een specifieke holding
te beleggen, andere redenen moeten zijn dan vroeger. Het argument "ze hebben het altijd fantastisch gedaan en dus zullen ze het altijd fantastisch doen" kan dus niet geldig zijn. Of het moet zijn dat je gelooft dat iemand die een goede bakker was, vanzelf een goede beenhouwer is.
Zonet Aker binnengehaald aan 685 nookies het stuk.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Verbannen Gebruiker
Jouw filosofie blijft dus: als iets zakt, dan is het een koopje. Interessant. Anderen denken: never catch a falling knife. Desalniettemin wens ik je veel succes.
Maar blijkbaar had je heel veel cash. Dan kriebelt het. De vraag is: is het nu het market timing moment, of later? Dat gaan we later weten. Sommigen wachten tot er positieve signalen zijn (inflatie, economische activiteit, consumentenvertrouwen, ... ) anderen doen dat willekeurig. De tijd zal ons leren.
Nee, hoe kom je daar bij?huisjetuintjefiets schreef: ↑29 september 2022, 16:19 Jouw filosofie blijft dus: als iets zakt, dan is het een koopje.
Mijn loon werd reeds gestort. Telkens als mijn loon gestort wordt koop ik kwaliteitsaandelen. Dat heeft een aantal voordelen:
- je kunt je loon niet opdoen aan dwaze dingen.
- je investeer systematisch en emotieloos.
Dat soort vragen houdt mij totaal niet bezig.huisjetuintjefiets schreef: ↑29 september 2022, 16:19 De vraag is: is het nu het market timing moment, of later?
Dan is het te laat. Was het niet Buffett die zei om altijd te investeren? "Through thick an through thin, but especially through thin". Nu zitten we toch duidelijk in een dunne periode. Dan investeer ik meer dan enkel mijn salaris. Aan het huidige tempo kan ik nog jaren doorgaan. En zoek maar eens op hoe vaak er 3 opeenvolgende negatieve jaren op de beurs waren. Meestal is het al na 2 jaar afgelopen.huisjetuintjefiets schreef: ↑29 september 2022, 16:19 Sommigen wachten tot er positieve signalen zijn (inflatie, economische activiteit, consumentenvertrouwen, ... )
Laatst gewijzigd door Gudrun op 29 september 2022, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Verbannen Gebruiker
Van jezelf tegenspreken gesproken.Gudrun schreef: ↑29 september 2022, 16:32Mijn loon werd reeds gestort. Telkens als mijn loon gestort wordt koop ik kwaliteitsaandelen. Dat heeft een aantal voordelen:
- je kunt je loon niet opdoen aan dwaze dingen.
- je investeer systematisch en emotieloos.Dan is het te laat. Was het niet Buffett die zei om altijd te investeren? "Through thick an through thin, but especially through thin". Nu zitten we toch duidelijk in een dunne periode. Dan investeer ik meer dan enkel mijn salaris. Aan het huidige tempo kan ik nog jaren doorgaan. En zoek maar eens op hoe vaak er 3 opeenvolgende negatieve jaren op de beurs waren. Meestal is het al na 2 jaar afgelopen.huisjetuintjefiets schreef: ↑29 september 2022, 16:19 Sommigen wachten tot er positieve signalen zijn (inflatie, economische activiteit, consumentenvertrouwen, ... )
Enerzijds zeg je dat je je salaris opdoet aan kwaliteitsaandelen.
Anderzijds zeg je dat je genoeg hebt om gedurende jaren nog meer dan je salaris te beleggen.
Je bent de zoveelste fantast hier.
Of het moet zijn dat je 20.000 netto per maand verdient. Maar wat zit je hier te doen dan?
Succes !!!!
Ik zie de tegenspraak niet? Ik koop elke maand mijn salaris op aan aandelen of trackers (uitgezonderd het deel dat ik nodig heb voor lopende kosten -- ik moet uiteraard ook eten) en daarbovenop spreek ik mijn spaargeld aan om nog een regelmatig extraatje te investeren. Waar zit volgens jou de knoop?huisjetuintjefiets schreef: ↑29 september 2022, 16:45 Van jezelf tegenspreken gesproken.
Enerzijds zeg je dat je je salaris opdoet aan kwaliteitsaandelen.
Anderzijds zeg je dat je genoeg hebt om gedurende jaren nog meer dan je salaris te beleggen.
In goede tijden op de beurs (2021) bouw ik een appeltje voor de dorst op. Op die manier hoef ik mij geen zorgen te maken over een dalende markt: dat zie ik dan eerder als een opportuniteit dan een bedreiging. Is dat zo gek?