Peiling: Kerncentrales openhouden?
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Peiling: Kerncentrales openhouden?
Waar zie jij op je foto resten van windmolens
Zeer overtuigend, jouw visueel materiaal
-
- Verbannen Gebruiker
Wat een vergelijking: de afval van de PRODUCTIE van kernenergie vergelijken met de RECYCLAGE van windmolens.
We gaan het even correct doen:
AFVAL bij productie:
- kernenergie: radioactief afval, duizenden jaren actief
- windmolens: geen
RECYCLAGE aan het levenseinde:
- kernenergie: duurt tientallen jaren, kost vele miljarden per centrale. Wat ga je recycleren? Radioactieve bouwelementen? De reactor?
- windmolens: volgens ENGIE, uitbater van kerncentrales, zijn momenteel 97% van de windmolens recycleerbaar
Alles is recycleerbaar in theorie
Maar je moet me dan maar eens uitleggen waarom we de windmolenwieken begraven, als ze toch zo recycleerbaar zijn...
Maar het is waar: je kan er een lange tafel van maken bijvoorbeeld
Ook niet te vergeten: de bouw van windmolens kost tamelijk veel mensenlevens...
Tegenover de ultragecontroleerde omgeving van kernenergie, waar je geen vijs in de muur kan draaien zonder 10 pagina's uitleg en 5 man die erop staat te kijken (geloof me, ik overdrijf hier echt niet... het zal eerder nog meer zijn)
Vergeet ook niet dat de helft van het radioactief afval van de ziekenhuizen komt, dus je maakt gebruik van een bestaand probleem/oplossing en breidt die gewoon uit...
Tenzij we en passant ook scanners in ziekenhuizen gaan afschaffen, dan los je het afvalprobleem meer op.
Het kernafval vraagstuk is dus uiteindelijk heel relatief en eigenlijk geen echt bijkomend probleem...
En kerncentrale afbreken is trouwens snel en niet duur, het enige probleem is wat ik hiervoor zei, als je met 5 erop staat te kijken om een vijs in de muur te draaien, kan je je ook iets voorstellen hoe dat gaat bij afbreken...
Dat is nu eenmaal een keuze die we maken
Maar je moet me dan maar eens uitleggen waarom we de windmolenwieken begraven, als ze toch zo recycleerbaar zijn...
Maar het is waar: je kan er een lange tafel van maken bijvoorbeeld
Ook niet te vergeten: de bouw van windmolens kost tamelijk veel mensenlevens...
Tegenover de ultragecontroleerde omgeving van kernenergie, waar je geen vijs in de muur kan draaien zonder 10 pagina's uitleg en 5 man die erop staat te kijken (geloof me, ik overdrijf hier echt niet... het zal eerder nog meer zijn)
Vergeet ook niet dat de helft van het radioactief afval van de ziekenhuizen komt, dus je maakt gebruik van een bestaand probleem/oplossing en breidt die gewoon uit...
Tenzij we en passant ook scanners in ziekenhuizen gaan afschaffen, dan los je het afvalprobleem meer op.
Het kernafval vraagstuk is dus uiteindelijk heel relatief en eigenlijk geen echt bijkomend probleem...
En kerncentrale afbreken is trouwens snel en niet duur, het enige probleem is wat ik hiervoor zei, als je met 5 erop staat te kijken om een vijs in de muur te draaien, kan je je ook iets voorstellen hoe dat gaat bij afbreken...
Dat is nu eenmaal een keuze die we maken
Met recyclebare rotorbladen van Siemens Gamesa kan RWE echt groene windenergie opwekken
In 2016, Japan's Ministry of Economy, Trade and Industry estimated the total cost of dealing with the Fukushima disaster at ¥21.5 trillion (US$187 billion)
In 2016, Japan's Ministry of Economy, Trade and Industry estimated the total cost of dealing with the Fukushima disaster at ¥21.5 trillion (US$187 billion)
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Dankjewel, je bent veel te lief voor mij ...VLblokpate schreef: ↑4 oktober 2022, 15:22 Jij bent een genie. Als er minder wind is, zal windenergie minder opleveren. Jammer dat je te laat was voor de Nobelprijzen. Misschien volgend jaar?
Waar het om gaat, is dat er deze winter door het weerfenomeen La Niña gedurende tijdens de komende wintermaanden opvallend minder wind zal zijn in West-Europa dan in andere winters, waardoor onshore en offshore windmolens dus ook minder elektriciteit kunnen produceren.
In de wintermaanden hebben we sowieso ook al minder zonlicht en dus minder opbrengst uit zonnepanelen. Je zou dus maar eens volledig afhankelijk moeten zijn van zon en wind voor je elektriciteitsproductie ...
Tot negentig procent van een windturbine is recycleerbaar. De overige tien procent, die de windmolenwieken inhoudt, is samengesteld uit composiet, een materiaal dat bestaat uit glasvezel en andere materialen, zoals de post stelt. Door de stevigheid van het materiaal en de specifieke samenstelling valt het moeilijk te recycleren.
https://www.knack.be/factcheck/factchec ... cleerbaar/
2021!
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Moderne windmolens gaan 25 tot 30 jaar mee zonder dat er iets aan de rotorbladen, pyloon, tandwielkast of elektrisch gedeelte moet vervangen worden. Tijdens die levensduur is er slechts periodiek onderhoud en inspectie nodig, doorgaans eens per jaar kost dat een tiental manuren per molen en wat smeerstoffen, that's it. Na die dertig jaar zal het er van af hangen op upgraden zinvol is, wellicht niet want als je kijkt naar de efficiëntie toename tussen nu en dertig jaar geleden zal totaal vernieuwen economisch het beste zijn. Ter vergelijking; een gascentrale gaat 20 jaar mee voordat er grote revisiekosten zijn, onze kerncentrales zijn maar voor 40 jaar levensduur voorzien en die hebben in die periode al een aantal zeer dure upgrades gehad.
Uw uitspraken zijn precies op niet veel kennis gebaseerd hé. Wel, wereldwijd was er in 2018 563,6 gigawatt aan windmolens geïnstalleerd, reken aan 2,5MW gemiddeld per molen, dan kom je op minstens 225.600 grote windmolens.
-
- Verbannen Gebruiker
Ik werk in de bouwsector...VLblokpate schreef: ↑5 oktober 2022, 13:15Iets dat ik niet weet, kan ik niet vergeten.
Hoeveel doden vallen er bij de bouw van 1 windmolen? En wat is jouw bron?
Ik zie dit soort projecten alle dagen uitgevoerd worden...
Maritieme projecten zijn gewoon vaak heel gevaarlijk, zelfs ondanks dat je je best doet om het zo veilig mogelijk te doen
En de statistiek hierover is al eerder in dit of een ander topic gepost, trouwens...
De discussie windmolens vs. kernenergie is geen of/of verhaal: we hebben momenteel beiden 'en ook andere energiebronnen nodig).
50% van de elektriciteit in België wordt momenteel met kernenenergie geproduceerd.
Hernieuwbare energie (wind/zon/water) is de toekomst ... maar pas tegen 2050 zal ons land volledig kunnen steunen op de energiebronnen. Tot dan hebben we een mix van energiebronnen nodig, waaronder ook kernenenergie en fossiele brandstoffen. Met zon, wind en water alleen redden we het momenteel (nog) niet ...
50% van de elektriciteit in België wordt momenteel met kernenenergie geproduceerd.
Hernieuwbare energie (wind/zon/water) is de toekomst ... maar pas tegen 2050 zal ons land volledig kunnen steunen op de energiebronnen. Tot dan hebben we een mix van energiebronnen nodig, waaronder ook kernenenergie en fossiele brandstoffen. Met zon, wind en water alleen redden we het momenteel (nog) niet ...
Lijkt mij dat zon, wind en kernenergie zeer weinig mensenlevens kosten in vergelijking met al de rest, geldt trouwens ook voor de CO2 uitstoot. Aantal doden per TW is geen steekhoudend argument tegen zon, wind of kernenergieAerolla schreef: ↑5 oktober 2022, 13:37 Ik zie dit soort projecten alle dagen uitgevoerd worden...
Maritieme projecten zijn gewoon vaak heel gevaarlijk, zelfs ondanks dat je je best doet om het zo veilig mogelijk te doen
En de statistiek hierover is al eerder in dit of een ander topic gepost, trouwens...
-
- Verbannen Gebruiker
Je zit hier met de grootste stelligheid iets te beweren over niet te onderschatten aantal doden. Maar je hebt er in de verste verte geen flauw idee van.Aerolla schreef: ↑5 oktober 2022, 13:37Ik werk in de bouwsector...VLblokpate schreef: ↑5 oktober 2022, 13:15
Iets dat ik niet weet, kan ik niet vergeten.
Hoeveel doden vallen er bij de bouw van 1 windmolen? En wat is jouw bron?
Ik zie dit soort projecten alle dagen uitgevoerd worden...
En het is dan nog jouw branche
Maar je hebt het wel gepresenteerd als doorslaggevend argument. Het is dus zoals alle argumenten van de kern-lobby: halve waarheden, insinuaties, halve en hele leugens, ...
Ik ken de veiligheidsstatieken niet van al mijn concurrenten... (Waarvoor mijn excuses)
Ik weet alleen wat je moet doen om ze te bouwen en hoe gevaarlijk het is en hoe vaak ik nieuws over doden zie voorbij komen hier.
Ik weet alleen wat je moet doen om ze te bouwen en hoe gevaarlijk het is en hoe vaak ik nieuws over doden zie voorbij komen hier.