Holdings
TIP
Re: Holdings
Inderdaad, nadeel of voordeel is dat het in Pond genoteerd staat.Jozefien1969 schreef: ↑30 september 2022, 21:24 https://finance.yahoo.com/quote/III.L?ltr=1
Hebben jullie het over deze holding?
Misschien eerder een voordeel nu deze zo gedaald is ??
Bedankt ! Achteraf gezien begon ik ook te vermoeden dat het zoiets ging zijn, zeker als je het verschil in volume zag.
- koendesmet
- Newbie
- Contacteer:
Ik heb 3i ook nog gehad vroeger. Ze zijn eigenaar vd winkelketen Action. Het is een aandeel voor beleggers met een sterke maag; zeer volatiel. Ik heb het uiteindelijk verkocht. Zou je, indien je in het pond wenst te gaan, Scottish Mortgage niet prefereren?
Karine, jij bent ook een volger van Gert DM's analyses he?karine schreef: ↑1 oktober 2022, 16:29Inderdaad, nadeel of voordeel is dat het in Pond genoteerd staat.Jozefien1969 schreef: ↑30 september 2022, 21:24 https://finance.yahoo.com/quote/III.L?ltr=1
Hebben jullie het over deze holding?
Misschien eerder een voordeel nu deze zo gedaald is ??
Ik denk dat de gequote link (3i Group plc) de holding boven 3i Infrastructure Fund ("Britse TINC") is...
Ik ken hem persoonlijk.
Zijn reactie op 3i : die nieuwe regering in UK is domme dingen aan het doen waardoor de langetermijnrente er sterk stijgt. Afwachten
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Bolloré YTD slechts -3,4% dankzij de behoorlijk agressieve aankopen van Odet.
Mochten die opdrogen dan valt een daling te verwachten. Soms intraday te merken tot men er een paar 100k in de bied gooit.
Vraag is waarom, ze zijn doorgaans niet slecht in kapitaalallocatie, of toch zeker niet onbesuisd.
Moet de gemiddelde x koers van laatste x tijd dienen voor een ruilbod op iets?
Anticipeert Odet op een uitkering owv verkoop Bolloré Africa Logistics?
Joost mag het weten en Vincent ook.
Met rechtstr. en onrechtstreeks een pak Odet via de participaties in onder- en bovenliggende holdings oogt iets als Artois op dit moment erg goedkoop, maar dat is niets nieuws. Van goedkoop naar erg goedkoop.
Mochten die opdrogen dan valt een daling te verwachten. Soms intraday te merken tot men er een paar 100k in de bied gooit.
Vraag is waarom, ze zijn doorgaans niet slecht in kapitaalallocatie, of toch zeker niet onbesuisd.
Moet de gemiddelde x koers van laatste x tijd dienen voor een ruilbod op iets?
Anticipeert Odet op een uitkering owv verkoop Bolloré Africa Logistics?
Joost mag het weten en Vincent ook.
Met rechtstr. en onrechtstreeks een pak Odet via de participaties in onder- en bovenliggende holdings oogt iets als Artois op dit moment erg goedkoop, maar dat is niets nieuws. Van goedkoop naar erg goedkoop.
Ondertussen heeft Odet verklaard dat ze door de aankopen sinds mei > 2/3 van het kapitaal BOL in handen hebben (76,62% van de stemrechten). Alles samen reeds een 3% ingekocht sinds mei.
Volgende stap in zijn game plan is moeilijk te zeggen. Al zal simplificatie van de groep wel een achterliggend doel zijn.
Ondertussen gaat de strijd van Bollore op het Vivendi front ook verder.
Volgende stap in zijn game plan is moeilijk te zeggen. Al zal simplificatie van de groep wel een achterliggend doel zijn.
Ondertussen gaat de strijd van Bollore op het Vivendi front ook verder.
De vlag holding dekt wel zeer uiteenlopende ladingen. Closed-end funds, private equity-investeerders, conglomeraten, monoholdings.doorwinterd schreef: ↑25 september 2022, 03:55En het zal dit jaar voor de meesten onder ons niet anders zijn, veronderstel ik.doorwinterd schreef: ↑25 december 2021, 18:23 We hebben ons hier bij de holdings misschien goed geamuseerd en bijgeleerd.
Maar als we op een faire manier aan reflectie doen, moeten we toch toegeven dat wie zich niet erg sterk heeft gefocust op de paar grote winnaars zoals een Sofina of Brederode en meer gespreid heeft belegd of heeft proberen te timen, ondermaats zal gepresteerd hebben tov de wereldindexen als een IWDA.
Neem nu op 5 jaar. Wie naast die absolute holding toppers ook een paar mindere goden zoals GBL, Prosus, Bois Sauvage etc en/of wat holdings die meer gemiddeld presteerden zoals Ackermans etc in port had, zal de duimen moeten leggen. Dat is toch zowat een constante sinds begin van dit draadje.
We horen of lezen dat misschien niet graag of negeren dat liever in ons hoofd, maar het is gewoon zo.
Ook vrij vaag eigenlijk wat nu al dan niet holding is.
Die holdings zijn actief in welbepaalde sectoren/landen, dat speelt natuurlijk ook een erg belangrijke rol.
Het hangt er dus maar van af wat je met wat vergelijkt.
Hoe maak jij de "eerlijke" vergelijking voor je conclusie?
Het eerlijkst lijkt me nog monoholdings tegenover onderliggend aandeel, maar ook daar wat appelen met peren: de monoholding werkt dikwijls met leverage/hefboom.
Ik zou er niet op reageren. Die komt hier enkel om stennis te schoppen. Zoals elke vorm van actief beleggen, ligt het aan je selectie investeringen. Dat je op een actief beleggingsforum over passief beleggen komt spreken, volgens Michael Burry de grootste bubbel die er momenteel is, zegt al genoeg.el perro schreef: ↑3 oktober 2022, 16:59De vlag holding dekt wel zeer uiteenlopende ladingen. Closed-end funds, private equity-investeerders, conglomeraten, monoholdings.doorwinterd schreef: ↑25 september 2022, 03:55
En het zal dit jaar voor de meesten onder ons niet anders zijn, veronderstel ik.
Die holdings zijn actief in welbepaalde sectoren/landen, dat speelt natuurlijk ook een erg belangrijke rol.
Het eerlijkst lijkt me nog monoholdings tegenover onderliggend aandeel, maar ook daar wat appelen met peren: de monoholding werkt dikwijls met leverage/hefboom.
Je moet die verwijzing naar IWDA niet lezen als "ETF"/passief, maar als "gemiddeld". Zo doe ik dat toch.
Dus holdings presteren niet beter dan gemiddeld de laatste jaren.
En een kritische bedenking - als het redelijk is - kant toch.
Daar steek je meer van op dan van hoera-verhalen.
Dus holdings presteren niet beter dan gemiddeld de laatste jaren.
En een kritische bedenking - als het redelijk is - kant toch.
Daar steek je meer van op dan van hoera-verhalen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
U slaat de bal mis. Ik heb 0 passieve beleggingen en port bestaat uit een 2/3de holdings. Maar zoals ik al regelmatig bemerkingen had bij B7H4long en zijn IWDA moeten we ook eerlijk kunnen zijn: neem dit draadje van in het begin door en je weet dat +90% hier met zijn selectie holdings de IWDA niet zal geklopt hebben, vooral omdat er weinig ruimte was voor één mindere. (om de index nog te kloppen) Dat het tegen uw winkel is en u liever wat vermogensbeheer-klanten probeert binnen te halen, begrijp ik. Maar dat u hier wél uw eigen Youtubefilmpjes mag promoten en gaat zeggen dat iemand anders niet eens een vergelijking mag maken met de prestaties van IWDA (die je zelfs als een grote holding zou kunnen aanzien), open dan een privéforum zou ik zeggen.michael25 schreef: ↑3 oktober 2022, 18:32Ik zou er niet op reageren. Die komt hier enkel om stennis te schoppen. Zoals elke vorm van actief beleggen, ligt het aan je selectie investeringen. Dat je op een actief beleggingsforum over passief beleggen komt spreken, volgens Michael Burry de grootste bubbel die er momenteel is, zegt al genoeg.el perro schreef: ↑3 oktober 2022, 16:59
De vlag holding dekt wel zeer uiteenlopende ladingen. Closed-end funds, private equity-investeerders, conglomeraten, monoholdings.
Ik begrijp niet zo goed wat mijn volledig vrijwillige en vrijblijvende bijdragen, waar ik geen enkele baten aan overhoud behalve een - meestal - leuk gesprek over holdings (puur uit eigen interesse) waar ik al dan niet voor klanten en privé in beleg, er mee te maken heeft? Als je serieus denkt dat ik hier mijn winkel zit te promoten om vermogensbeheerklanten binnen te halen, sla je de plank toch echt finaal mis. Dat gaat louter via mond-tot-mondreclame van bestaande klanten.doorwinterd schreef: ↑3 oktober 2022, 20:55U slaat de bal mis. Ik heb 0 passieve beleggingen en port bestaat uit een 2/3de holdings. Maar zoals ik al regelmatig bemerkingen had bij B7H4long en zijn IWDA moeten we ook eerlijk kunnen zijn: neem dit draadje van in het begin door en je weet dat +90% hier met zijn selectie holdings de IWDA niet zal geklopt hebben, vooral omdat er weinig ruimte was voor één mindere. (om de index nog te kloppen) Dat het tegen uw winkel is en u liever wat vermogensbeheer-klanten probeert binnen te halen, begrijp ik. Maar dat u hier wél uw eigen Youtubefilmpjes mag promoten en gaat zeggen dat iemand anders niet eens een vergelijking mag maken met de prestaties van IWDA (die je zelfs als een grote holding zou kunnen aanzien), open dan een privéforum zou ik zeggen.michael25 schreef: ↑3 oktober 2022, 18:32
Ik zou er niet op reageren. Die komt hier enkel om stennis te schoppen. Zoals elke vorm van actief beleggen, ligt het aan je selectie investeringen. Dat je op een actief beleggingsforum over passief beleggen komt spreken, volgens Michael Burry de grootste bubbel die er momenteel is, zegt al genoeg.
Bekijk de Dalbar studies - de gemiddelde belegger blijft flink achter bij de beurs. Pogingen te timen, compounden onnodig onderbreken. Als men niet de tijd heeft zich voldoende te verdiepen om een goede portefeuille samen te stellen, is de wereldindex het beste alternatief, zoals Buffett ook benoemt. Ik heb er geen enkele moeite mee mensen naar de wereldindex door te verwijzen. Een combinatie met holdings kan daarbij overigens aantrekkelijk zijn. Men moet zich echter wel bewust zijn dat de wereldindex ook gewoon een geconcentreerde bet is op voor een belangrijk deel Amerikaanse (ruim 2/3) technologiebedrijven, en dat de grootste bedrijven door de toenemende passieve flows steeds groter worden. Dus als die passieve groep beleggers tegelijkertijd door dezelfde uitgang wil, kan dat een risico zijn (zie Burry dus).
Maar ik kom niet op een holdingforum om over een wereldindex te spreken, of de opmerking te horen dat "de holdings" de beurs niet verslaan, hetgeen simpelweg een arbitraire stelling is afhankelijk van de selectie (actief beleggen dus). De CSI 1000 laat zien dat familiebedrijven de beurs op langere termijn verslaan. Zie de EXOR presentaties van 2017 en 2018 terug, en ook de Investor Days van rond die tijd. EXOR onderzocht de lange termijn prestaties van familiale holdings over diverse tijdsperiodes en stelde vast dat deze een duidelijke outperformance opleverden.
Kritische selectie blijft belangrijk. Nee, speculanten zoals Softbank moet je vermijden. Structurele "we doen maar wat" verhalen zoals GBL (we kopen en verkopen een zalmkweker, we kopen een callcenterbedrijf, etc...) kun je beter ook vermijden. Een holding waarvan de eigenaar/grootaandeelhouder bijna zijn fonds/holding opblaast (kijken we even naar Bill Ackman en zijn Valeant/Herbalife debacles, en opnieuw Softbank) is ook af te raden. Een holding is niet alleen aantrekkelijk vanwege een al dan niet hoge discount, als de onderliggende activa oninteressant zijn of als er structureel waarde wordt vernietigd/niet wordt gecreëerd. Zoals altijd met actief beleggen, is het zaak kritisch te zijn en een rigoureus proces te hebben en te handhaven (in goede en slechte beurstijden).
Investor AB rendeert al meer dan 100 jaar met 11% per jaar, zie het prachtige boek "To move from the old to what is about to come is the only tradition worth keeping" over hun 100-jarig jubileum. Flexibiliteit, degelijkheid, crisisbestendigheid en een structurele focus op waardecreatie voor alle aandeelhouders zijn een goede formule voor succes. Gaan ze dit nog 100 jaar volhouden? Geen idee, maar de huidige portefeuille bestaat uit louter kwaliteitsbedrijven en een mooie selectie niet-beursgenoteerde investeringen, dus je zult er geen buil aan vallen, en je betaalt niet de hoofdprijs (zoals wel voor een Latour AB).
Er zijn voldoende voorbeelden van actieve beleggers die consistent over een voldoende langdurige periode in staat zijn gebleken de beurs te verslaan, diversen heb ik onlangs ook opgesomd. Lees hun aandeelhoudersbrieven, dan noem ik de usual suspect met Buffett, maar ook minder bekenden als Tom Gayner of Mark Leonard, en je ziet al snel een bepaald patroon ontstaan. Hoe men denkt over waardecreatie, kapitaalallocatie, focus op lange termijn, goede kapitaalstructuur, herbeleggingsmogelijkheden van de cashflows, etc. Op een gegeven moment herken je dergelijke patronen en weet je dat je een potentieel goede rentmeester van je kapitaal gevonden hebt. Maar zoals gezegd: dat vergt je eigen onderzoek, en niet slechts het achternalopen van stock tips of iets dergelijks. Je kunt iemands ideeën lenen, maar niet diens overtuiging.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
doorwinterd schreef: ↑3 oktober 2022, 20:55
U slaat de bal mis. Ik heb 0 passieve beleggingen en port bestaat uit een 2/3de holdings. Maar zoals ik al regelmatig bemerkingen had bij B7H4long en zijn IWDA moeten we ook eerlijk kunnen zijn: neem dit draadje van in het begin door en je weet dat +90% hier met zijn selectie holdings de IWDA niet zal geklopt hebben, vooral omdat er weinig ruimte was voor één mindere. (om de index nog te kloppen) Dat het tegen uw winkel is en u liever wat vermogensbeheer-klanten probeert binnen te halen, begrijp ik. Maar dat u hier wél uw eigen Youtubefilmpjes mag promoten en gaat zeggen dat iemand anders niet eens een vergelijking mag maken met de prestaties van IWDA (die je zelfs als een grote holding zou kunnen aanzien), open dan een privéforum zou ik zeggen.
Als je serieus denkt dat ik hier mijn winkel zit te promoten om vermogensbeheerklanten binnen te halen, sla je de plank toch echt finaal mis. Dat gaat louter via mond-tot-mondreclame van bestaande klanten.
michael25 schreef: ↑5 augustus 2021, 21:09Ik wist niet dat ik schatplichtig was mijn track record vanaf startdatum te delen. Als u vanaf de start van een dergelijke rit wilt meedoen kunt u vermogensbeheerklant worden, stuur dan even een privéberichtjedoorwinterd schreef: ↑5 augustus 2021, 20:39
Deel zo'n supertip x3 volgende keer eens wat vroeger aub want uw eerste melding over Aker ASA dateert van 11 februari 2021 toen ze 14% hoger stonden.
Maar ik kom niet op een holdingforum om over een wereldindex te spreken, of de opmerking te horen dat "de holdings" de beurs niet verslaan
Dat begrijp ik, je hoeft er dan ook niet mee over te 'spreken'. Maar kan jij begrijpen dat sommige andere (en minder succesvolle beleggers dan jij) dit misschien wel eens interessant vinden om onder ogen te zien? Punt was dat er weinig selecties van holdings het beter deden dan iwda sinds begin dit draadje en dat het dit jaar niet anders zal zijn, valt moeilijk te weerleggen.
Ik denk niet dat jouw 12 verkondigde aan- en bijkopen van Sofina vanaf de koers op 350 staat 'wegens si en la en insidersaankopen die hét signaal gaven' bepaald veel meer meerwaarde hadden dan mijn opmerking.
Maar vooral, jij hoeft hier niet te komen vertellen over wat mensen mogen praten en wat niet, laat staan dat je voor een derde moet bepalen hoe hij daarop moet reageren. Jij mag je eigen rendement hier komen etaleren inclu jouw private equity en een ander zou nog eens geen wereldindex mogen aanhalen?
Voor wat het eerste betreft, ik hoef hier niet elke transactie te delen wanneer ik iets koop of verkoop neem ik aan. Dus nee dat deel ik niet te allen tijde publiekelijk op een forum, alleen met klanten. Een knipoog zegt u zo te zien echter niets. Verder was ik dit bericht en interactie al lang weer vergeten, maar blijkbaar zit het u hoog. Zo hoog dat u al mijn berichten blijkbaar eens terug bent gaan lezen. Dat zie ik dan maar als een compliment .doorwinterd schreef: ↑4 oktober 2022, 00:59doorwinterd schreef: ↑3 oktober 2022, 20:55
U slaat de bal mis. Ik heb 0 passieve beleggingen en port bestaat uit een 2/3de holdings. Maar zoals ik al regelmatig bemerkingen had bij B7H4long en zijn IWDA moeten we ook eerlijk kunnen zijn: neem dit draadje van in het begin door en je weet dat +90% hier met zijn selectie holdings de IWDA niet zal geklopt hebben, vooral omdat er weinig ruimte was voor één mindere. (om de index nog te kloppen) Dat het tegen uw winkel is en u liever wat vermogensbeheer-klanten probeert binnen te halen, begrijp ik. Maar dat u hier wél uw eigen Youtubefilmpjes mag promoten en gaat zeggen dat iemand anders niet eens een vergelijking mag maken met de prestaties van IWDA (die je zelfs als een grote holding zou kunnen aanzien), open dan een privéforum zou ik zeggen.
Als je serieus denkt dat ik hier mijn winkel zit te promoten om vermogensbeheerklanten binnen te halen, sla je de plank toch echt finaal mis. Dat gaat louter via mond-tot-mondreclame van bestaande klanten.
Maar ik kom niet op een holdingforum om over een wereldindex te spreken, of de opmerking te horen dat "de holdings" de beurs niet verslaan
Dat begrijp ik, je hoeft er dan ook niet mee over te 'spreken'. Maar kan jij begrijpen dat sommige andere (en minder succesvolle beleggers dan jij) dit misschien wel eens interessant vinden om onder ogen te zien? Punt was dat er weinig selecties van holdings het beter deden dan iwda sinds begin dit draadje en dat het dit jaar niet anders zal zijn, valt moeilijk te weerleggen.
Ik denk niet dat jouw 12 verkondigde aan- en bijkopen van Sofina vanaf de koers op 350 staat 'wegens si en la en insidersaankopen die hét signaal gaven' bepaald veel meer meerwaarde hadden dan mijn opmerking.
Maar vooral, jij hoeft hier niet te komen vertellen over wat mensen mogen praten en wat niet, laat staan dat je voor een derde moet bepalen hoe hij daarop moet reageren. Jij mag je eigen rendement hier komen etaleren inclu jouw private equity en een ander zou nog eens geen wereldindex mogen aanhalen?
Ik ben niet sinds het begin van dit draadje actief. Maar gaat u dan ook bij elk ander forum over actieve beleggingen op Spaargids de rendementen ten opzichte van de wereldindex quoten? Is daar niet een passief forum voor?
Vwb Sofina, ik beweer hier niet dat elke transactie een groot succes is op de exacte datum. Bijkopen Sofina heb ik flink doorgezet, maar de gemiddelde aankoopprijs ligt rond de 230 euro dus dat staat inderdaad niet in de plus. Ik verwacht echter wel bij het onvermijdelijke herstel na deze bearmarket dat Sofina die horde weer kan nemen. Ik heb geen enkele haast. En ja, insideraankopen zijn een van de signalen om een aantrekkelijk instapmoment vast te stellen, dat is vaak genoeg bewezen in studies. Maar ik zal de insiders laten weten dat ze hadden moeten voorzien hoe de beurskoers zich enkele maanden later zou ontwikkelen. Dat kunt u blijkbaar wel heel goed voorspellen, aangezien u mij hierover de maat neemt?
Iedereen moet vooral zelf weten wat hij of zij over rendementen, aan of verkopen komt vertellen. Maar ik hoef niet de stelling te accepteren dat "de holdings" de beurs niet hebben verslagen, zeker niet zonder een vaststelling welke uit selectie "de holdings" bestaan en een studie van verschillende tijdsperiodes. Die premisse wordt zomaar als een feit geposteerd in een holdingforum en daartegen verzet ik mij zeer hevig. Ik heb 5 alinea's gedeeld naast het stuk dat jij hierboven citeert ter onderbouwing, maar voor een inhoudelijk gesprek hoef je bij jou blijkbaar niet aan te kloppen. Dus zoals ik B7H4long heb gezegd: dan heb ik er ook geen behoefte meer aan nog tijd te steken in dit gesprek.
Ik heb de indruk dat het hier voor een belangrijk deel gaat om welke bril men wil opzetten. Ik volg dit draadje al jaren en ik heb juist het idee dat alle studies wél uitwijzen dat holdings het gemiddeld beter doen dan de relevante indexen.doorwinterd schreef: ↑4 oktober 2022, 00:59 Punt was dat er weinig selecties van holdings het beter deden dan iwda sinds begin dit draadje en dat het dit jaar niet anders zal zijn, valt moeilijk te weerleggen.
Het laatste voorbeeld wat ik nu snel terugvind is het artikel in De Tijd van 3 juni dit jaar:
Maar vooral op lange termijn blinken de familieholdings uit. Met een gemiddeld rendement van 17 procent per jaar het voorbije decennium, inclusief de geherinvesteerde dividenden, scoren ze een pak beter dan de EuroStoxx50 (+10%) of de MSCI World (+12%).
De enige die bij mijn weten het tegendeel aangaf, was B7H4long met een vergelijking waar de gekozen periode volgens mij een doorslaggevende rol speelde en die naar mijn mening weinig overtuigend was.