Holdings
TIP
Re: Holdings
Exact.dreamy schreef: ↑4 oktober 2022, 15:40IWDA is ook maar 1 aandeel, maar als je het over ETFs, beleggingsfondsen en holdings hebt, dan heeft het misschien meer zin om te kijken naar de onderliggende waarden, of niet?B7H4long schreef: ↑4 oktober 2022, 14:43
20 aandelen is absoluut niet gediversifeerd, zeker niet als de aandelen nog gemeenschappelijke kenmerken hebben.
The Illusion of Diversification: The Myth of the 30 Stock Portfolio
https://www.investopedia.com/articles/s ... cation.asp
Volatiliteit is geen risico, maar inherent aan het beleggen in aandelen. Holdings zijn een dusdanige niche dat ik betwijfel of Fama en French daar onderzoek naar doen.B7H4long schreef: ↑4 oktober 2022, 14:59Volledig juist.Vosqe schreef: ↑4 oktober 2022, 12:51 Het gaat inderdaad over actief beleggen. Als je er in slaagt de juiste holdings te selecteren kan je de index verslaan. Gewoon random holdings kopen geeft dat resultaat niet met zekerheid.
Zo kan je ook met aandelen en fondsen de index verslaan, als je de juiste kiest.
Bewezen is al dat een minderheid daar effectief succes mee behaald...
Een index/indexfonds is maar het gemiddelde van de markt, met heel lage kosten.
Gemiddeld zal de helft van de markt het beter doen dan de markt, de andere helft doet het slechter.
In elke periode zijn er dus de helft van de keuzes die het beter doen, en de andere helft slechter.
Als je er de kosten bijtelt, gaat het deel van de beleggers die de markt verslagen zeer omlaag.
Het is zeer moeilijk om te voorspellen welke aandelen het in de volgende periode beter zullen doen.
Er zijn veel studies die nagaan of er "factoren" zijn waarvan je kan verwachten dat ze de markt, op lange termijn, zullen verslagen.
"waarde aandelen" en "kleine aandelen" zijn twee factoren die steeds terug komen ivm beter presteren ven de markt - als je een groter risico wil nemen.
"holding zijn", "familiebedrijven" zijn geen factoren waarvan bewezen is dat je een betere prestatie kan verwachten dan de algemene markt. Een hoger risico is wel zeker; hogere volatiliteit, minder diversificatie, ...
@michael25,
Zelfs iemand als jij, een man die met een team holdings volledig zit door te lichten koopt aan hoge(re) koersen nog steeds Sofina bij. Hoe moet een onwetende belegger dan beginnen om holdings te gaan selecteren op waarde ?
Zelfs iemand als jij, een man die met een team holdings volledig zit door te lichten koopt aan hoge(re) koersen nog steeds Sofina bij. Hoe moet een onwetende belegger dan beginnen om holdings te gaan selecteren op waarde ?
-
- Verbannen Gebruiker
Waarom zijn ze dan 60% van hun beurswaarde kwijt?michael25 schreef: ↑4 oktober 2022, 16:22Dat is een slecht voorbeeld want de familie Boël heeft sinds hun intrede in het aandelenkapitaal altijd de rol van financiële investeerder gehad en sinds de jaren 70 al in durfkapitaal belegd. Dus ze hebben nooit anders gedaan, en zijn dus automatisch goed in het beleggen in buitenlandse bedrijven die zelfs niet beursgenoteerd zijn, want dat hebben ze altijd gedaan.VLblokpate schreef: ↑4 oktober 2022, 14:11
Die kritiek is toch terecht? Vroeger hadden familiale holdings de bedoeling om de bedrijven van de familie op de beurs te brengen.
Nu beleggen familiale holdings als Sofina voor 80% in vreemde bedrijven, die zelfs niet beursgenoteerd zijn.
Ik hoop dat je toegeeft dat dit een compleet andere insteek is, en dat het niet zo is dat wanneer je goed bent in het beleggen in eigen bedrijven, dat je daarom automatisch goed bent in het beleggen in buitenlandse bedrijven die zelfs niet beursgenoteerd zijn?
Wat heeft dat laatste nog te maken met familiale holdings? Het antwoord: 0.0
Maar toch waardeer je de familiale holding alsof ze nog steeds hetzelfde doen als vroeger?
Omdat Mr Market eerst te positief was en nu te negatief is. Dat was niet je stelling dat je wilde aanhalen toch? Maar je probeert ongetwijfeld een reactie te ontlokken, daar heb ik eerlijk gezegd niet zo'n zin meer in. Zoals al genoeg aangehaald.VLblokpate schreef: ↑4 oktober 2022, 16:48Waarom zijn ze dan 60% van hun beurswaarde kwijt?michael25 schreef: ↑4 oktober 2022, 16:22
Dat is een slecht voorbeeld want de familie Boël heeft sinds hun intrede in het aandelenkapitaal altijd de rol van financiële investeerder gehad en sinds de jaren 70 al in durfkapitaal belegd. Dus ze hebben nooit anders gedaan, en zijn dus automatisch goed in het beleggen in buitenlandse bedrijven die zelfs niet beursgenoteerd zijn, want dat hebben ze altijd gedaan.
-
- Verbannen Gebruiker
Ik heb geen flauw idee. Ik probeer het alleen te begrijpen. Maar ik begrijp dat jij een blinde fanatiekeling bent en dat je nu geconfronteerd wordt met de realiteit en dat je nu compleet aan het flippen bent omdat jouw realiteit ineenstort.
Niet alleen de ETF-cavalerie,
Maar ook een 100% trol
Die zich blijkbaar verveelt in de kroeg, en dan maar hier wat stampij komt maken.
Straal negeren is enige wat werkt.
Maar ook een 100% trol
Die zich blijkbaar verveelt in de kroeg, en dan maar hier wat stampij komt maken.
Straal negeren is enige wat werkt.
Nee hoor, integendeel. Ik profiteer van de irrationaliteit van de beurs. Sofina daalt al voor de derde keer deze eeuw met meer dan 50%. Charlie Munger zei ooit: "If You Can't Stomach 50% Declines in Your Investments, You deserve the Mediocre Returns You're going to get".VLblokpate schreef: ↑4 oktober 2022, 17:00Ik heb geen flauw idee. Ik probeer het alleen te begrijpen. Maar ik begrijp dat jij een blinde fanatiekeling bent en dat je nu geconfronteerd wordt met de realiteit en dat je nu compleet aan het flippen bent omdat jouw realiteit ineenstort.
-
- Verbannen Gebruiker
Ah ja? Je bent ook zo een die zich laten vangen heeft aan het hoera-verhaal van Sofina? 60% kwijt?
Ik heb geen medelijden met jou .... wie denkt dat hij snel veel geld zal verdienen ...
Nu, ik hoop dat je niet te veel zal verliezen. Toch niet meer dan 55%. Dat is leergeld. Komt van pas later. Als je tenminste wil leren van jouw dure fouten. Al maak ik me geen illusies. --KNIP--
Spijtig...
-
- Verbannen Gebruiker
Wie citaten kan citeren, bewijst alleen dat hij een goed geheugen heeft. Bewijst dus niet dat hij intelligent is of iets weet. Ik weet niet van wie dat een citaat ismichael25 schreef: ↑4 oktober 2022, 17:07Nee hoor, integendeel. Ik profiteer van de irrationaliteit van de beurs. Sofina daalt al voor de derde keer deze eeuw met meer dan 50%. Charlie Munger zei ooit: "If You Can't Stomach 50% Declines in Your Investments, You deserve the Mediocre Returns You're going to get".VLblokpate schreef: ↑4 oktober 2022, 17:00
Ik heb geen flauw idee. Ik probeer het alleen te begrijpen. Maar ik begrijp dat jij een blinde fanatiekeling bent en dat je nu geconfronteerd wordt met de realiteit en dat je nu compleet aan het flippen bent omdat jouw realiteit ineenstort.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Dit was de oorspronkelijke post 2021 + nu, 'en het zal dit jaar niet anders zijn'.doorwinterd schreef: ↑25 december 2021, 18:23 We hebben ons hier bij de holdings misschien goed geamuseerd en bijgeleerd.
Maar als we op een faire manier aan reflectie doen, moeten we toch toegeven dat wie zich niet erg sterk heeft gefocust op de paar grote winnaars zoals een Sofina of Brederode en meer gespreid heeft belegd of heeft proberen te timen, ondermaats zal gepresteerd hebben tov de wereldindexen als een IWDA.
Neem nu op 5 jaar. Wie naast die absolute holding toppers ook een paar mindere goden zoals GBL, Prosus, Bois Sauvage etc en/of wat holdings die meer gemiddeld presteerden zoals Ackermans etc in port had, zal de duimen moeten leggen. Dat is toch zowat een constante sinds begin van dit draadje.
We horen of lezen dat misschien niet graag of negeren dat liever in ons hoofd, maar het is gewoon zo.
Kan het? Zeker. Maar de meesten hier zullen sinds begin dit draadje 2013 én op 5j én dit jaar de duimen moeten leggen tov de IWDA. Valt mathematisch weinig tegenin te brengen.
En ja, hopelijk de volgende 9 jaar beter. Uiteraard.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Slechte prestaties van aandelen in een index blijven in de waarde van die index vervat.
Komen we lijstjes tegen met de prestaties van holdings uit land of sector x of y en het uiteindelijke gemiddelde hiervan, dan is het net of de ondertussen failliete holdings hebben nooit bestaan, hebben geen invloed op het rendement.
(eentje die met premie van de beurs ging, ook niet. Kan tegenargument zijn)
Komen we lijstjes tegen met de prestaties van holdings uit land of sector x of y en het uiteindelijke gemiddelde hiervan, dan is het net of de ondertussen failliete holdings hebben nooit bestaan, hebben geen invloed op het rendement.
(eentje die met premie van de beurs ging, ook niet. Kan tegenargument zijn)
"Holding" en "familiebedrijf" mogen dan geen (algemeen) geaccepteerde "factoren" zijn in de beleggingswereld, het lijkt er toch sterk op dat ze wel betere prestaties neerzetten dan de algemene markt (toegegeven: moeilijk onomstotelijk te bewijzen).B7H4long schreef: ↑4 oktober 2022, 14:59 Er zijn veel studies die nagaan of er "factoren" zijn waarvan je kan verwachten dat ze de markt, op lange termijn, zullen verslagen.
"waarde aandelen" en "kleine aandelen" zijn twee factoren die steeds terug komen ivm beter presteren ven de markt - als je een groter risico wil nemen.
"holding zijn", "familiebedrijven" zijn geen factoren waarvan bewezen is dat je een betere prestatie kan verwachten dan de algemene markt. Een hoger risico is wel zeker; hogere volatiliteit, minder diversificatie, ...
Ik denk ook dat holdings eerder een lager risico kennen dan de algemene markt, o.a. omdat ze doorgaans voor de lange termijn bestuurd worden. Hogere volatiliteit is mogelijk in tijden van marktturbulentie, maar minder diversificatie??? Tenzij je vergelijkt met je eeuwige IWDA, dan bieden holdings juist overduidelijk méér diversificatie dan andere aandelen. (afgezien van de monoholdings natuurlijk)
Geen van de voorbeelden toont aan hoe een portefeuille die je in het verleden selecteerde presteerde in de periode erna.Barryke schreef: ↑4 oktober 2022, 15:57 En rechtstreeks: http://beursloper.be/holdings-als-alter ... r-fondsen/
En mijn grafiek met rendementen vanaf 2000, die heb je al gezien dacht ik. Die staat hier: holdings-t15349-7155.html?hilit=Floridienne
Dit gaat enkel over de Belgische familiale holdings. Ik heb geprobeerd mijn beperkte “studie” zo objectief mogelijk uit te voeren. Ik zou kunnen proberen hetzelfde eens over te doen met het volledige lijstje van de tijd maar daar is wel even werk aan. En resultaten gaan volgens mij beter zijn en niet slechter.
Een geloofwaardig oefening zou zijn:
- neem de tijdportefeuille van 2000 en bekijk het resultaat in 2010
- neem de tijdportefeuille van 2001 en bekijk het resultaat in 2011
- neem de tijdportefeuille van 2002 en bekijk het resultaat in 2012
...
- neem de tijdportefeuille van 2011 en bekijk het resultaat in 2021
- neem de tijdportefeuille van 2012 en bekijk het resultaat in 2022
...
- neem de tijdsportefeuille van 2021 en bekijk het resultaat in 2031
neem dit nu als basis voor de vergelijkingen.
Het is niet moeilijk om achteraf voor het verleden een goede portefeuille op te stellen.
De helft van de markt doet beter dan de markt.
Ergens hoger in deze thread kan je mijn oefening zien ivm Holdings, Ik heb een portefeuille aangemaakt met alle "holding"-bedrijven die sinds het begin van deze thread werden aangeraden. De prestaties van deze portefeuille waren minder geod dan de markt.
Als je maar genoeg backtest vind je wel een portefeuille waar je mee kan uitpakken.
Een paar jaar geleden publiceerde ik hier voor het eerst mijn A-aandelen: een portefeuille van aandelen die het op dat moment beter had gedaan dan de markt. De aandelen in de portefeuille waren geselecteerd uit de posts van de leden op de "Beurs vandaag" thread via een vast criteria.
Ook vandaag zou deze portefeuille nog een heel stuk groter zijn dan een portefeuille die enkel IWDA bevatte.
Code: Selecteer alles
1Week 1Mnd 3Mnd 6Mnd #YTD# 1Jr/Jr 3Jr/Jr 5Jr/Jr
-7,3 -6,6 -2,4 -11,4 -20,7 -9,9 29,5 23,0 Het B7H4long-A-aandelen fonds
-1,1 -5,5 2,1 x -12,3 -3,8 9,0 9,8 IWDA – MSCI world – wereld aandelen –
ik had geluk; het eerste criteria dat ik gebruikte was reeds een goed criterium. De A-Aandelen presteerden beter dan de markt.
Als dit criteria niet succesvol was geweest had ik gewoon gedaan zoals vele ander poster/schrijvers/blogger/gurus doen. .... gewoon een ander criteria genomen totdat ik een portefeuille zou hebben die beter had gepresteerd.
Zal ik daarom nu al mijn kapitaal in A-Aandelen steken, zal ik nu een thread of artikels schrijven dat A-Aandelen de markt verslagen. Neen, want de selectiecriteria voor deze portefeuille hebben helemaal geen voorspellende waarde, zulke resultaten uit het verleden zijn geen goede voorspellers van de toekomst.
Er is geen reden waarom de A-aandelen in de toekomst beter zullen presteren dan de markt.
Hetzelfde geld voor Holdings; er is geen reden waarom de holdings in de toekomst beter zullen presteren dan de markt; ze deden het al niet in het verleden!
criteria gebruikt om de B7H4long-A-aandelen portefeuille samen te stellen: Aandelen die tijdens een zekere periode vermeld werden in het "de beurs vandaag" thread en wiens naam begint met een A.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.