Besparen op verwarming, poll
Re: Besparen op verwarming, poll
Zijn hier experts omtrent indexeringsparameters?
Ik heb zelf wat zitten opzoeken hoe de electriciteit en gas prijs berekend wordt.
Bij leverancier Engie vond ik deze tabellen terug:
Aardgas:
Electriciteit:
Als ik het goed voorheb, met een VARIABEL contract moet je in Vlaanderen vooral naar de ZIG DAM en EPEX DAM kijken. Voor oktober nog geen prijzen gekend. Maar afgaand op de andere tabellen, zal het weer om een spectaculaire stijging gaan.
Ik hoor overal mensen zeggen: ik zet de verwarming op aardgas af.
Wel, waar zit het boerenbedrog dan? De meeste contracten zijn op jaarbasis, dus je verbruikt wordt niet maandelijks bekeken. Elke maand telt theoretisch mee voor 1/12de. Dat betekent, zelfs al zet je de verwarming compleet af in oktober, je toch 1/12de in je afrekening berekend wordt aan de (wellicht) dure maandprijs voor oktober. Tenzij er in de kleine lettertjes van je contract een andere berekening wordt aangehouden (wat ik betwijfel, ik heb ze alleszins nog niet gevonden).
Als alternatief wordt gekeken naar verwarming op Electriciteit. Maar afgaande op bovenstaande tabel, met weliswaar nog maar enkel de ENDEX303, zou je toch kunnen redeneren dat het interessanter is om met aardgas te blijven verwarmen?
Ik vond een website die de elektriciteitsprijzen wat volgt (geen idee of dit accuraat is).
Maar dus 51% erbij op één dag.
Dus ENGIE klikt zijn prijzen vast op een bepaalde dag in de maand. Staat de prijs hoog, dikke pech voor de rest van de maand. Staat de energieprijs laag, een meevaller. In de tabel van ENGIE voor electriciteit staat bij de ENDEX een prijs van 500€ (moet nog vermenigvuldigd worden met de parameters). Dus wellicht hebben ze voor die index op een "toevallig" slecht moment de prijs vast geklikt. Pech dus voor diegenen die onder die index vallen.
Ik heb zelf wat zitten opzoeken hoe de electriciteit en gas prijs berekend wordt.
Bij leverancier Engie vond ik deze tabellen terug:
Aardgas:
Electriciteit:
Als ik het goed voorheb, met een VARIABEL contract moet je in Vlaanderen vooral naar de ZIG DAM en EPEX DAM kijken. Voor oktober nog geen prijzen gekend. Maar afgaand op de andere tabellen, zal het weer om een spectaculaire stijging gaan.
Ik hoor overal mensen zeggen: ik zet de verwarming op aardgas af.
Wel, waar zit het boerenbedrog dan? De meeste contracten zijn op jaarbasis, dus je verbruikt wordt niet maandelijks bekeken. Elke maand telt theoretisch mee voor 1/12de. Dat betekent, zelfs al zet je de verwarming compleet af in oktober, je toch 1/12de in je afrekening berekend wordt aan de (wellicht) dure maandprijs voor oktober. Tenzij er in de kleine lettertjes van je contract een andere berekening wordt aangehouden (wat ik betwijfel, ik heb ze alleszins nog niet gevonden).
Als alternatief wordt gekeken naar verwarming op Electriciteit. Maar afgaande op bovenstaande tabel, met weliswaar nog maar enkel de ENDEX303, zou je toch kunnen redeneren dat het interessanter is om met aardgas te blijven verwarmen?
Ik vond een website die de elektriciteitsprijzen wat volgt (geen idee of dit accuraat is).
Maar dus 51% erbij op één dag.
Dus ENGIE klikt zijn prijzen vast op een bepaalde dag in de maand. Staat de prijs hoog, dikke pech voor de rest van de maand. Staat de energieprijs laag, een meevaller. In de tabel van ENGIE voor electriciteit staat bij de ENDEX een prijs van 500€ (moet nog vermenigvuldigd worden met de parameters). Dus wellicht hebben ze voor die index op een "toevallig" slecht moment de prijs vast geklikt. Pech dus voor diegenen die onder die index vallen.
Welke tarief formule van toepassing is, staat in de kleine lettertjes van de tariefkaarten, bv voor gas: Engie EASY Indexed 1 jaar is dat TTF103 (Heren) = 212,3097 €/MWh, met nog wat BTW en winst voor Engie erbij komt dat c€25,054/kWh voor het vierde kwartaal.
Die 1/12 klopt niet, voor particulieren wordt ofwel SLP en RLP gebruikt om het jaarverbruik te verdelen per kwartaal (of per maand) Zo een SLP verdeling ziet er voor gas zo uit:DNE2018 schreef: ↑4 oktober 2022, 11:54 Ik hoor overal mensen zeggen: ik zet de verwarming op aardgas af.
Daar kun je die tabellen niet voor gebruiken, om te vergelijken moet je naar de prijs plus kosten per kilowattuur kijken op de tarief kaarten. Dus om bij Engie te blijven: is dat ong. c€26,5/kWh voor gas tegenover c€77,5/kWh voor elektriciteit (inclusief transport en distributie kosten). Een eventuele warmtepomp moet tijdens die wintermaanden al minstens een COP van 3 halen om niet duurder uit te komen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Voor wie Twitter heeft, poster KavehRand heeft een interessant draadje gepost over de berekening van een gasfactuur over het jaar. Ik vond het erg leerrijk maar ook wat zorgwekkend en het zet de discussie over de overwinsten in een ander daglicht.
Eindenlijk ook in HLN
Overfacturatie van honderden euro’s dreigt voor wie deze winter fel bespaart op z'n energieverbruik
https://www.hln.be/geld/overfacturatie- ... ~a2b004cb/
Overfacturatie van honderden euro’s dreigt voor wie deze winter fel bespaart op z'n energieverbruik
Hln is ook wakker geschoten ...
Helaas achter de betaalmuur, die "En daar is slechts één oplossing voor." ken ik dus niet.
Uit de lezersreacties maak ik op dat het de digitale meter + maandelijkse facturatie zou zijn ??
( Niks voor mij, wegens geen digitale meter )
Blijft nog over van leverancier veranderen... maar ja, 'ze' krijgen hun jaarlijkse afrekeningen al niet verwerkt, het gaat misschien meer irritatie kosten...
Edit: odbc was me ondertussen voor
Klanten van Proximus hebben gratis toegang tot alle artikels in HLN.
De computer voor alle klanten de jaarafrekening laten maken zou geen tijd mogen kosten. Alles verloopt geautomatiseerd.maar ja, 'ze' krijgen hun jaarlijkse afrekeningen al niet verwerkt
Laatst gewijzigd door Yaris op 5 oktober 2022, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Da's de theorie.
Nu de praktijk : "Meer dan 240.000 Belgische gezinnen wachten al maanden op de jaarafrekening voor energie,"
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/overig ... r-AA12nArU
Elke maand een nieuwe energietest doen is een must. Ik ben klant bij Engie. Eindfactuur berekenen met gemiddelden kan, indien de gasprijs de komende maanden daalt in mijn nadeel zijn. Ik heb van mei tot nu zeer weinig gas verbruikt aan hoog tarief. Normaliter ga ik nu meer verbruik hebben aan lager tarief. Door de berekening met gemiddelden gaat de effectieve prijs die ik betaal voor het gebruik vanaf nu , veel hoger liggen dan de effectieve prijs van de marktprijs.odbc schreef: ↑1 oktober 2022, 08:52Om een kwartaal prijst te kunnen vaststellen nemen ze het gemiddelde van die 3 maanden.
Het verbruik word berekend volgens SLP Synthetisch Lasten Profiel op de jaar verbruiken die uw netbeheerder doorgeeft aan leverancier.
Eigenlijk word er een raming gedaan van elk kwartaal uit vorige jaren in combinatie van graaddagen dit jaar.
Technisch zou u op faktuur 4 berekeningen moeten krijgen van elk kwartaal maar veel leveranciers nemen gewoon het gemiddelde van 4 kwartalen bijeen. Daar kan je bezwaar tegen maken bij een variabel contract.
Stel u verbruikte in voorjaar meer dan nu in duurdere najaar en leverancier neemt gewoon een jaargemiddelde in uw variabel contract, wel dan ben benadeeld. Veel mensen laten het na omdat ze dit niet weten of begrijpen.
Gisteren niets van gelezen, heb die vragen wel gesteld maar vermoedelijk was hun kennis te beperkt. Laat het duidelijk zijn bij Vreg en Fluvius krijg ik daarover ook de meest uiteenlopende antwoorden. Lijkt wel rechtsleer.
Maar na maanden mij er in te verdiepen, is het puur logica en wiskundig vastgelegd in hun eigen cijfers. En leveranciers moeten zich daar aan houden.
Het Reëel Lasten Profiel RLP is gewoon elke maand laten afrekenen zoals uw gsm rekening.
Kan enkel met digitale meter.
Dit ga ik omzeilen door op 1 November, een nieuwe v-test te doen. Dan ga ik overstappen naar een andere leverancier voor gas, waardoor voor de periode mei tot 1 december(na maand vooropzeg bij Engie), een eindafrekening zal worden gemaakt.
Voor de periode van 1 December 2022 tot 1 mei 2023 zal dan een nieuwe eindafrekening volgen met de gemiddelde berekening van die, hopelijk goedkopere tarieven. In die periode verander ik desnoods nog eens elke maand van leverancier met de goedkoopste tarieven.
Mijn digitale meting is op 5 november en leverancier neemt meterstand van 31 oktober om 24:00
Contract is ingegaan op 8 december 2021
Verbruik van aardgas stond eind april op 11500 kwh en toen is aardgas tot op heden dichtgebleven.
Dus met het SLP zal er aardgasverbruik met 21 % verschoven worden naar kwartalen met 6 %
Of dat voordelig of nadelig gaat worden is afwachten.
Kan zijn dat aardgas vanaf 1 november op leegstand komt , heb ik nog altijd backup, wel met duurdere eenheidsprijs.
Contract is ingegaan op 8 december 2021
Verbruik van aardgas stond eind april op 11500 kwh en toen is aardgas tot op heden dichtgebleven.
Dus met het SLP zal er aardgasverbruik met 21 % verschoven worden naar kwartalen met 6 %
Of dat voordelig of nadelig gaat worden is afwachten.
Kan zijn dat aardgas vanaf 1 november op leegstand komt , heb ik nog altijd backup, wel met duurdere eenheidsprijs.
Hln is ook wakker geschoten ...
Helaas achter de betaalmuur, die "En daar is slechts één oplossing voor." ken ik dus niet.
Uit de lezersreacties maak ik op dat het de digitale meter + maandelijkse facturatie zou zijn ??
Blijft nog over van leverancier veranderen... maar ja, 'ze' krijgen hun jaarlijkse afrekeningen al niet verwerkt, het gaat misschien meer irritatie kosten...
[/quote]
Zoals blijkt uit de gegevens, is de vraag naar hijsapparatuur toegenomen. Iedereen zal thuis sporten, zodat het niet zo koud is, dat wil zeggen, we zullen ons opwarmen en sporten is goed voor het lichaam en voor de portemonnee))
[/quote]
Zoals blijkt uit de gegevens, is de vraag naar hijsapparatuur toegenomen. Iedereen zal thuis sporten, zodat het niet zo koud is, dat wil zeggen, we zullen ons opwarmen en sporten is goed voor het lichaam en voor de portemonnee))
Ik ben het met je eens. Beweging maakt ons warm, dat is besparen op verwarming)
Na 2x 20 min in jakuzzi van 39 Gr. en douche.
Zijn wij opgewarmd voor heel de avond, verwarming kan nadien volledig af.
Zijn wij opgewarmd voor heel de avond, verwarming kan nadien volledig af.