Energie en geld besparen de komende winter
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Energie en geld besparen de komende winter
Stoppen met strijken, bespaart veel energie. Alleen maken veel mensen daar een drama van.lop schreef: ↑7 oktober 2022, 19:52condensatie droogkast nooit geen goed idee .KomaanBeurs schreef: ↑7 oktober 2022, 19:28
Die AEG-toestellen verbruikten ongetwijfeld meer.
Maar de droogkast leverde na een half uur droge kleren af. Die Bosch condensatiedroogkast draait hier 1.5u en het is nog niet droog.
De Bosch wasmachine heeft i-dos. De i-dos is al lang stuk.
Ik kocht geen goedkope toestellen. Bosch maakt hier geen kans meer.
Verbruikt veel meer stroom dan een droogkast met afvoer .
Uw kleren verslijten veel vlugger en is een pak duurder in aankoop .
Een droogrek is nog altijd de beste en goedkoopste oplossing .
In een goede berging is je kledij prefect droog na een tiental uur .
Heb nog nooit een droogkast gehad zie het nut niet in hiervan ook .
Is iets dat iedereen prefect kan missen en je zal nog besparen op de strijk ook .
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Idd ;-) aangepast.
Samsung vind ik goed voor TV e.d., niet direct voor was/droog en keuken.KomaanBeurs schreef: ↑7 oktober 2022, 19:53 Ik was heel tevreden over AEG.
Samsung wasmachines hebben grote opening trouwens wat handig is, weet niet of ze veel defecten hebben. Goedkoper dan Bosch.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Awel ...KomaanBeurs schreef: ↑7 oktober 2022, 19:55Stoppen met strijken, bespaart veel energie. Alleen maken veel mensen daar een drama van.lop schreef: ↑7 oktober 2022, 19:52 condensatie droogkast nooit geen goed idee .
Verbruikt veel meer stroom dan een droogkast met afvoer .
Uw kleren verslijten veel vlugger en is een pak duurder in aankoop .
Een droogrek is nog altijd de beste en goedkoopste oplossing .
In een goede berging is je kledij prefect droog na een tiental uur .
Heb nog nooit een droogkast gehad zie het nut niet in hiervan ook .
Is iets dat iedereen prefect kan missen en je zal nog besparen op de strijk ook .
Dat men eens wetgeving invoert dat er enkel nog niet-krimpende en niet-kreukelende kleding mag verkocht worden.
Met een garantie label dat dat aangeeft ben ik ook al tevreden en daarvoor wil ik meer betalen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Truc is te kopen wat iedereen afraadt. 100 procent katoen = strijken.EarthNvstr1 schreef: ↑7 oktober 2022, 20:01Awel ...KomaanBeurs schreef: ↑7 oktober 2022, 19:55
Stoppen met strijken, bespaart veel energie. Alleen maken veel mensen daar een drama van.
Dat men eens wetgeving invoert dat er enkel nog niet-krimpende en niet-kreukelende kleding mag verkocht worden.
Met een garantie label dat dat aangeeft ben ik ook al tevreden en daarvoor wil ik meer betalen.
Ik koop enkel strijkvrije hemden en verkies een trui. Als iets gekreukt is, haal ik mijn schouders op. Staat werkgevers vrij een kreukvrij pak te leggen op de werkvloer, dat ik daar achter laat. Ik geef om de kwaliteit van mijn werk.
Dat krimpen lijkt bij mij ook meer voor te komen de laatste jaren door mijn verdikken.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
+1 ("doet" of eerder vertegenwoordigt, want een politicus "doet" eigenlijk niet veel)
-1 (omwille van de dingen niet bij correcte naam noemen, niet omdat je die wil "wegstemmen")
Een systeem waar de verkozenen de wil/wens/mening van de kiezers vertegenwoordigen.
Euh een koelkast die 1000kWh verbruikt?
En dan nu een realistisch voorbeeld
E klasse D - Bosch KSV36AIDP €1019 - 93kWh/jaar - na 10 jaar aan 0,55 - €511
E klasse F - AEG RKB539F1DX €709 - 152kWh/jaar - na 10 jaar aan 0,55 - €836
Met andere woorden de meerprijs is pas na 10 jaar en heel hoge energieprijzen maar net terug verdiend.
[/quote]
Goedkoop is niet altijd duurkoop.
En mijn vb bij wijze van spreken.
Oude koelkasten slurpen wel wat meer.
Estate Guru believer.
Hier : alles droogt aan de kapstok, ik draag geen hemden maar t-shirt.. strijken : nooit !KomaanBeurs schreef: ↑7 oktober 2022, 19:55 Stoppen met strijken, bespaart veel energie. Alleen maken veel mensen daar een drama van.
Soms zit daar al eens een kreuk in. So what !
Ik strijk ook nooit. Een kreukje min of meer maakt mij niet uit. Afwassen met koud water 1 keer per dag. Aardgas verbruik afgelopen was 1,2 m3.
Ik doe de afwas eigenlijk niet vaak genoeg. Ik laat een paar keer per week, niet meer, het keukenboilertje opwarmen. Dan kan ik warm water hebben voor een paar dagen (voor de handen bv) en af en toe doe ik dan ook de afwas.
Als de poetsvrouw komt doet zij dat wel... Makkelijk.
De badkamerboiler, elektrisch, warmt op op nachttarief. Geen grote winst maar alle beetjes helpen.
Voor de wasmachine en de keukenboiler kijk ik niet naar nachttarief.
Ik zet nu sedert kort een aantal apparaten met sluipgebruik op één stopcontact (x3), dat ik uitschakel elke dag opnieuw.
Sedert onlangs zet ik op die manier elke dag de modem opnieuw af, de pc, de tv en het tv bakje.. en een paar dingen die zaken kunnen opladen.
Ik hoop dat ik een verschil merk later.
Nu wel weer aan het werk... dus meer douches
In de eindafrekening gaat het een verlies worden + sociaal tarief kwijt.
Dat maakt dat ik me nu al wil trainen op het zo min mogelijk gebruiken van energie.
Zonnepanelen voorlopig on hold wegens elektrische installatie die daarvoor niet aangepast is (oude woning, elektrische installatie van 1973) en te weinig garanties dat iemand die installatie kan bijwerken binnen de gevraagde termijn.
Als de poetsvrouw komt doet zij dat wel... Makkelijk.
De badkamerboiler, elektrisch, warmt op op nachttarief. Geen grote winst maar alle beetjes helpen.
Voor de wasmachine en de keukenboiler kijk ik niet naar nachttarief.
Ik zet nu sedert kort een aantal apparaten met sluipgebruik op één stopcontact (x3), dat ik uitschakel elke dag opnieuw.
Sedert onlangs zet ik op die manier elke dag de modem opnieuw af, de pc, de tv en het tv bakje.. en een paar dingen die zaken kunnen opladen.
Ik hoop dat ik een verschil merk later.
Nu wel weer aan het werk... dus meer douches
In de eindafrekening gaat het een verlies worden + sociaal tarief kwijt.
Dat maakt dat ik me nu al wil trainen op het zo min mogelijk gebruiken van energie.
Zonnepanelen voorlopig on hold wegens elektrische installatie die daarvoor niet aangepast is (oude woning, elektrische installatie van 1973) en te weinig garanties dat iemand die installatie kan bijwerken binnen de gevraagde termijn.
Laatst gewijzigd door haelewyn op 8 oktober 2022, 08:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Meten is weten.
Hier staat een koelkast (150 liter, geen vriesvak, toen A+) van +15 jaar die theoretisch 113 kWh per jaar zou verbruiken, maar volgens eigen meting ondertussen zo'n 140 kWh/jaar (mijn 24 uurs meting was wel deze zomer, toen het binnen zo'n 24-25 graden was)
Da's een pak minder dan die 400-500 kWh/jaar die 'experten' opgeven...
Zonnepanelen worden hier ook on hold gezet. Had gehoopt dat ze die premie van 1500euro gingen verlengen naar volgend jaar.
Ze hebben blijkbaar ook gigantische grote achterstand om omvormers aan te leveren. Gisteren nog een ondernemer gesproken, zijn daken liggen vol panelen, geen omvormers, dus die liggen daar maar voor niets.
Ze hebben blijkbaar ook gigantische grote achterstand om omvormers aan te leveren. Gisteren nog een ondernemer gesproken, zijn daken liggen vol panelen, geen omvormers, dus die liggen daar maar voor niets.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC - KBC Ancora - Montea - Nvidia - Shell - Shurgard - Solvay - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Is dat zo?
Hier stoomstrijkijzer van +20 jaar oud:
een half uur strijken is 0,23 kWh
* 52 weken zou zo'n 12 kWh zijn ...
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik ben es benieuwd naar de prijs in 2024, wanneer er geen premies meer zijn. Aanbod zal dan toch ook uitstijgen boven de vraag en de prijs toch ook drukken?BDE86 schreef: ↑8 oktober 2022, 10:06 Zonnepanelen worden hier ook on hold gezet. Had gehoopt dat ze die premie van 1500euro gingen verlengen naar volgend jaar.
Wat België uitspookt met subsidies heeft totaal geen belang op het globaal tekort aan panelen en omvormers, er is momenteel gewoon een tekort aan chips voor omvormers en een sterk toegenomen vraag naar zonnepanelen globaal.beyourself schreef: ↑8 oktober 2022, 10:15 Ik ben es benieuwd naar de prijs in 2024, wanneer er geen premies meer zijn. Aanbod zal dan toch ook uitstijgen boven de vraag en de prijs toch ook drukken?